Model A tonen, B verkopen

Started by markie_33, December 12, 2007, 11:24:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

markie_33

Beste Forumleden,

Ik heb in een vakhandel voor AV-apparatuur een tv-toestel gekocht. In de showroom is mij een bepaald model getoond tegen een scherpe prijs. Daarom heb ik dit specifieke toestel gekocht. Thuisgekomen blijkt echter dat het om een, ander, ouder model gaat dan getoond in de showroom.

De verkoper heeft mij evenmin verteld dat het zou gaan om een ouder model, ik heb hem daar expliciet naar gevraagd. Ook het bordje met de aanbieding meldde daar niets over.

Mijn vraag is: kan ik eisen dat de vakhandelaar het in de showroom getoonde model tegen de scherpte prijs die daarbij is vermeld, aan mij verkoopt? De fabrikant vindt namelijk van wel, maar wil mij verder niet helpen.

De vakhandel biedt mij aan mijn geld terug te geven. Ik vraag me af of ik gewoon niet dat product tegen de prijs moet zoals  die mij is voorgehouden.


Bij voorbaat dank voor de reactie,

Mark

Dennistattoo

#1
Goeiemoggel,

Hier het zelfde gehad met de LCD van mijn ouders bij de Expert, keken naar een ander model en hebben ja gezegt op dat model. Maar thuis aangekomen was het een heel ander model. Hebben contact opgenomen en ze zijn langs geweest, dit bleek een duurder model te zijn (die wij hadden staan). Maar we mochten kiezen, voor de zelfde prijs deze houden of een model omlaag gaan. We hebben maar gekozen voor het model die duurder was voor de prijs van die goedkopere.

En heb het zelf ook eens meegemaakt met een LG vroeger, keken naar een 37inch en de deal was rond. Thuis aangekomen hadden we een 32inch gekregen...... ??? Stond ook het verkeerde plaatje bij de LCD. Maar heb wel een vette korting gekregen op de 37inch uiteindelijk ;D

Zou gewoon duidelijk maken dat je die wil die je gezien heb, en geen andere. En ze maar wat aan de prijs doen, of gewoon omruilen en hun met het probleem laten zitten. Of terug brengen en lekker ergens anders halen, bij een winkel die wel goed leverd
Epson TW7200 - iVisions 100 inch - Onkyo TX-NR809 7.2 - Klipsch r-110sw - Klipsch RP-250C - Pioneer staanders - Samsung 52 inch LCD

markie_33

QuoteZou gewoon duidelijk maken dat je die wil die je gezien heb, en geen andere. En ze maar wat aan de prijs doen, of gewoon omruilen en hun met het probleem laten zitten. Of terug brengen en lekker ergens anders halen, bij een winkel die wel goed leverd

De vakhandelaar stelt: wij geven je geld terug binnen acht dagen, meer wil hij niet doen. Mijn vraag blijft: heb ik het recht om tegen de getoonde prijs het getoonde toestel te krijgen?

vtuinen

Equipment check my avatar

_ MarcelloW _

Quote from: markie_33 on December 12, 2007, 11:37:22
De vakhandelaar stelt: wij geven je geld terug binnen acht dagen, meer wil hij niet doen. Mijn vraag blijft: heb ik het recht om tegen de getoonde prijs het getoonde toestel te krijgen?

Geld terughalen en dit verhaal aan iedereen die je kent kenbaar maken, en uiteraard zelf nooit meer bij deze winkel naar binnen lopen...
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Erik

Je hebt er wel recht maar zie het maar eens te krijgen, volgede keer dus zwart op wit laten zetten als je hem niet meteen meeneemt..
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jankees

Quote from: markie_33 on December 12, 2007, 11:37:22
De vakhandelaar stelt: wij geven je geld terug binnen acht dagen, meer wil hij niet doen. Mijn vraag blijft: heb ik het recht om tegen de getoonde prijs het getoonde toestel te krijgen?

Ja, dat recht heb je.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Jeroen V

Quote from: jankees on December 12, 2007, 12:36:27
Ja, dat recht heb je.

Kort maar krachtig :) En ik vermoed dat de volgende vraag zal zijn: hoe krijg je je recht in dit geval?

Raphie

JBL PRX Power!

markie_33

#9
QuoteEn ik vermoed dat de volgende vraag zal zijn: hoe krijg je je recht in dit geval?

Ik heb telefoongesprekken opgenomen waarin zowel door de fabrikant als door de vakhandel het een en ander wordt bevestigd. Daarnaast zijn er foto's in de vakhandelshowroom gemaakt van de manier waarop het toestel wordt aangeboden.  8)

Dus inderdaad luidt mijn vervolgvraag: hoe krijg ik mijn recht?

 

Erik

Huur jan kees in die is advocaat
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

misteranderson

Mag ik vragen ( zonder de naam van de handelaar te weten )
Om welk toestel voor welke prijs het ging ?
Imagination is more important than knowledge...
- Albert Einstein

markie_33

#12
QuoteMag ik vragen ( zonder de naam van de handelaar te weten )
Om welk toestel voor welke prijs het ging ?

Het gaat om een Loewe Xelos A32 DR+; getoonde serienummer in showroom: 66418D47 prijs 1499 euro.
Meegegeven serienummer:65466D47. De nieuwere versie kent een zilveren sierstrip boven de speakers. De nieuwere versie heeft ook een ander panel dat betere prestaties levert.

Raphie

owh het gaat dus om hetzelfde toestel, maar dan een nieuwer model ;D
nieuwe model staat opgesteld en ze hebben je oude meegegeven?

mooi toch? gewoon geld terug en nieuwe model kopen?
JBL PRX Power!

markie_33

Quotegewoon geld terug en nieuwe model kopen?

Dat betekent dat ik dan 1000 euro moet bijleggen

Raphie

#15
hé? je geeft net zelf aan het het hetzelfde modelnr. is?!? ben je nu even kwijt, wat is exact de situatie?
JBL PRX Power!

Tazzy

Zoals bij auto's, zelfde model maar ander bouwjaar... Kan dus onderder de motor kap volledig anders zijn.
Nieuwere Loewe heeft dus een beter scherm voor 1000 euro meer...
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Raphie

Quote from: Tazzy on December 12, 2007, 15:02:44
Zoals bij auto's, zelfde model maar ander bouwjaar... Kan dus onderder de motor kap volledig anders zijn.
Nieuwere Loewe heeft dus een beter scherm voor 1000 euro meer...

dat begrijp ik (hoewel ikhe raarvind, want modelnummers volgen elkaar in de consmenten electronica altijd op ;) )
maar waar ging het nou fout? verkeerd toestel op de display, verkeerde secs bij het toestel? juiste specs/ verkeerde prijs? Ik vind het nogal een vaag verhaal
JBL PRX Power!

Hanky Panky

Aangetekend briefje naar de directie sturen dat je nakoming van de overeenkomst eist. Tenzij het jou meteen duidelijk had moeten zijn dat de winkel een (dure) vergissing maakte, kun je nakoming vorderen. In hoeverre het je duidelijk kon zijn dat de winkel ernaast zat kan ik niet beoordelen. Ik vrees dat een echte rechtsgang je uiteindelijk alleen maar een vet hart oplevert en dat de kosten van zoiets niet in vergelijking staan tot je mogelijke voordeel.

Mijn insteek: doe 1 poging en als ze niet happen: geld terug en wegwezen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Kerstmanno

Ja, je hebt het recht. Er is een overeenkomst gesloten en die moeten ze naleven. Als je met je gesprekken e.e.a. kunt aantonen, sta je zeker sterk.
Echter, zoals Erik al aangaf, zie je gelijk maar eens te halen. Als de 'vakhandel' nee blijft verkopen, zul je dus juridische actie moeten ondernemen. Dat is nogal kostbaar. Ik ben het met Hanky Panky eens. Stuur een brief, geef daarin aan dat je een overeenkomst had gesloten.. blabla... wetsartikelen.. en dat je binnen bepaalde tijd verwacht dat ze deze zullen nakomen. Levert dat niks op, kun je beter inderdaad je geld incasseren dan er echt een zaak van te maken.

Raphie

Ik zou zeggen leg eerst maar eens exact uit, hoe de vork in de steel zit, want ik lees hier volgens mij alleen maar een halve waarheid ;)
JBL PRX Power!

Don_Paul

#21
Bedoel je hier nu mee dat Mark ook half liegt?

Volgens mij legt hij het goed uit. Er wordt in de showroom een nieuwe uitvoering van het type getoont met een aantrekkelijke prijs, maar uiteindelijk krijgt hij een oude, mindere uitvoering mee.

Mediamarkt heeft mij zoiets ook eens geflikt met een laptop met ingebouwde camera. In de winkel aangekomen bleek die camera er niet in te zitten - zogenaamd foutje van de drukker, verkeerde foto afgedrukt. Van het betreffende model waren er zowel versies met als zonder camera... Hoogoplopende ruzie gehad, de verkoper loopt uiteindelijk gewoon weg en daar sta je dan met je 'recht'.

Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Durk

ah.. die alptop heeft mijn schoonzus ook.. die met camera had ook nog een 1 gig geheugen ipv 512..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

brtram

#23
Quote from: markie_33 on December 12, 2007, 14:43:20
Dat betekent dat ik dan 1000 euro moet bijleggen

Met zo een prijsverschil, moet het voor jou als koper duidelijk zijn dat er een fout wordt gemaakt, en kan je het wel vergeten.

Eerder dit jaar is er een rechtzaak geweest over een tv die veel te goedkoop op de Neckerman(?) site stond. De rechter heeft toen de eis tot levering van de tv voor de gemelde prijs afgewezen.

Je hebt de tv gekregen waarvoor je betaald hebt en de verkoper is bereid de koop terug te draaien. Dus jij lijdt geen schade, de verkoper zit met een geopende doos.

Jij wilt blijkbaar alleen maar profiteren van een duidelijke fout en de verkoper opschepen met een schadepost van 1000,00 euro
IK vind dat niet fatsoenlijk.



Paul1967

Quote from: brtram on December 13, 2007, 21:15:40
Met zo een prijsverschil, moet het voor jou als koper duidelijk zijn dat er een fout wordt gemaakt, en kan je het wel vergeten.

Eerder dit jaar is er een rechtzaak geweest over een tv die veel te goedkoop op de Neckerman(?) site stond. De rechter heeft toen de eis tot levering van de tv voor de gemelde prijs afgewezen.

Je hebt de tv gekregen waarvoor je betaald hebt en de verkoper is bereid de koop terug te draaien. Dus jij lijdt geen schade, de verkoper zit met een geopende doos.

Jij wilt blijkbaar alleen maar profiteren van een duidelijke fout en de verkoper opschepen met een schadepost van 1000,00 euroIK vind dat niet fatsoenlijk.




Hohoho wat je hier zegt klopt niet helemaal.
Als hier iemand een fout heeft gemaakt is dat de verkoper en die moet hem rechtzetten.
Aan Mark de keus of ie daarmee accoord gaat ja of de nee, profiteren of de winkel opschepen met een schadepost vind ik een foutieve opmerking m.b.t. deze.

Dat van de Otto draaide om een drukfout op hun site, een tv die eigenlijk 999 kostte stond voor 99 euro. Dit is een overduidelijke fout wat normaliter niet kan cq een drukfout dus. Otto kon zich beroepen op druk- en zetfouten voorbehouden waarvan hier overduidelijk sprake was.

Hier gaat het duidelijk om wat anders: je ziet een tv in de winkel met een prijskaartje. Verkoper staat erbij en je zegt: ik wil die tv voor die prijs. Je sluit daar een verkoopovereenkomst en later blijkt dat er een andere tv afgeleverd wordt dan die in de winkel. Dit vind ik een grove fout van de winkel vooral al omdat het bij verkoop niet opviel dwz prijskaartje verwisseld o.i.d.
Ik vind dat de winkel het nu op het correcte wijze hoort af te handelen, zoniet geld terug en ergens anders gaan schoppen.