Daan's studentenkamer

Started by danemans24, August 17, 2007, 21:38:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

danemans24

#150
Er zaten trouwens ook 6 rubberen noppen bij, maar ik kan niet ontdekken waar die voor bedoeld zijn. Hier weet dat vast wel iemand.

De noppen:



En dan nog een vraag, ik heb geen krimptang om de adereindhulsjes te krimpen, kan ik het ook met zo'n tang doen?


danemans24

#151
*sigh*

ik krijg de kabels niet in de pluggen. Met zo'n punttang druk je de adereindhuls ook meer plat dan samen. En dan heb ik nog een vraagje, moet ik de kabel net genoeg strippen zodat er precies een hulsje omheen past als ik het gestripte deel dubbel gevouwen is of moet ik hem verder strippen? Ik ben namelijk bang dat ik het buisje binnen in de banaanplug kapot druk als ik door duw.

danemans24

Update: Ik hoor net van Gdzr dat ik de plastic buisjes die in de pluggen zitten eruit moet halen. Dan zal het een stuk makkelijker gaan. :D

danemans24

Ik heb van de front left de kabel klaar, achterin de speaker gingen ze er vrij moeilijk in, ik moest hard drukken (is dit altijd het geval?), maarre... hoe krijg ik ze achterin mijn Marantz SR5004?

danemans24

Ik heb inmiddels alle antwoorden zelf al ontdekt.  ;D

danemans24

Nog een vraagje: Moet ik mijn surround speakers in het type 'surround' of 'surround back' (speaker C) aansluiting van de Marantz doen?

Joris1971

Als je in 5.1 speelt dan in Surround
Als je in 7.1 speelt dan in Surround back

Dirk

Quote from: Joris1971 on August 13, 2010, 21:40:53
Als je in 5.1 speelt dan in Surround
Als je in 7.1 speelt dan in Surround back
om de volgende vraag ff voor te zijn : met je 5 speakers en een sub is dat dus 5.1  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

danemans24

Helemaal stom ben ik niet. :D

Maar toch bedankt.

Maar de vragen zullen toch wel blijven komen. :p


  • Ik heb mijn iMac verbonden met een optische kabel naar de receiver, en ook met een Mini DVI to HDMI kabel voor het beeld. Nou krijg ik wel geluid, via het kanaal 'DVD' (wat ik inmiddels 'iMac' heb weten te noemen :D), maar nog geen beeld. Als ik op de iMac in de beelscherminstellingen op'detecteer beeldschermen' druk, dan ziet ie ook geen extern display. Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen? Ik heb al ingesteld dat het kanaal 'DVD' HDMI poort 3 moet gebruiken.
  • Aan de interconnect kabel die ik voor de subwoofer gekocht heb zit ook een spade aan beide kanten, wat doe ik daarmee?
  • Hoeveel verschil maakt het of je de frontspeakers enkel of bi-wired hebt aangesloten? Want ik heb ruim genoeg kabel over om dit te doen. Dan zou ik alleen nog ff wat banaanpluggen moeten kopen.
  • Ik las ergens dat in sommige landen banaanpluggen verboden zijn ivm 'aanrakingsgevaar'. Betekent dit dat als de receiver aan staat en je raakt zo'n plug aan dat er dan 220 volt door je tengels heen stroomt?

Timmio

#159
220v op je boxen   :worship:

Nee hoor, wees maar niet bang. Je haren zullen niet overeind gaan staan als je die kabeltjes (of stekkertjes) vastpakt die in de speakers moeten

Martijnst1990

En het bi-wire aansluiten van een speaker maakt niet heel veel verschil, ik heb het niet kunnen horen in ieder geval. Bi-ampen daarentegen is wel mooi, als je receiver dit ondersteund (dacht het wel). Dan versterk je de tweeter en mid/bass allebei apart.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

jrjhoe

Quote from: danemans24 on August 13, 2010, 22:01:34

  • Aan de interconnect kabel die ik voor de subwoofer gekocht heb zit ook een spade aan beide kanten, wat doe ik daarmee?


Dat is om een "aarde" van twee kasten te verbinden, met name voor een platenspeler. Jij hebt ze niet nodig, zolang je zorgt dat ze geen kortsluiting maken is het prima.

Quote from: danemans24 on August 13, 2010, 22:01:34

  • Hoeveel verschil maakt het of je de frontspeakers enkel of bi-wired hebt aangesloten? Want ik heb ruim genoeg kabel over om dit te doen. Dan zou ik alleen nog ff wat banaanpluggen moeten kopen.


Bi-wiren zou ik niet aan beginnen. Bi-ampen is idd wel nuttig, maar ikzelf vind bi-wiren erg discutabel. Ik heb iig nooit een verbetering kunnen horen door bi-wiren, anders dan doordat bijv. het doorverbindplaatje niet meer tussen de signaalweg zit, of de opgetelde kabeldiameter groter wordt.

Quote from: danemans24 on August 13, 2010, 22:01:34

  • Ik las ergens dat in sommige landen banaanpluggen verboden zijn ivm 'aanrakingsgevaar'. Betekent dit dat als de receiver aan staat en je raakt zo'n plug aan dat er dan 220 volt door je tengels heen stroomt?


Je moet sowieso van je speakeraansluitingen afblijven als je amp aanstaat, bananen vormen geen enkel risico. Zolang je niet ergens een groundloop hebt zitten, is het vrijwel onmogelijk dat je een voelbaar schokje krijgt van een audio/video apparaat.
Stereo: TAD CE-1 | REL B1 | Mark Levinson No. 332 | Krell KRC-HR | Luxman EQ-500 | Pyon Sound Ultima/Iris 12" | Michell Gyro SE Black/SME 309/DIY PSU | Mytek Manhattan II met Roon Ready kaart

Dirk

Quote from: jrjhoe on August 14, 2010, 18:45:52
Je moet sowieso van je speakeraansluitingen afblijven als je amp aanstaat, bananen vormen geen enkel risico. Zolang je niet ergens een groundloop hebt zitten, is het vrijwel onmogelijk dat je een voelbaar schokje krijgt van een audio/video apparaat.
een risico dat er wel is, is wanneer beide bananen elkaar gaan aanraken...want dan zijn brokken (en kosten aan je apparatuur) wel degelijk mogelijk tgv het kortsluiten van je eindtrappen. niet elke amp is hiertegen echt goed beveiligd  ;)
de boodschap bij àlle aansluitingen (RCA/XLR/HDMI/banana's/...) is eigenlijk simpel en altijd dezelfde ; sluit nooit apparatuur aan die "live" is, maw die aan staat.
er is een reden waarom haast elke fabrikant dit ergens op de eerste pagina's van de manual zet...en een ongeluk zit in een klein hoekje  8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

danemans24

#163
Tanx voor de antwoorden!

Maar wat is Bi-Ampen dan weer?

Ik krijg trouwens nog steeds geen beeld... ik snap niet heel veel van die receiver. *sigh* Het enige waar ik tot nu toe ook geluid mee krijg is mijn computer, die aangesloten is via een optische aansluiting. Met mijn glasvezel tv apparaatje krijg ik beeld noch geluid.

jrjhoe

Quote from: Dynky on August 14, 2010, 19:58:31
een risico dat er wel is, is wanneer beide bananen elkaar gaan aanraken...want dan zijn brokken (en kosten aan je apparatuur) wel degelijk mogelijk tgv het kortsluiten van je eindtrappen. niet elke amp is hiertegen echt goed beveiligd  ;)
de boodschap bij àlle aansluitingen (RCA/XLR/HDMI/banana's/...) is eigenlijk simpel en altijd dezelfde ; sluit nooit apparatuur aan die "live" is, maw die aan staat.
er is een reden waarom haast elke fabrikant dit ergens op de eerste pagina's van de manual zet...en een ongeluk zit in een klein hoekje  8)

Leek mij eigenlijk logisch...

Maar klopt, je hebt gelijk.

Quote from: danemans24 on August 14, 2010, 21:10:44
Tanx voor de antwoorden!

Maar wat is Bi-Ampen dan weer?


Bij bi-ampen (de naam zegt het al) gebruik je twee (eind)versterkers voor één speaker, dus een aparte amp voor het hoog, en een voor het laag.
Stereo: TAD CE-1 | REL B1 | Mark Levinson No. 332 | Krell KRC-HR | Luxman EQ-500 | Pyon Sound Ultima/Iris 12" | Michell Gyro SE Black/SME 309/DIY PSU | Mytek Manhattan II met Roon Ready kaart

danemans24

Alleen heb ik geen twee eindversterkers voor 1 speaker, maar in het totaal 1 receiver voor alle boxen. :D

Martijnst1990

Als je een 7.1 receiver hebt, kan die hoogstwaarschijnlijk de fronts bi-ampen ;)

Dit doe je door je mid unit op de normale front ingang aan te sluiten en de tweeter op de surround back ingang. Staat als het goed is uitgelegd in je manual, die zou ik dan eerst even raadplegen ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

danemans24

Dat zal ik eens uitproberen dan. Ik zal het zo opzoeken in het boek. In de tussentijd... wat fototjes:



Xander32

Nette speakers hoor :thumbs-up:.
Wel vaak stof-wissen lijkt het mij met die hoogglans in een slaapkamer.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

danemans24

Hoe werkt dat volume van die receiver nou eigenlijk? Want het begint bij -71dB en het gaat tot 18dB. Maar toen ik een keer met een maat van me in een microfoon schreeuwde was dat al 88dB. En die boxen van me gaan toch een stuk harder. :D

Valkyrie

inderdaad nette set  :thumbs-up:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Sol

Quote from: danemans24 on August 31, 2010, 11:29:06
Hoe werkt dat volume van die receiver nou eigenlijk? Want het begint bij -71dB en het gaat tot 18dB. Maar toen ik een keer met een maat van me in een microfoon schreeuwde was dat al 88dB. En die boxen van me gaan toch een stuk harder. :D
Het volume wat je receiver aangeeft is niet het werkelijke volume.
Wat je receiver aangeeft, is met hoeveel dB het signaal dat-ie binnenkrijgt verzwakt of versterkt wordt. ;)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

danemans24

Is het eigenlijk mogelijk om met de Marantz SR5004 het geluid van input 'DVD' te gebruiken en het beeld van input 'TV'? Zodat je muziek kan luisteren via de computer en het beeld van de tv aan kan hebben staan.

Sol

Ik weet niet hoe dat met jouw Marantz zit, maar met mijn Denon 3808 is het wel mogelijk, mits de videobron geen HDMI-bron is.
En aangezien Denons en Marantzen voor 90% hetzelfde zijn...
Ik zou zeggen, kijk gewoon even in je handleiding! ;)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

danemans24

Hmm dat wordt dan lastig, want ik heb alleen maar HDMI-bronnen. :P Alleen vanaf mijn computer is het MiniDVI > HDMI dus daar loopt geen geluid door, dat komt door de optische kabel.