SUBWOOFER dubbele kast

Started by mr TC, December 8, 2007, 22:44:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

scrutinizer

#725
Gisteravond samen met Erik uitgenodigd door Teun (mr TC).
Bij binnenkomst werd al snel duidelijk waar Teun's liefhebberij uit bestaat. :-X
Zowel het systeem visueel, als het enthousiasme waarmee Teun en Jack ( a brother in arms) vertellen over muziek, en hun streven deze zo optimaal als mogenlijk te willen reproduceren, maken dat duidelijk.
Na de Black Pearl met zijn 5ltr V8 :o van nabij te hebben bekeken zijn we wat gaan kijken en luisteren, dat met een varia aan muziek en film ( waaronder een stukje Pirates of the Carabean, waaruit ik begreep van Teun dat de sub zijn naam heeft verkregen ). Ik kan ik niet anders zeggen dan dat Teun's 'Black Pearl' buiten vernuft en afwerkingsgraad ook zijn beoogde, verrijkende uitwerking had op de totaalweergave van het systeem ..... to say the least.
Teun en Jack .. thanks voor de babbel, snabbel en liquor. ;)

Wordt vervolgd!! ;)

Anton.
 
Ps. Moest even zoeken ??? ...... maar jouw sub heeft natuurlijk een deeltijdbaan. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mr TC

Graag gedaan Erik, wij vonden het ook een erg gezellige avond en komen op zeker langs wanneer je DAC klaar is.



Graag gedaan Anton, en wordt op zeker vervolgd.

Tja de nieuwe indeling op het forum schep wat verwarring.
Een extra rubriek -stereo algemeen – DIY , zonder dat daar speakers onder vallen.
De toegevoegde waarde ontgaat mij ook een beetje.

Teun.

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Van de week mijn kabels van mijn fronts ingekort en andere aansluitingen op mijn AV-versterker gemaakt en omdat ik in deze topic al een foto van een eerdere aanpassing hebt geplaatst hier dan ook maar deze aanpassing, ik vind het te weinig voor een nieuwe topic.

Dus van 4 kabel zo'n 1,5 meter er afgehaald, iedere kabel heeft 200 aders dus ik ben weer een aardige tijd met adertjes strippen bezig geweest, en dan moeten die 200 adertjes in 1 kabelschoen, en daarna heb ik met zilversoldeer vier goede verbindingen gemaakt.

Ik verwarm niet met een soldeerbout maar met een klein gasbrandertje, dat gaat een stuk sneller.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

De vorige aanpassing van de kabel aansluitingen voldeed niet, de kabel zijn te zwaar dus alles moest steviger worden uitgevoerd.
Op de achterplaat van de AV-versterker een plek gevonden waar ik de ruimte had om met mijn interne bedrading weg te komen.
De achterplaat is van metaal en daarom een kunststof ophoging genomen met vier stevige aansluitingen en deze intern verbonden met de printplaat, en daarvoor natuurlijk goed materiaal gebruikt want wat er standaard zit daar wordt je niet echt vrolijk van.
Alles bij elkaar twee (lange)dagen werk met hulp van mijn goede vriend Jack.
Het resultaat is dat het nu totaal anders klinkt de verhouding tussen front en rear is duidelijk verstoord en de intergratie met de sub ook.
Dus nu alles een tijd in laten spelen en dan kan het afstellen weer opnieuw beginnen met de goed hoop dat dit alles tot een verbetering leid.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

.......,
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

De beroemde UTP methode...ik zou er zelf nog even een krimpkous overheen gooien...hoewel dat wel nadenkwerk vereist met zo een taps verloop...enfin leuk dat het zo vast als een huis zit met zo een oog-terminal...daar kun je het component aan optillen..... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Er zitten wel kousjes omheen dus de adertjes zijn afgedekt, plus kunststof plaatjes tussen de aansluitingen in, en het zit idd als een huis. :)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Teun,

Bel me vandaag even op het werk als je wilt.

Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Achiel

Volg het hier trouw, thuis aan de Rel Q50 ook maar eens een mod doorgevoerd. Links het origineel, rechts wat er nu in hangt (Infinity perfect 12)

Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

mr TC

Quote from: Achiel on January 11, 2010, 16:23:49
Volg het hier trouw, thuis aan de Rel Q50 ook maar eens een mod doorgevoerd. Links het origineel, rechts wat er nu in hangt (Infinity perfect 12)



Dat is een hele mooie driver, maar hoe zit je nu met je kast afmetingen, zijn die voor beide drivers hetzelfde?
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Achiel

Quote from: mr TC on January 12, 2010, 17:16:53
Dat is een hele mooie driver, maar hoe zit je nu met je kast afmetingen, zijn die voor beide drivers hetzelfde?

Wil dit topic niet kapen, maar toch wel even antwoord geven. Bij problemen mag een mod het wel splitsen van mij.

De kast is iets te groot voor de infinity, aan de andere kant zijn de aanbevolen kastmaten voor gebruik in een auto. Omdat de REL kast gesloten is maakt hiet niet zo heel veel uit. Bij een gepoorte kast zijn er veel meer factoren die een probleem zouden kunnen zijn. Wat telt is het resultaat, en dat is verbluffend, veel strakker en gaat ook veel lager nu.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Volgens mij is deze vrij bijzonder.
The Alan Parsons Project – The Dutch Connection
Maar dan niet de drie cd's, maar een DVD met STEREO EN DTS.

Hier een quote van FTD:

3 CD's op 1 DTS DVD , gemaakt als demo voor Alan Parsons, Eric Woolfson en Sony/EMI. Alan en Eric vonden hem ok, Sony zag er geen brood in :--(
Het ging mij hier meer om te laten zien dat je voor collecties net zo goed een DVD kan gebruiken, ook en vooral omdat je daar ook anderer informatie op kwijt kan dan alleen muziek en het goedkoper te produceren is.........
Ik begrijp nog steeds niet waarom ik tot nu toe slechts 1 DVD in de winkel heb kunnen vinden met alleen muziek erop.......
(En dat was nog bagger DD 5.1 ook !) Maar ja, daar zullen de platenlabels wel weer een of andere drogreden voor hebben......
Anyway : de DVD is door een professional ge-authored en ziet er dus echt als een commerciele DVD uit. Artwork zit er ook bij .

De originele Dutch Collection waarop deze DVD gebaseerd is, is slechts uitgebracht in een limited edition van maar 7500 stuks.
Elk abum is apart genummerd en niet meer commercieel verkrijgbaar. overigens zijn alle nummers geremastered op de goede manier !

Dit is m.i. het beste compilatie album ooit van de APP.
Einde quote.

Hier de link naar de cd's, deze zijn dus niet meer verkrijgbaar.

http://www.discogs.com/Alan-Parsons-Project-The-Dutch-Collection/release/822243

Hij staat oa in alt.binaries.dvd.music

http://www.binsearch.net/?q=TDC

Ik heb hem beluisterd en dit is echt een toppertje!!
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Dat is inderdaan bijzonder....ga ik binnenhalen als fan... 8)

BTW Heb je nog subwoofer-ontwkkelingen... :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Quote from: Erik van Voorst on May 22, 2010, 08:33:29
Dat is inderdaan bijzonder....ga ik binnenhalen als fan... 8)

Hij staat op dit moment (weer) te draaien, zelden een DVD gehoord die zo schoon klinkt, echt Bybee proof.
Je kan hem het beste branden met Alcohol 120%

Quote from: Erik van Voorst on May 22, 2010, 08:33:29
BTW Heb je nog subwoofer-ontwkkelingen... :)

Ik ga met mijn vriend Arnold de opslagplaats achter bij mij ombouwen tot werkplaats met zaagtafel.
Maar dit kan nog wel ff duren want Arnold is ook zijn nieuwe huis aan het opknappen.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Henkjan_O

ff dit opgraven...   dit omdat ik zelf ook denk om een car-amp voor m'n sub te gaan gebruiken.  mijn vraag is dus de voeding.  je hebt dus een pak accu's en een 1F cap als voeding.  en als die leeg zijn, moet je dus geduld hebben?   hoe werkt dit in de praktijk vroeg ik me af?   

want ik had persoonlijk gedacht om een stevige 12V voeding te gebruiken (zo'n moderne schakelende, redelijk compact en goed rendement) en daarachter dan een cap.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Robke

De accu's gebruik je als buffer, er zal altijd een voeding constant moeten laden zodra de subwoofer aanstaat anders zijn ze gauw leeg. ;)

mr TC

De cap is 2F, ook de interne weerstand is belangrijk, in mijn geval 0,9mΩ

Ik ben erg tevreden over mijn voeding, kan makkelijk een week zonder opladen van de accu's, indien nodig worden ze 's nachts opgeladen.

Ik weet niet wat het vermogen is van de amp die jij wilt aanschaffen ivm je geschakelde voeding.
Tot een ampertje of 60 kan dit goed gaan, maar heb je naar mijn mening te weinig voor een HT sub.
Daarboven wordt het erg duur wanneer je het goed wilt hebben, denk daarbij aan Delta voedingen.

http://www.delta-elektronika.nl/SM1500-series.htm

PS

Ik gebruik mijn accu's dus niet als buffer daar is de cap voor.
En met een week (+/- 4 uur per dag) de GTI6000A erop en een spanningsval van minder dan 1V, lijkt mij dat een vrij volwassen voeding. ;D ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Henkjan_O

Quote from: mr TC on November 25, 2010, 22:27:38
Ik ben erg tevreden over mijn voeding, kan makkelijk een week zonder opladen van de accu's, indien nodig worden ze 's nachts opgeladen.

Ik weet niet wat het vermogen is van de amp die jij wilt aanschaffen ivm je geschakelde voeding.
En met een week (+/- 4 uur per dag) de GTI6000A erop en een spanningsval van minder dan 1V, lijkt mij dat een vrij volwassen voeding.


Tot een ampertje of 60 kan dit goed gaan, maar heb je naar mijn mening te weinig voor een HT sub.
Daarboven wordt het erg duur wanneer je het goed wilt hebben, denk daarbij aan Delta voedingen.

http://www.delta-elektronika.nl/SM1500-series.htm
dat is nog wel vrij lang.  je hebt nooit een schakeling overwogen die de lader er op zet op het moment dat je de amp uit zet?

60A voeding @12V zou wat krap worden, hoewel t met een flinke cap mss nog wel aardig zou moeten gaan.  Ik heb nog geen amp op t oog, maar omdat de beoogde woofer 2ohm is ligt een car hifi amp voor de hand.

wat noem je overigens "duur"?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

mr TC

Quote from: Henkjan_O on November 28, 2010, 20:56:09
dat is nog wel vrij lang.  je hebt nooit een schakeling overwogen die de lader er op zet op het moment dat je de amp uit zet?

Mijn lader maakt aardig wat lawaai(koeling), daarom ben ik er liever niet bij aanwezig wanneer hij aan het opladen is.

Quote from: Henkjan_O on November 28, 2010, 20:56:09
60A voeding @12V zou wat krap worden, hoewel t met een flinke cap mss nog wel aardig zou moeten gaan.  Ik heb nog geen amp op t oog, maar omdat de beoogde woofer 2ohm is ligt een car hifi amp voor de hand.


Een cap kan alleen een kleine spanningsval opvangen, wanneer je voeding in elkaar zakt, wordt je cap ook niet meer goed opgeladen.

Weet je het zeker om een 2ohm driver te gebruiken.
Ik heb de drivers uit de hich end, PA, en caraudio met elkaar vergeleken en wat mij daarin oa opviel, was de verschillende lengtes van de spreekspoelen.
Hich end > lang
PA  > kort
Car audio  > gevarieerd, maar bij 2ohm drivers meestal kort

Is een hich-end driver hierdoor beter in staat om nuances en definitie in het laag te brengen?
Ik DENK van wel.
Maar de keuze is aan jouw.

2ohm vraagt om een zwaardere versterker en dus ook een zwaardere voeding, dan wordt 60A idd te krap

Quote from: Henkjan_O on November 28, 2010, 20:56:09

wat noem je overigens "duur"?


Het is moeilijk om op internet prijzen te vinden van Delta voedingen.
Ik heb geïnformeerd naar de 1200s12, vergelijkbaar met de SM1500, en die kwam nieuw op 2300 euro, en jij hebt een zwaardere voeding nodig en daar boven kom je snel bij de 3 fase voedingen terecht.
Voor een accupack met lader ben je goedkoper uit.
Plus dat dit soort voedingen altijd een geforceerde koeling heeft, dus lawaai terwijl je speelt

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Henkjan_O

Quote from: mr TC on November 29, 2010, 15:05:56
..... en die kwam nieuw op 2300 euro, en jij hebt een zwaardere voeding nodig en daar boven kom je snel bij de 3 fase voedingen terecht.
Voor een accupack met lader ben je goedkoper uit.
Plus dat dit soort voedingen altijd een geforceerde koeling heeft, dus lawaai terwijl je speelt
dat zijn 2 goede argumenten voor een accupack&lader idd
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

mr TC

http://www.intercel.nl/

Intercel heeft mij goed geholpen, misschien kunnen zij voor jouw ook wat betekenen.
Ik heb nog een 20A lader liggen, heb je interesse PM mij dan.

O ja, het is beter om een paar kleinere accu's te nemen dan 1 grote, dit brengt de interne weerstand naar beneden.

Succes,

Teun
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Henkjan_O

bedankt voor de info en t aanbod.  ik kan nu even verder denken, concreet gaat t toch pas ergens volgend jaar worden.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)