Welke subwoofer voor een stereo-set?

Started by RubenV., October 30, 2009, 22:19:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RubenV.

 Waarde lezers,

Ik zal mezelf even voorstellen, mijn naam is Ruben en ik ben sinds een jaartje of wat ook besmet met het alom bekende ht-virus :angel:. Momenteel luister ik via mijn surroundsetje naar muziek (onkyo versterker + jamo speakertjes, het “ibood-setje”). Dit kan er mee door, maar ik luister het vaakste muziek als ik met de pc bezig ben. Omdat ik dankzij mijn eerder beschreven setje het creative-niveau van pc speakers een beetje ontstegen ben, hoop ik op korte termijn ook hier een wat hoogwaardiger geluid te kunnen gaan creeren.

Ik wil nu dus ook een stereo setje samenstellen voor bij mijn bureau/pc-hoekje. Ik heb mijn oog laten vallen op de kleine (maar fijne) B&W CM1’s. Voor mij is dit de ideale afmeting, en mijn studentenkamer is er klein genoeg voor(17m2). Daarnaast vind ik ze ook heerlijk klinken.

De vraag is: welke versterker past hier nu het beste bij?

Alvast bedankt, Ruben

Uiteindelijk is het een cambridge audio azur 640A V2 geworden. Nu zit ik met het volgende, watvoor speakerkabels moet ik aanschaffen en hoe sluit ik deze aan?
De kabels mogen geen afbreuk doen aan de overige componenten (azur 640A en B&W CM01).

S@m attendeerde mij al op de Canare kabels, maar als ik verder kijk op die site zie ik een onderscheid tussen kabels van de rol en geconfectioneerde kabels. Het enige verschil
dat ik bespeur is dat bij de laatste er al pluggen aan zitten. Dat brengt mij meteen bij de volgende vraag. Bij mijn HT setje heb ik gekozen voor kabels van een rol, deze kon ik zelf afsnijden en vervolgens een beetje opdraaien zodat deze de aansluitingen van de receiver in gingen. Ik heb gezien dat mijn speakers ook een mogelijkheid bieden tot bi-wiring. Levert dit een aanmerkelijk voordeel op? En zo ja, kan dit ook icm. mijn versterker? (hier een linkje voor de specs http://www.cambridgeaudio.com/specifications.php?PID=105&Title=Specificaties)

Ik weet nu dus niet zo goed wat ik moet kiezen, kan iemand mij helpen een goede keuze te maken, vooral ook kijkend naar de overige componenten?

Bedankt alvast, mvg Ruben





Nu alles goed en wel aangesloten is, kom ik bij het volgende vraagstuk. Namelijk welke DAC is het beste te gebruiken voor deze stereo pc-set?

Ik heb mijn oog laten vallen op de DACMagic van cambridge audio (daar heb ik de versterker ook van). Maar op de site van polectro staat ook de Musical Fidelity V-DAC D/A Converter, deze is hier in de aanbieding, en het scheelt zo'n 250 euro met de DACMagic. Van de laatst genoemde is bekend watvoor chips erin zitten, van de V-DAC is er vrij weinig bekend. Misschien heeft er nog iemand een aanrader, of goed advies?

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Robbert54

vergis je niet in het kleine formaat van deze speakers. ze klinken veel groter! (spreek uit ervaring) en ze hebben een aardige aansturing nodig, anders komen ze niet tot leven. dus in jou prijsklasse zou ik voor een mooie tweedehands versterker gaan. ik zou eens gaan kijken naar Rotel, marantz, of Cambridge Audio. vooral de eerste moet heel goed combineren met B&W.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HarryP


RubenV.

@ HarryP: zou die met een nieuwprijs van circa 3000 euro, 2e hands wel in mijn budget vallen?

Ik vraag me ook af of het niet ietwat nutteloos is om dit in huis te halen voor alleen stereo...
Ook opperde iemand een 2e hands Musical Fidelity X-150, mits het in mijn budget zou vallen lijkt me dat ook wel wat.

Waar ik echter nog steeds mee zit is hoe ik via mijn laptop de muziek richting de versterker krijg?
En ook een korte zoektocht naar speakerkabels zorgde ervoor dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb in ieder geval de komende tijd nog genoeg uit te zoeken, en daar gaat toch ook altijd heel wat voorpret inzitten  8)
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Robbert54

welkom op dit forum!  ;D het antwoord op al je vragen! :pompom:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

S@m


Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

denoontje

Als je je geluidskaart ook analoog kan aansluiten kun je gaan voor een stereoversterker.
Er zijn maar weinig stereoversterkers denk ik die optisch in hebben.
Dan moet je weer een losse dac aanschaffen.

wat wordt je bron, alleen een pc?


OP een stereoversterker kun je ook een sub aansluiten. Vaak is dit een high level aansluiting:
Je gaat vanuit je speakersaansluitingen van de versterker naar je sub, en van je sub naar de speakers.
Op de sub stel je de kantelfrequentie etc in.
Of je pakt pre outs van een versterker en sluit het low level aan.

Wel wat boven budget:
http://link.marktplaats.nl/286181748
http://link.marktplaats.nl/289573959 (vraagt wel veel ervoor)

OP het forum staat
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=93754 mooie denonsten incl cd speler. (nu wel gereserveerd zie ik)


RubenV.

@ denoontje:

mijn laptop heeft een line out gang, de externe geluidskaart van creative een optische uitgang, maakt het voor de geluidskwaliteit veel uit denk je?

de bron wordt denk ik alleen een laptop, ik zal zelf een even kijken wat en hoe een dac is, en wat dat eventueel zou gaan kosten...

in ieder geval wil ik iedereen die heeft gepost op mijn draadje hartelijk bedanken, op zo'n korte tijd zoveel deskundig advies ben ik niet gewend ;D
mooi forum is dit
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

denoontje

Als je echt stereo wil, zou ik testen of de line out van je lt goed genoeg geluid geeft.
Raar dat je externe geluidskaart geen line out heeft analoog. Weet je dat zeker?

Dus een mooie 2e hand stereoversterker.
Als dit niet eens bevalt kun je hem vaa weer ongeveer vor dezelfde pris kwijt.

Kijk eens bij rotel/denon inderdaad, maar primare is echt ookwel mooi, wel duurder
Heb een i30 op een 604 gehad.





denoontje


RubenV.

Ik ben al in het bezit van een onkyo TX-SR507, hierop heb ik een surround setje aangesloten...
Zou het mogelijk zijn de B&W'tjes tijdelijk op de 2e zone output aan te sluiten, van mijn externe geluidskaartje een coaxkabeltje te spannen naar de receiver en zo de dingen die op de pc doe van de receiver hoorbaar te maken? (als tijdelijke oplossing, want dit doet de B&W'tjes natuurlijk geen recht aan)

dit is een plaatje van de achterkant van de receiver http://www.eu.onkyo.com/ir_img/21484540_64d0c8281b.jpg

ik heb nog een vrije digitale ingang/uitgang op de receiver/externe geluidskaart....dus volgens mij moet het wel mogelijk zijn....
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Uiteindelijk is het een cambridge audio azur 640A V2 geworden. Nu zit ik met het volgende, watvoor speakerkabels moet ik aanschaffen en hoe sluit ik deze aan?
De kabels mogen geen afbreuk doen aan de overige componenten (azur 640A en B&W CM01).

S@m attendeerde mij al op de Canare kabels, maar als ik verder kijk op die site zie ik een onderscheid tussen kabels van de rol en geconfectioneerde kabels. Het enige verschil
dat ik bespeur is dat bij de laatste er al pluggen aan zitten. Dat brengt mij meteen bij de volgende vraag. Bij mijn HT setje heb ik gekozen voor kabels van een rol, deze kon ik zelf afsnijden en vervolgens een beetje opdraaien zodat deze de aansluitingen van de receiver in gingen. Ik heb gezien dat mijn speakers ook een mogelijkheid bieden tot bi-wiring. Levert dit een aanmerkelijk voordeel op? En zo ja, kan dit ook icm. mijn versterker? (hier een linkje voor de specs http://www.cambridgeaudio.com/specifications.php?PID=105&Title=Specificaties)

Ik weet nu dus niet zo goed wat ik moet kiezen, kan iemand mij helpen een goede keuze te maken, vooral ook kijkend naar de overige componenten?

Bedankt alvast, mvg Ruben
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Robbert54

kan wel bij die ja

heb je m al gekocht? staat ook nog een mooie in de markt te koop voor een hele mooie prijs!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

RubenV.

is gereserveerd voor mij, zondag ga ik 'm ophalen

hoe heb jij je B&W's aangesloten? ook met kabel van de rol, of geconfectioneerde kabels?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Robbert54

Quote from: RubenV. on November 18, 2009, 16:08:31
is gereserveerd voor mij, zondag ga ik 'm ophalen

hoe heb jij je B&W's aangesloten? ook met kabel van de rol, of geconfectioneerde kabels?
gewoon volledig afgemonteerde kabels.geconfectioneerd dus, met banaanstekkers. wil overigens nog overschakelen op W&M audio LS-01
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

S@m

Quote from: RubenV. on November 17, 2009, 21:33:56
Nu zit ik met het volgende, watvoor speakerkabels moet ik aanschaffen en hoe sluit ik deze aan?

Dat brengt mij meteen bij de volgende vraag. Bij mijn HT setje heb ik gekozen voor kabels van een rol, deze kon ik zelf afsnijden en vervolgens een beetje opdraaien zodat deze de aansluitingen van de receiver in gingen.

Ruben, als je de connectoren goed stevig kan aandraaien op zowel je versterker als je luidsprekers en je bent niet van plan om regelmatig van componenten te wisselen dan zou ik kiezen voor het bare-wire aansluiten van de luidsprekerkabels. Inderdaad de aders twisten en klemmen.

Ook al zal de ader bij een goede klemverbinding niet of nauwelijks oxideren (evenmin als oxidatie onder de isolatie) persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een kabel die verzilverd is en voorzien van een goede isolatie. Dat hoeft geen kapitalen te kosten. Een Van den Hul CS122 b.v. is een optie.

Bi-wire zou ik voorlopig niet doen, misschien leuk om later mee te experimenteren...

RubenV.

bedankt voor jullie input!

ik zal een gaan kijken bij de lokale hifi-boer voor een paar meter kabel van de rol, en deze middels het bare-wire principe aansluiten

misschien dat ik op termijn eens ga kijken voor geconfectioneerde kabels... (eerst nog maar even wat verder sparen, want die kabeltjes zijn niet goedkoop heb ik al gezien)
op het moment niet noodzakelijk omdat de komende paar maanden de speakers vrij dicht in de buurt van de versterker zullen staan
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

S@m

Quote from: RubenV. on November 18, 2009, 20:55:42

misschien dat ik op termijn eens ga kijken voor geconfectioneerde kabels...

Waarom extra overgangen creëren met pluggen die vaak ook geklemd worden, en daarna misschien een minder goed contact maken in je versterker of luidsprekers..?

RubenV.

hmmz.... dan kan ik het dus maar beter bij bare-wire houden
op korte termijn even een paar meter van die Van den Hul kabels bestellen  :thumbs-up:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

S@m

Quote from: RubenV. on November 19, 2009, 23:16:29
hmmz.... dan kan ik het dus maar beter bij bare-wire houden
op korte termijn even een paar meter van die Van den Hul kabels bestellen  :thumbs-up:

Naar mijn mening een verstandige beslissing  ;)

RubenV.

Ik heb alles aangesloten zojuist, weliswaar nog zonder DAC, meteen even wat FLACJES draaien  :clapping:

genieten  :music:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

S@m

Quote from: RubenV. on November 23, 2009, 01:21:08
Ik heb alles aangesloten zojuist, weliswaar nog zonder DAC, meteen even wat FLACJES draaien  :clapping:

genieten  :music:

Veel luisterplezier...

Welke LS kabel heb je uiteindelijk gekocht?

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

RubenV.

#24
@ S@m: ik gebruik op het moment dezelfde kabel die ik heb gebruikt voor het aansluiten van mijn surround set. Ik heb deze gekocht bij de lokale audioboer, 2,5 mm dik. De Van den Huls moet ik nog bestellen. Dat ga ik waarschijnlijk doen tegelijk met het bestellen van de DAC. Dit is even een tussenoplossing.

@ The Vampire: ik heb hier geen degelijk fototoestel, maar ik heb even een fotootje gemaakt met m'n iphone. Niet echt van goede kwaliteit, maar hopelijk genoeg om een impressie te geven.


Zoals je kunt zien is de plaatsing niet ideaal. Om het geluid wat meer los te laten komen van het bureaublad heb ik er blokken van piepschuim onder gezet. Deze zijn van binnen hol. De speakers staan dus op de rand ervan. Stands zou beter zijn denk ik, maar dit klinkt iig. al beter dan de speakers gewoon op het bureaublad. Wegens ruimtegebrek (studentenkamer van 17m2) kan ik de speakers niet ver genoeg uit elkaar zetten, en ze ver genoeg van de muur af zetten.

Al met al is dit voor mij een hele verbetering  O0

Ik ben nu opzoek naar een goede DAC, ik heb mijn oog laten vallen op de DACMagic van cambridge audio (daar heb ik de versterker ook van). Maar op de site van polectro staat ook de Musical Fidelity V-DAC D/A Converter, deze is hier in de aanbieding, en het scheelt zo'n 250 euro met de DACMagic. Van de laatst genoemde is bekend watvoor chips erin zitten, van de V-DAC is er vrij weinig bekend. Misschien heeft er nog iemand een aanrader, of goed advies?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie