JVC HD350 vragen

Gestart door hifiman, januari 22, 2009, 12:18:09

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Hi,
Gewoon bij je hercalibratie de gamma opnieuw laten instellen.
Na 150-200 uur klopt de calibratie bij nieuw toch voor geen meter meer bij de JVC's.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 27, 2009, 07:53:15
Hi,
Gewoon bij je hercalibratie de gamma opnieuw laten instellen.
Na 150-200 uur klopt de calibratie bij nieuw toch voor geen meter meer bij de JVC's.

Dat lijkt me inderdaad het beste Frank. Ik zit toch al ruim over de 200 uur heen (450 uur eigenlijk ;) )

Welke testpatroon gebruik je om gamma te beoordelen/in te stellen? Ik heb wat gekeken naar een ramp patroon dat je ook gebruikt om brightness in te stellen, en dan geprobeerd te beoordelen of er tussen 0 ire en 5 ire even veel 'ruimte' zit als tussen 5ire en 10ire, maar op het oog is dat lastig.

Icarus314

Er komt ook nog wat vakmanschap/creativiteit kijken bij gamma dacht ik. Een rechte gamma van 2.2 zou ideaal zijn maar als je ruimte donker is dan mag de gamma iets hoger geloof ik. Bij crt knalt men vaak met een gamma booster de gamma omlaag in low ire gebied voor meer licht daar. Digitaal zal denk ik van nature makkelijker meer schaduwdetail laten zien dus dan is gamma boosten weer niet nodig? Maar ik ben geen expert dus. Het lijkt me dat je de gamma het best aan het werk ziet als een beeld niet te vlak is en goed zwart met detail laat zien.

riwi

Citaat van: riwi op februari  7, 2009, 13:37:49
OK, ter referentie mijn settings :

lamp normal : user 2
contrast = 0
brightness = 0
color = -9
color temp = custom 2
R = 0
G = -20
B = -67
R = 0
G = 0
B = 0

Gamma custom 2 = 2.2
White input = 5%
Output = 67

In High lamp mode heb ik user 1 :
Contrast = 0
Brightness = 0
Color = -9
color temp = custom 1
R = -4
G = 0
B = -50
R = 2
G = 0
B = -2
gamma custom1 = 2.2
White input = 5%
Output = 66

Gemeten Gamma = 2.33

Gemeten met Milori Colorfacts CF6500 met meter Trichromat-1

Ah ha, gevonden. Ik had de exacte gamma settings dus al eerder in deze thread gepost :) :) :)
Nu kan ik hem vanavond in ieder geval weer terug op de originele waarde zetten.

Bedankt Icarus. Ik denk dat cine4home omdezelfde reden als jij vertelt wat extra schaduwdetail hebben getweaked met deze gamma aanpassing. Bij mijn witte plafond zal dat wel nodig zijn.

Ik heb trouwens al x meter zwart doek gehaald om mijn plafond af te dekken met zwart doek. Moet alleen nog even de naald en draad hanteren  :eh: En een fatsoenlijk ophangsysteem implementeren.

J.A.F._Doorhof

REC709 vraagt een gamma van 2.3 met een kleine rechte aftopping aan de onderkant.
Ik meet dit altijd met de analyzer.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Icarus314

Ik heb trouwens eens een fraai plafond gezien bij een forumlid die een zwarte driehoek er op had geschilderd die dus overging in wit. Het gaf een intiem gevoel dicht bij het scherm en maakte de kamer niet heel donker. Hij had eerst een rechthoek voor het scherm en daarvoor een driehoek dus.

J.A.F._Doorhof

Dat heb je bij mij gezien denk ik.

Dat is een idee dat ik ongeveer een jaar of 11 geleden heb uitgedacht om de kamer toch nog enigsins woonkamer idee te laten houden en heeft te maken met de reflectie waarde van licht en de afstand tot het scherm.
We hebben het ook bij verschillende klanten uitgevoerd op deze manier trouwens dus het kan ook zijn dat je het daar gezien hebt natuurlijk, en misschien hebben mensen het idee over genomen :D
Custom installer

Icarus314

Ha nu weet ik waar Jurjen in provincie Groningen zijn idee vandaan had. Hij had een 808 dus zal wel door jou zijn gekalibreerd. Maar het gaf inderdaad het idee van een woonkamer en toch een donker plafond bij het scherm.

MaxxMark

Ik meende dat ik het al eens eerder had gevraagd, maar kon het niet meer terug vinden.

De JVC's hebben een HQV Reon-VX video processor/scaler. Maar de vraag is, wat is beter om te doen met bijv DVD of SD materiaal:

- je HTPC gewoon instellen op 1920x1080 en de PC dus feitenlijk laten scalen
- je HTPC instellen op de resolutie van de bron en de JVC de scaling laten afhandelen.

Daarnaast, hoe doet iedereen het op dit moment?

Op het moment stuur ik zelf gewoon alles op 1920x1080 uit vanuit mn HTPC, dus lijkt het mij dat de Reon in ieder geval geen scaling meer doet.

Is er daarnaast ook een manier om te bepalen of hij gebruik maakt van de Reon of niet en hoe is voor iemand als mij te beoordelen of de scaling door mijn HTPC beter/slechter is dan de Reon scaling?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

Dit is een beetje afhankelijk van hoe je de deinterlacing en scaling in de HTPC doet. Daar zijn goede oplossingen voor, maar gebruik je die ook?
Welke decoders/filter gebruik je? ffdshow gebruik ik wel, maar ik zet mijn PC slechts bij uitzondering in voor afspelen naar de projector. Voor H.264 materiaal heb ik nog coreavc in gebruik.
Ik vind de PC niet prettig als afspeler.

Ik speelde zelf vroeger vanaf een DVD speler met progressive (Faroudja) out, dus 576p naar de projector. Maar sinds de JVC (en daarvoor de Sony VW50) de deinterlacing en scaling beter doen dan wat de Faroudja in de DVD speler kan heb ik de output op 576i gezet in de speler.

Als ik deinterlacing vergelijk tussen de tvix / PCH en de JVC dan wint de JVC het makkelijk. Dus ook dan zet ik de output van de mediaplayer liefst op de native resolutie van het bron materiaal. Dus 720p/60 voor 720p/60 materiaal, en 1080i/60 voor 1080i/60 materiaal etc. Maar ik ben ook wel eens lui wat dat betreft hoor.

Bluray speel ik altijd op 1080p/24 tenzij het een concert is, dan wordt het automatisch 1080p/60 (vanuit PS3 en Samsung BD1400, of een BD-rip vanuit de tvix)

MaxxMark

Bij gebrek aan een beter topic even mn vraag hier.

Ik heb een RS-10 (hd350) en sinds een week heb ik een Harmony One.

Nu heb ik netjes mn harmony geprogrammeerd met de default RS-10 ab settings en dat ging allemaal heel eenvoudig.

Nu is er 1 probleem. Om de PJ uit te zetten moet je 2x het "off" command sturen. Ik heb aardig door de Harmony Remote Software lopen struinen, maar volgens mij kijk ik óf verkeerd óf er steeds overheen!

Weet iemand hoe/waar ik dit oplos?

Thnx!

edit: uiteindelijk, 3 weken later, gevonden. Het zat ergens in een advanced menutje (god knows hoe ik er kwam) waar je kon zeggen dat je projector niet met 1 command aaan/uit gezet kan worden. Vervolgens kan je hem 2x het uit command laten geven.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

Nou, even het volgende :
De JVC projectoren verliezen behoorlijk veel licht met de tijd. Vergeleken met andere projectoren dropt de lightoutput zelfs harder dan bij andere projectoren.
Ik zit nu op 1150 uren en wilde al een andere lamp er in zetten. Doordat ik de verkeerde lamp in huis heb kon dat nog niet en ben ik nog in de weer met de leverancier van de lamp.
Op beisammen : http://www.beisammen.de/board/index.php?page=Thread&threadID=103085&pageNo=1
en AVS : http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1223098&page=5
staan interessant verhalen over een residue die achter blijft op het oppervlak achter de lamp en op het glas van de lamp zelf.

Na een tip van williams ben ik hier gisteravond mee aan de slag gegaan en het resultaat is waanzinnig :)

Ik heb eerst het glas achter de lamp schoongemaakt mijn fototoestel lens schoonmaak stift (droog). Daarna met een wattestaafje en een heel klein beetje alcohol eroverheen gegaan. Toen de lamp. Die had gewoon een beetje aanslag op het glas waar het licht doorheen moet. Dus die ook met wattestaaf + alcohol en daarna met m'n fototoestel lens ding schoongemaakt.
Nou het resultaat is verbluffend echt waar geweldig wat een verschil. Niet normaal wat dat uitmaakt. De lamp hoeft nou nog niet vervangen te worden! Ik kan zo nog 200 uur (of meer!) verder.

Geweldige tip William, super bedankt!

Lens clean stift :

Kost 9 euro bij de mediamarkt. Met het dopje kan je streeploos lenzen schoonmaken.

Teejoo

Hoi Richard,

Ik vind zelfs dat mijn HD1 na een 750 uur al toch ook best al is afgenomen. Dus dit ga ik ook maar eens proberen. Ik neem aan dat je de lamp+behuizing eruit neemt. Zit dat 'glas' achter de lamp in de projector, of aan de lampbehuizing?

hifiman

:thumbs-up: voor dit topic / deze tip  :)

Je vraagt je wel af waar dat residue dan vandaan komt? Ik bedoel, die lamp is toch luchtdicht  :notify:

simsalabim

Geld dit ook voor de hd1?
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

riwi

Citaat van: Teejoo op april 11, 2010, 13:02:55
Hoi Richard,

Ik vind zelfs dat mijn HD1 na een 750 uur al toch ook best al is afgenomen. Dus dit ga ik ook maar eens proberen. Ik neem aan dat je de lamp+behuizing eruit neemt. Zit dat 'glas' achter de lamp in de projector, of aan de lampbehuizing?

De lamp eruithalen dan kan je het glas van de lamp zelf schoonmaken. Dan als je in het gat achter in de projector kijkt zie je een oppervlak dat je schoon kan maken. Ik zou het zo droog mogelijk doen. Mijn wattenstaafje was gewoon grijs van het vuil.
Bekijk de link naar beisammen. Daar staan foto's bij !

Citaat van: Audioloog op april 11, 2010, 13:05:55
:thumbs-up: voor dit topic / deze tip  :)

Je vraagt je wel af waar dat residue dan vandaan komt? Ik bedoel, die lamp is toch luchtdicht  :notify:

Op AVS zegt men dat de lamp een soort gas afscheid dat misschien neerslaat op de glas oppervlakken.
Luchtdicht bestaat niet :) Alles laat wat door ;)

Citaat van: simsatit op april 11, 2010, 13:14:19
Geld dit ook voor de hd1?
Tuurlijk

Teejoo

Hier zie je het echt goed:

Met dank aan Beisammen.de  :thumbs-up: :pompom:

riwi

Citaat van: Teejoo op april 11, 2010, 13:42:06
Hier zie je het echt goed:

Met dank aan Beisammen.de  :thumbs-up: :pompom:

Mooi!  Jij bent echt snel he? :)

Teejoo

Ik heb hier nog een flesje gedenatureerde alcohol 96% van de Etos staan. Kan ik dat gebruiken? Is wel al jaren oud, maar het ziet er nog gewoon helder uit.

Teejoo

Citaat van: riwi op april 11, 2010, 13:48:39
Mooi!  Jij bent echt snel he? :)
Ik was al bijna m'n lamp aan het wisselen...;-)

riwi

Citaat van: Teejoo op april 11, 2010, 13:55:27
Ik heb hier nog een flesje gedenatureerde alcohol 96% van de Etos staan. Kan ik dat gebruiken? Is wel al jaren oud, maar het ziet er nog gewoon helder uit.

Ik heb ook zo'n flesje van de etos staan en gebruikt.
Ik heb het wattenstaafje maar een klein beetje vochtig gemaakt. En ik heb nabehandeld met mijn lens pen.

riwi

Kjelt

Citaat van: Audioloog op april 11, 2010, 13:05:55
Je vraagt je wel af waar dat residue dan vandaan komt? Ik bedoel, die lamp is toch luchtdicht  :notify:
De lamp zelf zal volgens mij (werk in de lampindustrie) niet het gas of residue uitscheiden, het is (en zo lees ik het ook op het avsforum) het materiaal rondom de lamp heen (het plastick zeg maar) dat door de enorme warmte van de lamp (straalt heel veel warmte uit) een soort van gas produceert. Wat ik me nog kan herrinneren van mijn scheikunde studie (1 jaar  :D ) zijn plasticks hele lange kettingen net als bv aardolie en we weten allemaal wat aardolie doet als die verwarmt wordt. Ik kan me dus voorstellen dat het soort plastick wat JVC gebruikt bij deze hele hoge temperaturen, aan de oppervlakte van structuur wisselt. De grote vraag (ook op AVS) is of dit proces alleen bv de eerste 200 uur speelt of dat dit gedurende de hele levensfase blijft spelen (dan zou je  iedere 300 uur het glas ook weer schoon willen maken). En daarom vraagt op AVS iemand of JVC een onderzoek moet starten naar het materiaal waarvan de lamphouder is gemaakt. Heel interessant allemaal, maar wel zeer vervelend voor de eigenaren  ;)

Kjelt

Citaat van: Teejoo op april 11, 2010, 13:55:27
Alcohol is zeer hygroscopisch (trekt water aan) het enigste wat er mis kan zijn is dat de dop niet hermetisch vast zat en dat je nu bv 70% alcohol hebt, verder kan er weinig mee mis gaan. Ze hebben zelfs een opgedoken fles rum uit de 17e eeuw gedronken  :D

celerontje

Dus het is eigenlijk ''Internal CO2 Emission''? ;D

Btw, tip voor degenen die hun beamer bij iemand op de zaak laten kalibreren:
Gewoon eerst de lamp schoonmaken, dan herkalibreren. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!