Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

broodro0ster

Quote from: Joost80 on August 30, 2015, 21:28:00
Kort antwoord, ja. De PC12 Plus gaat harder met meer gemak en laat meer detail in de bass horen. Ik heb de sb13 ook gehad en de PC12 Plus was wat ik zocht. De pb2000 is ook een goede subwoofer hoor begrijp me niet verkeerd, maar er zit wel degelijk verschil in.

Zo'n vermoeden had ik ook.
Ik heb zowel de SB13 ultra als (dual) PB13ultra gehoord. Het waren wel 2 verschillende ruimtes, dus een 1/1 vergelijk is moeilijk maar ik vond ze beiden even strak en goed klinken voor stereo.

Maar bij film steekt de PB13ultra er ver boven uit. Net alsof de vloer van de HT ging openbarsten bij de pod scene in War of the Worlds.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

VincentG

#2751
Kort vraagje, waar ik zo snel geen faq oid over kon vinden.

Wanneer kies je voor een gesloten (sealed) en wanneer voor een gepoorte subwoofer?

Wat ik denk: sealed meer voor muziek en ported meer voor grotere ruimtes / ht.
Heb straks een woonkamer van ca 25m2 (plus een hoekje met de keuken) waar een 5.1 set in gaat komen. De sub wil ik voornamelijk als ondersteuning bij films. Zat te denken aan een PB1000 of 2000 (of SB variant).
Zal denk ook wel erg smaak en ruimte afhankelijk zijn en sub is wat minder makkelijk te beluisteren in een hifi zaak.

Na nog wat gelezen te hebben, lijkt een PB voor mij beter te zijn. Is nog kijken of een 1000 voldoende is, aangezien ik ook de buren te vriend moet houden in het appartement en ik niet volledig weggeblazen hoef te worden.
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

GPO

Quote from: VincentG on August 31, 2015, 15:35:59
Kort vraagje, waar ik zo snel geen faq oid over kon vinden.

Wanneer kies je voor een gesloten (sealed) en wanneer voor een gepoorte subwoofer?

Wat ik denk: sealed meer voor muziek en ported meer voor grotere ruimtes / ht.
Heb straks een woonkamer van ca 25m2 (plus een hoekje met de keuken) waar een 5.1 set in gaat komen. De sub wil ik voornamelijk als ondersteuning bij films. Zat te denken aan een PB1000 of 2000 (of SB variant).
Zal denk ook wel erg smaak en ruimte afhankelijk zijn en sub is wat minder makkelijk te beluisteren in een hifi zaak.

Na nog wat gelezen te hebben, lijkt een PB voor mij beter te zijn. Is nog kijken of een 1000 voldoende is, aangezien ik ook de buren te vriend moet houden in het appartement en ik niet volledig weggeblazen hoef te worden.

Over de verschillen tussen gepoort of gesloten is eigenlijk wel veel te vinden op internet. SVS zelf heeft daar ook een stukje over geschreven: http://www.svsound.com/t/sealed-vs-ported

Maar zoals je zelf ook al aangeeft, is het voornamelijk voor films. Dan is de PB1000 zeker geschikt. Daar kun je prima film mee kijken. Muziek klinkt er ook goed mee, dat is ook een kwestie van instellen en smaak wellicht. Heb zelf dual PB1000 ivm betere bas verdeling in de kamer, meer output en meer headroom. Maar met 1 x PB1000 heb je zeker niet te klagen.

De PB2000 is een stap hoger, maar kost ook veel meer. De extra output ga je waarschijnlijk niet echt gebruiken als ik het zo lees...  ;D

De SB1000 is wel heel erg instap, zou ik nooit kiezen. De SB2000 is dan weer een stuk beter, maar zal niet de diepgang en output halen zoals een PB1000. Bij lange na niet. En dat is voor muziek niet zo'n probleem, maar voor films zou die wellicht te kort schieten. Verder is deze ook weer een stuk duurder dan een PB1000, maar wel een stuk compacter en visueel minder aanwezig.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


mel

Stel dat ik mijn pc 13 ultra  volledig  zou sealen  met de drie pluggen,  zou het kunnen  dat die dan ongeveer 
Hetzelfde  zal klinken  als een  SB  13 ultra  ??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Staaled

Quote from: mel on September  7, 2015, 19:21:50
Stel dat ik mijn pc 13 ultra  volledig  zou sealen  met de drie pluggen,  zou het kunnen  dat die dan ongeveer 
Hetzelfde  zal klinken  als een  SB  13 ultra  ??
Absoluut niet.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Staaled

De PC heeft sealed geen vlakke respons.
Verre van zelfs.
Het gebied onder de 40 loopt sterk af.
Interne volume is namelijk te groot.
De driver ziet normaal gesproken een luchtkolom, poort , als tegendruk.
Sluit je af, neem je dat weg.
Om de driver toch te beschermen tegen overexcursion gebruik je vervolgens een rolloff/highpass filter op de SVS.
Deze is veels te steil om nog enige significante output onderin te geven.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mel

Quote from: Staaled on September  7, 2015, 22:36:19
De PC heeft sealed geen vlakke respons.
Verre van zelfs.
Het gebied onder de 40 loopt sterk af.
Interne volume is namelijk te groot.
De driver ziet normaal gesproken een luchtkolom, poort , als tegendruk.
Sluit je af, neem je dat weg.
Om de driver toch te beschermen tegen overexcursion gebruik je vervolgens een rolloff/highpass filter op de SVS.
Deze is veels te steil om nog enige significante output onderin te geven.

Ok. Duidelijk  ( ongeveer  toch  )
Bedankt
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

hayabusa

Quote from: Staaled on September  7, 2015, 22:36:19
De PC heeft sealed geen vlakke respons.
Verre van zelfs.
Het gebied onder de 40 loopt sterk af.
Interne volume is namelijk te groot.
De driver ziet normaal gesproken een luchtkolom, poort , als tegendruk.
Sluit je af, neem je dat weg.
Om de driver toch te beschermen tegen overexcursion gebruik je vervolgens een rolloff/highpass filter op de SVS.
Deze is veels te steil om nog enige significante output onderin te geven.

Krijg je bij sealed niet juist minder kans op overexcursion?
Ik dacht juist dat de filter instellingen voor meer open poorten bij SVS resulteerden in een een scherper highpass filter met een hogere frequentie en dat de sealed instelling het minst scherpe filter hebben.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

Staaled

Quote from: hayabusa on September 10, 2015, 10:18:28
Krijg je bij sealed niet juist minder kans op overexcursion?
Ik dacht juist dat de filter instellingen voor meer open poorten bij SVS resulteerden in een een scherper highpass filter met een hogere frequentie en dat de sealed instelling het minst scherpe filter hebben.
meer juist, want het interne volume is te groot bemeten en werkt dus onvoldoende tegen (de driver).

het filter zal gelijk zijn, echter alleen van positie wisselen.
combineer dat met de vervroegde rolloff aangezien de poorten geen output genereren en de respons klapt akelig in.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

hayabusa

Quote from: Staaled on September 10, 2015, 10:39:29
meer juist, want het interne volume is te groot bemeten en werkt dus onvoldoende tegen (de driver).

het filter zal gelijk zijn, echter alleen van positie wisselen.
combineer dat met de vervroegde rolloff aangezien de poorten geen output genereren en de respons klapt akelig in.

Wel apart, intuïtief zou je denken dat het sluiten van de poorten de uitslag van de driver zou verminderen...
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

mel

Heren  :)

Aangezien ik redelijk subverslaafd ben  ;) maar slechts een basiskennis heb van subwoofers wil ik graag mijn probleem in de groep gooien.

Ik speel nu in mijn HT bijna 3 jaar met een svs PC 13 Ultra. Nu lees  ik hier regelmatig verhalen van svs gebruikers die vertellen dat hun svs de ' gordijnen doet wapperen ' en  'het bankstel doet daveren '  ;D
Ik speel in mijn HT op een aanvaardbaar luid niveau ( instelling op mijn receiver : ong. -25 Db , als dat iets te betekenen heeft tenminste ) en ik moet eerlijk zijn dat mijn gordijnen nog nooit hebben gewapperd en mijn bankstel netjes op zijn plaats blijft  ;D, niks echt indrukwekkend dus.

Als ik alles op een rijtje zet denk ik aan twee zaken:

1. mijn sub is niet goed afgesteld : zou kunnen hoewel ik hem eerst heb afgeregeld met een Db meter en ongeveer heb gelijkgesteld met mijn andere 5 speakers. Ook heb ik met mijn zeer beperkte kennis maar met behulp van forumleden met wel veel expertise de sub zo goed mogelijk afgeregeld mer behulp van REW.

2. De subs die wel bankstellen doen daveren en gordijnen doen wapperen staan mss veel te hard afgesteld in verhouding tot hun andere speakers.

En dan zou ik eerder denken dat dit de oorzaak is van zoveel druk en geweld ;)

Ik weet niet waar het probleem zich stelt, ik weet alleen  dat sinds ik een SVS heb ik steeds het gevoel heb dat ik maar' een topje van de ijsberg ' hoor op het vlak van zijn mogelijke prestaties.
Een vrij onbevredigend gevoel dus ;)

Iemand een suggestie van waar het probleem kan liggen?

Waarvoor dank
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Raymond187

Korreltje zout verhaal met bankstel en gordijnen??

Anywayz de PC 13 ultra is wel een beest van een sub. Veul output. Eerst wat in me opkomt is de plaatsing van je sub. Wat meet je op de luisterplek als de sub speelt?

Hoeveel hz en db?

hayabusa

Quote from: mel on September 10, 2015, 12:18:43
Heren  :)

Aangezien ik redelijk subverslaafd ben  ;) maar slechts een basiskennis heb van subwoofers wil ik graag mijn probleem in de groep gooien.

Ik speel nu in mijn HT bijna 3 jaar met een svs PC 13 Ultra. Nu lees  ik hier regelmatig verhalen van svs gebruikers die vertellen dat hun svs de ' gordijnen doet wapperen ' en  'het bankstel doet daveren '  ;D
Ik speel in mijn HT op een aanvaardbaar luid niveau ( instelling op mijn receiver : ong. -25 Db , als dat iets te betekenen heeft tenminste ) en ik moet eerlijk zijn dat mijn gordijnen nog nooit hebben gewapperd en mijn bankstel netjes op zijn plaats blijft  ;D, niks echt indrukwekkend dus.

Als ik alles op een rijtje zet denk ik aan twee zaken:

1. mijn sub is niet goed afgesteld : zou kunnen hoewel ik hem eerst heb afgeregeld met een Db meter en ongeveer heb gelijkgesteld met mijn andere 5 speakers. Ook heb ik met mijn zeer beperkte kennis maar met behulp van forumleden met wel veel expertise de sub zo goed mogelijk afgeregeld mer behulp van REW.

2. De subs die wel bankstellen doen daveren en gordijnen doen wapperen staan mss veel te hard afgesteld in verhouding tot hun andere speakers.

En dan zou ik eerder denken dat dit de oorzaak is van zoveel druk en geweld ;)

Ik weet niet waar het probleem zich stelt, ik weet alleen  dat sinds ik een SVS heb ik steeds het gevoel heb dat ik maar' een topje van de ijsberg ' hoor op het vlak van zijn mogelijke prestaties.
Een vrij onbevredigend gevoel dus ;)

Iemand een suggestie van waar het probleem kan liggen?

Waarvoor dank

Ik denk dat er een grote kans is op optie 2 :)

Ik moet toegeven dat die van mij ook niet helemaal meer 'bas-neutraal' staan afgesteld, en dat het geluid zoals afgesteld door audyssey wel erg dunnetjes klinkt.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

mel

Quote from: Raymond187 on September 10, 2015, 13:29:54
Korreltje zout verhaal met bankstel en gordijnen??

Anywayz de PC 13 ultra is wel een beest van een sub. Veul output. Eerst wat in me opkomt is de plaatsing van je sub. Wat meet je op de luisterplek als de sub speelt?

Hoeveel hz en db?

Als ik het  het me goed herinner was dit de uiteindelijke meting die ik heb gemaakt van de sub, na veel rondzeulen en andere plekken te hebben geprobeerd

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Quote from: Raymond187 on September 10, 2015, 13:29:54
Korreltje zout verhaal met bankstel en gordijnen??

Anywayz de PC 13 ultra is wel een beest van een sub. Veul output. Eerst wat in me opkomt is de plaatsing van je sub. Wat meet je op de luisterplek als de sub speelt?

Hoeveel hz en db?

Mja, korreltje zout...ik heb ook een demo meegemaakt met een PB 13 ultra en daar daverde het toch wel, was indrukwekkend
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

broodro0ster

-25dB is wel best stil vind ik, tenminste als alles gekalibreerd is op referencen niveau.

Voordat de film start, draai ik m'n versterker open naar -15dB en dan afhangelijk van de film draai ik meestal wel nog verder naar -12 of -10dB  >:D

HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Raymond187

Quote from: mel on September 10, 2015, 14:03:22
Als ik het  het me goed herinner was dit de uiteindelijke meting die ik heb gemaakt van de sub, na veel rondzeulen en andere plekken te hebben geprobeerd
Bij ~17hz heb je 80db+ Dat zou toch prima moeten zijn.

Quote from: mel on September 10, 2015, 14:04:56
Mja, korreltje zout...ik heb ook een demo meegemaakt met een PB 13 ultra en daar daverde het toch wel, was indrukwekkend
Ok. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een bankstel beweegt van een sub :)

Hoe is het als je de gain wat verder open draait?

mel

Quote from: Raymond187 on September 10, 2015, 14:11:04
Bij ~17hz heb je 80db+ Dat zou toch prima moeten zijn.
Ok. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een bankstel beweegt van een sub :)

Hoe is het als je de gain wat verder open draait?

Gain verder opendraaien ga ik straks verder mee experimenteren.
Doe ik dit dan aan de sub versterker of aan mijn receiver?
Volgens mij staat de gain van de sub al op -12, lijkt me al redelijk veel  ;)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Staaled

Quote from: hayabusa on September 10, 2015, 11:44:12
Wel apart, intuïtief zou je denken dat het sluiten van de poorten de uitslag van de driver zou verminderen...
Wel als het volume klopt. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: mel on September 10, 2015, 12:18:43
Heren  :)

Aangezien ik redelijk subverslaafd ben  ;) maar slechts een basiskennis heb van subwoofers wil ik graag mijn probleem in de groep gooien.

Ik speel nu in mijn HT bijna 3 jaar met een svs PC 13 Ultra. Nu lees  ik hier regelmatig verhalen van svs gebruikers die vertellen dat hun svs de ' gordijnen doet wapperen ' en  'het bankstel doet daveren '  ;D
Ik speel in mijn HT op een aanvaardbaar luid niveau ( instelling op mijn receiver : ong. -25 Db , als dat iets te betekenen heeft tenminste ) en ik moet eerlijk zijn dat mijn gordijnen nog nooit hebben gewapperd en mijn bankstel netjes op zijn plaats blijft  ;D, niks echt indrukwekkend dus.

Als ik alles op een rijtje zet denk ik aan twee zaken:

1. mijn sub is niet goed afgesteld : zou kunnen hoewel ik hem eerst heb afgeregeld met een Db meter en ongeveer heb gelijkgesteld met mijn andere 5 speakers. Ook heb ik met mijn zeer beperkte kennis maar met behulp van forumleden met wel veel expertise de sub zo goed mogelijk afgeregeld mer behulp van REW.

2. De subs die wel bankstellen doen daveren en gordijnen doen wapperen staan mss veel te hard afgesteld in verhouding tot hun andere speakers.

En dan zou ik eerder denken dat dit de oorzaak is van zoveel druk en geweld ;)

Ik weet niet waar het probleem zich stelt, ik weet alleen  dat sinds ik een SVS heb ik steeds het gevoel heb dat ik maar' een topje van de ijsberg ' hoor op het vlak van zijn mogelijke prestaties.
Een vrij onbevredigend gevoel dus ;)

Iemand een suggestie van waar het probleem kan liggen?

Waarvoor dank
-25 dB is echt te weinig , indien een sub redelijk vlak staat ingeregeld.

Indien je gebonden bent aan dergelijk volume kun je
1 de sub tov de rest luider zetten
2 middels DSP het laag onderin wat opkrikken (housecurve  :google:  :))
3 de sub dichtbij je luisterplek plaatsen als het je om de banksensatie gaat dan. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mel

Quote from: Staaled on September 10, 2015, 14:42:15
-25 dB is echt te weinig , indien een sub redelijk vlak staat ingeregeld.

Indien je gebonden bent aan dergelijk volume kun je
1 de sub tov de rest luider zetten
2 middels DSP het laag onderin wat opkrikken (housecurve  :google:  :))
3 de sub dichtbij je luisterplek plaatsen als het je om de banksensatie gaat dan. ;)

ik heb net gekeken in de instellingen van de receiver en de sub staat al +/- 7 Db hoger dan de andere speakers, en de gain van de subversterker staat op -11, lijkt me ook al aardig

en even voor de duidelijkheid; ben niet echt geinteresseerd in een ' banksensatie'  :) , het gaat enkel om het idee erachter

gr
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Quote from: Staaled on September 10, 2015, 14:42:15
-25 dB is echt te weinig , indien een sub redelijk vlak staat ingeregeld.

Als je alle speakers en sub inderdaad via de interne testtoon op ongeveer 75dB hebt afgeregeld, dan zou -25dB wel eens te weinig kunnen zijn.
Wordt bij ons pas leuk (trillende bank) vanaf -16 en de broekspijpen gaan pas trillen vanaf -10 ;D. De buurvrouw 2 deuren verder belt pas bij -8.5 (en Godzilla) dat de vloer op de 2e verdieping trilt :devil:.
Maar geloof niet dat dit laatste jouw doelstelling is.  ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

#2774
Quote from: mel on September 10, 2015, 14:51:00
ik heb net gekeken in de instellingen van de receiver en de sub staat al +/- 7 Db hoger dan de andere speakers, en de gain van de subversterker staat op -11, lijkt me ook al aardig

en even voor de duidelijkheid; ben niet echt geinteresseerd in een ' banksensatie'  :) , het gaat enkel om het idee erachter

gr
Het eerste zegt niets.
De gain van een Sledge-versie moet altijd ver open en ADSY regelt af op een standaardvolume en past vervolgens een curve toe.

Naar jouw meting te oordelen staat de sub zeker niet luid afgeregeld.
edit: indien dit fronts plus sub is.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)