zelfbouw parallel lichtnetfilter met scheidings-trafo en balanced power

Gestart door hifiman, mei 28, 2008, 11:06:30

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus  3, 2008, 11:05:28
Zijn de Panasonic FC niet goed genoeg denk je?

Dat zijn nette elco's, maar ik denk dat die niet goed genoeg zijn, nee. ^-^

CiteerEdit: ik dacht dat Elna ook lastig verkrijgbaar was maar ik zie dat die gewoon bij audiofabriek te krijgen zijn  :)

De Black Gates zijn het moeilijkste te krijgen. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  3, 2008, 11:10:54
Dat zijn nette elco's, maar ik denk dat die niet goed genoeg zijn, nee. ^-^

De Black Gates zijn het moeilijkste te krijgen. :-\
Ja ik weet het, echter er schijnt iemand in mijn woonplaats te zijn die ze verkoopt. De elektronicaboer vroeg al eens of ik zijn naam wilde maar toen had ik op dat moment even geen interesse  :-X

Audiofiel

Je zult toch eerst moeten opschroeven voor de juiste waardes en toepasbare afmetingen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus  3, 2008, 11:29:42
Je zult toch eerst moeten opschroeven voor de juiste waardes en toepasbare afmetingen. ;)
Dat snap ik  :P Maar bedankt voor de tip  ;)

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus  2, 2008, 20:07:40
Het schema  :P van de spoel in serie met de belasting en de bijbehorende overdrachtsfunctie.

Bedenk hierbij dat het in het eggie niet de 220V is die tot in de Mega of Giga hertzen loopt, de werkelijke amplitude van de stoorsignalen zal dus veel lager zijn maar voor de simulatie was het het simpelst om de 220 even te laten varieren van 1 Hz tot 1 MHz. (hoger bleek niet zinvol de amplitude is bij 1 MHz al nagenoeg nul). Zoals je ziet begint er vanaf 20 kHz lekker gedempt te worden  ;D
Dat is maar 7dB, vind je dat veel?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus  3, 2008, 18:15:31
Dat is maar 7dB, vind je dat veel?

Groet,
Jacco
Ik zei ook "vanaf" he  :P En 7 dB lijkt me in elk geval een significante hoeveelheid, zet je versterker maar even 7 dB harder en vertel me of dat hoorbaar is  ;D

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus  3, 2008, 18:22:04
Ik zei ook "vanaf" he  :P En 7 dB lijkt me in elk geval een significante hoeveelheid, zet je versterker maar even 7 dB harder en vertel me of dat hoorbaar is  ;D
Dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. Bovendien is de voeding van je apparaat wel erg slecht als ie dit 1 op 1 zou doorgeven.

Die 2de schakeling is trouwens erg gevoelig voor storing. Het heeft een opslingering om dat er bijna geen serieweerstand is. Dat filtert dus niet, maar maakt de ellende alleen maar erger in het gebied waar hij opslingert.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus  3, 2008, 18:32:01
Dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. Bovendien is de voeding van je apparaat wel erg slecht als ie dit 1 op 1 zou doorgeven.
Dat beweer ik ook niet. Maar 7 dB filteren lijkt me wel degelijk "zinvol".

Citaat van: dekkersj op augustus  3, 2008, 18:32:01
Die 2de schakeling is trouwens erg gevoelig voor storing. Het heeft een opslingering om dat er bijna geen serieweerstand is. Dat filtert dus niet, maar maakt de ellende alleen maar erger in het gebied waar hij opslingert.
Eens. Daarom zal ik dit ook niet op deze manier toepassen. Wel leuk om een en ander een beetje inzichtelijk te maken middels wat experimenteren in zo'n simulatortje  :)

hifiman

Ik draai ondertussen weer zonder de smoorspoel tussen de DAC. Ik had het idee dat het er niet beter op werd namelijk.

Misschien toch nog maar eens experimenteren met scheidingstrafo's.  ::) Immers 2 bloktrafo's achter elkaar (filter van Scrutinizer) gaven eerder een heel goed resultaat in mijn set. Het is te lang geleden ondertussen om mij te herinneren welke van de twee (filter van Scrutinizer of mijn parallel filter) een beter resultaat gaven. Ook ben ik benieuwd of de combinatie (mijn parallel filter plus twee bloktrafo's als scheidingstrafo) een nog beter resultaat zullen geven.

Ook ben ik benieuwd waarom Scrutinizer in het betreffende filter gekozen had voor een 220 -> 380 -> 220 oplossing.

reMC

Hoi Audioloog, wat een geworstel weer ;D

Als je wilt mag je ook nog eens een Audio Consulting trafo (200VA of 500VA) proberen. Heb IK in ieder geval altijd duidelijk beter gevonden dan de meeste andere trafo's. Simpele set-up ook, just a transformer ;)

hifiman

Citaat van: reMC op augustus  4, 2008, 11:24:52
Hoi Audioloog, wat een geworstel weer ;D

Als je wilt mag je ook nog eens een Audio Consulting trafo (200VA of 500VA) proberen. Heb IK in ieder geval altijd duidelijk beter gevonden dan de meeste andere trafo's. Simpele set-up ook, just a transformer ;)
Hoi Remco,

Ik zou dan een 500VA moeten hebben (ivm vrij pittig versterker vermogen en speakers met laag rendement) om zeker te zijn dat er nog genoeg sap aanwezig is. Ik had al op jullie site gekeken. Ik heb zeker wel interesse maar vind ze wat prijzig. Ik twijfel dus nog even hoe of wat (proberen als ik het toch niet zou kopen vind ik ook niet netjes).

Bedankt voor het aanbod!

Groetjes,.

Ronald

Rudo

En dan nu mijn bevindingen met het netfilter, geschakeld zoals bedoeld en geschakeld zoals Audioloog heeft toegepast, parallel aan de audioset.

Bijna een jaar is het netfilter nu bij mij in gebruik.
In een vergelijkende test met twee andere (zelfgebouwde) netfilters, is proefondervindelijk onderzocht in Nijmegen en in Driebergen welk filter best beoordeeld werd. Daar kwam 'mijn' filter als fraaist naar voren.
Het verschil bij mij thuis met het filter of zonder vind ik overigens niet erg groot.
Met netfilter is het geluid wat relaxter, vriendelijker, vloeiender.
(En ik hoef geen rekening te houden met hoe de stekker erin gedaan wordt...)
Nu is het 230 V net waar ik woon wel erg schoon van zichzelf, ca. 18 jaar geleden vertrok in vanuit Utrecht stad. Daar klonk de toenmalige set veel 'vuiler' én de ruisdrempel is waar ik nu woon veel lager.
Kortom, mijn bevindingen zijn niet direct 1:1 over te zetten naar Delft......

Zonder netfilter klinkt het wat rauwer.
Dit is vooral te horen nadat je mét het filter ertussen geluisterd hebt.
Met filter dus vloeiender.
Zonder filter is niets bijzonders te horen wanneer het netfilter in het stopcontact gestoken wordt naast de verdeeldoos waar de apparatuur op aangesloten is.

Kortom, bij mij werkt het filter alleen op de manier waarop je verwacht dat het filter zou werken.....

Met groet,
Rudo
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

hifiman

Hoi Rudo,

Bedankt voor het uitproberen!

Onze situaties verschillen dus nogal, bij mij maakt wel of niet filteren echt heel veel uit, blijkbaar veel vervuiling op het lichtnet dus.

Wellicht dat daardoor onze ervaringen anders zijn, al blijf ik het zelf raar vinden dat het bij mij slechter klinkt als ik de boel achter de trafo's aansluit. En tsja zeg nou zelf, de kans dat er iets verkeerd bedraad zit is zo ongeveer nul, dus dat kan het niet zijn :P

Misschien wel interessant om te weten welke condensatoren (merk/type) jij gebruikt hebt?

Groetjes,

Ronald

Rudo

Ik meen deze:

1190552   MR/P/440/3/C — LCR COMPONENTS — CAPACITOR, 3UF 440VAC
1219058   4.16.10.22.64 — DUCATI — CAPACITOR, 15UF 450VAC
1190559   MR/P/440/25/C — LCR COMPONENTS — CAPACITOR, 25UF 440VAC
1112840   B32922C3104M — EPCOS — CAPACITOR X2 0.10UF 305VAC15MM
bestelnummers bij Farnell
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

hifiman

Citaat van: Rudo op augustus  5, 2008, 09:09:08
Ik meen deze:

1190552   MR/P/440/3/C — LCR COMPONENTS — CAPACITOR, 3UF 440VAC
1219058   4.16.10.22.64 — DUCATI — CAPACITOR, 15UF 450VAC
1190559   MR/P/440/25/C — LCR COMPONENTS — CAPACITOR, 25UF 440VAC
1112840   B32922C3104M — EPCOS — CAPACITOR X2 0.10UF 305VAC15MM
bestelnummers bij Farnell
Das waar ook, die had je mij al eens ge-maild.

Bedankt voor de info!

hifiman

Citaat van: Audioloog op augustus  2, 2008, 19:31:21
Afijn, omdat ik toen opeens een dure smoorspoel overhad bedacht ik opeens om toch eens met de smoorspoel in serie met de apparatuur wat te experimenteren  ;D
Deze spoel heb ik nu dus over (ben uit-gexperimenteerd) en is dus in principe nieuw en slechts 1x maal een paar uur gebruikt.
Indien iemand interesse heeft om ook dit elektor filter te bouwen en nog op zoek is naar een spoel stuur me dan een PM  ;)

Edit: is ondertussen verkocht