Maakt 6.1 een meerwaarde?

Gestart door Mrwhoopie, augustus 19, 2007, 10:04:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mrwhoopie

Momenteel speel ik met een 5.1 instalatie,maar ze zou 7.1 kunnen spelen,ik wil de center gaan upgraden waardoor ik dus eentje extra ga hebben,heeft het veel nut om deze extra suround back te plaatsen?Want als ik zo op de dvd-hoesjes kijk zijn er maar weinig die 6.1 ondersteunen.En dan vind ik het niet nodig om de confrontatie met mijn vrouw aan te gaan om weer eens een extra speaker te plaatsen.

Lindeman

Word aangegeven op het hoesje als DD-EX of DTS-ES, heb zelf een 6.1 en vind dat het wel degelijk iets toevoegt.
http://www.hometheaterforum.com/htf/archive/index.php/t-17262.html
Lindemann 820S + 855 | Kef Reference 205 | Chord Indigo XLR + Signature + Signature Jumpers + Power Chord

HTip

Met een 6- of 7-kanaalsreceiver wordt het 6e kanaal ook altijd gebruikt. Er vindt dan wel emulatie plaats, maar het geluidsbeeld wordt hierdoor breder.

Zoals Bedrock al aangaf zijn de EX en ES toevoegingen die het kanaal rechtstreeks aanspreken. Daar worden nog wel eens fouten in gemaakt. Ik heb bijv. een DVD waarop DTS ES 5.1 staat. Dat kan dus niet. Het is of ES of 5.1.

Ik vind ook dat het bij elke film iets toevoegt. Kijk maar eens de Lord of the Rings met 5.1 of 6.1. Dan hoor je heel zeker een verschil.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Mariusz

Ook gewoon 5.1 films die worden geupmixed naar 7.1 klinken een stuk beter over meer achterspeakers :)
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Mrwhoopie

Ok,dan zal ik maar eens gaan zoeken achter een oplossing om die suround back te plaatsen.....zal weer ni simpel zijn ::)

denoontje

Dan gelijk naar 7.1 hoef je de discussie maar 1 maal meer te voeren >:D

Mariusz

7.1 is ook prettiger; op de een of andere rare manier heeft 6.1 mij nooit kunnen bekoren... Maar das allemaal persoonlijk he? :)
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

HTip

Uiteindelijk wil ik ook 7.1 8)

Maar er is een verschil tussen willen en kunnen ;D

In ieder geval in het ontwerp al rekening mee gehouden. Nu eerst de HT afmaken en dan zien wel weer verder ::)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Mrwhoopie

Ik ga het toch op 5.1 houden denk ik.beter een goede 5.1 dan een matige 6.1 of 7.1.
Zou het in de toekomst toch echt nodig lijken....dan maak ik wel een ht-ruimte.

HTip

Citaat van: Mrwhoopie op augustus 26, 2007, 15:34:35
Ik ga het toch op 5.1 houden denk ik.beter een goede 5.1 dan een matige 6.1 of 7.1.

Heb je helemaal gelijk in !!

Citaat van: Mrwhoopie op augustus 26, 2007, 15:34:35
Zou het in de toekomst toch echt nodig lijken....dan maak ik wel een ht-ruimte.

En dan hebben we er weer een project erbij ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

This Game

IK heb ook al tijden 6.1, maar gebruik alleen het 6de kanaal als het er ook echt in zit (geen geforceerde matrix enconding). En behalve bij de Matrix 1 (als die wapenrekken naar voren schieten), Gladiator en LOTR hoor ik em nooit. En zou em ook niet gauw missen.
Denk er zelfs over om bij de volgende receiver de 7.1 kanalen te gebruiken om de voorspeakers te bi-ampen, heb dan ook maar 1 achterspeaker (LCR60, nu nog front center) en heb er de kabels en de ruimte niet voor.
Denk dat het van de grootte van de ruimte afhangt in hoeverre de het 6e kanaal gemist gaat worden cq iets toevoegd.
LG CX65/XSX/Onkyo NR7100/MA RS6-1-C(5G)/Rel Q150e

Teejoo

Citaat van: This Game op augustus 27, 2007, 20:14:52
IK heb ook al tijden 6.1, maar gebruik alleen het 6de kanaal als het er ook echt in zit (geen geforceerde matrix enconding). En behalve bij de Matrix 1 (als die wapenrekken naar voren schieten), Gladiator en LOTR hoor ik em nooit. En zou em ook niet gauw missen.
Daarom schakel(de) ik bij zowel mijn Tag als bij de Lexicon de ES/EX functie uit, en laat de 2 back channels in stereo genereren door de processor. Klinkt echt stukken beter, en dat doet hij altijd. Niet alleen bij EX of ES soundtracks. Ik zou overigens altijd 2 backchannels gebruiken omdat dit voor een veel evenwichtiger geluidsbeeld zorgt.
Dan maar iets langer doorsparen.

Teejoo

Citaat van: Mrwhoopie op augustus 26, 2007, 15:34:35
Ik ga het toch op 5.1 houden denk ik.beter een goede 5.1 dan een matige 6.1 of 7.1.
Dat wordt vaak geroepen, maar als ik het goed begrijp heb je de processor / receiver al voor 7.1? Waarom zou het dan minder goed zijn als je ipv 5.1 7.1 gaat draaien? Het enige wat je moet doen is speakers uit de gelijke serie kopen, bij voorkeur helemaal dezelfde.

Mrwhoopie

Gewoon ik denk dat er dan gewoon weer een moeilijkheidsfactor bijkomt,en zoals het er nu uit ziet heb ik zelfs niet 1 film in mijn colectie die het ondersteunt(ben geen matrix,lotr,starwars fan)en dan wil ik de 2 kanalen eventueel in het verschiet houden voor bi-amp.

Teejoo

Citaat van: Mrwhoopie op augustus 27, 2007, 23:33:45
Gewoon ik denk dat er dan gewoon weer een moeilijkheidsfactor bijkomt,en zoals het er nu uit ziet heb ik zelfs niet 1 film in mijn colectie die het ondersteunt(ben geen matrix,lotr,starwars fan)en dan wil ik de 2 kanalen eventueel in het verschiet houden voor bi-amp.
Ik schrijf daarom ook dat je niet moet kijken naar een 6.1 geluidsspoor omdat je het beste zelf uit elke film een 7.1 signaal kunt genereren. En dat heeft altijd meerwaarde. Blijft natuurlijk de vraag of je 2 extra speakers wilt plaatsen.

HTip

Ik hou het voorlopig op 6.1. In mijn nieuwe ontwerp heb ik ervoor gezorgd dat de 3 rears op exact dezelfde afstand komen van de sweetspot. Op termijn wil ik die 3 vervangen door 4 uit dezelfde serie als de fronts (stapje op weg naar 4G)...

Eerst maar eens kijken hoe dit gaat bevallen ::)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

danielo

Hai,

Een 6.1 speaker setup is een slecht idee, het plaatsen van een 6e speaker precies achter je kan een effect geven dat het geluid van voren lijkt te komen. Dit frontback reversal effect is te voorkomen door het plaatsen van 2 back speakers (7.1) zelfs zelfs als deze alleen maar een mono signaal geven. Om deze redenen zijn ook de mono backs aanpak gekomen bij DD/THX/DTS.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie,

Daniel.

PS: beter een goeie 5.1 dan een slechte 7.1, ik zou zelf dus nooit een 6.1 doen en alleen springen naar 7.1 indien mogelijk en het niet afdoet aan de kwaliteit van de onderdelen. Zelf gebruik ik 7.2 (2 subs) als speaker layout.

-----
Our hearing behind us does not mirror the acuity of our hearing in front. Quite the contrary--sounds that originate along the median (center axis) plane between our ears, whether from above or directly behind are extremely difficult to place accurately. In part, this is due to the lack of some fundamental localization cues, such as slight timing offset in the arrival at each ear, that are present when sounds originate from either side. The result is the localization problem known as "back-to-front reversal," in which we actually hear sounds from directly behind as coming from in front of us. In an ambiguous situation, we "hear" the sound from the front center because that's where the focus of our visual field is, and basic survival instinct has taught us to give it more of our attention. There are certain sounds, such as voices, that we expect to hear coming from in front of us, so we do. And when we're watching a film with an EX soundtrack, our attention is firmly fixed ahead, hence we're even more susceptible to the auditory confusion.
-----------

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

HTip

Dank je voor je advies :D

Ik heb het altijd als meerwaarde gezien, vooral bij EX/ES flagged soundtracks. Maar ga het zeker uitproberen. De apparatuur komt achter, dus een extra centerkabeltje is niet echt een investering. Kan alleen nog even duren, omdat de bouw van de HT nog lang niet is voltooid ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive