Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Started by hifiman, March 5, 2009, 20:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

williams

Het deraderen van de panelen is terug te zien aan het terug lopen van het contrast .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Quote from: williams on September 30, 2016, 13:18:37
Het degraderen van de panelen is terug te zien aan het terug lopen van het contrast .

Dat is een euvel van veel (alle) Sony projectoren. Na verloop van tijd loopt het absolute zwart wat terug (minder zwart, meer rest licht). Dat vertaalt zich terug in lagere contrast cijfers en een gamma dat onderaan de schaal niet hoger wil dan zeg 1.8.
Je ziet dat voornamelijk bij een fade to black en dergelijke. Het in beeld contrast blijft nog goed en daar valt het dus veel minder op.

Als je zoekt op AVS hebben ook de dure VW1000 en zo er last van. Je merkt het eigenlijk pas als je gaat meten, bij gewoon film kijken valt het wel mee.

kermit

Quote from: riwi on October  3, 2016, 10:00:55
Dat is een euvel van veel (alle) Sony projectoren. Na verloop van tijd loopt het absolute zwart wat terug (minder zwart, meer rest licht). Dat vertaalt zich terug in lagere contrast cijfers en een gamma dat onderaan de schaal niet hoger wil dan zeg 1.8.
Je ziet dat voornamelijk bij een fade to black en dergelijke. Het in beeld contrast blijft nog goed en daar valt het dus veel minder op.

Als je zoekt op AVS hebben ook de dure VW1000 en zo er last van. Je merkt het eigenlijk pas als je gaat meten, bij gewoon film kijken valt het wel mee.
Dit verhaal speelt zich al een paar jaar af en Sony zegt steeds dat ze het euvel zouden verhelpen . Blijkbaar schijnt het een serieus probleem te gaan worden als het nog steeds niet opgelost is en nu ook al in de duurdere serie.

HJ

Geen sony meer kopen in de toekomst zou ik zeggen.

HJ

#729
Maar terug on topic ;-)
Inmiddels ben ik weer wat verder. Ik kan het gamma nu krijgen hoe ik het wil en ook de gray scale is dan binnen 1% dE over vrijwel de hele linie. Ik regel de gamma op bt1886. (Wat ik begrijp past deze zich aan op de gemeten black/white levels in de grayscale, de ruimte word dan meteen gecompenseerd lijkt me)
Wat ik me afvraag,  ik regel alles af met de iris uit, ook het black level.  Als ik dan weer film ga kijken zet ik de iris weer aan.  Dan veranderd toch het black level en is de afstelling iets te donker?
Is het dan de bedoeling om uiteindelijk het black level af te stellen met de iris aan?

J.A.F._Doorhof

Iris aan helpt inderdaad je gamma (en CMS en Grayscale) om zeep qua meting..... maar...... dat is niet alles.
Feit is dat als echt "een pietje precies" bent je eigenlijk nooit de iris mag gebruiken, maar dat je ook elke dag moet kalibreren als de unit een half uur aan staat, want morgen is de meting al weer anders.

Beste is gewoon de iris te meten, de zonder iris stand en "educated" verstand te gebruiken over wat goed is en niet.
Ik doe dit al wat jaartjes en kan ondertussen redelijk goed inschatten wat de iris doet en hou daar bij de calibratie soms rekening mee, maar aangezien de iris altijd wat anders doet is het qua meet resultaten nooit perfect te krijgen, helemaal omdat ik zonder iris kalibreer voor grayscale en CMS (wat ook geadviseerd word aangezien alle kleuren andere outputs hebben maar wel aan elkaar hangen en je nooit films kijkt met volle kleurvlakken en dus de iris altijd anders reageert, en een kleur 3 dimensionaal word gekalibreerd)

Feit is je moet gewoon loslaten dat je een perfecte gamma METING krijgt met een iris machine, dat wil niet zeggen dat het er niet goed uitziet, je moet de gamma gewoon goed instellen bij iris off, en daarna de juiste testpatronen gebruiken met de iris aan om te checken wat er gebeurt en wanneer, maar nogmaals bij een dynamisch systeem kun je nooit meettechnisch een perfecte meting krijgen omdat er geen standaard setting is bij een dynamische iris. Als de iris echter goed werkt zul je BEELDTECHNISCH niet of nauwelijks zien dat er wat gebeurt als de iris aanstaat qua gamma, dit zou naadloos moeten overlopen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Dit is trouwens ook waarom ik liever niet extreem aan gamma curves ga trekken bij machines met iris, je kan beter zorgen dat het mooi egaal loopt met zo min mogelijk aanpassingen en in de buurt komt van de correcte gamma, want uiteindelijk ga je meer last hebben van extreme aanpassingen dan van een gamma die toch "aangepast" word door de iris.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

Zo is mijn redenering inmiddels ook. Sowiso is de blacklevel dan tricky want, als je beeld helemmal zwart is is de iris gesloten (neem ik aan).
Maar wanneer en hoever gaat hij  beginnen? Met 1 witte pixel of bv 10 lichtere vlakken? Of misschien kleur afhankelijk.  Dat is zo niet te zeggen denk ik en softwate afhankelijk.
Ik ben denk ik op de goede weg want het beeld is echt top en word telkens beter. Uiteindelijk zal ik het cms weer opnieuw moeten doen.

HJ

Dan vraag ik me nog iets af, heeft niet direct met kalibratie te maken.
Er van uitgaande dat alles perfect is ingesteld, kan het dan zo zijn dat er details in donkere stukken zijn die vrijwel onichtbaar zijn?  Of is op dat punt de afstelling dan te donker?
Of kan dat aan de ruimte liggen die te licht is waardoor de donkerste details verdwijnen?

J.A.F._Doorhof

In principe moet je bij een goede calibratie alles zien wat de maker bedoeld heeft, maar dit kan best betekenen dat er MEER is.
Gewoon goed je patronen volgen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  7, 2016, 16:21:17
In principe moet je bij een goede calibratie alles zien wat de maker bedoeld heeft, maar dit kan best betekenen dat er MEER is.
Gewoon goed je patronen volgen.
Top,  ik zit er maar ongeveer 1 stapje brightness naast schat ik. Het is ook afhankelijk van het basis materiaal. Ik kijk veel netflix en dat is niet altijd optimaal heb ik het idee

apogeefreak

#736
Jongens ik heb een vraagje over de CalMAN software die hier vaak gebruikt wordt om te kalibreren. Ik zal hem hier even herhalen want hij stond wellicht in het verkeerde topic. De vraag is dus of de Delta E2000 ook de luminantie fout meeneemt. Het lijkt er namelijk niet op.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166248.0
In een ander draadje heeft Rob nog eens zijn geweldige tooltje voor Delta E Luv weergave gepost en ik heb de brutaliteit genomen om de pre-kalibratie data van jouw kalibratie (uit de CalMAN plaatjes in de startpost) in zijn tooltje in te vullen. Zie hier de resultaten. Wat mij opvalt is dat de DeltaE 2000 die CalMAN vermeldt rond de 3 ligt terwijl die van Rob dicht bij 11 uitkomt.

Mijn vraag :
is dus in de CalMAN Delta E2000 niet de luminantie meegenomen misschien?

Tweede vraagje heb je ook de post kalibratie data voor vergelijk :)

Dank!



Jouw data.


Quote from: Rob_Dingen on October  1, 2017, 20:44:40
Voor mensen die dit soort getallen zelf eens uit willen rekenen heb ik ooit eens een excel sheet gemaakt die ik gebruikte bij calibraties.
Is leuk om mee te spelen met lumen ftl en scherm grootte.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85698.msg1664482#msg1664482

Rob
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Rob_Dingen

Hoi apogeefreak,

Ik weet niet meer welke norm ik toen gebruikt heb om DE weer te geven, zo te zien op de sheet dE Luv.
DE2000 neemt zeker wel luminantie mee maar is milder in zijn cijfers ,als je DE1976 mee neemt is dat al bijna dubbel van DE2000.
Niet zo zwaar aan tillen.

Rob




apogeefreak

Hartelijk bedankt. Mijn eigen kalibraties vallen dus enorm mee :D Maar dat dacht ik al aan het beeld te zien.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#739
Na lang zoeken een sheet gevonden waar alle dE fouten berekend en vergeleken kunnen worden. Dit is een kalibratie van mijn krp-600A.

Op magenta is
de2000 = 1,1
deLuv=6,2 

Naar de2000 standaard is de grootste fout op blauw de2000=3,9


701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

nielvm

Zijn hier diy-ers die ervaring hebben met het kalibreren van

Met de nieuwste hcfr (3.4.6.3) is het mogelijk om de eotf curve aan te passen adhv maxl en frame average maxl. Is volgens mij een zeer handge toevoeging, ik moet er zelf nog mee aan de slag.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

DaMenaCe

Ik wil graag mijn TW9200W zelf calibreren om de zoveel tijd. Is een X-Rite i1Display Pro Colorimeter / kleurkalibrator een goede optie om aan te schaffen? Heb ik hier genoeg aan?

home@the movies

Quote from: DaMenaCe on May 12, 2020, 13:38:38
Ik wil graag mijn TW9200W zelf calibreren om de zoveel tijd. Is een X-Rite i1Display Pro Colorimeter / kleurkalibrator een goede optie om aan te schaffen? Heb ik hier genoeg aan?

Neen, eigenlijk niet.
Grey scale zou nog lukken maar om kleuren accuraat te kalibreren heb je een spectrometer nodig, geen Colorimeter.

DaMenaCe

Als ik de prijzen van een spectrometer zie, dan begint het bij 1000,- euro en dat is mij wat te prijzig.
Gebruikt iedereen in dit topic een spectrometer om zijn of haar projector/tv te kalibreren?

Kjelt


reza

#745
Quote from: Kjelt on May 12, 2020, 15:49:00
Ik zet daar een "Werner" voor in  :D

Wicher, niet te ver naar boven lezen..
:devil:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

DaMenaCe

Ik laat hem eerst door Frank kalibreren :) Lijkt me toch een beter plan!

J.A.F._Doorhof

Grootste nadeel van de goedkopere analzyers en diy is dat mensen vaak niet snappen dat de cijfers weinig zeggen als je niet weet wat de analyzer of de calibrateur doet.

Ik kan een perfecte grafiek laten zien maar een beeld waar je niet lang naar wil kijken. En ik kan je een grafiek laten zien die wat minder is dan perfect maar die een stuk beter te gebruiken is.

Een calibratie is een combinatie van concessies en opletten waar een kleur clipped bv.

Als een analyzer verkeerde metingen doet (buiten bereik of specs) dan lijkt het goed te gaan. Maar in feite lig je er ver vanaf.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kermy

Oefening baart ook hier kunst.

Maar de gemiddelde diy er krijgt niet genoeg oefening om de kunst volledig machtig te worden. En zoals gezegd, de prijs van sommige goede meetprobes maakt ook niet dat het voor een ieder is weggelegd om het goed te krijgen.

Maar het is hobby, en je bent van de straat moet je maar denken, en het resultaat van je werk moet je zelf naar kijken.

Trial and error is the way to go.


Met vriendelijke groet,

Kermy

kermy

Even hier een vraag over Calman, ik heb een oudere versie van de software die toen in een soort pakket samen met een Colormonky geleverd werd.

Met die software kon je kiezen wat je wilde callibreren, een projector, een tv van welke soort enz enz.

Maar toen ik recent keek was die vorm van software behoorlijk in prijs gestegen, zeg maar niet meer voor de hobby. Wat ik wel zag was dat er op bepaalde tv's toegespitste software te krijgen was die heel betaalbaar was.
Ik las dat de workflow geoptimaliseerd was voor die specifieke tv's waar de pakketten voor waren.

Heeft iemand ervaring met deze iteratie van Calaman?


Met vriendelijke groet,

Kermy