Tips voor mijn thuisbioscoop

Started by Aeron, August 21, 2008, 10:54:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aeron

Hallo iedereen,


ik wil binnenkort mijn zolder gaan omtoveren tot een thuisbioscoop.

Nu wil ik de muur waar het projectiescherm op komt te hangen zwart maken, en de 2 schuine panelen (puntdak) links en recht ook, i.v.m eventuele weerkaatsing van het licht.

Heeft iemand nog tips welke kleuren ik voor de rest van de kamer kan gebruiken?
De 2 lage zijkanten van de kamer (vanwege het schuine dak dus), ga ik bekleden met rood tapijt of velours.

Alle andere tips zijn ook van harte welkom!

-Freek-

Perfect is natuurlijk de hele kamer zwart. Dan heb je zo goed als geen weerkaatsing. Anders zo donker mogelijk ;). Succes!

Aeron

ok, maar zwart is zo....deprimerend... ;)
nog andere tips voor de aankleding?

En welke verf zou ik moeten gebruiken?
Als ik muurverf van de Gamma gebruik heb ik binne de kortste tijd allemaal vegen op mijn muur! >:(

kohns

#3
Heb beste is zo donker mogelijk zoals hierboven reeds staat en dat voor de licht weerkaatsing.

Ik ga in mijn toekomstige woonst voor levis ambiance magma-kleur op achtergrond.
Omdat de ruimte niet dedicated is gaan de andere muren wel in iets lichter bruin/greige.

Nog een tip:

  • Als je voor verf gaat: Matte verf! Dat weerkaatst minder.
  • Heb je al eens over een stoffen bekleding gedacht.
    Dat zou acoustisch positiever kunnen zijn.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

denoontje

Zwart zwart zwart...

Ik heb direct rondom het scherm rood, maar rest wel zwart incl deel van de zijmuren
Plafond is zwart, vloer is zwarte vloerbedekking, raam is voorzien van zwarte grodijnen, muren verder rood.

(zie evt link naar mijn ht in mijn sig)

NoFuzz

Ik heb ipv verf stofdoek gebruikt, voor zowel wanden als plafond. Ziet er fluwelerig uit, en weerkaatst 0,0. Daarachter heb ik wat van die pyramide schuimpanelen geplaatst, zodat direct de akoestiek is verbeterd. En, als je daarna weer wat anders met de ruimte zou willen, of je gaat verhuizen, is het makkelijker weer ongedaan te maken. :P

Ik heb daarvoor doek gebruikt dat een paar euro per vierkante meter kost, dus best betaalbaar.
Equipment list: Two ears, two eyes and a brain...
Sonus Faber Toy Towers|Music Hall A70.2|SMSL SU8|Chromecast Audio|Xbox one S|Oppo 93||Denon X4500H|Dynaudio Audience 62|SF Solo|42W|SVS PC+2039|Sony VPL-HW50ES

mscofield

Ik zit in dezelfde situatie, ik denk erover om voor een aantal witte muur- en plafondstukken velours te plaatsen.
Hebben mensen hier ervaring mee en foto's van?

Ik kan weinig recente topics vinden waar wordt gepraat over velours op muren..

Mirickle

Mocht je gaan verven, gebruik dan geen bouwmarkthuismerkverf, dat is meestal troep. Degelijke latex van Histor of Flexa levert een mooier resultaat.
Sony KDL40W4000 | Kef Q7, Q5, Q10c |  SVS 2039PCPlus | Denon AVR-3808,  Marantz DV7001, SA7001 | XBMC HTPC | Squeezebox3 | Xbox360 |  PlayStation 3 | Wii

master30

Histor en Flexa vindt ik ook troep,

gebruik liever sikkens verf en saus, wel wat duurder
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HTip

Zwart is voor het beeld inderdaad het beste. Maar je hoeft niet je hele HT zo te doen. Ik heb de voorste helft van mijn HT helemaal zwart gemaakt. De achterste helft heb ik in rood/zwart.

En met goede materialen (o.a. verf) bespaar je je een hoop ergenis. Er zijn bijv. kant-en-klare oplossingen voor de muren die niet veel duurder zijn dan gipsplaat-stucwerk-verf.

Er zijn genoeg voorbeelden hier op het forum van zeer geslaagde zolderontwerpen. Begin met veel lezen en probeer vantevoren zoveel mogelijk te plannen. Denk ook aan airco/verwarming omdat een zolder meer bloot staat aan de elementen. Kan heel warm/koud worden.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hoekie

Wand waar mijn scherm hangt en audio in staat is zwart.
Rest van de wanden is donkergrijs / antraciet. Ik vind het een zeer mooie combinatie.
Plafond is zwart. (systeemplafond)

Aeron

Ok thnx voor de tips iedereen!
Ik heb de muur waar mijn scherm aan hangt zwart gemaakt, en de schuine wanden aan beide zeiden ook.
De rest van de kamer heeft een beetje een beige achtige kleur gekregen, wel donderder, meer richting lever kleur (moeilijk uit te leggen).
Al met al ben ik er zeer tevreden over.
Als ik klaar ben met alles zal ik eens foto's gaan plaatsen!

HTip

Ben benieuwd. Altijd leuk een nieuw project en een nieuw topic om te volgen in Private Home Theater :smile:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

#13
Quote from: mscofield on December 30, 2008, 17:24:04
Ik zit in dezelfde situatie, ik denk erover om voor een aantal witte muur- en plafondstukken velours te plaatsen.
Hebben mensen hier ervaring mee en foto's van?

Ik kan weinig recente topics vinden waar wordt gepraat over velours op muren..
Het is niet zo dat stof 0,0 weerkaatst, zoals de poster in het vorige bericht (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=77989.msg1258426#msg1258426) beweerde.

Velours is op zich wel een geschikt absorptiemateriaal, omdat het relatief weinig hoge en redelijk wat middenfrequenties absorbeert. Het is evenwel een selectief absorptiemateriaal. Velours is geen krachtige absorber. Plooiing van gordijnen, indien van toepassing, zal de absorptie enigszins doen toenemen omdat er dan meer absorptiemideel per gegeven oppervlak wordt toegepast.

(Zwaar) katoen absorbeert meer hoog dan midden en kan dus ook heel geschikt zijn, afhankelijk van de rest van de inrichting. Het is een minder selectief absorptiemiddel dan velours (fluweel).

Maar voor alle frequenties onder 500Hz begin je niks met stof; in feite laat het 't onder de 800Hz al geleidelijk aan afweten. Wanneer je dus veel gebruik van stoffen zou maken en verder niets, creëer je een tamelijk onevenwichtige akoestische omgeving (met veel selectieve absorptie dus), waarin een deel van het middengebied en het hoog akoestisch in orde kan zijn, maar het onderste deel van het middengebied, het midlaag en het laag in het geheel niet.

Kortom: stof en stofferingen zijn op hun best slechts een deel van de akoestische oplossing. Ze behoren in combinatie met maatregelen voor midlaag en laag te worden toegepast om een enigszins uitgebalanceerde absorptie te realiseren over een zo groot mogelijk frequentiegebied.

HTip

#14
Akoestiek aanpakken natuurlijk! Hoe kan ik dàt nu vergeten :smile: Dat is even belangrijk, zo niet belangrijker dan het beeld.

De reflectie waar NoFuzz het volgens mij over heeft is het licht. Voor geluid doet het inderdaad niets ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

Quote from: HTip on January 13, 2009, 11:56:46
Akoestiek aanpakken natuurlijk! Hoe kan ik dàt nu vergeten :smile: Dat is even belangrijk, zo niet belangrijker dan het beeld.

De reflectie waar NoFuzz het volgens mij over heeft is het licht. Voor geluid doet het inderdaad niets ;)
Ow...  :-X
In dat geval he'k niks gezegd, maar hooguit iets relevants toegevoegd...

HTip

Quote from: ThingMan on January 13, 2009, 12:28:18
Ow...  :-X
In dat geval he'k niks gezegd, maar hooguit iets relevants toegevoegd...

Iets heel relevants zou ik zeggen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Joris1971

Quote from: jellyfish on August 21, 2008, 11:09:34
ok, maar zwart is zo....deprimerend... ;)
nog andere tips voor de aankleding?

En welke verf zou ik moeten gebruiken?
Als ik muurverf van de Gamma gebruik heb ik binne de kortste tijd allemaal vegen op mijn muur! >:(

Hoi,

Waarom altijd zwart met van die hoerig rode vloerbedekking? Er zijn veel mooiere combinaties te bedenken.. zoals grijs, donderbruin etc...



TheSpeedSkater

#18
Check mijn topic maar even, lijkt op ongeveer zelfde situatie. BB&G bruin zeg maar...

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=30588.1800

Ongeveer op pagina 90~93 staan eind resultaat foto's...
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Melbury

QuoteWaarom altijd zwart met van die hoerig rode vloerbedekking

Misschien omdat je erop mag gaan liggen zonder te betalen?  ;)

HTip

#20
Quote from: Joris1971 on January 14, 2009, 12:56:04
Hoi,

Waarom altijd zwart met van die hoerig rode vloerbedekking? Er zijn veel mooiere combinaties te bedenken.. zoals grijs, donderbruin etc...



Wat kan je het weer mooi brengen :unsure: ;) ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Dat in de prostitutie veel rood licht gebruikt wordt, heeft NIKS met onze HT hobby te maken.
Rood is gewoon een mooie kleur; warmte, gezelligheid, theatergevoel etc.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

ksi

^^ Ze zien er gewoon beter uit in rood licht?

Tommi Tippi

Quote from: Joris1971 on January 14, 2009, 12:56:04
Hoi,

Waarom altijd zwart met van die hoerig rode vloerbedekking? Er zijn veel mooiere combinaties te bedenken.. zoals grijs, donderbruin etc...



Volledig mee eens. Bij mij is de muur van het scherm 'grafiet' en de andere muren grijs. Ben ik bijzonder tevreden over. Foto hier en hier