Spijkie's Stereo -> toch andere versterking…

Started by Spijkie, December 26, 2009, 12:51:34

Previous topic - Next topic

LD001 and 2 Guests are viewing this topic.

YamahaRXV

Quote from: Spijkie on July 28, 2013, 12:14:13
Nieuwe overzicht foto , begint nu ergens op te lijken hoe we het willen hebben.


Ziet er strak uit hoor  :headbanging:  Mooi meubel ook ;)

Waar staat de Mac mini verborgen ? :)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Spijkie

De Mac mini staat achter het rechter deurtje samen met de yamaha surround versterker.

Groeten,

Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Vandaag bij mijn dealer een H80 te leen meegenomen om de eenvoudige reden dat ik rechtstreeks vanuit mijn Mac mini via usb de dac van de versterker in kan. Ik speel nu met mijn mac mini naar een v-link en dan via coax mijn atol dac in. Ik ga nog meer neer zetten maar de reden dat al die overgangen niet goed zouden kunnen zijn is niet waar gebleken de atoll combi wint het op dit moment van de hegel.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

AbZ

@Yam, wat had je daar links bovenop je meubel staan?  (Kan het ff niet plaatsen.)

Spijkie

@Abz, als ik zo vrij mag zijn in mijn eigen topic :) das een externe voeding voor de mac mini :P staat ook nog ergens op t lijstje bij mij maar is nog een heel eind weg zullen we maar zeggen haha
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

AbZ

Quote from: Spijkie on December 21, 2013, 19:37:51
@Abz, als ik zo vrij mag zijn in mijn eigen topic :) das een externe voeding voor de mac mini :P staat ook nog ergens op t lijstje bij mij maar is nog een heel eind weg zullen we maar zeggen haha
Uiteraard  :)  Sorry ik had ff niet door dat dit bij de Mac hoorde.  Mooi kastje wel.

YamahaRXV

#81
Quote from: AbZ on December 21, 2013, 18:23:20
@Yam, wat had je daar links bovenop je meubel staan?  (Kan het ff niet plaatsen.)

@AbZ  Zoals al door Spijkie aangegeven betreft het de 12 volt Teradak LPS voor de MM  ;)
http://www.teradak.com/products/75.html

De set up op de foto is trouwens gedateerd... ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

AbZ

#82
Thx voor de link.   Had mooie nieuwe meubel idd elders al gezien  8)

p.s.  Die link is geweldig!  "Have a fever with capacitance and high-quality 100WR bovine transformer."  :headbanging:
(Koorts hebben met capaciteit en hoge kwaliteit trafo als een rund?)  't Ziet er technisch trouwens wel goed uit.

YamahaRXV

Quote from: AbZ on December 21, 2013, 20:44:17
p.s.  Die link is geweldig!  "Have a fever with capacitance and high-quality 100WR bovine transformer."  :headbanging:
(Koorts hebben met capaciteit en hoge kwaliteit trafo als een rund?)  't Ziet er technisch trouwens wel goed uit.

:D Ja mooi hé dat technisch (incorrecte) engels van die Taiwanezen....  ;)
Moet je eens wat mail verkeer met die mannen hebben, dan weet je helemaal niet wat je mee maakt  :wacko: :crazy:

Overigens kunnen ze (ondanks hun slechte terminologie) mooie voedingen bouwen daar bij Teradak  :thumbs-up:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Spijkie

Zojuist gelezen op internet iets over het vinkte Hog Mode in pure music dat dit een verbetering zou opleveren. Je zet eerst ( bij de mac) de audio uitvoer op een andere uitvoer dan je dac of spdif converter zoals bij mij en vervolgens vink je hog mode aan in pure music en klikt op apply en pm start opnieuw op. Het is zover ik het heb kunnen lezen dat itunes nu exclusief gekoppeld is aan pm en dus een nog zuiverder signaal zou geven? Samen met memory play levert dit bij mij wel een heel schoon resultaat :) :D

Andere mensen hier ook ervaring mee? Er staat nog een vinkje bij hog mode , iets met native maar daar ben ik nog niet achter wat dat weer doet

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

YamahaRXV

#85
Quote from: Spijkie on December 26, 2013, 10:03:27
Zojuist gelezen op internet iets over het vinkte Hog Mode in pure music dat dit een verbetering zou opleveren. Je zet eerst ( bij de mac) de audio uitvoer op een andere uitvoer dan je dac of spdif converter zoals bij mij en vervolgens vink je hog mode aan in pure music en klikt op apply en pm start opnieuw op. Het is zover ik het heb kunnen lezen dat itunes nu exclusief gekoppeld is aan pm en dus een nog zuiverder signaal zou geven? Samen met memory play levert dit bij mij wel een heel schoon resultaat :) :D

Andere mensen hier ook ervaring mee? Er staat nog een vinkje bij hog mode , iets met native maar daar ben ik nog niet achter wat dat weer doet

Groeten,
Spijkie

Dat zijn inderdaad dé instellingen voor Pure Music  :thumbs-up:
Met name de memory play geeft een redelijk verschil in weergave kwaliteit. Wel is het belangrijk als je van deze functie gebruik maakt je voldoende RAM geheugen in de MM heb anders werkt het niet snel en soepel genoeg.
Dit is ook de reden dat ik het RAM geheugen meteen ge-upgrade heb van de standaard 4 GB naar 16 GB.
Met de memory play functie in Pure Music belast je veel minder het CPU vermogen en zijn er ook minder ''storende'' invloeden van draaiende delen, zeer zeker als je nog gebruik maakt van de (originele) interne HDD die vibraties geeft en het nodige vermogen consumeert.
Dit is ook mede het voordeel van het wisselen van de interne originele HDD voor een SSD en bij voorkeur de muziekdata vanaf een externe ''storage'' (zoals NAS of USB schijf) te streamen.

Als je toch aan het stoeien ben met instellingen in Pure Music, probeer dan ook eens de '' Less is more'' instelling  ;)
Dit geeft ook weer een schoner geluid. Nadeel is alleen dat je de MM niet meer kunt bedienen met de Remote app op iPad,iPhone,iPod  :unhappy:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Spijkie

Vorige week naar de ASSA show geweest en daar begon het toch weer een beetje te kriebelen. Gisteravond voor het eerst echt Naim gehoord want ik was hier wel nieuwsgierig naar, nog niet gehoord op mijn eigen luidsprekers maar om een indruk te krijgen van de controle en eindelijk zelf eens een keer te horen wat dat PRAT nou precies is waar Naim om bekend staat heb ik de Supernait 1 en de Unitiqute met NAP100 gehoord en vergeleken met elkaar.

Voor wat betreft de aansluit mogelijkheden spreekt de SN1 mij meer aan dan unitiqute en dan met name de HT functie maar daar ging de luistersesie niet over. Wat me het meest bij is gebleven is de controle , rust en snelheid van de naim versterking en dan met name die kleine kastjes :) gewoon genieten. Het betrekt je echt bij de muziek! Vppr dat geld in de naim prijslijst een zeer leuke combinatie waarbij je met de cute ook alleen zou kunnen beginnen en later de NAP100 er aan zou kunnen hangen.

De SN1 hebben we niet lang genoeg beluisterd, wel vond ik deze versterker wat meer ingetogen klinken en wilde weer snel naar de andere combinatie. Ik weet dat schijn bedriegt en de SN1 een goede versterker moet zijn dus wellicht komt deze volgende week even thuis zijn kunsten te vertonen.

Was een zeer aangename luistersessie en mijn indruk is zeer positief over Naim, iets zegt me dat de combi met Piega wel goed moet gaan.

Word vervolgd,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Afgelopen 2 weken zowel een Supernait 1 en een Unitiqute+ NAP100 in huis gehad. De bedoeling was om een zo kort mogelijke verbinding te krijgen en het zo simpel mogelijk te houden waarbij de kwaliteit omhoog ging.

Mis ik iets, niet veel maar ik weet dat ik meer controle kan krijgen uit mn luidsprekers en ik wil nog meer diepte en rust. Na zorgvuldig geluisterd te hebben vind ik de SN1 veels te donker, wist niet dat het kon en nogal dof. De Andere combi geeft hetzelfde effect maar is al iets opener. Het kan zijn dat het door de manier van aansluiten, optisch, komt. Of de match is bij mij gewoon de verkeerde.

Helaas geen naim voor mij.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

bryan vd B

Even snel je thread doorgelezen en sommige dingen zijn zo herkenbaar betreft de zoektocht :D.
Maar knappe en mooie setup heb je staan hoor. En mooie kast 8)
Dus de niam valt definitief af?

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Spijkie

Hey Brian,

Bedankt voor je reactie in mn topic! Ja helaas valt de Naim af, wel jammer want ik vind het een mooi merk en er mooi uit zien maar ik krijg het hier niet aan het swingen. Naim deed ook veel goed hoor maar niet het gene wat ik zoek. Ja de zoektocht is best wel een ding geweest zeg maar en ik ben nu ook al blij met wat ik heb hoor alleen ik wil nog 1 stap maken en daar ben ik nu mee bezig. Met de kast zijn we ook zolang bezig geweest terwijl het een simpel ding is maar we konden het niet vinden, uiteindelijk toch gelukt.

Heb jezelf ook een topic? zal ff kijken. Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

bryan vd B

Quote from: Spijkie on March  1, 2014, 07:41:55
Hey Brian,

Bedankt voor je reactie in mn topic! Ja helaas valt de Naim af, wel jammer want ik vind het een mooi merk en er mooi uit zien maar ik krijg het hier niet aan het swingen. Naim deed ook veel goed hoor maar niet het gene wat ik zoek. Ja de zoektocht is best wel een ding geweest zeg maar en ik ben nu ook al blij met wat ik heb hoor alleen ik wil nog 1 stap maken en daar ben ik nu mee bezig. Met de kast zijn we ook zolang bezig geweest terwijl het een simpel ding is maar we konden het niet vinden, uiteindelijk toch gelukt.

Heb jezelf ook een topic? zal ff kijken. Groeten,

Spijkie

Heej spijkie,

Ik ken het gevoel als je iets wel heel mooi vind en eigenlijk stiekem je zinnen al heb gezet en er vervolgens achterkomt het geluid technisch niet je ding is.
Kijk ook eens naar andere merken zoals de betere musical fidelity's ,LEEMA Aqoustics, de mooiere marantzen enz enz.
Tweedehands zijn er ook veel mogelijkheden. Uiteraard zijn er ook vele mogelijkheden indien je wil modden. Ik ken genoeg mensen die dit doen om toch binnen een bepaald budget de hoogste resultaten te boeken.

Bryan.
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Spijkie

Nu de naim is terug gebracht heb ik een primare i22 met dac te leen gehad. Ik moet zeggen dat dit juist het gene was wat ik zocht! Veel controle , genoeg power mooie scheiding van instrumenten zonder saai te worden. Het enige minpuntje in mijn set was dat het allemaal iets gedetailleerder mocht klinken en meer lucht mocht hebben rond de instrumenten. Als voorbeeld, michel buble cd hollywood zit een nummer op waarbij hij tijdens het zingen wat begint te lachen. Dit hoor ik op mijn atol zeer duidelijk en hier minder. Had opgelost kunnen worden met andere bekabeling.


Ik kan bijna niks vinden over de primare i22 en daardoor lijkt het een ondergewaardeerde versterker hier op het forum, zouden er teveel mensen naar de namen als Naim en linn kijken zonder kritisch te zijn en andere merken te willen proberen? Ik weet het niet. Neem m mee in je vergelijking zou ik zeggen. Het punt waarop de versterker het niet geworden is? : Hij is te diep voor de kast waar hij in moet, wellicht hebben meer mensen hier last van.

Binnenkort wil ik de Lyngdorf tdai2170 hier proberen en daarna houd het wel een beetje op ben ik bang.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

twani

Quote from: Spijkie on March  8, 2014, 07:59:25
Nu de naim is terug gebracht heb ik een primare i22 met dac te leen gehad. Ik moet zeggen dat dit juist het gene was wat ik zocht! Veel controle , genoeg power mooie scheiding van instrumenten zonder saai te worden. Het enige minpuntje in mijn set was dat het allemaal iets gedetailleerder mocht klinken en meer lucht mocht hebben rond de instrumenten. Als voorbeeld, michel buble cd hollywood zit een nummer op waarbij hij tijdens het zingen wat begint te lachen. Dit hoor ik op mijn atol zeer duidelijk en hier minder. Had opgelost kunnen worden met andere bekabeling.


Ik kan bijna niks vinden over de primare i22 en daardoor lijkt het een ondergewaardeerde versterker hier op het forum, zouden er teveel mensen naar de namen als Naim en linn kijken zonder kritisch te zijn en andere merken te willen proberen? Ik weet het niet. Neem m mee in je vergelijking zou ik zeggen. Het punt waarop de versterker het niet geworden is? : Hij is te diep voor de kast waar hij in moet, wellicht hebben meer mensen hier last van.

Binnenkort wil ik de Lyngdorf tdai2170 hier proberen en daarna houd het wel een beetje op ben ik bang.

Groeten,
Spijkie

Volgens mij wil een Piega luidspreker juist een beetje een "bullige" en "rijke" versterker om 'm aan te drijven. Iets als een Marantz PM11 of zo.....

Spijkie

klopt inderdaad Twani maar ik heb geen marantz dealer in de buurt plus marantz maakt geen versterkers op nivo met ingebouwde dac en dat laatste is wat ik zoek. De nieuwe lyngdorf schijnt goed te kunnen matchen en zou over een paar weken bij me kunnen zijn om te proberen dus dat ga ik eerst proberen. Matched dat niet dan blijf ik bij mijn atol.

groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

denoontje

Quote from: Spijkie on March  8, 2014, 07:59:25
Nu de naim is terug gebracht heb ik een primare i22 met dac te leen gehad. Ik moet zeggen dat dit juist het gene was wat ik zocht! Veel controle , genoeg power mooie scheiding van instrumenten zonder saai te worden. Het enige minpuntje in mijn set was dat het allemaal iets gedetailleerder mocht klinken en meer lucht mocht hebben rond de instrumenten. Als voorbeeld, michel buble cd hollywood zit een nummer op waarbij hij tijdens het zingen wat begint te lachen. Dit hoor ik op mijn atol zeer duidelijk en hier minder. Had opgelost kunnen worden met andere bekabeling.


Ik kan bijna niks vinden over de primare i22 en daardoor lijkt het een ondergewaardeerde versterker hier op het forum, zouden er teveel mensen naar de namen als Naim en linn kijken zonder kritisch te zijn en andere merken te willen proberen? Ik weet het niet. Neem m mee in je vergelijking zou ik zeggen. Het punt waarop de versterker het niet geworden is? : Hij is te diep voor de kast waar hij in moet, wellicht hebben meer mensen hier last van.

Binnenkort wil ik de Lyngdorf tdai2170 hier proberen en daarna houd het wel een beetje op ben ik bang.

Groeten,
Spijkie


ik ben van primare juist overgestapt op linn

ten eerste moets ik evt te lang wachten op  mediamodule/I32 te lang.
toen een linn majik streaker gekocht
toen een voor eind in de aanbieding gezien van linn en gekocht na 1 op 1 vergelijk (majik voor en chakra 2200 eind)
Ik had de i30 en cd21 op wilson benesch square 2.

Linn iets meer laid back (had toen nog geen dynamik voeding in de eindversterker) maar evenwichter.
De primare zette mid hoog wat meer aan en gaf daardoor ook meer luistermoeheid.
En de primare moest verder open om echt los te komen.
Maar dat was de i30 en ook geloof ik met de i20.

De I22 is denk ik een digitale versterker? dus niet direct 1 op 1 te vergelijken.

Maar design is onovertroffen.

Spijkie

We zijn weer verder met de zoektocht en zowaar is gister de TDAI 2170 hier in huis geïnstalleerd. Mooi  ding om te zien als je van strak houd en dat vind ik wel mooi, ook al komt hij uiteindelijk in de kast te staan als hij mag blijven.

Eerst diende de microfoon te worden aangesloten om de woonkamer " in kaart te brengen" hierbij word de akoestiek gemeten en diverse instellingen opgeslagen op de versterker, in hoofdlijn zijn er 3 instellingen: voicing, global en focus, binnen deze instellingen kan je nog wat aanpassen maar heb ik eerst niet gedaan tijdens het luisteren. Het verschil met of zonder roomperfect is bijzonder groot te noemen en het verbaasd me dan ook hoe anders je naar muziek gaat luisteren. Het is dus ook een eerste indruk die erg goed is geweest en vandaag word de 2e sessie om het zomaar te zeggen om de eerste indruk bevestigd te krijgen of juist niet. Gister adembenemend zitten te luisteren naar Loreena mckinet , stem is ongelooflijk hoe je dit kan volgen. Dire straits is altijd goed in de opname en ook nu word dit zeer mooi neergezet.

Met het naar anders luisteren bedoel ik dat het ook anders klinkt, mis ik soms dynamiek of mis ik de vervorming door de kamer? Dat is bijvoorbeeld een vraag die ik vandaag beantwoord wil hebben, de versterker haalt namelijk wel uit wanneer dat moet en de controle over mijn luidsprekers is meer dan goed. Ook betrap ik me erop dat je " meer" wilt, je word er snel hebberig van. De mooiste uitspraak was van mijn vriendin die aangaf dat ze deze versterker meer gelooft in de zin van ggetrouwe weergave, een beter compliment kan je niet krijgen volgens mij. Ik speel nu middels de usb streaming module wat erg goed bevalt in combinatie met de Mac mini.

Keep you posted!

Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Xander32

Veel plezier met de tweede sessie. Ik ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

In het verleden toen Lyndorf nog een hype was hier op het forum, werd er vaak geschreven dat roomperfect de bas niet goed zou afregelen, te weinig bas dus. Ik weet niet of dat zo is, maar let er even op als je vergelijkingen maakt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Xander32

Quote from: frank2 on March 23, 2014, 11:02:34
In het verleden toen Lyndorf nog een hype was hier op het forum, werd er vaak geschreven dat roomperfect de bas niet goed zou afregelen, te weinig bas dus. Ik weet niet of dat zo is, maar let er even op als je vergelijkingen maakt.
... mijn vermoeden is dat roomperfect de bass juist wel goed weet/wist af te regelen, waardoor deze strakker en droger wordt, hetgeen ervaren kan worden als zijnde "minder bass".

Hetzelfde effect heb ik al vaak ervaren bij HT set-ups met een goed ingeregelde receiver en bijv. ook een zelfde effect met een AM op een subwoofer.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Quote from: Xander32 on March 23, 2014, 11:59:19
... mijn vermoeden is dat roomperfect de bass juist wel goed weet/wist af te regelen, waardoor deze strakker en droger wordt, hetgeen ervaren kan worden als zijnde "minder bass".

Hetzelfde effect heb ik al vaak ervaren bij HT set-ups met een goed ingeregelde receiver en bijv. ook een zelfde effect met een AM op een subwoofer.
Lijkt mij ook een méér plausibele verklaring. Frank correleert  "veel bass" aan een kwalitatief "goede bass"

Is ook een zienswijze.....