Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

DofN

THX voor het meedenken. Ik wil het wel gaan proberen: 2 duurdere (en betere?) subs, maar niet in die powerbuy ivm het ontbreken van service dichtbij huis.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pvd_66

Net de SVS SB12-NSD binnen, soundpath's eronder gezet en staat te spelen  :slapping:
Subkanaal vanuit de versterker (Onkyo) naar de SVS.
Zo koud uit de doos al beter als t RELletje, ook makkelijker plaatsen.
Ik heb de gain op de sub op helft staan, low pass helemaal open en de fase op 0.
In mn versterker staan de front op small 80Hz, cross op 120Hz en fase op 180.
Sub staat tussen de luidsprekers, misschien dat ze er nog buiten gaan maar dat wordt later proberen.
Zo klinkt het voor nu al heel redelijk.
Is de faseschakelaar op de sub nu uitgeschakeld omdat ik het in de versterker ook kan regelen?
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

GPO

#2852
Quote from: pvd_66 on December 10, 2015, 12:38:16
Net de SVS SB12-NSD binnen, soundpath's eronder gezet en staat te spelen  :slapping:
Subkanaal vanuit de versterker (Onkyo) naar de SVS.
Zo koud uit de doos al beter als t RELletje, ook makkelijker plaatsen.
Ik heb de gain op de sub op helft staan, low pass helemaal open en de fase op 0.
In mn versterker staan de front op small 80Hz, cross op 120Hz en fase op 180.
Sub staat tussen de luidsprekers, misschien dat ze er nog buiten gaan maar dat wordt later proberen.
Zo klinkt het voor nu al heel redelijk.
Is de faseschakelaar op de sub nu uitgeschakeld omdat ik het in de versterker ook kan regelen?

Ter verduidelijking -->

Je bedoeld denk ik:
- crossover tussen fronts en sub op 80 Hz
- LPF for LFE op 120 Hz (dus hoever het LFE kanaal mag weergeven, 120 Hz is normaal)

Maar die fase op 180 graden? In je versterker.... dat is raar. In je versterker heb je delay / afstand instellingen, die worden bepaald meestal door de auto-inregel apparatuur. Indirect zorgt een correcte afstand ook voor correcte fase tussen de speakers en sub.

Daarom zou ik de fase-knop achter op de SVS is 0 graden laten, dat heb je al gedaan dus dat is prima. Ik zou deze ook in je versterker op 0 zetten (als je daar blijkbaar een instelling voor hebt) en het auto-inregel systeem de afstanden laten bepalen. Meestal is dat vrij nauwkeurig en voor subs lastiger met een meetlint te bepalen ivm additionele delay in de subwoofer versterker.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

pvd_66

Klopt GPO je hebt gelijk met die cross 80 en LFE 120  ;D
Het blijft moeilijk voor me  ;)
Fase op 180 (versterker) geeft een wat voller, ruimtelijker beeld.
Kan heel veel op die Onkyo instellen maar dat moet ik nog uitzoeken, was altijd meer van puur stereo (zonder sub) en analoog.
Nu langzaam naar 5.1 beetje film maar nadruk op muziek, nu streamen.
Cultuuromslag dus voor mij  ;)

Wat me opvalt is dat ik de SVS niet op "rare" plaatsen in het huis luid hoorde.
De REL hoorde ik door de kamer lopend dan weer hard, dan weer zacht en boven in verschillende kamers harder / boemeriger.
Misschien nooit echt goed aandacht aan plaatsing / instelling besteed, maar die SVS klinkt zo al meteen lekker.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

morca

Quote from: doorofnight on December  9, 2015, 00:19:40
Heb je een voorstel? :) Ik weet hoe drie of vier subs kunnen klinken bij anderen, dat wil nog niet zeggen dat het in mijn situatie een verbetering is.
Sorry Abel ik kom niet even met me sub,s die kant op  ;D

Joost80

Quote from: doorofnight on December  9, 2015, 08:55:58
THX voor het meedenken. Ik wil het wel gaan proberen: 2 duurdere (en betere?) subs, maar niet in die powerbuy ivm het ontbreken van service dichtbij huis.

Don't worry. Ze zijn ongetwijfeld erg goed maar dat zijn de SVS  subs ook. Rythmik is exclusief in Nederland en daarom voor de enthousiaste hobbyisten van het forum aantrekkelijk. In Amerika waar alles voor 2 knikkers en een ei te koop is zijn ze wat minder uitgesproken over it's the end all be all go to merk.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.


Joost80

Ik ook. En dat ik precies wat ik bedoel.

On a related note:
De SB13 heeft de audioholics 2015 award gewonnen. Lui die niet in de marge kletsen en in voodoo geloven, ala een what hifi bv.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

martien

Quote from: Joost80 on December 13, 2015, 18:40:36
Don't worry. Ze zijn ongetwijfeld erg goed maar dat zijn de SVS  subs ook. Rythmik is exclusief in Nederland en daarom voor de enthousiaste hobbyisten van het forum aantrekkelijk. In Amerika waar alles voor 2 knikkers en een ei te koop is zijn ze wat minder uitgesproken over it's the end all be all go to merk.


beslissing voor rythmik kwam uiteindelijk door de mogelijkheid om hem dubbel aan te sluiten.
en het display op de versterker en de metalen gril vond ik iets minder.
het design van de kast zelf is van svs weer iets mooier
verschil in klank zal wellicht ook met voorkeur te maken hebben.

het heeft dus niets met exclusief te maken, maar met feiten.

DofN

Quote from: Joost80 on December 13, 2015, 18:40:36
Don't worry. Ze zijn ongetwijfeld erg goed maar dat zijn de SVS  subs ook. Rythmik is exclusief in Nederland en daarom voor de enthousiaste hobbyisten van het forum aantrekkelijk. In Amerika waar alles voor 2 knikkers en een ei te koop is zijn ze wat minder uitgesproken over it's the end all be all go to merk.

Thx voor het meedenken. Ik ga binnenkort eens buurten bij HifiCorner in Antwerpen maar ze JL audio subs hebben, maar ik ben idd nog niet overtuigd dat duurdere (of gestapelde en in 2 richtingen stralende) subs ook bij lage volumes automatisch beter klinken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mel

Yes yes ,net een PB 12 Plus besteld bij L sound. :pompom: :pompom:
Ben benieuwd wat dat gaat geven samen met mijn Ultra
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

martien

Veel plezier ermee, toch voor de box gegaan :headbanging:

mel

Bedankt
ze hebben alle twee voor en nadelen, box is mooier en ik heb al een cilinder.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jvanhambelgium

Quote from: mel on December 30, 2015, 20:42:35
Yes yes ,net een PB 12 Plus besteld bij L sound. :pompom: :pompom:
Ben benieuwd wat dat gaat geven samen met mijn Ultra

Allez, nog een serieus laat "pakske" voor onder de kerstboom  :devil:
:clapping: :clapping:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mel

Quote from: jvanhambelgium on December 30, 2015, 21:36:30
Allez, nog een serieus laat "pakske" voor onder de kerstboom  :devil:
:clapping: :clapping:



Ja man, tot en met morgen was er nog 5 procent korting, das toch iets  :)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


mel

Quote from: morca on December 30, 2015, 21:47:57
Je hebt de knoop doorgehakt  :thumbs-up:

Ik hoor je denken ; eindelijk  :bigsmile:, effe rust zonder zijn vragen  :bigsmile:
maar zal ni voor lang zijn, als hij is geleverd bestook ik je weer met REW vragen :hehe:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


mel

Quote from: morca on December 30, 2015, 22:02:47
Nee hoor ik vind dit wel leuk ,anders was ik hier niet zo vaak  ;D

ja, dat vermoeden had ik al :)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

dionb

Ik sinds een week of drie eigenaar geworden van een svs pb12-nsd de oude bash versie.
Erg blij mee  :pompom:

mel

das een stevige bak, ga je plezier aan hebben  :clapping:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

dionb

Quote from: mel on January  6, 2016, 16:58:48
das een stevige bak, ga je plezier aan hebben  :clapping:

Zekers ik hou wel van een beetje bass alleen resoneren de deuren hier een beetje mee  ;D\
Nu ben ik aan het sparen om de rest van me speakers te upgraden en van me 4.1 een fatsoenlijke 5.1 te maken.
Maarja de sub is er, en dat is voor mij toch wel het belangrijkste onderdeel.

GPO

Quote from: dionb on January  6, 2016, 16:53:12
Ik sinds een week of drie eigenaar geworden van een svs pb12-nsd de oude bash versie.
Erg blij mee  :pompom:

Heb ik ook jaren gehad. Hele goede sub!

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

dionb

Quote from: GPO on January  6, 2016, 21:15:18
Heb ik ook jaren gehad. Hele goede sub!

GPO

Zeker bevalt goed. Heb zelf nog nooit een ''echte'' sub gehad zeg maar dus ik was wel even verbaast.
Bouwjaar is 2009 juli en eind 2010 in gebruik genomen.

jvanhambelgium

Het valt me nu net op dat de nieuwe batches van PB13-Ultra vooraan gewoon van gaatjes voorzien zijn om het rooster te dragen ... pff kostenbesparend denk ik...
Een dikke no-no qua elegantie for sure! voor diegene die zonder rooster willen werken.
Gelukkig heb ik nog 2 zulke schoonheden met de magnetische bevestigingen....

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)