Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Señor Sjon

Op welke bronnen heb je geluisterd? Met een Yamaha?

Zelf ben ik zeer tevreden over de Yamaha - B&W combi. Ik heb ook net weer een nieuwe receiver en het is allemaal weer een tandje beter uit dezelfde speakers.
Front: 2x B&W 603 S3 | Center: B&W LCR 600 | Surround: 2x B&W 603 S3 | Rear: 2x B&W 601 S3 | Sub: BK Monolith DF
Receiver: Denon AVR-X2600H
TV: Panasonic TX-65VT30E

B.

Quote from: ArjanR1 on December  9, 2010, 10:20:04
Een goede eindbak zal zeer zeker meer rust en controle brengen.
Al ga je technisch luisteren...

Dat hoeft dus niet altijd. Ik ken eindversterkers van enkele duizenden euro's die intern minder goed zijn opgebouwd dan de gemiddelde 500,- euro versterker. Veel Watt's, maar weinig current. Veel romantische pep-talk, maar vervormingscijfers om van te huilen. De opbouw schijnt dan iets met een filosofische achtergrond te maken te hebben van de maker, met als goed voorbeeld de producten van 47Labs en NuForce.

Zo'n versterker hoeft dus niet altijd beter te zijn dan een receiver/versterker. Absoluut niet beter in de zin van ''meer rust en controle'' heb ik het dan over, niet over eigen smaak/saus.

Maar ik weet dan ook zeker dat jij een heel ander begrip hebt dan ik over 'een goede eindbak'...


Tom.

Quote from: Señor Sjon on December 14, 2010, 22:30:08
Op welke bronnen heb je geluisterd? Met een Yamaha?
Op een Marantz, maar welk type weet ik niet precies.

Afgelopen dagen wat over nagedacht. Ik denk dat ik voor de B&W CM8 ga. Die speakers hebben een bepaalde indruk achtergelaten die ik bij geen enkele andere speaker had. Dat wil wel iets zeggen. Ondanks dat denk ik dat de Kef's het 'overall' beter doen.

Wat betreft de Yamaha RX-V663, het plan was die nog even te behouden en het een tijdje aan te kijken. Aan meerdere mensen heb ik gevraagd wat ze van die set vonden en gemiddeld hoor ik 'dat het kan', maar het 'niet overhoudt'. Exact wat ik hier ook lees. Nu zag ik dat de Marantz SR6004 op sommige plekken voor relatief weinig (600,-) weg gaat. Volgens mij is dat wel een hele goede deal en het overwegen waard. Wat denken jullie daarvan?
Het doel is twee CM8's voor muziek aangevuld (voor films) met drie Kef eitjes (of misschien ooit CM1's en de center uit die serie?) en misschien nog een subwoofer (of zijn die actief en trekken die geen vermogen van de versterker?).

(p.s. achteraf was het beter om een topic te maken in aankoopadviesforum... sorry moderators, berichten mogen uiteraard verplaatst worden ;))

JCL

Er staat hier op het forum ook een Denon 3808 te koop voor 600e, dat is écht een top apparaat en zal denk ik ook beter presteren dan een 6004.

RamonB

Tom, vond jij dat de cm8 wel genoeg laag had? Of ga je er nog een sub bij nemen?
Gr. Ramon

Tom.

Die Denon zou ook een optie kunnen zijn.
Ramon: minder als de Kef's die ik beluisterd heb. Ik vond het vooral erg afhankelijk van de muzieksoort. Bij dance vind ik de Kef's beter. In principe wil ik het zonder sub doen, maar als het nodig is komt er nog wel een sub bij (ik heb er één die eigenlijk naar een andere ruimte gaat, even aankijken waar ie harder nodig is ;)).

RamonB

Ik ga ze vanavond toch nog maar eens keer beluisteren.
Wil ook het liefst zonder sub.

Jurgen79

Als ik zo jou posts lees krijg ik het idee dat muziek een hogere prioriteit heeft dan surround voor jou? Een betere surroundreceiver zal zeker meer brengen, maar misschien is een goede stereoversterker met HT stand (en dan je huidige yamaha voor HT gebruiken) nog wel interessanter? Er staat bijvoorbeeld een hele mooie lyngdorf in de markt, waarmee je de B&W's echt naar een hoger nivo zou tillen.

Als surround net zo belangrijk voor je is en je wellicht ook nog de set compleet wil maken met CM1's en center e.d. dan is een surround receiver misschien interessanter. Maar ik heb begin dit jaar de CM7 met de SR6004 beluisterd en dan vond ik persoonlijk niet zo'n gelukkige combinatie, het geluid bleef erg plakken aan de luidsprekers en het hoog was erg fel. Wellicht waren de CM7's nog niet goed ingespeeld, maar met een goede stereoversterker valt daar echt veel meer uit te halen. Mijn ervaring is dan de B&W's met de FST middentoner vrij lastig kunnen zijn om goed aan te sturen.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Tom.

Quote from: jslender on December 16, 2010, 11:19:11
Als ik zo jou posts lees krijg ik het idee dat muziek een hogere prioriteit heeft dan surround voor jou? Een betere surroundreceiver zal zeker meer brengen, maar misschien is een goede stereoversterker met HT stand (en dan je huidige yamaha voor HT gebruiken) nog wel interessanter? Er staat bijvoorbeeld een hele mooie lyngdorf in de markt, waarmee je de B&W's echt naar een hoger nivo zou tillen.
Yep.. muziek (75%) wil ik naar een hoger plan tillen, surround (25%) is prima zoals het nu is. Ik heb al uren zitten lezen op internet naar ervaringen en de keuzes die anderen maken. Het knaagt inderdaad een beetje dat die Yamaha wat ondermaats is en ik lees dat er meer uit dit soort speakers te halen is. Aangezien ik niet van half werk houd wil ik dat toch meenemen.

Beter maak ik voor mezelf uit of ik een stereo (eind)versterker zoek voor de twee zuilen icm met m'n huidige receiver OF een nieuwe (hogere klasse) receiver.
Uit praktische overwegingen lijkt een receiver mij handiger, heb je gewoon één apparaat.
Uit veel berichten begrijp ik dat veel mensen uiteindelijk bij een stereo-/eindversterker (wat is het verschil precies tussen stereo- en eindversterkers?) uit komen en dat wat meer bang-for-buck is.

JCL

Feitelijk stel je 2 vragen. Is een andere receiver voor mij handig en wat zou ik dan evt nog met een eind versterker moeten doen. Ja een nieuwe receiver is handig, waarom? Omdat hier ook het voor-versterker deel inzit wat ook beter is voor stereo. Heb je dan nog wat aan een eindversterker? Wie weet. Mijn tip zou zijn om voor een 2e hands receiver te gaan (zoals b.v de 3808 die hier op het forum staat, of een andere receiver uit die klasse). Mocht je daarna nog het idee hebben dat je iets mist, dan kun je altijd nog kijken naar een 2e hands eindbak. Zo'n receiver kost je maximaal 700 euro (2e hands) en een eind versterker kun je in alle prijsklasses krijgen. Ik heb 300 betaald voor die van mij en dat is echt een top apparaat die ver boven het niveau van mijn 2808 speelt. Het hoeft je dus niet persee een vermogen te kosten, het is vooral een kwestie van de juiste dingen tegen het lijf lopen.

Mario D

Even een vraagje, ik heb B&W 685 als rear speakers maar omdat de niet gemakelijk is in mijn opstelling zou ik B&W speakers willen die ik niet op een stand moet zetten.
Dan kom ik al snel uit op de B&W M1 maar ik vraag me af of dat geen downgrade is.  :notify:

Tom.

#1611
Quote from: JCL on December 18, 2010, 00:17:58
Feitelijk stel je 2 vragen. Is een andere receiver voor mij handig en wat zou ik dan evt nog met een eind versterker moeten doen. Ja een nieuwe receiver is handig, waarom? Omdat hier ook het voor-versterker deel inzit wat ook beter is voor stereo. Heb je dan nog wat aan een eindversterker? Wie weet. Mijn tip zou zijn om voor een 2e hands receiver te gaan (zoals b.v de 3808 die hier op het forum staat, of een andere receiver uit die klasse). Mocht je daarna nog het idee hebben dat je iets mist, dan kun je altijd nog kijken naar een 2e hands eindbak. Zo'n receiver kost je maximaal 700 euro (2e hands) en een eind versterker kun je in alle prijsklasses krijgen. Ik heb 300 betaald voor die van mij en dat is echt een top apparaat die ver boven het niveau van mijn 2808 speelt. Het hoeft je dus niet persee een vermogen te kosten, het is vooral een kwestie van de juiste dingen tegen het lijf lopen.
Check! Na de speakers (die komen hopelijk dit jaar nog) eerst een receiver dus. Die 3808 hier op het forum lijkt al gereserveerd te zijn, houd het even in de gaten mocht ie weer vrijkomen. Liep toevallig vandaag bij de Mediamarkt en zag daar een 3808S (kon het verschil tussen non-S en S zo niet vinden op internet) staan voor 1000,-, was een demo-model en had nog een beschadiging ook... te duur dus.
Wat zijn modellen die ik in de gaten kan houden? Ik kan de huidige typenummers wel terugvinden van receivers rond de 1500-2000 maar niet die van voorgangers die er niet veel onderdoen. Kom nu met de Denon 3808, Denon 4308, Marantz SR8002, Rotel RSX-1550....?
Onkyo valt qua looks af.
Zag vandaag ook de SR7005 staan, dat is ook een schitterend ding... denk alleen niet dat ik die prijs kan verantwoorden naar mezelf, of ik moet daarmee in één keer klaar zijn :)

pjhaas

#1612
Een vraagje aan de forumleden. Ik heb een paar dagen geleden een setje B&W 685's gekocht ter vervanging van een paar 18 jaar oude 2,5 (of 3?) weg Philips speakers. De B&W 685's klinken fantastisch, maar ik hoor toch wel dat het 2-weg speakers zijn. Er mist bas. Ik sta nu voor een dilemma: inruilen voor een paar B&W 683 3-weg vloerstaanderds (voordeel: geen stands (die ik niet heb) nodig) of een subwoofer toevoegen aan de 685's, bijvoorbeeld de B&W ASW608. Wellicht voldoen ook de 684's?

Ik heb een Marantz PM 7000 en luister muziek vanaf mijn Technics 1200 (5%) en via mijn computer (95%), dat laatste via een Beresford DAC. Mijn kamer is circa 5x5 meter.

Wat is wijsheid? Is een sub moeilijk te integreren? Graag jullie mening op basis van ervaring.

JCL

Quote from: Tom. on December 18, 2010, 22:58:15
Check! Na de speakers (die komen hopelijk dit jaar nog) eerst een receiver dus. Die 3808 hier op het forum lijkt al gereserveerd te zijn, houd het even in de gaten mocht ie weer vrijkomen. Liep toevallig vandaag bij de Mediamarkt en zag daar een 3808S (kon het verschil tussen non-S en S zo niet vinden op internet) staan voor 1000,-, was een demo-model en had nog een beschadiging ook... te duur dus.
Wat zijn modellen die ik in de gaten kan houden? Ik kan de huidige typenummers wel terugvinden van receivers rond de 1500-2000 maar niet die van voorgangers die er niet veel onderdoen. Kom nu met de Denon 3808, Denon 4308, Marantz SR8002, Rotel RSX-1550....?
Onkyo valt qua looks af.
Zag vandaag ook de SR7005 staan, dat is ook een schitterend ding... denk alleen niet dat ik die prijs kan verantwoorden naar mezelf, of ik moet daarmee in één keer klaar zijn :)

Het is lastig te zeggen wat je nodig hebt. Ik zou in jou geval sowieso voor een nieuwe receiver gaan. Waarom? Daar zit ook een goede voorversterker in en de eindversterker is van degelijke kwaliteit. Heb je nou later nog het gevoel dat het nog niet helemaal top is, kun je altijd nog een losse eindversterker kopen en dat kost vaak helemaal niet zo veel. Bijvoorbeeld mijn eindbak, heeft me 300 gekost (en als ik hard had onderhandeld was 250/275 ook wel mogelijk geweest) en dat apparaat was nieuw velen malen duurder. Conclusie: voor een relatief lage prijs haal je een top versterker in huis.

Ghosty J

je kan ook kijken naar een bk sub die staan goed aangeschreven op het forum.
heb zelf ook de 685 gehad had toen niet echt bass te kort. meer sub laag.

Quote from: pjhaas on December 19, 2010, 08:03:11
Een vraagje aan de forumleden. Ik heb een paar dagen geleden een setje B&W 685's gekocht ter vervanging van een paar 18 jaar oude 2,5 (of 3?) weg Philips speakers. De B&W 685's klinken fantastisch, maar ik hoor toch wel dat het 2-weg speakers zijn. Er mist bas. Ik sta nu voor een dilemma: inruilen voor een paar B&W 683 3-weg vloerstaanderds (voordeel: geen stands (die ik niet heb) nodig) of een subwoofer toevoegen aan de 685's, bijvoorbeeld de B&W ASW608. Wellicht voldoen ook de 684's?

Ik heb een Marantz PM 7000 en luister muziek vanaf mijn Technics 1200 (5%) en via mijn computer (95%), dat laatste via een Beresford DAC. Mijn kamer is circa 5x5 meter.

Wat is wijsheid? Is een sub moeilijk te integreren? Graag jullie mening op basis van ervaring.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

pjhaas

#1615
Quote from: Ghosty J on December 19, 2010, 19:41:05
je kan ook kijken naar een bk sub die staan goed aangeschreven op het forum.
heb zelf ook de 685 gehad had toen niet echt bass te kort. meer sub laag.

Aha, ik heb even gekeken naar de BK Gemini. Wat prijs bevalt deze mij wel en het voordeel van een aparte sub is dat ik deze kan uitzetten als ik naar televisie kijk (ik stream audio van mijn iPhone/iPad via Airplay naar mijn AirportExpress; en ja, de Uitzendinggemist app op mijn iPhone is mijn televisie  :bigsmile:) en kan aanzetten als ik naar muziek luister.

Ik zit wel even met mijn Marantz PM7000 versterker. Daar zit geen sub uitgang op. Op de BK Gemini zit geen aansluiting voor luidsprekerkabels, zover ik kan zien. Als ik het goed begrijp plug ik een paar Y-kabels in mijn Beresford DAC, een kabel gaat dan naar mijn Marantz PM7000, de andere naar de BK Gemini. Toch? Maar als ik naar muziek luister vanaf mijn Technics 1200 (aangesloten op de phono ingang op mijn Marantz PM7000), hoe sluit ik de sub dan aan? Ik zie ook geen pre amp output op mijn Marantz PM7000. Heb ik dan eigenlijk geen pre amp output nodig voor een actieve sub?

Ik heb inmiddels even de manual van de BK Gemini gedownload. Ik kan dus kiezen voor een high level en low level output. Ik las ergens dat voor muziek een low level output beter is. Klopt dat?

JCL

Het verschil tussen low en high leven is eigelijk vrij simpel. De low level output gebruik je alleen voor het .1 LFE signaal bij DVD's/blu-ray's/etc. De high-level gebruik je bij stereo, waarbij je speakers op large staan en alle frequenties onder de crossover (ingesteld op de sub) naar de sub worden gestuurd.

Nu kun je ook de sub gebruiken bij stereo en de low-level output. Dan stel je in de receiver in dat alle frequenties onder de x-over freq naar de sub gaan.

pjhaas

#1617
Quote from: JCL on December 20, 2010, 22:21:34
De high-level gebruik je bij stereo, waarbij je speakers op large staan en alle frequenties onder de crossover (ingesteld op de sub) naar de sub worden gestuurd.

Het is dus precies andersom: ik moet dus de high-level gebruiken voor muziek. De uitdrukkingen speakers op large of small zetten was ook nieuw voor mij, maar dat komt omdat ik me me nog nooit verdiept heb in home theater. Ik heb inmiddels ook gezien dat BK een high-level kabel van 5 meter meelevert. Deze sluit ik dus aan op de luidspreker uitgangen op mijn Marantz PM-7000.

Misschien moet ik in 2011 eens langs Nieuw-Vennep om te gaan luisteren..

Tqam

Ik heb zelf een rotel set met de nieuwe rdg 1520 daarbij aangesloten 2 CM9's een cmc, 2 CM5's en een de CW 10 super sound met de nieuwe rmb 1575
Boven ook een rotel set maar heb er per ongeluk een cmc extra bij besteld op een 2 kanaals versterker dus dat gaat niet.

Rach

Mijn B&W geschiedenis en wat daaraan vooraf ging.
70-er jaren: Philips koffergrammofoon, Philips buizenradio (vraag me niet welke!), daarna Kenwood KA 1700 versterker, Scandilux grammofoon waarvan de speakers het deksel vormden, vervolgens Genesis speakers (nieuw gekocht en dezelfde dag tweeter kapot, die Kenwood had ook wel erg weinig vermogen in de A-modus), Thorens TD 166 platenspeler.
1997: B&W 602 S2 , NAD C340 versterker, NAD C524 cd-speler, SONY MDS JB 930 Minidiscrecorder. Prachtige speakers waar ik uren achtereen naar kon luisteren; grote en volle warme klank.
2008: B&W 805S, Primare i30 versterker, NAD T585 DVD/SACD/MP3 player (ik gebruik alleen de stereomodus voor cd en sacd), SONY MDS JB 930 minidiscrecorder, Van den Hull kabels. Dit was een grote teleurstelling. Het geluid was strak en gedetailleerd, maar vermoeiend. Wat ik miste was de volle warme klank van de 602 S gecombineerd met een grotere detailweergave.
2010: de B&W 805S ingeruild voor de B&W 804 diamond. Het was een dure maar zeer juiste beslissing, want de B&W 804 diamond is een speaker waar ik alleen maar lyrisch over kan zijn. Het is een 3-weg speaker met een groot, zeer gedetailleerd, ietwat warm geluid. In combinatie met mijn Primare i30 versterker wringt het nergens, het is een dreamteam die nooit vermoeiend klinkt.

Erik van Voorst (in memoriam)

http://www.hifi.nl/artikel/2157/B&W-800-Diamond-serie-bij-Rhapsody.html

Harry van Dalen is ook zijn voeten aan het drooghouden met een speaker uit zijn lagere segment...
Uiteraard met een prachtig verkoopverhaal.

Ben benieuwd of hij ook iedere B&W eigenaar excuses maakt voor zijn toendertijd arrogante afkeurende antwoorden als je het over B&W had (waaronder ikzelf met trots de vroegere 802)  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tom.

Zo, inmiddels een paar dagen een set CM8 in huis. Ik ben er erg over te spreken! Prachtig geluid (ook qua uiterlijk schitterend) :)
Voorlopig lijkt het prima te gaan op de Yamaha. Maar ik heb als leek geen idee hoeveel er nog te 'winnen' valt op dat gebied. Haast om te upgraden is er in ieder geval niet.

WickedGame

Quote from: Erik van Voorst on January  2, 2011, 09:53:12
http://www.hifi.nl/artikel/2157/B&W-800-Diamond-serie-bij-Rhapsody.html

Harry van Dalen is ook zijn voeten aan het drooghouden met een speaker uit zijn lagere segment...
Uiteraard met een prachtig verkoopverhaal.

Ben benieuwd of hij ook iedere B&W eigenaar excuses maakt voor zijn toendertijd arrogante afkeurende antwoorden als je het over B&W had (waaronder ikzelf met trots de vroegere 802)  ;)

Poeh, inderdaad in de tijd dat mijn vader in de markt was in de prijsklasse van de N802 was het allemaal maar bagger, slecht en waren er betere merken bla bla bla....

JanM

Sinds ik voor 100 euro een paar CDM1 boxen heb kunnen aanschaffen, ben ik een beetje geobsedeerd door dit merk.

Ik stuur ze aan met een Yamaha RX-497 receiver. Ik heb een relatief kleine huiskamer en ze brengen meer dan genoeg herrie om mij én de buren gek te maken.

Op mijn verlanglijstje staan eigenlijk 805 boxen, kan nog op mijn huidige receiver en voor de lange termijn 804 of 803 diamond speakers.

patrick64

Ik heb in de laatste week van 2010 een paar B&W 683 speakers gekocht ter vervanging van een paar oudere Philips speakers. Nu had ik al DM601 S2 surrounds en een CC6 S2 center, in combinatie met de Philips speakers als fronts. Het was altijd al de bedoeling geweest om dan later de Philipsen te vervangen door nieuwe B&W's, wat er nu eindelijk is van gekomen.
Nu loop ik eigenlijk tegen 2 probleempjes aan.
Ten eerste: De center is te licht in vergelijking met de 683's dus die ben ik van plan te vervangen, misschien niet direkt maar hopelijk toch nog dit jaar ('t moet allemaal betaald kunnen worden he  :P ) Maar, en nu komt het, door wat? Over de HTM61 heb ik al heel wat slechte dingen gelezen op internet, zowel op forums, las van proffesionele reviewers, of valt dit allemaal wel mee? Misschien dat hier mensen zitten die zelf de HTM61 hebben en wel tevreden zijn.
De HTM62 dan , is dat een match voor de 683 of valt die toch te licht uit, ik denk het laatste. Al zal het waarschijnlijk toch wel een stap(je) vooruit zijn in vergelijking met m'n huidige CC6. Of is de (kleinste) center uit de CM reeks ook een mogelijkheid met de 683? De CMC2 is geen optie wegens te duur  :(

En dan tweede probleempje/vraag: Mijn receiver is de Denon 2311. Mooi ding, maar nu met de 683 heb ik het gevoel dat het op het randje af is, dat ie net iets te licht is om de 683 aan te sturen. Ik moet mijn 2311 al verder open draaien dan met die oude Philips speakers om aan het zelfde (of misschien wel net niet) volume te komen. De vraag is dus: Vinden jullie dat de Denon 2311 de 683 aan kan of zou het een goed idee zijn om een eind versterker op de pre-outs aan te sluiten? Bv de Rotel RB 1050 ?

Ik hhor graag jullie mening en advies  ;D