zelfbouw parallel lichtnetfilter met scheidings-trafo en balanced power

Gestart door hifiman, mei 28, 2008, 11:06:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman


hifiman


hifiman

Daarmee is het netfilter nu officieel klaar. Hetgeen niet wil zeggen dat ik er nooit meer wijzigingen in aan zal brengen  ;)

Ik heb zelf het idee dat nog 2 trafo's (om het vermogen te verdubbelen) niet nodig is, maar ik sluit ook dat nog even niet uit. Op dit moment staat alleen de stereo apparatuur er op aangesloten.

Kjelt

Mooi feli! Die kroonsteentjes zijn prima als je ze op de juiste manier gebruikt: beide draden overlappen en vastdraaien met beide schroeven, dus niet eerst ene draad met ene schroef vastdraaien en daarna de andere draad met de andere schroef.
voordeel van de eerste methode: beste verbinding die je kunt krijgen op een lasverbinding na  ;)
nadeel van de tweede methode: grotere overgangsweerstand en oxydatiekans.

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli  5, 2008, 21:44:32
Mooi feli! Die kroonsteentjes zijn prima als je ze op de juiste manier gebruikt: beide draden overlappen en vastdraaien met beide schroeven
Alhoewel ik daar nooit zo bij stilgestaan heb doe ik dat altijd al op die manier  8)

Rob_Dingen

Hoi

Zou je nog eens het schema kunnen plaatsen en de waarde van de componenten erbij?

Rob

hifiman

Citaat van: Rob_Dingen op juli  6, 2008, 10:58:12
Hoi

Zou je nog eens het schema kunnen plaatsen en de waarde van de componenten erbij?

Rob
hoi Rob,

Dat kan ik niet maken vanwege copyright. Ik stuur je wel even een PM.

Rob_Dingen

Hoi Audioloog

Ik vind het een vrij lomp filter.
Zeker die 12uf aan de ingang.
Als je dat uitrekend is de impedantie van de condensator voor wisselspanning 50Hz 265 Ohm bij 230v loopt er dus 868ma door die condensator ???.
Dacht na dit sommetje zal eens even meten met een condensator van 15uf en 100v loopt er al een half ampere.
Dus dat wil zeggen dat dit filter zonder dat je iets aansluit al een 200W aan het verstoken bent.
Vind het een zeer slecht doordacht ontwerp.

Rob

hifiman

Citaat van: Rob_Dingen op juli  7, 2008, 13:41:08
Als je dat uitrekend is de impedantie van de condensator voor wisselspanning 50Hz 265 Ohm bij 230v loopt er dus 868ma door die condensator ???.
Dacht na dit sommetje zal eens even meten met een condensator van 15uf en 100v loopt er al een half ampere.
Dus dat wil zeggen dat dit filter zonder dat je iets aansluit al een 200W aan het verstoken bent.
Hoi Rob,

Volgens mij vergeet je even 1 ding! De stroom die loopt ijlt 90 graden na op de spanning en er wordt dus geen arbeid (cosinus 90 graden is nul) verricht! Het is geen ohmse weerstand!

Er wordt dus geen helemaal geen 200W verstookt maar nog steeds 0 Watt (ok in de praktijk misschien iets omdat de ideale condensator niet bestaat).

Groetjes,

Ronald

Rob_Dingen

Hoi

Pak thuis een ampere meter zet die in serie met een 12uf condensator en stop hem eens in het lichtnet en meet de stroom eens die er loopt.
Na een spoel klopt jou redenatie maar deze condensator zit gewoon op de nul en fase van het net.
Of ik moet een ding over het hoofd zien dat dat de uitgang is maar zo lees ik het schema niet.

Rob

RobertD

Rob, zet ook eens een weerstandje van 0,5 of 1 ohm in serie met jouw condensator.
Meet met een scoop de spanning over dat weerstandje en de spanning van het lichtnet.
Je zult zien dat deze ongeveer 90 graden in fase verschoven zijn.

Ga nu die twee sinussen eens vectorieel vermenigvuldigen en je zult zien dat er nagenoeg geen vermogen geleverd wordt.

De absolute stroom maal de absolute spanning wordt uitgedrukt in VA en niet in Watt.
Het aantal Watt is in dit geval (van een enkele condensator) echt gewoon nul.
Het aantal VA is groot.

http://www.voltech.com/support/articles/57/AC%20Theory%20(104-109).pdf
Vanaf pagina 4 een duidelijkere uitleg...

Die 12,5 uF zit er waarschijnlijk alleen maar in om het inductieve gedrag van de trafo te compenseren.
De stroom door een inductie is namelijk compleet tegengesteld aan de stroom door een condensator.
De ene ijlt voor op de spanning, de andere ijlt na. De vectoriƫle resultante is opnieuw nul.

Het is misschien wel aan te raden om eens te meten wat er in het in gebruik zijnde filter gebeurt.

Het blijft leuk om versterkers zelf te bouwen, zolang het maar met buizen gebeurt!

hifiman

Citaat van: Rob_Dingen op juli  7, 2008, 18:16:05
Hoi

Pak thuis een ampere meter zet die in serie met een 12uf condensator en stop hem eens in het lichtnet en meet de stroom eens die er loopt.
Na een spoel klopt jou redenatie maar deze condensator zit gewoon op de nul en fase van het net.
Of ik moet een ding over het hoofd zien dat dat de uitgang is maar zo lees ik het schema niet.

Rob
Hoi Rob,

Ik zeg niet dat er geen stroom loopt, alleen dat deze niet in fase loopt met de spanning en er dus geen vermogen gedissipeerd wordt.
Een condensator is geen weerstand!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: RobertD op juli  7, 2008, 19:03:00
De absolute stroom maal de absolute spanning wordt uitgedrukt in VA en niet in Watt.
Het aantal Watt is in dit geval (van een enkele condensator) echt gewoon nul.


Even nog ter aanvulling: P=U*I*cosinus (phi)

Waarbij phi de hoek tussen stroom en spanning is, in dit geval 90 graden en dus wordt P=230*I*0=0   ^-^

hifiman

Citaat van: RobertD op juli  7, 2008, 19:03:00
Het is misschien wel aan te raden om eens te meten wat er in het in gebruik zijnde filter gebeurt.
Dat is door de auteur gedaan, zie grafiek elders in dit topic.

RobertD

Citaat van: Audioloog op juli  7, 2008, 19:11:23
Dat is door de auteur gedaan, zie grafiek elders in dit topic.

Ja, maar ik bedoel in jouw filter. Elke belasting is anders en jouw installatie zal een bepaald vermogen vragen dat weer van invloed is op de stroom door de primaire winding van de linker trafo in het schema.
Misschien kun je met die 12,5uF trafo de boel zo aftrimmen dat de cosinus phi precies 1 wordt. Overigens heb ik geen idee of dat wat toevoegt aan de geluidskwaliteit. Ik bekeek het even vanuit een netkwaliteit ofwel power quality perspectief.

Ik vind het trouwens een leuk filter, leuk gebouwd en ik blijf de resultaten volgen.
Het blijft leuk om versterkers zelf te bouwen, zolang het maar met buizen gebeurt!

hifiman

A ok.

Ik ben nog steeds op zoek naar een 2de hands signaalgenerator om dat soort metingen eens zelf te kunnen doen  :)

Rudo

Gemeten met de Voltcraft Energy monitor 3000 aan een dergelijk filter:
opgenomen vermogen 0,0 W
cos phi  = 1,00
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

hifiman

Citaat van: Rudo op juli  7, 2008, 19:44:51
Gemeten met de Voltcraft Energy monitor 3000 aan een dergelijk filter:
opgenomen vermogen 0,0 W
cos phi  = 1,00
Netjes Rudo! (even voor de rest: Rudo heeft dit filter dus ook gebouwd)

Rob_Dingen

Hoi Allemaal

Klopt ik zit te slapen :-[.
De stroom loopt er wel maar dat is blind vermogen.
Maar dat houd niet in dat ik het niet lomp vind om gewoon 12uf aan het net te hangen.
Het enige kantelpunt wat je hiermee maakt is dat van de inwendige weerstand van het net en de 12uf en inderdaad misschien compensatie voor de primaire inductie van de trafo.

In mijn ogen zou het mooier zijn om er eerst een spoel mee in serie te zetten en dan de condensator.
Een ander punt waar het verschil in kan zitten tussen EI kern en ringkern is de gelijkstroom component die op het lichtnet zit daar heeft een ringkern veel meer last van als een EI kern.
Ik heb vroeger veel geƫxperimenteerd met ringkernen in buizen versterkers als uitgangstrafo en daar loop je ook zeer snel tegen dit probleem op.
Een leuk experiment zou zijn om een grote condensator in serie met de ringkern te zetten dan een spoel en de condensator parallel.
Je haalt dan de dc component weg en ik verwacht ook dat de platte koppen op de sinus uit het lichtnet ook een stukje minder zijn plus je filtert ook nog.
Maar goed tot nu toe heb ik niet echt veel positieve ervaringen met netfilters opgedaan en me er niet echt in verdiept.

Rob

hifiman

Hoi Rob,

Het hele idee achter dit filter was nu juist om geen seriefilter te bouwen om de dynamiekproblemen die met veel andere filters optreden te voorkomen.

Je hebt gelijk als je zegt dat EI trafo's beter geweest waren en ik ga wellicht mijn ringkernen nog vervangen in de toekomst.

Groetjes,

Ronald

Rob_Dingen

Hoi

Op zich leuk bedacht maar je hebt tussen je bron en net wel 2 trafo's in serie staan.
Hang er eens wat vermogen aan en kijk eens wat je verliest.
Misschien valt het wel mee.
Maar het lijkt me niet beter als een serie filter.

Rob

hifiman

Om daar even op voor te borduren Rob:

Gisteren bij toeval een schokkende ontdekking gedaan mbt dit filter!  :o

Ik had audiofiel bezoek en we gingen nog eens luisteren zonder filter. Alleen ditmaal liet ik (voor het gemak) de stekker van het filter in het stopcontact en stak de stekker van het stereostekkerblok in datzelfde stopcontact in de muur.

Krijg nou wat, dit klonk veel (en dan bedoel ik echt significant en heel duidelijk waarneembaar) beter dan met de stereoset "achter" het filter. Ik trok het filter uit het stopcontact en hop het klonk weer als vanouds rommelig en zonder focus.

Uiteraard nog een paar keer de stekker van het filter erin en eruit, apparatuur voor en na het filter en het was overduidelijk en prima reproduceerbaar: Het klonk met afstand het beste als we het filter puur als paralell filter gebruikte.  :P En even voor de duidelijkheid, dit overduidelijke effect heb ik niet met een simpel iso plugje, dit deed vele malen meer!

Tsja dacht ik als het parallele deel van dit filter dan het beste presteert en het trafo gedeelte het weer duidelijk slechter maakt dan kunnen die trafo's er dus uit en kan ik het geheel in een veel kleiner kastje bouwen. Maar... toch even proberen, effe die trafo's loskoppelen en weer vast. Hmmm, zonder trafo's klok het nog steeds beter maar wel minder goed! Ok de eerste trafo aangesloten  en eens alleen de tweede afgekoppeld. Dit verschil was kleiner maar de bottomline was dat het het beste klonk met beide trafo's aangekoppeld  :-X

Uiteindelijk heb ik dus alleen het uitgaande snoer verwijderd van het filter en gebruik dit bakbeest nu als parallel filter  ^-^

Eigenlijk ben ik er wel blij mee, dit lost gelijk mijn randaarde vraagstuk op (randaarde zit er nu gewoon aangekoppeld en het klinkt prima) en ik hoef dus geen concesssies te doen op het gebied van veiligheid. Tevens lost dit het vraagstuk op of ik er nog trafo'sd bij ga plaatsen want de belastbaarheid is nu geen issue meer aangezien de trafo's in deze situatie totaal niet belast worden.

Ik ben heel benieuwd of het net zo goed klinkt als ik twee goedkope 15VA trafo's gebruik ipv de zware 500VA jongens die er nu inzitten, maar ja het geld is toch al uitgegeven dus ik laat het in eerste instantie maar even lekker zo. Mogelijk bouw ik er binnenkort een tweede bij om eens wat te experimenteren (met kleine trafo's en wellicht ook andere waarden/typen condensatoren). Tenslotte zitten de kosten met name in de grote trafo's en de behuizing.


hifiman

Dan nog even een poging te beschrijven wat een en ander gehoormatig doet:

1. Geen filter:
Rommelig, slechte focus, scherp randje in het hoog

2. Met filter, gebruikt zoals bedoeld door de maker:
Iets minder rommelig, nog steeds slechte focus en scherp randje in het hoog.

3. Het filter puur parallel toegepast:
Niet meer rommelig, goede focus, geen scherp randje meer in het hoog, losser van de speaker, geluidsbeeld staat "hoger", bredere stage tot ver buiten de speakers, er wordt nu duidelijk "gelaagdheid" ervaren

4. Filter parallel toegepast, beide trafo's losgekoppeld:
Tussen 1 en 3, echter dichter bij 3 dan bij 1

5. Filter parallel toegepast, alleen de laatste trafo losgekoppeld:
Tussen 3 en 4. Het klinkt wat dynamischer maar minder muzikaal, dit zou misschien nog de moeite waard zijn om eens een schakelaar tussen te zetten en wat langer te luisteren naar beide situaties.

hifiman

Uiteraard hou ik het voorlopig op situatie 3 en nogmaals het verschil is significant. Zelfs toen ik op mijn knieen op de grond achter de speaker zittend de stekker erin of eruit deed hoorde ik duidelijk de verschillen in klank! Een ABX test is hier niet eens aan de orde, dit hoort een blinde kip nog!  ;D

Rob_Dingen

Hoi

Je zou de primaire inductie eens kunnen meten en die waarde als spoel bestellen en samen met de condensator eens gebruiken of dat een zelfde resultaat oplevert.
Kun je impedantie meten zoals bij luidsprekers?
Als dat kan meet het filter eens ben benieuwd.

Rob