Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

GPO

Quote from: RalphH on September 10, 2015, 14:55:03
Als je alle speakers en sub inderdaad via de interne testtoon op ongeveer 75dB hebt afgeregeld, dan zou -25dB wel eens te weinig kunnen zijn.
Wordt bij ons pas leuk (trillende bank) vanaf -16 en de broekspijpen gaan pas trillen vanaf -10 ;D. De buurvrouw 2 deuren verder belt pas bij -8.5 (en Godzilla) dat de vloer op de 2e verdieping trilt :devil:.
Maar geloof niet dat dit laatste jouw doelstelling is.  ;)

omg wat een volume. Bij mij staat het meestal op -20 en dan gaan bij sommige scenes de glazen in de kast en de kookplaat in de keuken behoorlijk mee trillen. Draai zelden harder dan -17 db; dat doe ik alleen bij zacht opgenomen films.

Als ik bv Tron bekijk, dan is het al een sensatie bij -25...

Ook ik heb mijn subs een stuk harder staan dan wat ADSY afgesteld heeft, maar dat vind ik ook gewoon prettig klinken. Ik stel mijn subs altijd bij met een SPL meter na ADSY. Ik zie dat jij dat ook gedaan hebt -->

Quote from: mel on September 10, 2015, 12:18:43
...
1. mijn sub is niet goed afgesteld : zou kunnen hoewel ik hem eerst heb afgeregeld met een Db meter en ongeveer heb gelijkgesteld met mijn andere 5 speakers. Ook heb ik met mijn zeer beperkte kennis maar met behulp van forumleden met wel veel expertise de sub zo goed mogelijk afgeregeld mer behulp van REW.
...

Wat voor een dB meter gebruik je hiervoor?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Quote from: GPO on September 10, 2015, 15:02:42
omg wat een volume.


Moet zeggen dat ik na elke upgrade weer harder kan draaien zonder dat het vermoeiend wordt.
Onder de -10 draai ik zelden overigens hoor. Hang meestal rond de -14, beetje afhankelijk of het een DTS of Dolby track is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

broodro0ster

Quote from: RalphH on September 10, 2015, 15:07:02
Moet zeggen dat ik na elke upgrade weer harder kan draaien zonder dat het vermoeiend wordt.
Onder de -10 draai ik zelden overigens hoor. Hang meestal rond de -14, beetje afhankelijk of het een DTS of Dolby track is.

Idd, hier ook. En na het hangen van akoestische panelen kan ik ook harder draaien zonder dat het vermoeiend wordt.

@Mel: Kan je eens een grafiek posten met REW tot 20000hz? Dan zien we hoe luid de sub tegenover de speakers staat.
En je kan ook Dynamic EQ gebruiken als je wat meer bass wil.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

mel

Quote from: Staaled on September 10, 2015, 14:57:13
Het eerste zegt niets.
De gain van een Sledge-versie moet altijd ver open en ADSY regelt af op een standaardvolume en past vervolgens een curve toe.

Naar jouw meting te oordelen staat de sub zeker niet luid afgeregeld.
edit: indien dit fronts plus sub is.

de meting is enkel van de sub
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Staaled

Dan willen we idd gaarne een volledig spectrum. ;) ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mel

Quote from: Staaled on September 10, 2015, 15:47:19
Dan willen we idd gaarne een volledig spectrum. ;) ;D

oei, deze metingen zijn van toen ik de sub net had gekocht, metingen van alle speakers heb ik niet gemaakt toen :(
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Staaled

OK.
Dan eerst maar eens het level wat verhogen
Op de sub dan, de receiver/processor geeft niet veel rek bij +7.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Het gaat al de goeie kant op zie ik.
Ik had pm maar zie dat Ed het probleem ook al aan het toelichten is .
De DB meter gebruiken...... Daarom heb ik er ook geen.
Gaat best met REW zelf.

morca

Quote from: mel on September 10, 2015, 12:18:43
Heren  :)

Aangezien ik redelijk subverslaafd ben  ;) maar slechts een basiskennis heb van subwoofers wil ik graag mijn probleem in de groep gooien.

Ik speel nu in mijn HT bijna 3 jaar met een svs PC 13 Ultra. Nu lees  ik hier regelmatig verhalen van svs gebruikers die vertellen dat hun svs de ' gordijnen doet wapperen ' en  'het bankstel doet daveren '  ;D
Ik speel in mijn HT op een aanvaardbaar luid niveau ( instelling op mijn receiver : ong. -25 Db , als dat iets te betekenen heeft tenminste ) en ik moet eerlijk zijn dat mijn gordijnen nog nooit hebben gewapperd en mijn bankstel netjes op zijn plaats blijft  ;D, niks echt indrukwekkend dus.

Als ik alles op een rijtje zet denk ik aan twee zaken:

1. mijn sub is niet goed afgesteld : zou kunnen hoewel ik hem eerst heb afgeregeld met een Db meter en ongeveer heb gelijkgesteld met mijn andere 5 speakers. Ook heb ik met mijn zeer beperkte kennis maar met behulp van forumleden met wel veel expertise de sub zo goed mogelijk afgeregeld mer behulp van REW.

2. De subs die wel bankstellen doen daveren en gordijnen doen wapperen staan mss veel te hard afgesteld in verhouding tot hun andere speakers.

En dan zou ik eerder denken dat dit de oorzaak is van zoveel druk en geweld ;)

Ik weet niet waar het probleem zich stelt, ik weet alleen  dat sinds ik een SVS heb ik steeds het gevoel heb dat ik maar' een topje van de ijsberg ' hoor op het vlak van zijn mogelijke prestaties.
Een vrij onbevredigend gevoel dus ;)

Iemand een suggestie van waar het probleem kan liggen?

Waarvoor dank
Je meting is netjes geen gekke dingen.
Van het bankstel is geen broodje aap,mijn meting valt door akoestiek eerder af , maar de bank en vloer doet toch echt flink mee hier.
Kan jouw sub ook imo

mel

Quote from: Staaled on September 10, 2015, 17:02:37
OK.
Dan eerst maar eens het level wat verhogen
Op de sub dan, de receiver/processor geeft niet veel rek bij +7.

maar momenteel staat de level van mijn sub al op -11, al behoorlijk hoog. is er geen gevaar voor overbelasting van amp of woofer??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Staaled

Quote from: mel on September 10, 2015, 18:43:56
maar momenteel staat de level van mijn sub al op -11, al behoorlijk hoog. is er geen gevaar voor overbelasting van amp of woofer??
Nee.
De sub heeft limiters ...........en de luisteraar geeft vaak eerder op dan je SVS. :tounge:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mel

Quote from: Staaled on September 10, 2015, 18:49:08
Nee.
De sub heeft limiters ...........en de luisteraar geeft vaak eerder op dan je SVS. :tounge:

in principe kan ik die tot 0 zetten ????
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Blazen met dat ding,ik heb hem op de receiver op 0 staan en de hypex op 7
Maar goed of je dat kan vergelijken met jouw volumestand......misschien wel deels

GPO

Quote from: mel on September 10, 2015, 18:43:56
maar momenteel staat de level van mijn sub al op -11, al behoorlijk hoog. is er geen gevaar voor overbelasting van amp of woofer??

Wat is volume -11? Is dit zo'n Sledge amp? Tot waar loopt die schaal dan... tot 0?

Als 0 max is en in de receiver staat ie al op +7 db dan vraag ik me af wat er werkelijk aan de hand is.... dat lijkt me niet de bedoeling alles op bijna max.

Gpo
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

mel

Quote from: GPO on September 10, 2015, 23:09:30
Wat is volume -11? Is dit zo'n Sledge amp? Tot waar loopt die schaal dan... tot 0?

Als 0 max is en in de receiver staat ie al op +7 db dan vraag ik me af wat er werkelijk aan de hand is.... dat lijkt me niet de bedoeling alles op bijna max.

Gpo

Ik had dat idee ook..sledge amp gaat idd tot 0. Gisteren heb ik  het volume op -10 gezet en ik moet zeggen dat deze kleine aanpassing wel een groot verschil begint  te worden .
Een medeforumlid die ook een ultra heeft gehad heeft me bevestigd dat die bij hem ook op -10 stond
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Ik heb deze vraag eens gesteld aan L sound ( over gain die op -10 staat van de sledge amp )
Dit was het antwoord :

Thomas (L-Sound)

Sep 11, 08:35

Hi Gino,

Sure that is no problem at all. We usually have the gain set to between 0 and -10, and then do all adjustments from the receiver to have total control and flexibility.

That is a powerhouse of a subwoofer! Have fun.

Alles ok dus  :pompom:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Staaled

Quote from: mel on September 10, 2015, 19:02:41
in principe kan ik die tot 0 zetten ????
Ja.
Een eindversterker heeft immers ook geen volumeregeling en je draait aan een plate-amp. ;)

Echter zet je hem vol open zul je merken dat de receiver/processor onvoldoende kan verzwakken tov de overige speakers.
Dat loopt vaak tot -12 dB.
Vandaar dat plate-amps op subs een gainregeling hebben.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: mel on September 11, 2015, 04:32:09
Ik had dat idee ook..sledge amp gaat idd tot 0. Gisteren heb ik  het volume op -10 gezet en ik moet zeggen dat deze kleine aanpassing wel een groot verschil begint  te worden .
Een medeforumlid die ook een ultra heeft gehad heeft me bevestigd dat die bij hem ook op -10 stond
Hier ooit op -5. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Mario D

Quote from: mel on September 11, 2015, 08:59:46
Ik heb deze vraag eens gesteld aan L sound ( over gain die op -10 staat van de sledge amp )
Dit was het antwoord :

Thomas (L-Sound)

Sep 11, 08:35

Hi Gino,

Sure that is no problem at all. We usually have the gain set to between 0 and -10, and then do all adjustments from the receiver to have total control and flexibility.

That is a powerhouse of a subwoofer! Have fun.

Alles ok dus  :pompom:

Dit had ik ook al eens gevraagd aan Lsound een paar jaar geleden, als ik me niet vergis staat dit hier ook ergens geschreven in dit topic.
De volumeschaal bij een Sledge versterker is niet zoals bij een Bash versterker.
Vanaf -20 begint de Sledge pas tot leven te komen, maar de verschillen van -10 tot -0 zijn veel groter dan de rest van de volumeschaal.

Mario D

@Mel,

Blijkbaar vergeet je snel want heb het draadje reeds gevonden uit 2013.  :D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=130311.msg2353365#msg2353365

mel

idd, je hebt volkomen gelijk....de tand des tijds knaagt aan mijn geheugen :(
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Joost80

Mijn Sledge amp staat op min 16 en de receiver op - 6,5.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

mel

das een groot verschil met mijn instelling....
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

DofN

Quote from: mel on September 11, 2015, 12:30:59
idd, je hebt volkomen gelijk....de tand des tijds knaagt aan mijn geheugen :(

Bommeliaans mooi!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Raymond187

Hhmm iemand een idee. Mijn sub is uiteraard uit garantie..

De PB 12 DSP

Hij bromt als er spanning op staat. Is er iets waar je zelf wat aan kan doen?