Spijkie's Stereo -> toch andere versterking…

Started by Spijkie, December 26, 2009, 12:51:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

Canton 600 sub heeft zilver metallic lak als optie.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Spijkie

Quote from: Staaled on November 23, 2014, 17:33:42
Het signaal vanuit de Lyngdorf naar een sub is analoog. :)

Bedankt Staaled! Dat betekent volgens mij meer opties  maar zeker weet ik dat nog niet, dit moet ik nog even bestuderen :)
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Even gebeld met de audiozaak, van het weekend maar even een Piega Tmicro sub op proef om te kijken wat dit doet in mijn woonkamer.

Word vervolgd.

Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

road rebel

#180
Piega subs zijn niet in metaal maar gekleurd MDF, en zijn designmatig slechts kubussen, genoeg opties bij andere merken dus! Maar laat weten wat je van de Tmicro sub vond!

Spijkie

Klopt inderdaad, MDF met een aluminium top plaat. Maar het design past mooi bij de speakers en dat wordt hier thuis ook zeer gewaardeerd. Morgen even aansluiten en kijken / horen hoe het klinkt.

Word vervolgd.

Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Vandaag de sub geïnstalleerd , wat handig is bij de lyngdorf dat je een 2e speaker setup kan installeren en ook tussen 1 en 2 kan switchen. Ook handig als je 2 paar speakers wilt vergelijken.

Ik heb de vergelijking gemaakt tussen de setup met en zonder subwoofer. De lyngdorf zet zelf een filter, bij mij werd deze op 80hz gezet. Beneden de 80 gaat alles naar de sub, daarboven is voor de fronts. dit vond ik niet zo goed klinken, ook de sub analoge uitgang stond op -12db. Uiteindelijk heb ik het filter op 60hz gezet en de analoge uitgang op 0,0db maar ook dit was geen verbetering tov alleen de fronts die het hele bereik voor zich namen.

Voor mij is het geen optie om een sub toe te voegen in deze setup, ik verbaas met hier wel over en ben zelfs een beetje teleurgesteld. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd maar ik weet niet wat.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Dirk

Quote from: Spijkie on November 29, 2014, 20:25:38
Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd maar ik weet niet wat.
mogelijk heb ik het gemist, maar heb je ook geëxperimenteerd met de plaatsing?   imo bij een sub minstens zo belangrijk als bij je "gewone" speakers  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Deleted User

Ik heb dan een sub die mijn c1 mkII ondersteund, en daar mee vind ik het woord ondersteund "overdreven".  Ook bij mij pakt de sub onder 80 hz alles op. Maar ik heb ervoor gekozen om het zonder filter te doen. Daarbij is het volume van de Dyn en Velodyne gelijk gezet. En dan valt het op dat je de sub alleen hoort wanneer het nodig is.

1 dag met een sub "spelen" is volgens mij ook veel te kort. Het heeft bij mij ook tijd gekost om de juiste plaatsing en instelling te vinden.

mijkie

#185
bij mij pakken mijn sub's alles onder de 120 Hz en ik werk met een filter omdat het passieve filter uit mijn kasten is gehaald en ik zo veel vrijer ben met instellingen !

ook staat mijn analoge uitgang op -12 Db, je kunt dat per 0,1 Db veranderen !

1 dag spelen is idd een beetje kort, kun je niet een subje lenen zodat je wat langer kunt experimenteren ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Spijkie

Bedankt voor de reacties,

@ dynky, ik weet het van plaatsing maar ik heb helaas maar 1 plek en dat is tussen de audio kast en de rechter luidspreker en dan is de ruimte ook nog eens vrij klein helaas. Ik had verwacht dat de lyngdorf dit zou inmeten en kon aanpassen.

@jazzman, ja 1 dag is wellicht wat kort maar het verschil is zodanig groot dat ik niet zie hoe dit bij te stellen met de instellingen. Geen man overboord natuurlijk het was ook maar om te kijken of het wat voor me is en wat het doet. Ik heb nog een andere optie om meer lucht in de muziek te krijgen, lees een paar grotere fronts :)

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Dirk

Quote from: Spijkie on November 30, 2014, 09:09:00
@ dynky, ik weet het van plaatsing maar ik heb helaas maar 1 plek en dat is tussen de audio kast en de rechter luidspreker en dan is de ruimte ook nog eens vrij klein helaas. Ik had verwacht dat de lyngdorf dit zou inmeten en kon aanpassen.
zelfs Lyngdorf kan de natuurwetten niet omzeilen, dus plaatsing blijft kritisch, ook met een krachtig RC-systeem als dit.
ook de allerbeste sub zal op een slecht gekozen plaats ondermaats presteren, daar kan geen berg vermogen/geld/dure kabels/whatever... wat aan veranderen, ook geen RP van Lyngdorf

ik lees dit wel vaker, maar dan is het imo dus geen tekortkoming vh gebruikte systeem...wel een gebrek aan inzicht vwb ruimte icm akoestiek...maw er niet aan willen of kunnen toegeven dat je een sub nu eenmaal niet zet "waar hij mooi kan staan", maar wel waar hij het beste klinkt ;)

edit: typo
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Meestal heeft een sub maar 1 goeie plaatsing.
Als hij daar niet kan staan zal hij niet of ondermaats presteren.
Dus word plek maken denk ik.
Maar dat moet je willen.....

Deleted User

Quote from: Dynky on November 30, 2014, 09:55:15
zelfs Lyngdorf kan de natuurwetten niet omzeilen, dus plaatsing blijft kritisch, ook met een krachtig RC-systeem als dit.
ook de allerbeste sub zal op een slecht gekozen plaats ondermaats presteren, daar kan geen berg vermogen/geld/dure kabels/whatever... wat aan veranderen, ook geen RP van Lyngdorf

ik lees dit wel vaker, maar dan is het imo dus geen tekortkoming vh gebruikte systeem...wel een gebrek aan inzicht vwb ruimte icm akoestiek...maw er niet aan willen of kunnen toegeven dat je een sub nu eenmaal niet zet "waar hij mooi kan staan", maar wel waar hij het beste klinkt ;)
^^

Je moet eerst zorgen dat de sub de juiste plek heeft, en op gehoor afgesteld is, en daarna RoomPerfect zn werk laten doen. Zo heeft het bij mij wel gewerkt. Een sub naast een meubel zetten (niet vrij ademend) is vragen om problemen. Dat heeft niets met welk roomcorrectie systeem te maken.

Desalniettemin kunnen 2 goede vloerstaanders natuurlijk een betere optie zijn.... Maar ja ik kan de Dynaudio C2 weer niet kwijt :tounge2:

Suc6 met je keuze!!

morca

Quote from: jazzman on November 30, 2014, 10:24:23
^^

Je moet eerst zorgen dat de sub de juiste plek heeft, en op gehoor afgesteld is, en daarna RoomPerfect zn werk laten doen. Zo heeft het bij mij wel gewerkt. Een sub naast een meubel zetten (niet vrij ademend) is vragen om problemen. Dat heeft niets met welk roomcorrectie systeem te maken.

Desalniettemin kunnen 2 goede vloerstaanders natuurlijk een betere optie zijn.... Maar ja ik kan de Dynaudio C2 weer niet kwijt :tounge2:

Suc6 met je keuze!!
De sub mag best ergens tussen staan,de driver liefst wel vrij /naar voren.
Meeste is roommodus die evengoed wel op kan bouwen,mits die plaatsing goed is.

Deleted User



scoc

Ik heb je een pm gestuurd met wat tips hoe je best Lyngdorf met sub inregelt :)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050


Spijkie

Thnx allemaal voor de reacties en de PM!

Even een korte toelichting op het plaatsen, zoals door mij aangeven heb ik maar 1 plek dus het was min  of meer een gok. Een andere plek is geen optie in onze woonkamer. Waarom dan toch deze gok genomen? Omdat Lyngdorf er behoorlijk over " opschept"  in het boekje, zet de speakers en sub maar ergens neer en de versterker regelt het wel. Ook de plaatsing van de sub word door lyngdorf tussen de speakers geadviseerd.

maar nogmaals, het is geen must om een sub te hebben.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

scoc

Plaatsing maakt op zich nog altijd wel uit, maw ingesloten tussen een speaker en een muur is niet ideaal. In mijn opstelling staan de 2 subs 20 cm naast de speaker aan de buitenkant en de subs dan elk nog eens 40 cm van de wand. En dit werk gewoon goed met de Lyngdorf en niet iedereen heeft de plaats om de subs nog eens 1 of 2 meter vrij te laten staan van de zijwanden :)

Wat ik heb ondervonden wanneer je 2.2 begint de spelen met de Lyngdorf is het probleem van timing tussen laag en de rest. Maw als de afstanden van de speakers en subs niet goed staan dan valt het na een tijdje op dat de muziek niet echt lekker klinkt waar het laag bvb iets voor of achter loopt met de speakers ...
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Deleted User

Beste Spijkie, nu doe je Lyngdorf echt te kort :(

Ik heb je gebruiksaanwijzing erbij genomen, "zet de speakers en sub maar ergens neer en de versterker regelt het wel", komt in dat hele boekje niet voor.

Er wordt wel degelijk uitgelegd wat je wel en niet kan doen. Je moet de standaard regels voor het plaatsen van een NIET-Lyngdorf sub, gewoon in acht nemen :)

Het is gewoon jammer dat dit bij jou niet werkt.

mijkie

Quote from: scoc on November 30, 2014, 12:03:09
Plaatsing maakt op zich nog altijd wel uit, maw ingesloten tussen een speaker en een muur is niet ideaal. In mijn opstelling staan de 2 subs 20 cm naast de speaker aan de buitenkant en de subs dan elk nog eens 40 cm van de wand. En dit werk gewoon goed met de Lyngdorf en niet iedereen heeft de plaats om de subs nog eens 1 of 2 meter vrij te laten staan van de zijwanden :)

Wat ik heb ondervonden wanneer je 2.2 begint de spelen met de Lyngdorf is het probleem van timing tussen laag en de rest. Maw als de afstanden van de speakers en subs niet goed staan dan valt het na een tijdje op dat de muziek niet echt lekker klinkt waar het laag bvb iets voor of achter loopt met de speakers ...

die timing komt goed als de afstand tussen de achterkant van de sub en je luisterplek neemt ipv. de voorkant en je luisterplek, is mij uitgelegd en zo heb ik het hier ook gedaan....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

scoc

Zo is het mij ook uitgelegd ... neem de achterkant van de sub om de afstanden in de geven in de Lyngdorf ...

Maar met een actieve sub, maw niet zo een passieve Lyngdorf sub, was dit in mijn geval echt verre van ideaal. De timing zat toen echt niet goed. Zelfs mijn dealer twijfel aan de recente update in de manual ivm het meten van de achterkant van de sub (in de vroegere manual van de TDAI200, die ik heb, stond dit namelijk niet).

We hebben toen gewoon terug de afstanden ingeven van de voorkant van de actieve sub (JL Audio) en dat was echt een stuk beter inzake timing en integratie van het laag.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050