zelfbouw parallel lichtnetfilter met scheidings-trafo en balanced power

Gestart door hifiman, mei 28, 2008, 11:06:30

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Ach als het hele project nu nog niet afge-WAF't is dan zal dat toch wel meevallen?  ;D
Anders wellicht op de achterkant monteren? Of moet de hele kast uit het zicht onder het bankstel weggewerkt worden? (bankstelverwarming)  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli  1, 2008, 20:12:04
Ach als het hele project nu nog niet afge-WAF't is dan zal dat toch wel meevallen?  ;D
Anders wellicht op de achterkant monteren? Of moet de hele kast uit het zicht onder het bankstel weggewerkt worden? (bankstelverwarming)  ;)
Haha dat is wel zo ja  ;D
Het filter komt naast het dressoir te staan en het idee is dat aan de achterkant de snoeren direct achter het dressoir lopen zodat je ze niet ziet.

hifiman

Gisteravond het filter afgemaakt en aangesloten. Nou ja afgemaakt.. even tijdelijk twee stukjes LAPP netsnoer van 75cm gebruikt die ik nog had liggen, dit gaat uiteraard nog aangepast worden met snoeren op lengte en een goed stekkerblok eraan. Dus niet teveel schrikken van het beun de haas gehalte op de foto , dit gaat nog veranderen!  :P

hifiman

En dan natuurlijk de vraag hoe klinkt het  ???

Ik heb gisteravond vergeleken en vond het erg lastig om harde conclusies te trekken. De voorlopige conclusies zijn dat het met filter beter klinkt dan zonder maar dat het filter van Scrutinizer beter uit de verf komt. Ik zal nog meer en vooral langer moeten luisteren om te kijken of deze voorlopige conclusie klopt.

Audiofiel vergelijken blijft lastig vind ik, op de een of andere manier gaat het makkelijk/beter als je met twee of meer audiofielen luistert, je krijgt dan wat makkelijker bevestigd (of juist niet) wat je denkt te horen.

Hoe lastig dit vergelijken is blijkt wel toen ik in eerste instantie dacht dat mijn filter stukken slechter klonk dan die van Scrutinizer, echter toen ik het Scrutinizer filter weer aansloot bleek dat dan wel weer mee te vallen.

Kortom wordt vervolgd. Tevens zou ik nog wat kunnen experimenteren, bijvoorbeeld door secundair de randaarde los te koppelen. Enerzijds denk ik dan dat is niet goed (vanuit veiligheidsoogpunt), anderzijnds denk ik dan ach ik had initieel zowiezo al geen randaarde in de huiskamer en volgens mij heeft bijna niemand dat. :P Ik moet dan natuurlijk wel zorgen dat er uberhaupt geen verbinding naar randaarde is via interlinks. Nu ik er zo over nadenk al schrijvend is het dan wellicht een beter experiment om de randaarde primair dan even los te koppelen en dan alle apparatuur achter het filter.

hifiman

Dan even nog wat. Ik heb ook nog vergeleken tussen alleen de stereoapparatuur achter het filter of alle apparatuur achter het filter (inclusief LCD tv enzo). Gek genoeg lijkt het met beide filters beter te klinken als alles achter het filter staat  :-X

Dat is jammer want dat betekent zowiezo dat ik naar de 1KW moet ipv de 500W waar het filter nu maximaal op gemaakt is.

Afijn het laatste woord is nog niet gesproken over dit projectje. Wordt vervolgd!

hifiman

Gisteren nog even samen met een forumlid die hier op bezoek was geluisterd met en zonder filter en waren beiden van mening dat het met filter beter klonk, minder rommelig en een wat rustiger hoog zonder hoorbare nadelen.  ^-^

Ik ga nu eerst even de stroomvoorziening (stekkerblokken) komend weekend in mijn set aanpakken en dan ga ik nog eens rustig luisteren en vergelijken.

Kjelt

kleine opmerking nav de foto: ik zou de secundaire draden van de trafo's op C3 samen laten komen, dus niet nog eens een extra T-splitsing zoals ik nu zie (kleinigheidje).  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli  3, 2008, 10:44:57
kleine opmerking nav de foto: ik zou de secundaire draden van de trafo's op C3 samen laten komen, dus niet nog eens een extra T-splitsing zoals ik nu zie (kleinigheidje).  ;)
Das was ook initieel de bedoeling Kjelt, maar vanwege de onhandelbaarheid van deze draden (megadik en stug!) en het feit dat ik niet wilde solderen op de condensatoren heb ik het maar even zo gedaan.. Ik zal van het weekend nog eens bekijken wat er nog te verbeteren valt qua bedrading!

Kjelt

Hoeveel mm2 gebruik je dan? En overwogen om flexibel te gebruiken? Je zou (vind ik persoonlijk ook erg mooi) gebruik kunnen maken van grote dikke kopervlakken (strips) maar goed nu ben je flexibeler en kun je lekker experimenteren, ben benieuwd naar je bevindingen.

hifiman

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli  1, 2008, 20:12:04
Het hielp trouwens toen ik zei dat er een plant op mag komen te staan  ;D

Kjelt

Citaat van: Audioloog op juli  3, 2008, 11:14:42
We hebben het toch over de (secundaire) trafo draden  ???
Jazeker maar als ik naar de foto kijk dan zijn de trafo draden rood/paars en zo te zien dikker als de blauw rode die naar de condensator toe gaan. In het hele ontwerp zie ik schat ik 2,5mm2? of slechts 1,5mm2?
Als je trafo sec. 50V is dan heb je met 1000VA 20A en dan heb je 4mm2 nodig.

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli  3, 2008, 13:54:22
Jazeker maar als ik naar de foto kijk dan zijn de trafo draden rood/paars en zo te zien dikker als de blauw rode die naar de condensator toe gaan. In het hele ontwerp zie ik schat ik 2,5mm2? of slechts 1,5mm2?
Als je trafo sec. 50V is dan heb je met 1000VA 20A en dan heb je 4mm2 nodig.
Ik heb 2,5mm kwadraat gebruikt inderdaad   ;) Trafo's zijn 500VA/10A overigens.
Verder volg ik je verhaal niet zo daar er door C3 bijna geen stroom zal lopen...  ::)

Kjelt

Citaat van: Audioloog op juli  3, 2008, 13:58:24
Verder volg ik je verhaal niet zo daar er door C3 bijna geen stroom zal lopen...  ::)

Ik ben weer magisch aan het denken  ;D , ik zie stroom altijd als water en dan zou de ruis in het water dus niet rechtstreeks rechtdoorgaan naar de tweede trafo maar via een dunner zijkanaaltje door de C worden afgevangen en weer terug, ik weet ook wel dat het niet zo werkt maar zo zie ik het gewoon voor mij.
Ik zie die C als een valkuil voor rommeltjes en die hoort dan gewoon direct in de stroomweg te zitten. Verder lopen er wel (lage) stromen want aangezien het wisselspanning is die elke 20ms van polariteit wisselt dan zal die C toch ook de hele tijd mee moeten vol en leeg-emmeren  ;D Maar goed maakt niet uit, ik zie wel vaker spoken die niet te horen zijn  ;D

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli  3, 2008, 14:17:23
Ik ben weer magisch aan het denken  ;D , ik zie stroom altijd als water en dan zou de ruis in het water dus niet rechtstreeks rechtdoorgaan naar de tweede trafo maar via een dunner zijkanaaltje door de C worden afgevangen en weer terug, ik weet ook wel dat het niet zo werkt maar zo zie ik het gewoon voor mij.
Ik zie die C als een valkuil voor rommeltjes en die hoort dan gewoon direct in de stroomweg te zitten. Verder lopen er wel (lage) stromen want aangezien het wisselspanning is die elke 20ms van polariteit wisselt dan zal die C toch ook de hele tijd mee moeten vol en leeg-emmeren  ;D Maar goed maakt niet uit, ik zie wel vaker spoken die niet te horen zijn  ;D
En ik maar denken dat je iemand bent die met beide voeten op de grond staat  ;D  ;)

Vol en leeg emmeren, water, valkuilen en wat al niet meer , het doet niet ter zake vrees ik  >:D Stroom is iets abstracts, vooral niks bij voor willen stellen  :P Alleen het hoog frequente (tov 50 Hz) deel zal door de C gaan, die 10A 50Hz loopt netjes rechtdoor naar de andere trafo  ;D

Kjelt

Ok maar hoe je het ook wendt of keert, er loopt dus (hf) stroom door de C en de touwtjes er naartoe kun je beschouwen als weerstanden, dus heb je stroom, je hebt een weerstand (ook al is ie klein) en dus staat er spanning (ruis) over die weerstand en dus ook nog tov de netspanning. Oftewel dat is de reden dat ik roep dat je de C in de signaalweg op moet nemen en niet met touwtjes via een t splitsing ervanaf. Of je het hoort is een tweede, of je het op de scope ziet is een derde. jaja beentjes staan soms nog op de grond hoor  ;D en nu niet roepen dat de weerstand 0 ohm is want dat kan theoretisch niet  ;D

hifiman

Haha wees maar niet bang, op dit punt geef ik je volkomen gelijk  ;D

Kjelt

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli  4, 2008, 23:02:38
Oh oh nu zul je misschien toch weer andere trafo's willen aanschaffen:  ;)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=76211.msg1230706#msg1230706
Wat denk je waarom ik zo'n grote kast genomen heb ? Ik houd alle opties open  ;D

Grootste punt is, waar koop je die dingen  ???

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Kjelt

Citaat van: Audioloog op juli  5, 2008, 07:48:24
Wat denk je waarom ik zo'n grote kast genomen heb ? Ik houd alle opties open  ;D
Grootste punt is, waar koop je die dingen  ???

Dit topic heet toch het zelfbouw parallel lichtnetfilter met scheidings-trafo en balanced power  ???
Gewoon zelf wikkelen, goedkoper , leerzaam en je leert weer goed tellen  :D

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli  5, 2008, 11:29:22
Dit topic heet toch het zelfbouw parallel lichtnetfilter met scheidings-trafo en balanced power  ???
Gewoon zelf wikkelen, goedkoper , leerzaam en je leert weer goed tellen  :D
Haha, het moet niet veel gekker worden  ;D  ;)
Maar even serieus, als ik dat zal zelf zou willen doen waar haal je dan in hemelsnaam de benodige spullen vandaan  ???

hifiman

Zojuist een aantal zaken beter/netter gemaakt in het filter.

Wat mij vooral niet lekker zat was dat ik de secundaire draden van de trafo's amper in elkaar gedraaid kreeg (dik en stug), aangezien er 10A doorheen zou kunnen lopen wilde ik toch een goede verbinding en ben ik dus uiteindelijk voor een soort metalen kroonsteen gegaan. Tevens heb ik de draden naar de condensator flink ingekort. Uiteraard daarna nog wat isolatietape gebruikt om de metalen kroonstenen te isoleren.

hifiman

Zelfde soort kroonsteen gebruik voor alle randaarde verbindingen.

hifiman

Het in en uitgaand netsnoer vervangen door snoeren van de juiste lengte (voor mijn situatie) en ook hier nu kroonstenen toegepast.