[DIY] Sub Peerless - XLS10

Started by MaxxMark, January 2, 2004, 18:03:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Na veel twijfel en overweging heb ik eindelijk de knoop doorgehakt dat ik een subwoofer zelf wil gaan bouwen. Na veel gelezen te hebben over verschillende mensen die een Peerless subwoofer hebben gemaakt, zoals tbusquet:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/376748/
en Sullivan:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=6787;view=all

Waarbij vooral de thread van Sullivan (zeer veel informatie beschikbaar en zeer hulpvaardig geweest qua vragen die ik over zijn subwoofer had ;)) mij over de streep heeft getrokken.

Vlak voor het nieuwe jaar heb ik bij SpeakerLand het pakket besteld met de Peerless XLS-10, de XLS-10 Passive (400gr) en de HS-200 versterker besteld. Ik zit nu vol spanning te wachten tot het pakket binnen komt en ik kan beginnen.

Voor de kast ga ik uit van hetzelfde ontwerp als Sullivan, met 2 compartimenten gevuld met vogelzand en de met lood bekleede binnenwand. Wel maak ik de ruimte voor de versterker een kleine 2 cm dieper omdat ik al gelezen had dat daar een paar probleempjes waren opgetreden mbt de ruimte voor de kabel :P

Natuurlijk gebruik ik 22mm MDF en laat dat bij de lokale houtboer op maat zagen. Ik heb voor mezelf alle informatie uit Sullivan's thread bij elkaar geschraapt en heb het voor mezelf op mijn eigen manier uitgetekend en uitgedacht en ik zie het helemaal zitten :)

Waar ik nog wel mee zat is de interne bekabeling. In alle (eh, veel) threads over DIY (zowel hier als op GoT) word er nergens vermeld wat voor interne bekabeling is gebruikt. Sullivan vertelde mij dat hij gebruik had gemaakt van Monster 4mm² kabel (type onbekend). Zelf ben ik benieuwd wat er verder nog is aan kabels om te gebruiken, en wat anderen gebruikt hebben ???. Het laatste probleem wat ik nog heb is dat ik niet echt weet waar ik in de buurt van Delft (Zuid-Holland) dit soort kabels kan vinden :-[. Hier in de buurt zitten nou niet echt veel (zeg maar gerust géén) profi audiozaken :(

Uiteraard zal ik zodra ik echt ben begonnen foto's toevoegen en wat verhaaltjes er bij zetten  ::)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sullivan

Hi,

Leuk om weer een nieuwe DIY project te volgen. Ik heb de notify aangezet :D.

Nog even over de bekabeling. Bel speakerland anders even op (of mail ze). Zij hebben genoeg ervaring met de bekabeling en verkopen dit ook zeker. Ik kan me voorstellen dat ze bij jouw bestelling wel een stukje (wat zal het zijn? 60 cm?) gratis bedrading toe willen voegen. Let bij de bedrading wel op dat ie lang genoeg is om de woofer en de versterker eruit te kunnen halen. Het draad zit immers vast in de tussenwand.

Nogmaals, veel succes met de bouw!

mvg,
Frank

MaxxMark

#2
Ik had gister al een mailtje gestuurd met de vraag of ze het pakket al hadden verstuurd, helaas bleek dat dat nog niet gedaan was omdat degene die dat regelde er pas maandag/dinsdag weer zou zijn. Op die dag zou het dan verstuurd worden. Ik had daar dus maar meteen weer een mailtje op terug gestuurd over het hoe en wat mbt de kabel, en of daar iets mee gedaan kon worden, ik wacht de reactie nog af ;D.


edit:
Ik krijg net een mailtje terug; er zit standaard een stuk verzilverde kabel (4mm²) bij. :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Edo

Ik heb even zitten kijken hoe andere mensen een kast maken, en wat me opviel bij de sub van tbusquet is het gebruik van houtlijm met daarna kit om eventuele kleine gaatjes/lekken te dichten.

Ik gebruik al jaren 1 componenten bruislijm wat superkleefkracht heeft en kleine oneffenheden gelijk dichtschuimt.
Misschien het overwegen waard.

Succes met de bouw verder, Ben heel nieuwsgierig naar je foto's. Ik denk dat ik in maart/april aan deze sub ga beginnen.

Groeten,
Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Sullivan

Quote from: Edo on January  3, 2004, 15:20:26
Ik gebruik al jaren 1 componenten bruislijm wat superkleefkracht heeft en kleine oneffenheden gelijk dichtschuimt.
Misschien het overwegen waard.

Dit heb ik ook overwogen alleen werd het me afgeraden door een vakman vanwege het weer glad moeten schuren van de overtollige bruislijm aan de buitenkanten. Was dat terecht of heb je hier geen last van?

mvg,
Frank

MaxxMark

#5
Ik ben net even weggeweest voor het hout, moet even over een uurtje terug komen, dan kan ik het op komen halen. Ik denk dat ik mijn pa ook nog even ga vragen wat hij aanraad, houtlijm gevolgt door kit, of dat bruislijm of iets anders..

Ik had trouwens uit de thread van sullivan de maten een beetje gehaald en (heel erg onproffessioneel  ::)) de volgende tekening gemaakt:



En de volgende om het makkelijk te maken met het houtzagen:

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Edo

Quote from: Sullivan on January  3, 2004, 15:25:45
Dit heb ik ook overwogen alleen werd het me afgeraden door een vakman vanwege het weer glad moeten schuren van de overtollige bruislijm aan de buitenkanten. Was dat terecht of heb je hier geen last van?

mvg,
Frank

Ha Frank,

Ik heb er eigenlijk nooit last van gehad. Natuurlijk bruist er wel eens wat uit de naden, maar bij het schuren/plamuren/schilderen zie je daar niets meer van.

Groeten,
Edo

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

michiel

Ik gebruik altijd de snel droogende houtlijm van bison, D2 geloof ik. Die is stevig zat. Op de plaatsen waar iets aan vulling nodig is doe ik konstruktie tix van bison. Die bruist, maar niet zo erg als de bruin/gele bruislijm, en word lekker hard. Het is zelfs zeer lastig de overtollige resten weg te snijden.

Op deze manier heb ik al redelijk wat kasten in elkaar gezet zonder dat re maar een schroefje bij kwam kijken. Zelfs een rear loaded hoorn van 400 liter, en die kast is niet eenvoudig!

Als je geen gekke fratsen uithaad met panelen die onder een hoek komen, is alleen de witte houtlijm waarschijnlijk genoeg. Voor het mooie kun je de binnen kant heemaal dicht kitten (doe ik ook nog wel eens).

R

Ik ben persoonlijk meer een fan van de gewone witte houtlijm. Die vind ik het best en het mooist overschilderbaar. Hij gaat ook makkelijker van je handen af. De bruisende contructielijm laat van die heerlijke zwarte vlekken achter en hij droogt te snel. MaxxMark, heb je wel rekening gehouden met de dikte van elke zaagsnede? Een paar keer zagen kost je toch al snel een halve centimeter.

MaxxMark

Jazeker! Daar heb ik rekening mee gehouden, nou jaa, daar hebben ze rekeninge mee gehouden bij de hubo :P De planken zijn 122cm breed. In mijn tekening zie je dat er dus in de breedte 2cm over is. Voor elke zaagsnede is 5mm nodig, dat komt dus neer op 1.5cm, ofwel, past precies :)

Ik heb het nog niet in elkaar gezet, maar heb wel als nel wat nagemeten, en voor zover ik het zag klopt het allemaal tot op de milimeter.. Of het ook echt goed past kan ik nog niet met 100% zekerheid zeggen. Ik zit te springen om verder te gaan, maar eerlijk gezegd moet ik toch wachten tot het pakket binnenkomt, want ik moet de exacte maten van de woofers/versterker hebben. En zoals Sullivan al in zijn eigen thread vermeldde is het erg makkelijk als je af en toe even de woofer/versterker er in kan hangen ;D

Zelf wil ik trouwens niet gaan schroeven zoals Sullivan en anderen hebben gedaan. Ik wil gewoon lijmen en dan flink laten drogen. We hebben hier van die ehm, spanbanden heten ze volgens mij, daarmee kan je het lekker strak trekken. Ook hebben we nog van die flink groote houtklemmen liggen, dus ik zie het helemaal zitten :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Markus

Ik zal de bouw zeker in de gaten gaan houden.
Ga zelf zeer binnenkort ook aan eenzelfde beginnen.

Ik moet nog even geduld hebben, want de Peerless drivers zijn op bij Speakerland (komen eind deze maand weer binnen). Het lijkt erop dat je de laatse voor mijn neus hebt weggekocht - en nog bedankt daarvoor he  ;) :'( :)

Nog een vraagje: Ik zie ook tekeningen van deze kast waarin geen gebruik word gemaakt van een 'stok' tusen de baffle en de achterwand, maar waar ze op de achterwand van beneden naar boven een plankje hebben aangebracht (diepte is tot halverwege de kast) en tegen de binnenkant van de baffle een tweede plankje horizontaal (komt qua diepte ook tot halverwege de kast). Deze twee plankjes raken elkaar in het midden (kruislings) en vormen zo de versteviging tussen baffle en achterwand. Is er een reden waarom je voor je huidige constructie hebt gekozen? Heb je via Speakerland er een tekening bij gekregen?

Groetjes,
Mark

MaxxMark

Hoi Markus,

Sorry dat ik hem voor je heb weg gejat dan :D Ik kreeg net een mailtje dat het pakket vandaag is opgestuurd. Als het goed is zit er een handleiding bij welke origineel is gebruikt en het het blad 'Klank und Toon' heeft gestaan.  Zelf ga ik niet deze handleiding volgen maar volg ik de methode zoals die in het topic van Sullivan staat.

Ik heb niet speciaal voor mijn huidige constructie gekozen, het was meer omdat dat in de andere threads ook werd gedaan. De constructie die jij beschrijft heb ik ook wel eens eerder gezien, maar niet echt een duidelijk (onderbouwde) reden ervoor gezien, dan bedoel ik dat ik niet echt iemand heb horen zeggen "Sow! Dat klinkt veeeel beter" (of slechter natuurlijk ;))

Ik zal proberen zoveel mogelijk tekst en uitleg te geven in het topic, maar in het topic van sullivan staat ook al erg veel :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Markus

Quote from: MaxxMark on January  7, 2004, 13:03:13
Ik heb niet speciaal voor mijn huidige constructie gekozen, het was meer omdat dat in de andere threads ook werd gedaan. De constructie die jij beschrijft heb ik ook wel eens eerder gezien, maar niet echt een duidelijk (onderbouwde) reden ervoor gezien, dan bedoel ik dat ik niet echt iemand heb horen zeggen "Sow! Dat klinkt veeeel beter" (of slechter natuurlijk ;))

Ben ik ook niet tegengekomen. Ik kijk wel wat ik doe. khep nog even de tijd he  :D

Quote from: MaxxMark on January  7, 2004, 13:03:13
Ik zal proberen zoveel mogelijk tekst en uitleg te geven in het topic, maar in het topic van sullivan staat ook al erg veel :)
Weet ik, heb ik al uitgebreid doorgenomen. Dit wordt inmiddels mijn tweede sub die ik bouw. Na een paar jaar gaat het zelfbouwvirus toch weer kriebelen he. Hoewel dit toch wel de laatste wordt die ik bouw - voorlopig dan toch  ;D

Succes met bouwen,
Groet,
Mark

MaxxMark

#13
Vandaag is (in tegenstelling tot wat het mailtje zei) mn sub binnen gekomen! Een welkome verrassing moet ik zeggen, aangezien ik dacht dat hij morgen binnen kwam!

Grote doos met inhoud :) Ik vol goede moed uitgepakt, verpakkingsmateriaal er uit e.d. En damn, wat is die woofer zwaar.. Zwaarder dan ik verwachtte eigenlijk! Ik heb wel eens een caraudio woofer in mn handen gehad, en die woog beduidend minder dan de peerless.. Maargoed ik rustig verder uitgepakt en alles even op een rijtje gelegd. Eerste wat me opviel was dat er (helaas) geen bouwtekening bij zat zoals ze wel beloofd hadden, jammer, want ik wilde wel wat referentie materiaal hebben, maar niet geheel onoverkomelijk aangezien ik mijn ontwerp toch (bijna) volledig heb overgenomen van Sullivan.

Wat ik wel op een gegeven moment bedacht is of de lap 'verpakingsmateriaal'wel echt verpakkingsmateriaal was, of dat het bedoeld was als binnenwand bekleding. Weet iemand dat? :)

Fotos:

Alles uitgepakt en randomly op de grond gelegd :P

grotere pic: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20001.jpg

Alles enigszins geordend op het 'verpakkingsmateriaal' gelegd (daar ging de vraag dus over :))

grotere pic: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20002.jpg

De active woofer en de passive woofer:

grotere pic: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20003.jpg

Closeup van bovenaf op de woofer

grotere pic: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20004.jpg

En alles weer netjes ingepakt omdat het allemaal maar door de huiskamer heen lag :)

grotere pic: http://incursion.gamepoint.net/subpics/SubPics%20005.jpg
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sullivan

Hi,

Gefeliciteerd met je spullen. Het gevoel van zelfbouw komt weer naar boven, heerlijk!

Ik zie dat je een stuk kabel hebt voor interne bekabeling. Wat heeft speakerland je meegeven?

De bouw kan beginnen!!!

mvg,
Frank

MaxxMark

Ik heb een verzilverde kabel erbij gekregen, die hoorde er standaard bij, dus die gebruik ik ook :)

Ik ga morgen avond pas beginnen, mn pa gaat dan vrolijk meehelpen :P (die vader's zijn soms best handig ;)) Ik heb er nu al zin in :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Markus

Het is geen 'verpakkingsmateriaal' :)
Het is PRITEX, en dient als dempingsmateriaal.

Kijk even op de speakerland website: http://www.speakerland.nl/dempingsmateriaal.htm
Daar vind je de volgende text:

Het absoluut beste materiaal is PRITEX. Dit is een speciaal voor akoestische doelen ontwikkeld vlamdovend polyester tandenschuim met een donkergrijze kleur en hoge soortelijke massa, de hoogte is 42 mm. Het is bijzonder geschikt voor alle soorten van kastwand demping en funktioneert in een TL zelfs nog beter dan Bailey's wol. Pritex is ook ideaal om direkt achter een woofer of middentoner te monteren om "back-lash" te voorkomen. Voor bass-reflex absoluut de beste demping. Het onder vele namen (ook pritex!) aangeboden verpakkingsschuim of matras-schuim van (van poly-ether) is voor kastdemping volledig ongeschikt. Er is nu ook een dunnere versie voor in kleine basreflex behuizingen.

Ik heb het ook in mijn huidige sub zitten, weet niet of het beter met of zonder klinkt, omdat ik alleen met heb geprobeerd :)

MaxxMark

Ow, okdan :D Mjah, die laatste zin is toch ook wel weer vervelend:
Het onder vele namen (ook pritex!) aangeboden verpakkingsschuim of matras-schuim van (van poly-ether) is voor kastdemping volledig ongeschikt.
:P
Hoe weet je zeker of het pritex dempings tandenschuim is ? :)

Sowieso ging wil ik de binnenwanden bekleden met lood zoals Sullivan ook heeft gedaan. Maar zoals in zijn thread al werd aangekaart: "gaan deze dingen niet te veel 'volume' inleveren? Hij is nu uitgerekend iets meer als 32liter. Daar gaat dan het volume van het lood af en dan ook nog het volume van de pritex.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Vigier

De speakerkabel die ze erbij leveren is van InterTechnik, "The Spirit of High Silver", in 2x4,0mm2 uitvoering.

Groet, Joris

Markus

Quote from: MaxxMark on January  7, 2004, 21:54:39
Maar zoals in zijn thread al werd aangekaart: "gaan deze dingen niet te veel 'volume' inleveren? Hij is nu uitgerekend iets meer als 32liter. Daar gaat dan het volume van het lood af en dan ook nog het volume van de pritex.

Effe met Speakerland bellen om hun mening/advies?

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

MaxxMark

Even een updateje (zonder fotos) :

Deze avond begonnen met het zagen van de gaten, de circels voor de woofers en het vierkantje voor de HS200 versterker.

We (mn pa vooral :)) hebben de zaag ter hande genomen en zijn vol goede moed gaan zagen! Achteraf gezien is de circel niet echt mooi rond, maar opzich maakt dat niet zo heel veel uit want de woofer komt er gelukkig toch voor een groot gedeelte overheen. Zelfde geld voor de uitsparing voor de versterker, niet geheel recht, maar goed genoeg!

Na het zagen van de gaten (en het bijzagen ervan..) begonnen met gaatjes voor de inbusboutjes en inslagmoeren. Ook hier was het weer beetje aanklooien maar uiteindelijk paste het wel ongeveer :P 30x passen of je woofer wel past en of de gaatjes wel kloppen, gaat een hoop tijd in zitten!

Zelf dacht ik dat ik misschien vandaag nog wel toe kwam aan het lijmen van een paar planken, maar helaas, het kwam er niet van, en op een gegeven moment was het kwart over 11 :D Toen maar beetje begonnen met opruimen en naar bed te gaan. Maar kon het niet laten even hier een verslagje te doen.

Ik kijk al uit naar morgen.. (eh.. straks ;))
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sullivan

Quote from: MaxxMark on January  9, 2004, 00:03:06
...en het vierkantje voor de HS200 versterker.
Een rechthoek hoop ik ;D

Quote
Na het zagen van de gaten (en het bijzagen ervan..) begonnen met gaatjes voor de inbusboutjes en inslagmoeren. Ook hier was het weer beetje aanklooien maar uiteindelijk paste het wel ongeveer :P 30x passen of je woofer wel past en of de gaatjes wel kloppen, gaat een hoop tijd in zitten!
Daar heb je wellicht nu niets meer aan (misschien andere wel), maar wij (ook mijn vader in ik) hebben de woofer op zijn plaats gelegt en toen met een priem gaatjes in het hout geprikt (in het midden van elke bevestigings gat) en daarna zonder woofer alle gaatjes geboord. Paste in 1x. :D

mvg,
Frank

MaxxMark

Quote from: Sullivan on January  9, 2004, 08:28:25
Een rechthoek hoop ik ;D

Mjah dat bedoel ik, vier kanten heeft het, dus een vierkant  ::)

Quote from: Sullivan on January  9, 2004, 08:28:25Daar heb je wellicht nu niets meer aan (misschien andere wel), maar wij (ook mijn vader in ik) hebben de woofer op zijn plaats gelegt en toen met een priem gaatjes in het hout geprikt (in het midden van elke bevestigings gat) en daarna zonder woofer alle gaatjes geboord. Paste in 1x. :D

Wij hadden met potlood gaatjes getekend, maar dat is om een of andere manier niet helemaal goed gegaan ??? Wat me wel opviel,althans dat leek zo, was dat de gaatjes van de woofer niet recht tegenover elkaar liggen, maar een millimeter of wat schelen. Daarom denk ik dat we misschien de 2e keer de woofer net een halve slag hadden gedraaid waardoor een paar gaatjes niet precies meer goed lagen. We hadden nog een beetje gedraaid, maar niet de goeie stand gevonden :P Wel vreemd, en het leek me eigenlijk ook onlogisch, maarja op deze manier komen we er ook :)


Ik zit zelf nogsteeds met dat Pritex dempingsmateriaal, als ik dat er in stop heb ik minimaal een verlies van 2cm aan elke kant. Dit komt dan uit op een aardig groot verlies in inhoud. Even uitgerekend:

17.9 * 30 * 60 = 32.2liter
word
13.9 * 26 * 56 = 20.2 liter
dat scheeld dus al snel 10 liter! en dat is naar mijn mening onacceptabel. En dat is zelfs nog zonder het lood.

Ik zou de diepte van de versterker wat kunnen verkleinen aangezien ik die wat ruimer heb genomen dan sullivan, maar dat zou neerkomen op een extra diepte van hooguit 2 cm. Wat dus neer komt op:

15.9 * 26 * 56 = 23 liter, wat nog steeds 9 liter minder is dan normaal.

Wat nog zou kunnen is dat ik alleen de achterkant bekleed met het dempings materiaal, dit zou al aardig wat schelen lijkt mij. zou dan neerkomen op:

15.9 * 30 * 60 = 28 liter, en indien ik em 2cm dieper maak blijft het gewoon 17.9 * 30 * 60 = 32.2 liter...

Iemand hier een advies over? Gewoon alleen de achterkant doen? Alles (lijkt mij niet)? Of helemaal niet?

Als laatste zou ik nog 2 nieuwe zijplaten en nieuwe onder+bovenkant laten maken zodat ik de hele kast kan verdiepen..
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sullivan

Hi,

Het lood moet je zeker aftrekken van je inhoud (maar dit is niet heel veel). Maar ik denk dat je dempingsmateriaal niet van het volume moet aftrekken, want deze laat lucht door (correct me if i'm wrong). Sommige dempingsmaterialen vergroten zelfs de inhoud.

Het voordeel is denk ik dat je gewoon goed kan testen. Je kan namelijk via de voorkant (woofers er even uit halen) gewoon nog het dempingsmateriaal erin stoppen of er weer uit halen.

mvg,
Frank