HT in de tuinkamer

Started by RalphH, July 11, 2009, 14:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

chansig

Was erg gezellig. Zekers bedankt voor de gastvrijheid en het mogen horen/zien van een mooie bioscoop achtige ruimte/set. Bioscoop is wat groter. Ook met muziek een erg fijne set. Mijn doel wordt een SVS sub waarop de familie en schoonfamilie hun glas kwijt kunnen. :D

Erg gaaf 2 van die knapen in een ruimte. Beleving met een film is ook heerlijk....je zit direct in een film en dat doet wel wat extra.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie gastvrijheid en ws wel tot ziens. Dit jaar komt er hier weer een BBQ.... ;)

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Lijkt me leuk!

Ja die 2 bijzettafels blazen een lekker eind weg. De verf die er op zit (warnex) kan ook best een paar glazen en een bakkie pinda's hebben, dus prima als tafel te gebruiken :thumbs-up:.

Leuk dat jullie de set om aan te horen vonden. Zag af en toe een voetje meedoen, dat is vaak wel een goed teken.

Quote from: Baardmannetje on March  9, 2019, 16:16:40
Ah ja!

Gezellig fillumpie is dat inderdaad. Zal Hans vast ook kunnen waarderen...


Redelijk deprimerend inderdaad, ook hier verschillen de smaken gelukkig.

Zal ook nog eens wat dieper in Die Antwoord duiken, was een redelijke overload aan beeld en geluid, op zijn interessant om nog eens te bekijken/beluisteren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Die Antwoord heb ik een hele tijd geleden al voor het eerst het gehoord. Kon er toen vrij weinig mee. Paar jaar terug, na een luistersessie van de Kii, draaide Baard het volgens mij op de weg terug. Luister nooit zo naar teksten maar in dit geval kon ik er niet om heen.  :D

Bum Bum .....niet voor kleine meisjes die Engels kunnen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Gheghe, nee inderdaad. Kijken hoe lang dat nog duurt ;D.

Net met de kleine meid even Bandit Metal radio opgezet in de Tuinkamer. Vaste prik na het eten, even de indrukken van de dag eruit springen. Slaapt ze gedurende de nacht rustiger van. En ze wil het ook geen dag missen, "wawa muziekje" :headbanging: ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Omdat iedereen zo lekker grafiekjes aan het dumpen is, draag ik ook mijn steentje ff bij.

Verschilletjes crossover fronts 60 vs 90 Hz. Ben wel content met 90 voorlopig.





90Hz heeft ook een positief effect op reverb in t laag


Goed weekend allemaal.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Ziet er goed uit RalphH, maar.... - correct me if I'm wrong - om een realistisch beeld te krijgen, dient de schaal dan niet te worden aangepast en er een limiet ingesteld te worden?

Ik bedoel links van 27 tot 87 dB (om een afname van 60dB weer te geven), dan loopt het (sub)laag wel wat langer door denk ik dan nu weergegeven.

Het zal vast wel goed zijn, maar volgens mij kan het duidelijker in beeld worden gebracht. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

#3131
Thnx, ben best content.

Geen idee eerlijk gezegd. De kamer "stil" gemeten is al 40dB ofzo
Met "doorlopen" bedoel je de tijd dat het laag blijft hangen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

#3132
Bedoel je dit?
Wordt wel een vreemd geheel zo en mij niet helemaal duidelijk wat me dat meer vertelt ;D.
Zo lijkt het of de boel nogal in de ruimte blijft hangen, en dat valt alleszins mee.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Nice....leuk speelgoed dat REW. En bij Ralph klinkt het gelukkig ook erg fijn en goed. Draai eens  een stekker om, gewoon voor de gein. Dan weer meten...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Van t paneel, of de sub? :bigsmile:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Je stoelen hebben toch ook een stekker ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

dju...die heb ik nooit op polariteit gecontroleerd... De rest wel ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Werk aan de winkel...veel plezier.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjaak_Banaan

Quote from: RalphH on March 15, 2019, 12:25:24
Bedoel je dit?
Wordt wel een vreemd geheel zo en mij niet helemaal duidelijk wat me dat meer verteld ;D.
Zo lijkt het of de boel nogal in de ruimte blijft hangen, en dat valt alleszins mee.



Dat bedoelde ik ja, maar dan tot 100-200Hz, daarna voegt het niet veel toe nee.
Ik ben geen expert hoor, maar zo had ik het begrepen. Iets met RT60, afnametijd van 60dB in beeld brengen.... :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

RT60, nooit begrepen, nooit echt ingedoken, afgehaakt ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

#3140
VOLGENS MIJ is het zo:

RT60= Reverb Time (nagalmtijd) 60 (60dB), dus hoeveel tijd is er nodig voor een afname van 60dB.
Dat laat je waterval nu zien...

Correct me if I'm wrong...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

#3141
https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/graph_rt60.html

RT60 is a measure of how long sound takes to decay by 60 dB in a space that has a diffuse soundfield, meaning a room large enough that reflections from the source reach the mic from all directions at the same level. Domestic rooms are usually too small to have anything approaching a diffuse field at low frequencies as their behaviour in that region is dominated by modal resonances. As a result RT60 is typically not meaningful in such rooms below a few hundred Hz. Use the waterfall, spectrogram and decay plots to examine the decay of low frequencies in domestically-sized rooms.

Die 60dB moet je dus niet in een waterfall plot gaan toepassen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Nog een verbetering op beeldgebied behaald.

Het viel me al een tijdje op dat donkere scenes geen detail hadden. Nooit gehad, maar nu waren bijv. films die zich savonds afspeelden, compleet onkijkbaar.

Bleek in color space instellingen te zitten. Kodi stond op full RGB, de pc ook en de projector ook, dan krijg je gedonder met zwartwaarden. Naar mijn weten heeft dit altijd zo gestaan, maar vooruit..
Kodi staat nu op 16-235 de pc op 0-255 en het scherm op 16-235. Donkere scenes hebben eindelijk weer detail, dat was dus echt enkel alleen maar een donker vlak, een kamer met kaarslicht was gewoon zwart met wat schimmen erin.
Kleuren mogen wat verzadigder, maar denk dat eea wel een calibratie nodig heeft.

Waar dit euvel nou ineens vandaan kwam, geen idee, heb r namelijk nooit last van gehad, maar viel me nu ineens op bij een aantal films.
Opgelost in iedergeval :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Quote from: RalphH on March 15, 2019, 14:52:33
https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/graph_rt60.html

RT60 is a measure of how long sound takes to decay by 60 dB in a space that has a diffuse soundfield, meaning a room large enough that reflections from the source reach the mic from all directions at the same level. Domestic rooms are usually too small to have anything approaching a diffuse field at low frequencies as their behaviour in that region is dominated by modal resonances. As a result RT60 is typically not meaningful in such rooms below a few hundred Hz. Use the waterfall, spectrogram and decay plots to examine the decay of low frequencies in domestically-sized rooms.

Die 60dB moet je dus niet in een waterfall plot gaan toepassen.

Staat daar niet dat de 'RT60 graph' niet goed werkt bij lage frequenties in kleinere ruimtes en je wordt aangeraden om juist de waterval en spectogram functie daarvoor te gebruiken?

Bij die waterval staat aan de rechterkant ook die 60dB (87-27 dB)... ik probeer het zelf ook te begrijpen, maar het leek mij logisch ook daar dan een verloop van 60dB weer te geven.
Misschien moet ik weer even terug naar het 'REW - Hulp bij akoestiek' topic. :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Sjaak_Banaan

Quote from: RalphH on March 15, 2019, 15:56:31
Nog een verbetering op beeldgebied behaald.

Het viel me al een tijdje op dat donkere scenes geen detail hadden. Nooit gehad, maar nu waren bijv. films die zich savonds afspeelden, compleet onkijkbaar.

Bleek in color space instellingen te zitten. Kodi stond op full RGB, de pc ook en de projector ook, dan krijg je gedonder met zwartwaarden. Naar mijn weten heeft dit altijd zo gestaan, maar vooruit..
Kodi staat nu op 16-235 de pc op 0-255 en het scherm op 16-235. Donkere scenes hebben eindelijk weer detail, dat was dus echt enkel alleen maar een donker vlak, een kamer met kaarslicht was gewoon zwart met wat schimmen erin.
Kleuren mogen wat verzadigder, maar denk dat eea wel een calibratie nodig heeft.

Waar dit euvel nou ineens vandaan kwam, geen idee, heb r namelijk nooit last van gehad, maar viel me nu ineens op bij een aantal films.
Opgelost in iedergeval :thumbs-up:

Interessant, ik heb de settings ook wel eens gezien maar nooit iets mee gedaan. Misschien is er bij onze projector ook winst te behalen, die is niet zo goed in donkere scenes. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: Sjaak_Banaan on March 15, 2019, 16:27:21
Staat daar niet dat de 'RT60 graph' niet goed werkt bij lage frequenties in kleinere ruimtes en je wordt aangeraden om juist de waterval en spectogram functie daarvoor te gebruiken?

Bij die waterval staat aan de rechterkant ook die 60dB (87-27 dB)... ik probeer het zelf ook te begrijpen, maar het leek mij logisch ook daar dan een verloop van 60dB weer te geven.
Misschien moet ik weer even terug naar het 'REW - Hulp bij akoestiek' topic. :P

Denk dat je die 2 echt los van elkaar moet zien. In REW waterfallplots zie je altijd dB levels vanaf 45dB tot iets van 100dB (https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/graph_waterfall.html). Zal wel ergens zo bedacht zijn. Moet ik ook induiken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Hmm, verderop in t stukkie houden toch ook weer 60dB aan voor t laag in de waterfall... Je bent wat op het spoor :colgate:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Hmmpff, 30 sec voor t eindsignaal ajax - juventus (je moet wat op woensdagavond), begint t beeld vanaf de epson ineens te knipperen, iets later gaat de fan in overdrive.. lamp en temp waarschuwing rood aan t knipperen. Aiai, zit eigenlijk niet om een upgrade verlegen >:(
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

fluissie

oei oei , das meestal als je er niet verlegen om zit

hopen dat het meevalt!