peerless sub 6 MKII

Started by vanderheijden, September 17, 2006, 19:09:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanderheijden

De titel zegt het al ik ben een trotse bezitter geworden van de peerless cinema sub 6MKII
Dit is een van de dingen die ik heb aangeschaft (zie signature)

Er zijn al veel peerless subwoofers geplaatst maar nog geen (bijna) cube versie vandaar dat ik hem maar post blijft leuk  ;D

Een groot deel van de bouw is al gedaan (had geen tijd om de foto's te bekijken en plaatsen)
Nu is het zover gekomen en hier de pics tot zover  ;)


het materiaal:



vanderheijden

de volgende serie

vanderheijden

en de laatste van de spullen

vanderheijden

Hier de foto's van de kast het grootste werk is gedaan moet nog geschuurd en gelakt worden  :)

vanderheijden

Gaat lekker  ;)

vanderheijden

nog een paar tegaan  ;D

Interficior

QuoteHier de foto's van de kast het grootste werk is gedaan moet nog geschuurd en gelakt worden :)
Hoe ga je hem afwerken? Toch niet blank MDF lakken... Of bedoel je met verflak? Zoja welke kleur? :)

En wat voor pootjes komen eronder? Heb je bracing? De kast lijkt trouewns wel erg klein. Je verbinding is wel erg mooi trouwens. :)
Take it or lease it

vanderheijden

De kast wordt zwart afgelakt in hoogglans
de pootjes worden uiteraart spikes dezelfde als onder mijn wharfedale speakers  ;) zal hiervan binnenkort foto's plaasten
de binnenafmetingen zij overgens hetzelfde als op de bouwtekening (kan klein lijken omdat ik niet zo'n goed fotograaf ben ;D)


Vrgt, Jeroen

vanderheijden

één na laatste  8)

Interficior

Ik hoop dat je geen compressieverschijnselen krijgt vanwege die dikke baffle. Als tip zou ik je willen geven om met dichtband je woofers te beplakken.


Zo garandeer je een luchtdichte verbinding tussen je woofer en je kast. :)
Take it or lease it

vanderheijden

En de laatste voorlopig  :D
kijk ze rustig na op je gemak ga dat nu ook doen ;)

Grt, Jeroen

vanderheijden

Interficior: wat bedoel je met compressie, ben nieuw in zelfbouw en mijn vader ook.
               aan die dichtband had ik al aan gedacht, maar waar kan je die halen in de buurt van Eindhoven  ???

Interficior

Daar bedoel ik mee, dat door de grote magneet er in feite een heel kleine, lekke gesloten kast wordt gevormd. De lucht kan dan niet zo lekker naar achteren stromen, en krijg je compressie. Dit is nogal bevorderend voor je vervorming. Wat ik dus heb gedaan bij mijn sub is een relatief dun front genomen (22mm) en dat van binnen rondgefreesd. De rest heb ik nogal zwaar en dik genoemen, en ook nog met bracing en lood erin. :)



Daar is het wel een beetje te zien.

Vergeet je niet je versterker af te sluiten (dat vakje dicht te maken dus) want anders ga je zeker hem horen rammelen. ;)
Als dit echt niet kan raad ik je aan met siliconenkit het PCB tegen het metalen deel van de versterker aan te kitten.

Dichtband? Probeer een willekeurige DIY zaak zoals Gamma, Praxis etc etc.?
Take it or lease it

WMC

Je gaat toch ook wel de versterker zijn eigen compartiment geven? Als er namelijk iets vervelend is, is het een rammelende versterker.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Walter_PPK

Mooie kist met die 45 graden hoeken. Je kan die amp er niet zomaar inschroeven dat gaat fout. de lucht wordt zo sterk gecomprimeerd dat deze door de module naar buiten wil.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

FFF

#15
Je kan beter je versterker extern plaatsen.

Zoals ik heb gedaan, hier met een voorbeeld fototje er onder. Je kies namelijk voor een extreem stevige kast (uiteraard) alleen zo'n blikken plaatje leverd daar weinig bijdrage aan.

Helaas is het kwaad al geschied, je zou het zelf eerst kunnen testen, maar beter zou zijn om het nu vast weer dicht te lijmen en perfect te stoppen. Een beetje bracing zou ook een kwaad kunnen (dus een dwars versteviging in je kast.) Dit leverd vaak meer winst op dan etreem dikke wanden.

Ik zou het randje zeg maar waar de amp ik komt te liggen een stukje dieper maken, en dan een flink stuk mdf zo frezen dat hij er presies in past. Door het "trapje" krijg je dan een nog steviger resultaat.

Een aanrader vind ik zelf ook om nog eens een laagje HDF (ideaal voor schilderen) of Multiplex erom heen te plakken. Nu dus zeker om het gat te verstevigen, maar ook omdat dat een andere resonantie frequentie heeft als je gebruikte MDF, door een zogenaamde sandwich van in dit geval 2 houtsoorten, creer je een nog beter resultaat.

Verder een hele mooie sub, die zich al ruimschoots bewezen heeft  :)

Walter_PPK

Waarom geen XXLS?
Amp extern plaatsen is perfect. Ik heb hem zelf wel ingebouwd maar de DT300 (en DT150 ) hebben een stevige plastic bak die hem volledig luchtdicht maakt.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

vanderheijden

mensen,

zal jullie geruststellen er zit al een achterplaat op de versterkerwand deze staat alleen niet op de foto  ;)
ik heb hieronder een bracving getekend zou ik dezen kunnen toepassen  ???
-zo ja moet ik de hoeken afronden
-scheelt dit niet teveel aan de inhoud (wordt die niet te klein

WMC

Je kunt het beste de bracing er onder spanning in zetten, zo wordt de stijfheid van je kast vergroot. Bij mijn eigen subwoofer heb ik gewoon 44x44 balken gekocht bij de bouwmarkt en deze net iets te groot afgezaagd. Wat lijm erop en erin tikken en je hebt een perfect dode kast. Dit kun je in kruisvorm doen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

vanderheijden

Hoi,

FFF: nu het gat al is gemaakt monteer ik hem maar gewoon in de subwoofer, was anders een goede optie geweest.
WALTER PPK: Weet niet hoe duur die is, maar heb meer naar budget en de ervaringen gekeken. Hoorde veel goeds over deze subwoofer ook in de winkel heb ik hem ooit gehoord en was onder de indruk. vandaar ;)


Vrgt, Jeroen

vanderheijden

Quote from: WMC on September 18, 2006, 17:52:00
Je kunt het beste de bracing er onder spanning in zetten, zo wordt de stijfheid van je kast vergroot. Bij mijn eigen subwoofer heb ik gewoon 44x44 balken gekocht bij de bouwmarkt en deze net iets te groot afgezaagd. Wat lijm erop en erin tikken en je hebt een perfect dode kast. Dit kun je in kruisvorm doen.

zo bedoel je. of is het niet goed als die tegen de driver aankomt?

WMC

Het lijkt me niet echt goed voor de driver in ieder geval, daar omheen werken is wel een vereiste eigenlijk.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

FFF

Quote from: van der Heijden on September 18, 2006, 17:46:21
mensen,

zal jullie geruststellen er zit al een achterplaat op de versterkerwand deze staat alleen niet op de foto  ;)
ik heb hieronder een bracving getekend zou ik dezen kunnen toepassen  ???
-zo ja moet ik de hoeken afronden
-scheelt dit niet teveel aan de inhoud (wordt die niet te klein

Deze bracing is perfect.

Optimaal resultaat heb je als de vilt achter op de woofer plakt en deze er strak tegen aan klemt  :)

Die balk bracing is wat simpeler om te maken, maar de bovenste is beter, de krachten worden beter verdeelt, je zou kunne  overwegen  om voor onder uitkepingen te gaan ipv zo perfect viekant. Zelf zou ik voor multiplex kiezen voor de bracing, omdat je dan met een dunnere plaat meer stijfheid kunt creeren.

vanderheijden

#23
ben iets te vlug geweest kast is al gelijmd  ::)
zal kijken of ik nog iets aan versterking in de kast kan maken wat door de rondingen past. (wellicht weten jullie een oplossing)
(waarschijnlijk toch de simpele balken tegen de units met vilt) of zou dit nutteloos zijn  ???

heb nog vilt thuis gevonden wat ik ga gebruiken om alles luchtdicht te maken (ene kant plakstrip andere zijde ongeveer 4mm rubber)


Jeroen

FFF

#24
Quote from: van der Heijden on September 18, 2006, 21:08:11
ben iets te vlug geweest kast is al gelijmd  ::)
zal kijken of ik nog iets aan versterking in de kast kan maken wat door de rondingen past. (wellicht weten jullie een oplossing)
(waarschijnlijk toch de simpele balken tegen de units met vilt) of zou dit nutteloos zijn  ???

heb nog vilt thuis gevonden wat ik ga gebruiken om alles luchtdicht te maken (ene kant plakstrip andere zijde ongeveer 4mm rubber)


Jeroen

Haha je gaat als een speer :)

Op zich geen slechte eigenschap. Alleen als je gebruik wilt maken van adviezen dan ga je idd wat te snel. Denk sowieso dat dit een hele mooie sub wordt, en ik ga uit van high end technieken welke misschien ook overdreven zijn. Echter als zelfbouwer kun je de kast perfect maken en dat is iets wat de fabrikant niet kan voor een redelijke prijs. Denk dat hij nu lastig te bracen is omdat je dus geen ruimte meer hebt om een complete bracing er door te krijgen, balkjes is leuk alleen 3 kanten van je sub zijn open dat maakt het lastig om daarmee effectief te werken.

Misschien is het ook beter er niet teveel meer in te doen, je moet ook aan het volume denken.

PS: Wat is je ervaring met die bruislijm? Zelf ben ik er niet zo kapot van, omdat die lijm er uit zet moet je heel goed klemmen om een strakke verbinding te krijgen zonder naden, tevens zit er veel lcuht in de lijm, dus ruimte en dat wil je juist niet je wil dat het hout strak tegen elkaar aan zit met een zo dun mogelijke laag lijm of een zo dood mogelijke construstief te kijken.

Ik heb die fout (?) ook gemaakt met mijn speakers, leverde veel correctie werk op. En mdf is papier, de lijm is bijzonder sterk, maar sterk je hard dan trek je gewoon het bovenste laagje MDF kapot.