Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 15 Guests are viewing this topic.


GPO

Quote from: larsonator on July  6, 2015, 11:13:40
Ik zou dan toch de multi-sub opstelling prefereren ;)

Ik ga je toch gelijk geven.

Heb net ff een halfuurtje met 1 sub aan getest (en die wat harder gezet zodat de totale SPL uitkomt op die van een dual opstelling), maar de impact daarvan is toch een stuk minder....  :nopompom: Dus dan weet ik wel weer hoe het gaat, dan ga ik met 1 x SB13 waarschijnlijk niet genoeg hebben. Dus laat ik nou verstandig zijn en dat plan laten varen.... :)

Overigens ga ik nog wel nadenken of ik misschien toch naar dual SVS PB2000 zou willen gaan. Gewoon omdat het kan.... :)

Weet niet zeker of ik achter in mijn kamer een PB2000 kwijt kan, maar voorin zeker wel. Een PB2000 en een PB1000 die kunnen ook goed samen werken. Dat heb ik bij SVS ook nagevraagd een tijd geleden omdat ik toen ook met die gedachten speelde. Jammer dat die PB2000 ook 100 euro duurder geworden is de afgelopen tijd.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Met 1 sub mis je die impact idd.
Als ik er 1 aanzet , hoe hard ik hem ook zet die impact is weg.
Om het goed te testen moet je ze eigenlijk samen testen op 1 plek.
Dat scheelt mij iig een berg aan diepgang als ze samen werken.

GPO

Quote from: morca on July  6, 2015, 21:12:31
Met 1 sub mis je die impact idd.
Als ik er 1 aanzet , hoe hard ik hem ook zet die impact is weg.
Om het goed te testen moet je ze eigenlijk samen testen op 1 plek.
Dat scheelt mij iig een berg aan diepgang als ze samen werken.

Ik heb ze net na mijn verbouwing allebei rechts in de hoek gehad. Heel veel diep sublaag, maar veel minder mid-bass impact. En dat is mis je dan toch wel met zowel muziek als films. Vandaar dat ik er nu 1 voor en 1 achter heb staan. Diegene die voor staat die neemt veel < 35 Hz voor z'n rekening en diegene die achter staat die gaat als een malle in het gebied tussen 30 - 50 Hz....  :headbanging:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

OK duidelijk ik wist niet dat je dat al getest had.
Ze doen samen idd beter het ultralaag.
Maar voor die midbass had je er toen 2 gekocht.
Dan zou ik het ivm je optimaal haalbare resultaat in deze ruimte bij 2 houden .
Misschien eens met 1 ultra beginnen op die plek waar het ultralaag het nu goed doet  :headbanging:

GPO

Ben nogal eigenwijs, dus gisteren toch weer met 1 sub getest, maar dan nu wel eerst ADSY opnieuw laten draaien voor 1 sub en het level weer daarna afgesteld met de dB meter. Ik had de vorige keer niet opnieuw ADSY gedraaid; dus dat maakt wel wat verschil....  :sadlike:

Ik was verbaasd dat het toch zo goed klonk na ADSY calibratie met 1 sub. Ik mis wel iets mid-bass impact (40-50 Hz), maar eigenlijk viel dat wel mee. Ook de REW meting was best heel goed en bijna net zo prima als met duals (duals liepen wel rechter, REW plaatjes komen nog). Dus het kan nog best zijn dat 1 goede sub voorin met ADSY ingeregeld mij heel tevreden gaat houden....  :music:

In dat geval zou ik denk ik een grotere sub voorin plaatsen die nog dieper doorloopt en sublaag nog makkelijker weergeeft. Met ADSY aan en met mijn "raised sublevels" heb ik bij films toch soms het idee dat het ze teveel wordt, dus de nieuwe sub moet dan nog wat makkelijker spelen. Op die manier heb ik achterin de kamer ook weer wat plek voor een andere hobby (electrische gitaar spelen, dat ding staat nu boven stof te vangen). Dat is nml ook toch wel een reden om toch weer voor 1 sub te gaan....  ::)

Ik ga er maar weer verder over nadenken wat nou verstandig is....  :-\
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

larsonator

Quote from: GPO on July  9, 2015, 14:04:47
Ben nogal eigenwijs, dus gisteren toch weer met 1 sub getest, maar dan nu wel eerst ADSY opnieuw laten draaien voor 1 sub en het level weer daarna afgesteld met de dB meter. Ik had de vorige keer niet opnieuw ADSY gedraaid; dus dat maakt wel wat verschil....  :sadlike:

Ik was verbaasd dat het toch zo goed klonk na ADSY calibratie met 1 sub. Ik mis wel iets mid-bass impact (40-50 Hz), maar eigenlijk viel dat wel mee. Ook de REW meting was best heel goed en bijna net zo prima als met duals (duals liepen wel rechter, REW plaatjes komen nog). Dus het kan nog best zijn dat 1 goede sub voorin met ADSY ingeregeld mij heel tevreden gaat houden....  :music:

In dat geval zou ik denk ik een grotere sub voorin plaatsen die nog dieper doorloopt en sublaag nog makkelijker weergeeft. Met ADSY aan en met mijn "raised sublevels" heb ik bij films toch soms het idee dat het ze teveel wordt, dus de nieuwe sub moet dan nog wat makkelijker spelen. Op die manier heb ik achterin de kamer ook weer wat plek voor een andere hobby (electrische gitaar spelen, dat ding staat nu boven stof te vangen). Dat is nml ook toch wel een reden om toch weer voor 1 sub te gaan....  ::)

Ik ga er maar weer verder over nadenken wat nou verstandig is....  :-\
Buiten de ruimte voor je andere hobby, denk ik dat je wel heel vaak twijfelend overkomt. Wil je niet gewoon die sub hebben voor het hebben?

morca

Deze 2 houden het soms niet bij zegt hij.
Betere oplossing imo, 1 sub laten staan en de voorste omruilen voor een PC 13 ultra.

jbtje56

En hij heeft geen ruimte eigenlijk achter zegt hij.

Beter 1 grote dan, waarom een pc13 mocra??
MARANTZ pm15s1 # B&W 683 # LOGITECH squeezebox touch # SAMSUNG uhd 55inch # SYNOLOGY ds nas #
AUDIOQUEST bekabeling

morca

Hij wil een SB 13 zie ik ik vergis me een letter.
Gpo kennende ging ik vd buis versie uit  ;D
1 sealed tegen over de 2  gepoorte die hij nu heeft.
Daar ga je voor film inleveren imo Gert Jan .

broodro0ster

Idd, een sealed lijkt verder door te lopen in het laag, maar dat is omdat ie minder stijl afvalt als een gepoorte. Hoge SPL kan die niet leveren als het nodig is.

Wil je upgraden dan moet je naar een zwaardere gepoorte gaan. Van een gesloten sub zul je hoogst waarschijnlijk spijt hebben.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

GPO

Quote from: larsonator on July  9, 2015, 14:08:51
Buiten de ruimte voor je andere hobby, denk ik dat je wel heel vaak twijfelend overkomt. Wil je niet gewoon die sub hebben voor het hebben?

Komt erg negatief over, maar waarschijnlijk bedoel je het niet zo. Het gaat er vooral om dat ik ook ruimte wil voor mijn andere hobby, dat daar wss de 2e sub voor moet wijken, maar dat ik dan wel wat voel voor een overstap naar een enkele grotere en betere subwoofer. De keuzes die ik probeer te maken; daarover schrijf ik en het gaat niet om het hebben maar om het resultaat ...

En in dat proces twijfel ik wel eens, maar ik wissel maar heel weinig met spullen, dus ik probeer dat weloverwogen te maken en met jullie te delen... :)

Quote from: morca on July  9, 2015, 16:56:54
Hij wil een SB 13 zie ik ik vergis me een letter.
Gpo kennende ging ik vd buis versie uit  ;D
1 sealed tegen over de 2  gepoorte die hij nu heeft.
Daar ga je voor film inleveren imo Gert Jan .

Klopt moet ik niet doen. Ga ik spijt van krijgen. Dus ik hou nu op over die SB13 hoe mooi die ook is...  :pompom:  :colgate:

Als ik al verander van 2 subs naar 1 sub, dan moet het een grotere gepoorte zijn om kwa SPL mee te komen met dual PB1000.

voorlopige kandidaten :
- Klipsch r-115sw
- SVS PB2000 (volgens SVS dezelfde output als 2 x PB1000 en loopt dieper door, dus ga daar niet achteruit en heb ook jarenlang plezier gehad van een PB12-NSD, dus ....)
- XTZ 1x12 (ook mooi hoor, maar weet niet of die ook meekomt met bovenstaande exemplaren)

Hier wat REW plaatjes ter illustratie tav single vs dual PB1000. Deze meting is verricht door 1 x ADSY te draaien, om een idee te geven hoe goed / snel ADSY de freq response goed krijgt in 1 meting.

Dual PB1000 response -->



Single PB1000 response -->



Je zit dat de dual response wat beter is in het gebied 30 - 50 Hz, maar allebei de metingen zijn helemaal niet slecht. En met een dikkere gepoorte sub vooraan en met wat getweak krijg ik die ook wel goed ingeregeld. Daar ben ik ondertussen wel van overtuigd.

Als ik dat voor elkaar krijg, dan heb ik achter wat ruimte gecreerd voor mijn gitaar-spullen en dan zeg ik missie geslaagd.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

larsonator

Quote from: GPO on July  9, 2015, 22:36:02
Komt erg negatief over, maar waarschijnlijk bedoel je het niet zo.
Bedoelde het zeker niet zo. Herkende gewoon wat factoren die mij ook wel eens doen twijfelen. Vaak kom ik er net op tijd achter dat ik dan iets wil om het te hebben, oftewel ''The Virus''. Maar laatst heb ik bijvoorbeeld, na heeeeeel lang twijfelen toch maar eens 2 SVS cilinders gekocht (overgenomen van een medeforumlid) en dat heeft samen met de 3 sealed subs toch wel mijn set compleet gemaakt, en mij heel tevreden. Ik hoop dat je de goede keus maakt ;)  :headbanging:

broodro0ster

Dat ziet er nog redelijk deftig uit met 1 sub!
Bij mij dat gat veel groter tussen 40-70hz met 1 sub, dus was ik verplicht er een 2e PB-2000 bij te zetten  :headbanging:

Als je plaats hebt, kun je een PB13-ultra neerzetten :D die kun je nog wat tunen op de amp :p
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

morca

Op de plek vd single loopt de response van een PB of PC aanzienlijk lager door denk ik.
Ik zou wel even rustig testen of het geluidsbeeld zo bevalt met 1 sub.

Staaled

Quote from: morca on July 10, 2015, 14:37:02
Op de plek vd single loopt de response van een PB of PC aanzienlijk lager door denk ik.
Ik zou wel even rustig testen of het geluidsbeeld zo bevalt met 1 sub.
Klopt.
Ik kan het niet verklaren, maar ook op de MLP klinkt het anders met één sub ondanks goede respons.
Ik mis "omvang". Het klinkt minder groots/kleiner.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Nu ik wat over nadenk  ;).......de ruimte reageert met name in het laag mee.
Dat pik je niet alleen met het gehoor op.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

raindog

Quote from: Staaled on July 10, 2015, 14:43:46
Klopt.
Ik kan het niet verklaren, maar ook op de MLP klinkt het anders met één sub ondanks goede respons.
Ik mis "omvang". Het klinkt minder groots/kleiner.

^^
Hier sinds kort ook twee subs ipv van één en daarmee een enorme stap gemaakt. De verschillen in curve met één of twee subs zijn veel minder groot dan het verschil in klank en beleving. Precies wat Staaled zegt, met twee subs is er meer omvang.

Als ik die curve van twee PB1000's zo zie dan zou ik gewoon lekker tevreden zijn. Er zijn genoeg mensen met één dikke sub die jaloers zijn op zo'n mooie respons.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

morca

Quote from: Staaled on July 10, 2015, 14:43:46
Klopt.
Ik kan het niet verklaren, maar ook op de MLP klinkt het anders met één sub ondanks goede respons.
Ik mis "omvang". Het klinkt minder groots/kleiner.
Een meting is goed als geleide,maar niet alles wat je hoort /voelt/ervaart,bij bv gesloten of gepoort zie je daarin.
Of het verschil in ervaring van het geluidsopbouw in de ruimte, zoals jij ook al zegt.

N1v3K

Quote from: raindog on July 10, 2015, 18:44:17
Als ik die curve van twee PB1000's zo zie dan zou ik gewoon lekker tevreden zijn. Er zijn genoeg mensen met één dikke sub die jaloers zijn op zo'n mooie respons.
^^

LocoJ

Een vraagje voor de SVS kenners:

Een paar jaar geleden heb ik een PC12 plus overgenomen van een mede forumlid.

Nu hij in de verkoop staat heb ik op aanvraag wat foto's van de driver gemaakt en het blijkt dat er (waarschijnlijk, ben niet zeker) een 12.2 driver in zit.

De vraag is; zijn er PC12 plus subs uitgebracht met een 12.2 driver of heb ik een PC 20-39 sub thuis staan?

Thanx!
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

jbtje56

#2696
Als het goed is zit er een wit stickertje op de plate amp waarop staat wat voor model het is...

Trouwens net de fotos bekenen en een pc20-39 is niet tunable met foam pluggen, dit is wel degelijk een pc plus.


Pc20-39 is getuned op 20 hz (de 20) en 39 inch hoog (de 39)
En tuning frequentie is vast

Gr jb
MARANTZ pm15s1 # B&W 683 # LOGITECH squeezebox touch # SAMSUNG uhd 55inch # SYNOLOGY ds nas #
AUDIOQUEST bekabeling

GPO

Quote from: jbtje56 on July 11, 2015, 09:05:28
Als het goed is zit er een wit stickertje op de plate amp waarop staat wat voor model het is...

Trouwens net de fotos bekenen en een pc20-39 is niet tunable met foam pluggen, dit is wel degelijk een pc plus.


Pc20-39 is getuned op 20 hz (de 20) en 39 inch hoog (de 39)
En tuning frequentie is vast

Gr jb

Eh .... de 20-39 PC+ had wel degelijk port tuning. De PCi had dat niet.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

jbtje56

Quote from: GPO on July 11, 2015, 12:41:20
Eh .... de 20-39 PC+ had wel degelijk port tuning. De PCi had dat niet.

Ik dacht dat loco op een pc 20-39 doelde en niet een plus versie.

Maar je heb gelijk het zou dan ook nog een 20-39 plus kunnen wezen.

MARANTZ pm15s1 # B&W 683 # LOGITECH squeezebox touch # SAMSUNG uhd 55inch # SYNOLOGY ds nas #
AUDIOQUEST bekabeling

Mario D

Quote from: LocoJ on July 11, 2015, 08:48:26
Een vraagje voor de SVS kenners:

Een paar jaar geleden heb ik een PC12 plus overgenomen van een mede forumlid.

Nu hij in de verkoop staat heb ik op aanvraag wat foto's van de driver gemaakt en het blijkt dat er (waarschijnlijk, ben niet zeker) een 12.2 driver in zit.

De vraag is; zijn er PC12 plus subs uitgebracht met een 12.2 driver of heb ik een PC 20-39 sub thuis staan?

Thanx!

De 12.2 driver is zilver van kleur, vanaf de 12.3 is het steeds zwart geweest.