Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

DofN

#1825
Zo, PostNL doet er 7 dagen over om een doosje naar Duitsland te brengen en DHL doet dit binnen 3 dagen.

De nieuwe sub is binnen.. Ingesteld op het gehoor met de gain + fronts samen op klokslag 12 + 5 klikken. Ik hoor de subs dan nét niet over de fronts heen, maar ik hoor ze wel meedoen.

RP routing ingesteld, crossover op 60hz, RP ingemeten, de gain 2 tikken terug want ik vind het laag met die 5 klikken te zwaar worden. Interessant is dat de Lyngdorf RP nu nog maar 9% corrigeert, tegen 10% met 1 sub, tegen 13% zonder subs, en tegen 43% zonder akoestische maatregelen en zonder subs (dus alleen fronts).


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: homeister on October  6, 2014, 22:15:47
Ik heb hem nog niet afgesteld, wacht nog op mijn great gamma. Ben bang dat als ik de kalibratie van de antimode ga doen de buren 5 deuren verderop het ook zwaar krijgen[emoji13]  dus dan maar in 1x goed. Maar wel even de hsdd uitgetest en kung fu panda scene en tron... damn dat is toch wel heeeel anders dan een sealed sub. Je voelt niet alleen de explosie maar de gehele shockwave komt de woonkamer door! Ben benieuwd hoe die klinkt als die helemaal afgesteld is. Maar kan iemand mij nog  vertellen of een antimode.nog toegevoegde waarde heeft of de roomgain mode hetzelfde doet?
Roomgain word veroorzaakt door de sub zelf,en je ruimte en plaatsing en zitplek bepalen ook het geluidsbeeld.
Die het meeste piekt tussen 40-50 hz ,dit om wat meer impact te geven en je laag loopt meestal stuk verder door.

Dat zal teveel impact zijn daarom mag die roommode gevlakt worden dat klinkt neutraler....
meer detail omdat die roomode niet meer overheerst.

Een antimode zal hier vaak verbetering geven,die vlakt de roommode en andere pieken die hij tegenkomt.

Dus nee je roomode is wat ander als de antimode.
De antimode is er om de ongewenste effecten van je kamer op je geluid bij te regelen,onder andere...de roommode  ;D

Staaled

#1827
Quote from: doorofnight on October  9, 2014, 20:33:44
Zo, PostNL doet er 7 dagen over om een doosje naar Duitsland te brengen en DHL doet dit binnen 3 dagen.

De nieuwe sub is binnen.. Ingesteld op het gehoor met de gain + fronts samen op klokslag 12 + 5 klikken. Ik hoor de subs dan nét niet over de fronts heen, maar ik hoor ze wel meedoen.

RP routing ingesteld, crossover op 60hz, RP ingemeten, de gain 2 tikken terug want ik vind het laag met die 5 klikken te zwaar worden. Interessant is dat de Lyngdorf RP nu nog maar 9% corrigeert, tegen 10% met 1 sub, tegen 13% zonder subs, en tegen 43% zonder akoestische maatregelen en zonder subs (dus alleen fronts).


Zo gek is dat niet.
Duals hebben iha een betere respons over een groter bereik en oppervlak, dus doet RP minder correcties.

De gain hoef je evt niet terug te draaien indien je Lyngdorfs voicings gebruikt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

#1828
Ik zal morgen eens testen met de Open voicing (die klinkt neutraler in het laag dan Neutral) waar hij normaal gesproken op staat.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

TopGun2010

Wat een joekels heb je daar staan doorofnight! Vast een geweldig geluid!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

DofN

Ze zijn best fors :) Ben erg tevreden over de fronts, nu nog de perfecte sub integratie. Is lastiger dan ik dacht.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

TopGun2010

Ze moeten ook zacht staan! Dat is vaak de fout die wordt gemaakt. Lichte ondersteuning. Anti-mode 2.0 kopen.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

DofN

Ik heb een soort antimode, de Lyngdorf RP.

Als ik de subs op het gehoor mee laat spelen, ondersteunend, en vervolgens de RC eroverheen gooi vind ik in het eindresultaat het laag te dominant. Laat ik ze minder meespelen en stel ik daarna de RC in, dan heb ik het idee dat de lyngdorf de subs pusht. Het laag lijkt dan minder zuiver.

De beste variant was de subs gelijk mee te laten spelen op het gehoor, RC eroverheen, en dan de gain 2 stapjes terug zetten. Bij de meeste muziek gaat dat goed. Nu wees StaalEd me nog op de voicing, die ik altijd op neutraal heb staan. Met "open" neemt de gain van de subs substantieel af en hoeven ze niet teruggedraaid te worden. Echter bij "Open" lijkt het hoog meer te versmeren. Zelfstandig een voicing in elkaar knutselen zie ik nog niet zitten.

Misschien de crossover nog wat verder verlagen, maar dan belast ik de fronts weer meer, waardoor imagingvoordelen vervallen.

Kortom: ik ben er nog lang niet klaar mee. Geeft niet: het klinkt nu al erg goed.. beter dan het was.. Het zal ook tijd nodig hebben voor ik er helemaal uit ben qua instellingen. Zal wel een half jaar duren mij kennende.







You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Quote from: doorofnight on October 10, 2014, 11:15:34
Ik heb een soort antimode, de Lyngdorf RP.

Als ik de subs op het gehoor mee laat spelen, ondersteunend, en vervolgens de RC eroverheen gooi vind ik in het eindresultaat het laag te dominant. Laat ik ze minder meespelen en stel ik daarna de RC in, dan heb ik het idee dat de lyngdorf de subs pusht. Het laag lijkt dan minder zuiver.

De beste variant was de subs gelijk mee te laten spelen op het gehoor, RC eroverheen, en dan de gain 2 stapjes terug zetten. Bij de meeste muziek gaat dat goed. Nu wees StaalEd me nog op de voicing, die ik altijd op neutraal heb staan. Met "open" neemt de gain van de subs substantieel af en hoeven ze niet teruggedraaid te worden. Echter bij "Open" lijkt het hoog meer te versmeren. Zelfstandig een voicing in elkaar knutselen zie ik nog niet zitten.

Misschien de crossover nog wat verder verlagen, maar dan belast ik de fronts weer meer, waardoor imagingvoordelen vervallen.

Kortom: ik ben er nog lang niet klaar mee. Geeft niet: het klinkt nu al erg goed.. beter dan het was.. Het zal ook tijd nodig hebben voor ik er helemaal uit ben qua instellingen. Zal wel een half jaar duren mij kennende.
Dat maakt niet uit.
Zo heb ik afgelopen woensdag nog eea bijgesteld. :music:

Volgende logische stap zou zijn om inzichtelijk te maken wat er gebeurt, maw metingen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

GPO

Quote from: doorofnight on October 10, 2014, 11:15:34
Ik heb een soort antimode, de Lyngdorf RP.

Als ik de subs op het gehoor mee laat spelen, ondersteunend, en vervolgens de RC eroverheen gooi vind ik in het eindresultaat het laag te dominant. Laat ik ze minder meespelen en stel ik daarna de RC in, dan heb ik het idee dat de lyngdorf de subs pusht. Het laag lijkt dan minder zuiver.

De beste variant was de subs gelijk mee te laten spelen op het gehoor, RC eroverheen, en dan de gain 2 stapjes terug zetten. Bij de meeste muziek gaat dat goed. Nu wees StaalEd me nog op de voicing, die ik altijd op neutraal heb staan. Met "open" neemt de gain van de subs substantieel af en hoeven ze niet teruggedraaid te worden. Echter bij "Open" lijkt het hoog meer te versmeren. Zelfstandig een voicing in elkaar knutselen zie ik nog niet zitten.

Misschien de crossover nog wat verder verlagen, maar dan belast ik de fronts weer meer, waardoor imagingvoordelen vervallen.

Kortom: ik ben er nog lang niet klaar mee. Geeft niet: het klinkt nu al erg goed.. beter dan het was.. Het zal ook tijd nodig hebben voor ik er helemaal uit ben qua instellingen. Zal wel een half jaar duren mij kennende.

Heb je wel een SPL-meter om de subs in te stellen? Anders is het geen doen als je serieus met subwoofers aan de slag wilt. Met 2 subs moet je een SPL meter gebruiken en met een meetprogramma als REW aan de slag anders wordt het een lastig verhaal om inzicht te krijgen wat de ruimte met je sub-output doet. Of heeft die lyngdorf een soort van ADSY en meet ie het zelf? Dan is het nog steeds handig om zelf na te meten en inzicht te krijgen.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

DofN

De Lyngdorf meet ze in. In principe moet je ze op het gehoor laten meespelen en dan de Lyngdorf laten instellen. Maar ik wil inderdaad binnenkort eens iemand vragen of hij wil komen meten voor meer inzicht.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

homeister

Zo gisteren transformers age of extinction gekeken. De film an sich is niet bijzonder maar het geluid daarentegen.....holy sh*t!!! Wat een lfe geweld en wat een beest van een sub die pb12plus...vooral die magneet scene tegen het einde aan deed me denken aan de befaamde flight of the Phoenix scene op de hsdd... niet normaal!! Superlatieven komen te kort, film kijken thuis heeft nu echt de ervaring in de bios ruim overtroffen met deze sub!!

snicky

Ondertussen 5 dagen in het bezit van de SB12 nsd en merk dat die wat losser begint te worden.

Kan ik de gain het beste terug schroeven achterop de sub of kan ik dat het beste in me receiver zelf doen, onder kanaalniveau/subwoofer?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

homeister

Ik heb van de jongens van svs begrepen dat je de gain op de sub zelf zo hoog mogelijk moet zetten en dan deze regelen op je versterker. Als je met audessey draait binnen de -12db correctie dacht ik. Had te maken dat de sledge amps het beste functioneerde op deze manier.

snicky

Oké, maar gain op ze max lijkt me ook niet verstandig toch? Hij staat nu op 12uur en op de versterker wat teruggeschroefd.

Kan ik de gain eventueel op 3 kwart zetten of is 12uur hoog zat.

Ben nog aan het puzzelen[emoji16]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

homeister

Gain zeker niet max, gaan je buren niet leuk vinden ghehe gewoon op je versterker terugschroeven.  Als je audessey gebruikt en daardoor onder de -12 komt op je lfe level op je versterker dan pas op je svs terugschroeven.onder de -12 werkt de audessey correctie namelijk niet meer goed

Raymond187

Ik heb de gain op me PB12 op 50% staan. Dat was een stuk beter dan toen ik hem op ~35% had staan. Meer slam. Ik liet de receiver de rest regelen.

Op max zetten zou niet mijn plan van aanpak zijn :|   

LuPo

Hier ook gain op 50%. PB1000.

yorkie13

Had sb12nsd op 1/2 Gain staan, maar xt32 wil de subwoofer zachter hebben.

na eerste meting weer terug gezet met db meter.

nu weer half open.

mel

Als ik deze laatste berichten lees krijg ik de indruk dat deze subs worden afgesteld met  ' de natte vinger '  ;) , beetje op goed geluk en op het gevoel dus.
Ik heb mijne PC 13 Ultra afgesteld met een Db meter, maar ik moet eerlijk zeggen dat hij naar mijn gehoor best wat harder mag staan.
Iemand hier met het zelfde gevoel?


Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

homeister

#1845
Ik heb de mijne eerst met audyssey afgesteld zodat die rond de -4 stond met het lfe kanaal. Daarna db meter afgesteld op 75db met een c slow meting , kwam daarna op -2 en daarna op gevoel finetunen. Heb hem nu op -8db gezet omdat ik al bij niet al te extreme volumes mijn bank werd afgetrilled bij transformers 4

snicky


Quote from: homeister on October 22, 2014, 21:30:48
Ik heb de mijne eerst met audyssey afgesteld zodat die rond de -4 stond met het lfe kanaal. Daarna db meter afgesteld op 75db met een c slow meting , kwam daarna op -2 en daarna op gevoel finetunen. Heb hem nu op -8db gezet omdat ik al bij niet al te extreme volumes mijn bank werd afgetrilled bij transformers 4

MCACC van pioneer zet mijne op -7db

Na het meten met db meter c slow staat die nu op -3 op me receiver.

Ik wil nu ook rew onder de knie krijgen om te zien wat er verbeterd kan worden.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

mace83

Transformers 4 zet de sub flink aan het werk he!

Bij mijn pb12 (sledge) staat de gain op 25% en ADSY zet hem dan op -2. Heb wel eerst de antimode 8033 gebruikt. Woonkamer van +/- 30m2

Lijkt wel erg laag vergeleken met jullie gain. Ik heb hem wel ont/ge koppeld via wasmachine dempers>marmeren plaat>wasmachine mat
Denon AVR 3313 - JVC X35 - Kingpin CES210 - SVS PB12 NSD - Boston Acoustics A26 - A23 - A225 - Marantz 1060 - Thorens TD160

morca

Quote from: snicky on October 22, 2014, 21:39:00
MCACC van pioneer zet mijne op -7db

Na het meten met db meter c slow staat die nu op -3 op me receiver.

Ik wil nu ook rew onder de knie krijgen om te zien wat er verbeterd kan worden.
Met REW krijg je een beter beeld,of de sub goed in fase staat.
En of hij het op het juiste volume speelt.

Heb je al een meetmic?

snicky

#1849
Heb al db meter en onderstaande besteld.

Behringer ECM8000 condensator meetmicrofoon

Behringer Micropower PS 400 compacte fantoomvoeding

En wat xlr kabels, verloopjes naar rca
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM