LAB12+ ICEpower

Started by knubbe, February 20, 2008, 10:46:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

simpel, voor maar eens 2 poorten in in winISD

je kan aantal zelf aanpassen

T.Rodenburg93

Ja, dat weet ik maar bij mij geeft hij dan voor dezelfde poorttuning een andere lengte van de poorten of moet dit standaard dan nog door 2 gedeeld worden?
Sorry voor de off-topic, ik zal de volgende keer mijn eigen topic er mee vervuilen  ;) maar dacht beide projecten lijken zo veel op elkaar.

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

yorkie13

waarom, gaat toch over tunen van de LAB12 woofer.

Maar is je resultaat beter dan 1 poort ?


T.Rodenburg93

Nee, dat is het punt blijft precies hetzelfde in bijv, transfer function magnitude, en Spl.
Poortsnelheid heb ik nog niet naar gekeken maar ik dacht dat het aangezien Morca het aanhaalde dat het meer verschil zou maken.
Poortsnelheid is met 1 poort best wel goed in mijn optiek.

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

morca

Quote from: T.Rodenburg93 on December 15, 2011, 15:59:28
Dus kort samen gevat ga jij voor 2 reflexpoorten van 40 cm per stuk en eventueel voor een gedempte kast?
Ik had altijd begrepen dat je poortlengte die met WinIsd berekend werd voor 2 poorten 2 maal zo lang moesten worden of klopt hier niks van?
Interessant, zit namelijk zelf ook er aan te denken om het ontwerp van de kast ietwat om te gooien.

Tim
Dat bereken ik aan de hand vd luchtsnelheid in de poorten 1 ,2 of 3.
Bij mijn bandpass was 3 monsterlijk goed 11 m-s bij 23 hz,plus mijn kist is groot genoeg na een goeie tip van een mede bouwer hoe 3 x 80 cm in te bouwen,maar daar had ik hulp bij.
Nu begin ik het een beetje te snappen en vind het erg intressant om dit soort dingen uit te rekenen ,en verschillende kisten en poorten in te voeren tot een optimale afstemming.

knubbe

Tim, geen probleem hoor, ik leer van alle discussies !

Net het MDF opgehaald. Vlijmscherp onder verstek gezaagd.
Liet er meteen 1 vallen :o maar werd meteen even een nieuwe gezaagd gelukkig.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Ejorne

Quote from: knubbe on December 15, 2011, 20:30:28
Tim, geen probleem hoor, ik leer van alle discussies !

Net het MDF opgehaald. Vlijmscherp onder verstek gezaagd.
Liet er meteen 1 vallen :o maar werd meteen even een nieuwe gezaagd gelukkig.

Mooi, onder verstek.  8) Waar en wa kost da?

knubbe

Quote from: Ejorne on December 15, 2011, 20:52:28
Mooi, onder verstek.  8) Waar en wa kost da?

Heb het bij de Multimate laten zagen bij een bekende. De meeste van zijn collega's zagen geen verstek. Moest 18euro afrekenen, maar dat is ook een vriendenprijsje :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

ik heb nog even naar alles gekeken,denk dat je idd met 1 poort in dit formaat kist beter met de snelheid vd poort uitkomt op 40 hz.
aangezien de snelheid omhoog loopt met 1 poort waar het bereik al zeer veel afval heeft ,20 hz en lager,zal het wel goedkomen met 1

morca

Quote from: Ejorne on December 15, 2011, 20:52:28
Mooi, onder verstek.  8) Waar en wa kost da?
denk dat onze oude bekende dat ook wel kan regelen voor een leuk prijsje  ;)
ik betaalde ook zoiets,zonder frezen dan maar wel op maat

knubbe

Quote from: morca on December 15, 2011, 21:13:46
ik heb nog even naar alles gekeken,denk dat je idd met 1 poort in dit formaat kist beter met de snelheid vd poort uitkomt op 40 hz.
aangezien de snelheid omhoog loopt met 1 poort waar het bereik al zeer veel afval heeft ,20 hz en lager,zal het wel goedkomen met 1

Helemaal mooi, scheelt me weer 27euro :D
Dus 1 poort, gewoon op 40cm?
Locatie van de sub & poort is niet heel erg van belang toch?

Wat ik me trouwens net nog bedacht. Bij mijn vorige sub had ik de Hypex in een afgesloten cabinet. Is dat eigenlijk noodzakelijk of kan ik hem ook gewoon in dezelfde ruimte als de sub monteren?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: knubbe on December 15, 2011, 21:26:01
Helemaal mooi, scheelt me weer 27euro :D
Dus 1 poort, gewoon op 40cm?
Locatie van de sub & poort is niet heel erg van belang toch?

Wat ik me trouwens net nog bedacht. Bij mijn vorige sub had ik de Hypex in een afgesloten cabinet. Is dat eigenlijk noodzakelijk of kan ik hem ook gewoon in dezelfde ruimte als de sub monteren?
Gaat wel je Xmax ik dacht bij 30 hz 3mm over de max heen,even iets om in de gaten te houden als je hem op zijn flikker gaat geven  ;)

Locatie naast de woofer of doe je hem naast de amp?
De amp zou ik wel in een aparte kamer zetten,maar dan blijft er niet veel kist over zometeen........

yorkie13

#62
De xtz Ice amp hoeft niet in een aparte kamer, doet XTZ zelf ook niet

zie foto

knubbe

#63
Quote from: morca on December 15, 2011, 21:30:18
Gaat wel je Xmax ik dacht bij 30 hz 3mm over de max heen,even iets om in de gaten te houden als je hem op zijn flikker gaat geven  ;)

Locatie naast de woofer of doe je hem naast de amp?
De amp zou ik wel in een aparte kamer zetten,maar dan blijft er niet veel kist over zometeen........

Ik moet hem natuurlijk wel lekker op zn flikker kunnen geven :) Over de xmax lijkt me niet echt gezond neem ik aan?
De poort en sub komen in hetzelfde vlak (onder) , de amp daar haaks op (achter).

Hou idd niet veel kist over :) De amp oogt iig wel vrij ondiep. Bij de XTZ sub zit hij ook niet in een apart compartiment ;/



*edit* Ralf is me net voor :) Dus dat doen we dan ook maar niet, scheelt weer wat inhoud.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

#64
Ok als hij luchtdicht is ontworpen zoals Ralf zegt kan het best idd,dat wist ik niet.
Bij me hypex word het afgeraden dacht ik.
Van die Xmax hoor je wel hoor,of even kijken wat hij doet  ;) ontkom je niet aan in deze kist denk ik,of je moet toch 2 poorten nemen,niemand ervaring mee?
Denk dat 2 of 3 stuks in een grotere kist wel duidelijk voordeel geven

knubbe

Quote from: morca on December 15, 2011, 21:41:13
Ok als hij luchtdicht is ontworpen zoals Ralf zegt kan het best idd,dat wist ik niet.
Bij me hypex word het afgeraden dacht ik.
Van die Xmax hoor je wel hoor,of even kijken wat hij doet  ;) ontkom je niet aan in deze kist denk ik,of je moet toch 2 poorten nemen,niemand ervaring mee?
Denk dat 2 of 3 stuks in een grotere kist wel duidelijk voordeel geven


Hmmm, ik wil eigenlijk niet groter dan 50x50x50. Niet alleen vanwege het ontwerp maar ook omdat ik dat wel groot genoeg vindt :)
Ik probeer hem wel met 1 poort. Kan dan ook met wat wol spelen om het volume te vergroten.

Net paar dingen besteld; poort, schroeven, afdichtband en pritex. Met een beetje geluk kan ik volgende week al aan de slag.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

PaulSQ

27 m/s bij 35hz die ik hier ergens las is wel hoog qua luchtsnelheid... bij een flink belastbare 12 inch woofer is een 10 cm doorsnede toch wel te verkiezen
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

morca

#67
Quote from: PaulSQ on December 15, 2011, 23:07:41
27 m/s bij 35hz die ik hier ergens las is wel hoog qua luchtsnelheid... bij een flink belastbare 12 inch woofer is een 10 cm doorsnede toch wel te verkiezen
1 vd ZBA er,s die even bijspringt  :thumbs-up:
Ik ben express even op dit topic ingegaan om er hopelijk zelf iets van op te steken ,en een mooie sub voor de TS te krijgen.
Een beeld op luchtsnelheiden heb ik zelf nog niet helemaal,maar jij zegt dus ook al dat 27 niet echt optimaal is en dat dacht ik ook al.

Het probleem is dat de TS dit in dit kistje wil proberen zo optimaal mogelijk,ik weet het kist en poorten zouden optimaal iets ander maten hebben,maar als daar geen plek voor is.
Ik zou zelf eerder een gesloten maken met deze inhoud.

wat vind jij trouwens een waarde waar de luchtsnelheid onder moet blijven voor een optimale berekening.
Ik heb toen om op die 11 m.s te komen de kist gewoon zo gemaakt als daar voor nodig was,wel een beetje groot geworden :D
Maar in een eerdere berekening van de mijne was het 22 m.s ,dat was niet optimaal volgens Tom die me geholpen heeft toen wel te doen maar niet aan te raden.
Wat is een waarde waar je eigenlijk onder moet blijven met de luchtsnelheid voor een optimale sub?

knubbe

Quote from: morca on December 15, 2011, 23:24:24
1 vd ZBA er,s die even bijspringt  :thumbs-up:
Ik ben express even op dit topic ingegaan om er hopelijk zelf iets van op te steken ,en een mooie sib voor de TS te krijgen.
Een beeld op luchtsnelheiden heb ik zelf nog niet helemaal,maar jij zegt dus ook al dat 27 niet echt optimaal is en dat dacht ik ook al.

Het probleem is dat de TS dit in dit kistje wil proberen zo optimaal mogelijk,ik weet het kist en poorten zouden optimaal iets ander maten hebben,maar als daar geen plek voor is.
Ik zou zelf eerder een gesloten maken met deze inhoud.

Ik zou ook nog een bocht kunnen maken in de poort? Zou dat iets oplossen?

Gesloten kan, maar is de uiterste optie.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

yorkie13

met een bocht zou je er ook zijn

voordeel is dat de amp weinig ruimte inneemt.

knubbe

Quote from: RA SUBS on December 16, 2011, 11:12:13
met een bocht zou je er ook zijn

voordeel is dat de amp weinig ruimte inneemt.

Bocht is besteld :) Komt woensdag met de rest mee.
Hoop volgende week een dagje te vinden waar ik een begin kan gaan maken.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Had wat minder tijd dan ik had gedacht maar toch wat piccies !
De sub en amp zijn in goede staat aangekomen. (Bedankt Ralf!)
Het gat voor de amp als gemaakt, voor de sub ook zo goed als.
Nog even langs de Fabory gereden voor wat bevestigings spul.

Nu even wachten op de rest van de spullen (komen donderdag naar verwachting).
Dan de bracing maken en de baffle afmaken met de poort.
Vervolgens de inslagmoeren plaatsen en de kast gaan verlijmen.


Hout:


Sub:


Amp:


Fabory:


Stickertjes test:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

yorkie13

Gaat een serieuze kubus worden zo te zien.

Afwerking wordt in de stijl van het witte meubel.

knubbe

Quote from: RA SUBS on December 20, 2011, 17:53:05
Gaat een serieuze kubus worden zo te zien.

Afwerking wordt in de stijl van het witte meubel.

Jep, die op de laatste foto.
Daar zit altijd een merk stickertje op, dus leek me leuk om een Ice Power stickertje te fabriceren voor de sub :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase