Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

evilniek

#1350
Quote from: astonmartin on July 29, 2013, 12:50:29
Misschien nog het vermelden waard. Nadat audessey klaar was stond de parameters van dB en aantal meters, op -12 dB en de sub stond 9 meter ver.. Het aantal dB gewoon op 0 gezet en het aantal meters op de werkelijke waarde is 3, 5 meter...

Gewoon laten staan, Audyssey neemt ook eventuele delay van je subwoofer mee, dus de fysieke afstand plus dsp van je sub. Gain van de subwoofer ook wat terug draaien.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

astonmartin

Gisteren alles nog eens opnieuw ingeregeld. De metingen van audysse laten staan, alleen de dB op 0 gezet. En dit was een hele verbetering.  Voor het eerst laag onder de bank gevoelt..
Toch voel en merk je dat meer in de svs zit dan dat er nu uitkomt. Bepaalde passages in een film klikken niet zo strak en soms wat te weinig punch, vooral in scenes zonder het echte laag wat bijv zit in explosies.
Subwoofer staat in de audysse instelling op 9 meter (werkelijkheid is 3,50) misschien nog eens wat proberen met de liftfuncties van de antimode (maar dit zal wel gaan overheersen?) Antimode in bypass klinkt het minder.

Iemand nog ideeën? ?
Overall toch redelijk tevreden (nog niet helemaal). Wat een heerlijkheid zo'n SVS....
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

Raphie

#1352
andere luister positie innemen, of ten minste ontdekken loop maar eens rustig door de kamer heen en ga maar eens op diverse plekken zitten
je zal op diverse plekken in de kamer ergens rond 1/3 of 2/3 van de lengte of de breedte uitkomen waar de respons optimaal is.

Je luister positie is nu waarschijnlijk niet optimaal, je kan dan óf de sub op die plek neerzetten, óf je bank. Óf onderkennen dat je hier verder niks aan kan/wil doen en gewoon genieten van de huidige "consessie" Basstraps zullen ook helpen, maar ik weet niet of je een paar m2 aan rockwool cubes in de huiskamer kwijt wil/kan/mag :D
JBL PRX Power!

morca

Quote from: astonmartin on July 31, 2013, 09:12:28
Gisteren alles nog eens opnieuw ingeregeld. De metingen van audysse laten staan, alleen de dB op 0 gezet. En dit was een hele verbetering.  Voor het eerst laag onder de bank gevoelt..
Toch voel en merk je dat meer in de svs zit dan dat er nu uitkomt. Bepaalde passages in een film klikken niet zo strak en soms wat te weinig punch, vooral in scenes zonder het echte laag wat bijv zit in explosies.
Subwoofer staat in de audysse instelling op 9 meter (werkelijkheid is 3,50) misschien nog eens wat proberen met de liftfuncties van de antimode (maar dit zal wel gaan overheersen?) Antimode in bypass klinkt het minder.

Iemand nog ideeën? ?
Overall toch redelijk tevreden (nog niet helemaal). Wat een heerlijkheid zo'n SVS....
Geeft wel aan dat er iets verkjeerd was gegaan de eerste keer.
Idd je zou op een staande golf kunnen zitten zoals al aangehaald word.
Een getraind oor hoort dat,ander is meten beter om het een en ander in beeld te brengen

astonmartin

Om uit te zoeken in welk frequentie gebied het "probleem" zit, zou meten het beste zijn.. Maar met wat? REW ?zoals ik al eens op dit forum heb gelezen. Misschien dat ik over een paar maanden een nieuwe reciever aanschaf met audysse xt32, zou deze versie verbetering kunnen geven?
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

RalphH

#1355
Met EQ los je helaas geen dips op. Ga eerst eens te werk op de manier die raphie voorstelt. Je leert dan ook een beetje horen/luisteren wat de verschillen kunnen zijn.
Download een bass sweep van 10 naar 200 hz bijv en speel deze af waarbij je bij elke sweep eens ergens anders in de kamer gaat staan/zitten. De sweep hoort geleidelijk, maar op hetzelfde volume, minder diep te gaan klinken, je zult echter gaan merken dat ie op sommige punten totaal weg valt en elders in de kamer wel output geeft (soms ook veel meer dan je verwacht).

Afzonderlijke tonen per frequentie zijn ook een leuke test. Pak 40hz en ga eens door de kamer lopen.

EDIT: Tekst beetje aangepast, was wel heel krom hier en daar ;D, zat op mijn telefoon te typen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

40 hz  sinuskan je wel zo afspelen,kijk uit met 20 hz sinus,laat die niet te hard en te lang draaien.
Daar sneuvelen af en toe nog wel eens woofers mee  ;)

astonmartin

#1357
Gisteren tijdens het bekijken van diverse filmscenes tot de conclusie gekomen dat 3, 5 m naast de luisterpositie in een hoek waar de deur zich naar de gang en een kast bevind, dat hier  de meeste bas en druk word opgebouwd.
Nu zal ik hem niet in de hoek kunnen zetten (deuren kunnen niet meer open dan), maar naast de deur van de gang is nog een stuk muur waar ook voldoende druk is te voelen, meer als op luisterplaats.
Dit zou dan de plaats moeten gaan worden!? Wel beetje vreemd hier is ook gelijk de opening naar de keuken.....
Ik ga volgende week e.e.a. uitproberen.. Ik houd jullie op de hoogte...

Bedankt jullie allemaal voor de diverse tips.
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.


astonmartin

Ik zal een dezer dagen proberen je via mail wat foto's te sturen.. laatste keer geprobeerd om ze op deze topic te posten maar dit was niet gelukt.  ( foto's te groot , ik gebruik een tab een weet niet hoe deze kleiner te maken)
Je ziet ze wel verschijnen.
Bedankt voor de medewerking.
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

astonmartin

Hierbij enkele foto's van de situatie in huis..
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

astonmartin

Achter
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

astonmartin

Hier een foto van de hoek waar zich naar mijn idee de meeste bas en druk te horen en te voelen is.
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

astonmartin

Ik wil gaan proberen de sub te plaatsen tegen het stukje muur naast de deur..
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.


astonmartin

Dat dacht ik ook dat de huidige plek goed was. Op de laatste foto is een hoek met 2 deuren, hier bouwt zich de meeste druk op voor mijn gevoel. Het stuk muur op de laatste foto naast de deur en de opening naar de keuken is ook meer te voelen als op de luisterplaats.. Dit zou de enigste plaats nog zijn.
Tijdens het luisteren naar filmscenes was hier duidelijk meer bas/druk te voelen als op luisterplaats.
Voor mij ook vreemd, maar misschien proberen waard..
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

Ejorne

#1366
Quote from: astonmartin on August  3, 2013, 21:24:20
Dat dacht ik ook dat de huidige plek goed was. Op de laatste foto is een hoek met 2 deuren, hier bouwt zich de meeste druk op voor mijn gevoel. Het stuk muur op de laatste foto naast de deur en de opening naar de keuken is ook meer te voelen als op de luisterplaats.. Dit zou de enigste plaats nog zijn.
Tijdens het luisteren naar filmscenes was hier duidelijk meer bas/druk te voelen als op luisterplaats.
Voor mij ook vreemd, maar misschien proberen waard..

Heb je dit getest/ervaren met de sub op de huidige positie? Dan kun je daaruit niet al teveel opmaken óf je moet de luisterplaats maken daar waar nu je sub staat.

Je zou de sub op de luisterplaats moeten zetten en dan de kamer rondgaan om te bepalen waar de meeste of beste output is. En daar dan de sub plaatsen...

Hoewel deze manier toch wel een goed beeld geeft waar de sub een goede plaats heeft, is dit toch ook niet zo heel nauwkeurig is mijn idee. Ik heb het vermoeden dat geluidsgolven die vrijwel direct kaatsen op een muur/hoek een ander effect geeft dan wanneer deze op het laatst (vlak voor het oor) pas op die muur/hoek kaatsen.

astonmartin

#1367
Ja de beschrijving die je geeft is eigenlijk de juiste, zat ff verkeerd te denken..
Ik ga van de week nog een middagje stoeien met plaatsing, maar gezien de belabberde akoestiek in mijn huis vrees ik dat dit niet helemaal goed komt.
Ik hoop het wel, express een SVS aangeschaft voor het "cinema gevoel".. Het is naar mijn idee niet slecht, maar er zit gewoon meer in gezien de "druk" op een andere plaats. Nu moet ik eigenlijk de sub te hard zetten voor drukopbouw op de luisterplaats.. waardoor deze dan ook weer af en toe overheerst.... Ik vrees bastraps plaatsen is de oplossing,  maar ja dit in de woonkamer...
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

morca

Quote from: astonmartin on August  4, 2013, 21:26:11
Ja de beschrijving die je geeft is eigenlijk de juiste, zat ff verkeerd te denken..
Ik ga van de week nog een middagje stoeien met plaatsing, maar gezien de belabberde akoestiek in mijn huis vrees ik dat dit niet helemaal goed komt.
Ik hoop het wel, express een SVS aangeschaft voor het "cinema gevoel".. Het is naar mijn idee niet slecht, maar er zit gewoon meer in (gezien de "druk") op een andere plaats. Nu moet ik eigenlijk de sub te hard zetten voor drukopbouw op de luisterplaats.. waardoor deze dan ook weer af en toe overheerst.... Ik vrees bastraps plaatsen is de oplossing,  maar ja dit in de woonkamer...
Misschien tijd voor dsp ?....

astonmartin

Waar zou ik dan aan moeten denken. ?
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

astonmartin

Als ik ga testen met de sub op andere plaatsen te zetten, doe ik dat met of zonder antimode en opnieuw inregelen audessey??
Heb het alleen over testen nu, dus proberen waar de sub de meeste druk opbouwt.
Antimode en audysse is toch ook een vorm van dsp?
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

bjaytee

Ik denk dat het vanuit België naar Nederland (Groningen) rijden met de fiets en een pakje geld sneller gaat dan een overschrijving via de bank. Vorige week dinsdag bestelling geplaatst, overschrijving gedaan op hetzelfde moment en nog steeds wacht ik met smart op een mail met de bevestiging van de versturing van mijn nieuwe PB12-Plus  :unhappy:

Wachten kan soms langs duren...
Denon AVR 2313 - B&W 7NT - JVC HD 550 - PS3 - Xtreamer Prodigy - Panasonic P50VT30 - SVS PB12-Plus DSP

flakkees

Quote from: astonmartin on August  5, 2013, 12:20:06
Als ik ga testen met de sub op andere plaatsen te zetten, doe ik dat met of zonder antimode en opnieuw inregelen audessey??
Heb het alleen over testen nu, dus proberen waar de sub de meeste druk opbouwt.
Antimode en audysse is toch ook een vorm van dsp?

ik woon om de hoek en wil gerust even met mijn dB meter langs komen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

LuPo

Pfff.. m'n PB1000 schakelt niet meer in. :(
Ik was 3 weken op vakantie en heb de stekker van de stekkerdoos uit het stroom gehaald. De apparatuur kan dus niets mee gebeurd zijn. Na de vakantie stop ik de stekker er weer in en schakel de stekkerdoos in. Vervolgens tv aan en lekker tv gekeken. Ook radio geluisterd via de receiver. 's Avonds wilde we een filmpje kijken en toen wilde ik dus de subwoofer weer aan zetten. DIe had ik namelijk ook helemaal uitgezet met de knop achterop. Hij geeft geen teken van leven meer.. Heb alles al geprobeerd.. Morgen maar even bellen met Hificorner.