subwoofer met XLS10 + PR

Started by fireman, April 8, 2008, 10:22:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Ik ga een subwoofer bouwen op basis van de Peerless XLS10 + PR + Hypex HS200

Nu heb ik verschillende vormen gezien met de bij behorende meningen.

Vraag 1:

Wat is "beter", het langwerpige model dat ca. 60 cm lang is en waarbij de units naast elkaar zitten? OF de kubus variant?

Vraag 2:

Bij de kubus variant wordt downfiring van de PR afgeraden. Waarom?

Vraag 3:

Heeft iemand goede en duidelijke bouw tekeningen van zowel het langwerpige als de kubus kast.


Doel van de subwoofer wordt een ondersteuning bij muziek en af en toe kijk ik een filmpje.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

NielsLu

Quote from: Fireman on April  8, 2008, 10:22:03
Ik ga een subwoofer bouwen op basis van de Peerless XLS10 + PR + Hypex HS200

Nu heb ik verschillende vormen gezien met de bij behorende meningen.

Vraag 1:

Wat is "beter", het langwerpige model dat ca. 60 cm lang is en waarbij de units naast elkaar zitten? OF de kubus variant?

Vraag 2:

Bij de kubus variant wordt downfiring van de PR afgeraden. Waarom?

Vraag 3:

Heeft iemand goede en duidelijke bouw tekeningen van zowel het langwerpige als de kubus kast.


Doel van de subwoofer wordt een ondersteuning bij muziek en af en toe kijk ik een filmpje.

1) Als ik eerlijk mag zijn zou ik deze subwoofer afraden voor muziek. Ik heb deze sub ook gehad (met een andere versterker), ik vond de snelheid bij muziek niet echt goed. Als je een sub bij muziek wil kun je denk ik beter een gesloten subwoofer bouwen. Ik heb deze subwoofer in beide kastvarianten gehad, ik heb daarin niet echt geluidsverschil in kunnen waarnemen, echter neemt de kubusvorm wel veel minder ruimte in. Die langwerpige vorm is echt groot.

2) Je kunt wel downfiring doen bij de kubus vorm, maar dan moet je wel de actieve woofer naar beneden doen, niet de PR. Die PR gaat dan echt uitzakken als je die onder doet, dat gaat ten koste van je rendement.

3) Volgens mij heb ik thuis nog wel wat bouwtekeningen van deze subwoofer. Daar zou ik dan vanavond even naar moeten kijken.

Groet,


Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

fireman

OK, thx. tekening kan je PM'en of mailen.

Voor muziek of niet. Heb de spullen hier allemaal al liggen. Moet gewoon een mooie degelijke sub worden. Is het nix dan gaat 'ie in de verkoop. Zo blijven we lekker bezig.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

yorkie13

#3
gewoon bouwen die subwoofer, voor muziek kan je nog het een en ander doen met de massa welke op dePR aan te brengen is
en voor de kast constructie mischien onderstaande opzet als je de sub compact wil houden, rond de 30-31 liter netto is pria



NielsLu

Quote from: Fireman on April  8, 2008, 10:50:15
OK, thx. tekening kan je PM'en of mailen.

Voor muziek of niet. Heb de spullen hier allemaal al liggen. Moet gewoon een mooie degelijke sub worden. Is het nix dan gaat 'ie in de verkoop. Zo blijven we lekker bezig.

Persoonlijk zou ik dan toch de kubusversie bouwen. Die is in veel woonkamer ed wat makkelijker te plaatsen (denk aan de WAF ;))

hier heb je denk ik ook wel wat aan: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=6787
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13270.0
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

fireman

#5
Quote from: RA SUBS on April  8, 2008, 11:48:41
gewoon bouwen die subwoofer, voor muziek kan je nog het een en ander doen met de massa welke op dePR aan te brengen is
en voor de kast constructie mischien onderstaande opzet als je de sub compact wil houden, rond de 30-31 liter netto is pria




Dit is idd mooi. Nu nog een mooie bouw tekening. Of de interne maten. Dan tel ik zelf wel de wanddiktes erbij op.

@ Ralph; ik heb mijn hoofd speakers af: thiel
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

NielsLu

#6
Quote from: Fireman on April  8, 2008, 12:29:00
Dit is idd mooi. Nu nog een mooie bouw tekening. Of de interne maten. Dan tel ik zelf wel de wanddiktes erbij op.

@ Ralph; ik heb mijn hoofd speakers af: thiel

Er is als het goed is iemand op dit forum die deze sub zo gebouwd heeft, misschien heeft hij de bouwtekening wel (in heb alleen de tekening nog van de langwerpige kast volgens mij).

Groet,

Niels

edit: deze bedoel ik http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49463.0
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Martijn M

Als je de PR goed afstemt, is de sub ook prima geschikt voor muziek. Misschien dat een gesloten model nog net wat strakker klinkt, maar met deze combi is het zeker niet slecht!
De PR zou ik niet naar beneden laten wijzen. Dan gaat hij doorzakken. Dat kost je ten eerste maximale SPL (de PR kan minder ver naar beneden uitslaan, omdat hij al een stukje van zijn uitslag kwijt is door de zwaartekracht) en bovendien lineariteit. De compliantie van de ophanging van de PR is het meest lineair bij lage uitwijkingen, dus als hij standaard al buiten de nulpositie hangt, werkt de PR minder lineair.
Het ligt aan hoe hoog je de sub wilt inzetten of een langwerpige kast nadelig is voor de klank. Als de sub betrekkelijk hoog moet doorlopen, dan zou ik 'm vierkant uitvoeren. De grootste afmeting blijft dan heel klein t.o.v. de golflengte van de hoogste weer te geven frequentie.
Dutch & Dutch

stevieB

Nou heb ik gelezen dat PR Passieve Radiator betekent, echter wat doet zo'n ding???

Sorry voor de off-topic  :-\

Gr StevieB
Under construction.....

NielsLu

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

fireman

Quote from: stevieB on April  8, 2008, 20:51:31
Nou heb ik gelezen dat PR Passieve Radiator betekent, echter wat doet zo'n ding???

Sorry voor de off-topic  :-\

Gr StevieB

Zover ik weet is het een vervanging van de baspoort en zal je nimmer poortruis kunnen krijgen.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Quote from: NielsLu on April  8, 2008, 21:19:09
Fireman, je hebt mail  ;)

Helaas, niets in mijn mail box  :-[

Mijn juiste mail adres staat er wel  ???  Nog een keer proberen.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

NielsLu

Quote from: Fireman on April  8, 2008, 21:43:59
Helaas, niets in mijn mail box  :-[

Mijn juiste mail adres staat er wel  ???  Nog een keer proberen.

Heb het nu nog een keer geprobeerd. Het is een .zip bestand. Lijkt me toch dat dat wel werkt. Laat maar even weten als ie binnen is. Bestand is helaas te groot voor het forum.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

fireman

Heb 'm binnen. Thx!

V.w.b die kubus uitvoering. Zit er nog verschil of je de units achter/tegenover elkaar plaatst ( linker en rechter zijde )  Of dat je ze haaks moet plaatsen. Voorzijde en bv rechterzijde.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Nee. In principe is tegen elkaar nét iets beter voor de kasttrillinngen maar echt veel is dat niet.

Overigens zou ik voor de grote staande gaan. Die kan door de grotere inhoud beter met de 265 grams versie werken. Zelf heb ik hem in een 37 liter kast gedaan met de 265 grams slave. Ik vond hem niet echt traag, en met mij ook nog wat andere members op het forum hier.
Take it or lease it

fireman

Quote from: Interficior on April  9, 2008, 08:24:15
Nee. In principe is tegen elkaar nét iets beter voor de kasttrillinngen maar echt veel is dat niet.

Overigens zou ik voor de grote staande gaan. Die kan door de grotere inhoud beter met de 265 grams versie werken. Zelf heb ik hem in een 37 liter kast gedaan met de 265 grams slave. Ik vond hem niet echt traag, en met mij ook nog wat andere members op het forum hier.

Die grote ( langwerpige ) is qua volume ongeveer net zo groot als die kubus.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Klopt, maar net wat groter. ;D

Zoals ik misschien niet heel duidelijk maakte zou ik de kast wat ruimer nemen (37 liter) en het 265-grams membraan. :)
Take it or lease it

fireman

Ben nu grof de interne kast aan het bouwen. Zonder bracing en zonder module zit ik op ca. 39,3 liter.

Zo gaat 'ie ongeveer worden:



Maar dan een unit aan de achter zijde tov die unit die je nu goed in beeld ziet. Of is deze positie beter?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

yorkie13

daar heb ik nog een leuke variant op, woofer aan de voorkant, en aan elke zijkant een PR
iets minder diep afgestemd, maar gaat wel tot 25 hz en snel genoeg voor muziek
ik gebruik deze subwoofer icm een paar scanspeak reference monitors
de subamp is een thommessen daar de hypex ds2.0 net een beetje power te kort kwam

Martijn M

Twee passieve radiatoren is wel aan te raden! Ik kan me voorstellen dat dit wat makkelijker klinkt. De vervorming blijft wat lager.
Dutch & Dutch

fireman

#20
Ik ga eerst gewoon deze maken.

Maar wat betreft de PR. haaks op de echte woofer of er achter? Wat is beter?

@ Ralf, hij moet echt laag gaan ( 20 Hz ??? ) Red deze dat?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Zit nu ( zonder bracing ) op ca 39,304 liter. Is dat te groot? Of moet ik 'm opvullen tot minder?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Wat voor slave heb je? (Gewicht)

Plaats van je PR maakt echt geen drol uit (tenzij tegen de muur aan of horizontaal).
Take it or lease it

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Ah. Als je 2 PR's gaat nemen moet je hem dus wel excessief verzwaren.
Take it or lease it