Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

GPO

Quote from: GPO on February 10, 2015, 13:24:16
Zover ik weet is de PB1000 op 20 Hz getuned en de PB2000 op 17 Hz.

GPO

Ik heb het vandaag nog eens nagevraagd bij SVS -->

"....
Hi Gertjan -

The PB-1000 system tuning frequency is 23 Hz, and the PB-2000 system tuning frequency is 20 Hz.  Thanks.   

Ed Mullen, PE
Director - Technology and Customer Service
SVS | Specialty Technologies
..."

Dus allebei toch wat hoger als gedacht. Mijn oude PB12-NSD was altijd op 17 Hz getuned.

Maakt verder niet uit. 20 Hz komt er toch wel uit.... :)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Staaled

Quote from: N1v3K on February 10, 2015, 16:16:23
In principe kun je zo van iedere ported sub een sealed maken natuurlijk. Als je een passend stuk schuim hebt ;)
Het interne volume klopt dan niet, met kans op zompig laag en evt een beschadigde driver.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

N1v3K

Is dat zo ja?  :eh: Wist ik niet..

morca

Quote from: N1v3K on February 10, 2015, 22:55:28
Is dat zo ja?  :eh: Wist ik niet..
Door een te grote gesloten kist klopt de berekening niet meer.
De woofer kan over ze Xmax lopen en zo mechanisch kapot gaan,de ophanging zeg maar.

teus1988

Quote from: morca on February 10, 2015, 22:59:29
Door een te grote gesloten kist klopt de berekening niet meer.
De woofer kan over ze Xmax lopen en zo mechanisch kapot gaan,de ophanging zeg maar.

^^

N1v3K

En een PB13 ultra is dan zo ontworpen dat die wel op beide manieren gebruikt kan worden dus?

morca

Quote from: N1v3K on February 10, 2015, 23:04:13
En een PB13 ultra is dan zo ontworpen dat die wel op beide manieren gebruikt kan worden dus?
Beide pluggen dicht is eigenlijk niet goed ,de pluggen zijn meer om de tuning te regelen.
Ze hadden er beter 2 bijgedaan,dan kan je hem niet sealen .

Joost80

Nu twijfel ik niet aan je kennis Morca, maar ik neem aan dat svs eea goed gemeten en doordacht heeft en de test resultaten voor wat betreft een pb13/pb12 gesloten zijn  toch echt niet verkeerd.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

RalphH

De tuning pas je aan met een schakelaar. Bij elke stand hoort een configuratie van je poorten. Je kunt m dus dichtzetten zolang je de tuning switch maar op de juiste stand zet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Een woofer gaat bij een grote kist sneller over ze Xmax of je moet hem minder vermogen geven.
Dezelfde plate zonder speciale setting op die plate maakt het niet beter imo.
Dat is niet mijn kennis trouwens,maar algemeen bekend bij elke DIY speaker/sub bouwer .

Ha kijk toch wel die schakelaar,ik was al aan het zoeken op de plateamps gisteren.

Staaled

Quote from: N1v3K on February 10, 2015, 23:04:13
En een PB13 ultra is dan zo ontworpen dat die wel op beide manieren gebruikt kan worden dus?
Het kan , maar de Ultra klinkt dan zeer matig.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: RalphH on February 11, 2015, 07:23:12
De tuning pas je aan met een schakelaar. Bij elke stand hoort een configuratie van je poorten. Je kunt m dus dichtzetten zolang je de tuning switch maar op de juiste stand zet.
^^
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DavyLermi

#2337
De DSP in de PB13 Ultra doet uitstekend werk wat dit betreft, je kan kiezen tussen de 16, 20 en Sealed-tune. Ofwel geen enkele poort dicht(20Hz), 1 poort dicht(16Hz) of alle poorten dicht(Sealed, duh).

Elke tune heeft echt hele andere eigenschappen, er zijn er zelfs die de Sealed-tune prefereren in bepaalde situaties.

Voor de meeste is de 16Hz-tune ideaal, hier ook. Die 20Hz-tune is echt te bruut in mijn ruimte...  :headbanging: Zou eens willen weten wie die 20Hz-tune dagelijks gebruikt, held!  :worship:

Ik vind het wel handig dat als je bijvoorbeeld verhuisd ofzo, dan kan je eens bekijken of een andere tune niet beter is in dat geval. Zoveel mogelijkheden!  :)

fluissie

Nou....ik   :omg:

Voor mijn duals had ik een pc ultra en die had ik in 20 hz stand
Draaien omdat ie anders te weinig gaf voor mij :D

snicky

Net de amp uit me svs gehaald, degene die was gerepareerd om te kijken of het -/+ draad wel goed omzat omdat beiden subs op verschillende fase moet spelen want anders is LFE gaan pan om te horen. Uiteindelijk kan het draad maar op 1 manier erop worden gezet klein en grote klem. Dus niks aan de hand

Check ik de 2e sub even naar de schroeven of die beschadigingen bevat (checken of die ooit is open geweest) maar zag er keurig uit, de sub die gerepareerd was kon je zien dat de schroeven er uit zijn geweest.

Nou komt het. De subwoofer die nooit open is geweest zaten er een paar schroeven van de driver gewoon LOS :/ ik ging ze even na, waren een paar die kon ik met gemak wat strakker draaien, vond ik al wat vreemd en 2 zaten gewoon helemaal niet vast.

Heel bizar..
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

RalphH

Dat is aardig slodderig...., mooi dat je het gevonden hebt!
Is het fasegedrag nu wel hetzelfde?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

snicky


Quote from: RalphH on February 16, 2015, 16:16:51
Dat is aardig slodderig...., mooi dat je het gevonden hebt!
Is het fasegedrag nu wel hetzelfde?

Bedoel de schroeven aan de voorkant van de  subwoofer waar de speaker vast zit aan de kast.

Maar fase is nog steeds de 1 op 0 en de ander op 180. Dat geeft echt de beste/mooiste output.

Ik las ook iets over push and pull met dual sub door 1 sub in en de ander uit fase te zetten zodat ze elkaar kunnen versterken.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

RalphH

Als ze op dezelfde lijn staan, zou ik haast zeggen dat ze mekaar dan opheffen (mits ze echt in tegenfase draaien).
Draai op je fronts bij 1 speaker de rode en zwarte dropveter maar eens om en ga vervolgens in het midden van de 2 speakers luisteren..foep..weg laag.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: snicky on February 16, 2015, 16:21:10
Bedoel de schroeven aan de voorkant van de  subwoofer waar de speaker vast zit aan de kast.

Maar fase is nog steeds de 1 op 0 en de ander op 180. Dat geeft echt de beste/mooiste output.

Ik las ook iets over push and pull met dual sub door 1 sub in en de ander uit fase te zetten zodat ze elkaar kunnen versterken.
Dat is push pull in een dualsub,en dat betekend 2 sub,s in 1 kist.
1 voor en 1 achterin de kist is eigenlijk een dual in 1 kist.
Ik vermoed dat het voor jouw niet opgaat.

Blijf het vreemd vinden,ik heb ook gesloten sub,s en als ik er 1 op 180 zet begint de bass op te heffen.
En zo hoord het eigenlijk ook,snap niet helemaal waarom dat bij jouw beter klinkt.

snicky

#2344
Quote from: morca on February 16, 2015, 17:57:35
Dat is push pull in een dualsub,en dat betekend 2 sub,s in 1 kist.
1 voor en 1 achterin de kist is eigenlijk een dual in 1 kist.
Ik vermoed dat het voor jouw niet opgaat.

Blijf het vreemd vinden,ik heb ook gesloten sub,s en als ik er 1 op 180 zet begint de bass op te heffen.
En zo hoord het eigenlijk ook,snap niet helemaal waarom dat bij jouw beter klinkt.

Ja ik vindt het ook heel frappant.

Het is links fase 180 en rechts fase 0

Als ik dit omdraai dus

links fase 180 en rechts fase 0. Dan is het geen pan. Dan lijkt het te worden uitgedoofd.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Quote from: snicky on February 16, 2015, 18:02:06
Ja ik vindt het ook heel frappant.

Het is links fase 180 en rechts fase 0

Als ik dit omdraai dus

links fase 180 en rechts fase 0. Dan is het geen pan. Dan lijkt het te worden uitgedoofd.
Het zal wel aan je ruimte liggen,want de ene kant op werkt wel.
Andersom dooft het wel uit.

Maar goed niet te druk maken nu eerst lekker genieten ;)

yorkie13

Voorlopig na opnieuw inmeten met XT32 toch wel blij met de dual PC2000  subwoofers.
Deze zijn volgens opgaaf overigens getuned op 17 hz tegen de 20 hz van de PB2000.

fluissie

Voorlopig....  :D tot er een koper komt vd pc2000?

Mijne rust nu in denemarken om vervolgens maandag zijn weg weer te hervatten naar Noorwegen

yorkie13

En de 2de pc2000 lijkt inderdaad zomaar verkocht

GPO

Quote from: RA SUBS on February 21, 2015, 20:38:13
En de 2de pc2000 lijkt inderdaad zomaar verkocht

[sarcastic_mode activated]

Nou ben je toch weer een uur blij geweest..... 

[sarcastic_mode deactivated]

:tongue2:

sorry kon het niet laten.....  :D

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS