Zelfbouw 5.1 amp

Started by Tha Ra, June 5, 2007, 21:21:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tha Ra

Heeft iemand al eens een 5 kanaals versterker gebouwd?

Deleted member

Voor- of eind? Ik beiden niet maar 4G heeft wel eens op basis van een aantal ZAP modules een klasse D eindversterker gemaakt als ik het me goed herinner.

Tha Ra


RubenP

De eindversterkers zijn door meerdere mensen al gemaakt met ZAP of hypex UcD modules.

Een voorversterker zal ook nog wel lukken denk ik.
Maar het grote probleem is de DD en DTS decoder.

Succes
Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Tha Ra

Quote from: RubenP on June  6, 2007, 19:35:36
Maar het grote probleem is de DD en DTS decoder.
Ik wil hem gebruiken om op een goede surround-geluidskaart aan te sluiten (die DD/DTS/DPLII enz. enz. onderstreunt) Dus het enige wat ik in principe nodig heb is volumeregeling omdat de kaart al als processor/equilizer/voorversterker gebruikt wordt

Del member

Ik heb idd een 5 kanaals zap gebouwd met 2.2 SE modules.
Met 2.3SE een veel betere keuze gezien de betere intermodulatie rejectie als je meerdere modules gebruikt.

Is haalbaar voor zo'n 1000 EUR voor 5x200W.

Ik ga binnenkort wellicht nog wat ZAP id te koop zetten gezien ik kwa speakers voor 4.1 wil gaan en dus te veel eindtrappen staan heb voor het beoogde doel.

Deleted member

Quote from: Tha Ra on June  6, 2007, 21:34:37
Ik wil hem gebruiken om op een goede surround-geluidskaart aan te sluiten (die DD/DTS/DPLII enz. enz. onderstreunt) Dus het enige wat ik in principe nodig heb is volumeregeling omdat de kaart al als processor/equilizer/voorversterker gebruikt wordt

Dan zou ik hier eens naar kijken voor de grap: http://www.dact.com/html/multi-channel_preamps.html  :)


Tha Ra

Bat is ib dit geval trouwens beter: geintegreerd, voor+eind of voor+monoblokken?

PaulSQ

Als je gebruik maakt van de high grade hypex modules (www.hypex.nl) kun je deze direct op een goede processor aansluiten, een voorversterker is niet noodzakelijk in dat geval..

Mijn hypex speelt direct via de cd speler, er zit enkel een stappenschakelaar tussen (net zoiets als de dact spullen maar dan niet smd)

Ik zie dat je een geluidskaart als processor gebruikt, wat is het uitgangsvoltage van de analoge uitgangen van de geluidskaart?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Tha Ra

Quote from: PaulSQ on June  7, 2007, 11:17:13
Ik zie dat je een geluidskaart als processor gebruikt, wat is het uitgangsvoltage van de analoge uitgangen van de geluidskaart?
Het betreft deze kaart http://nl.europe.creative.com/products/product.asp?category=209&subcategory=669&product=14066&nav=0. Ik weet niet wat het uigangsvoltage is, maar bij vergelijkbare kaarten is het maximaal 1 volt.

PaulSQ

2VRMS staat dikgedrukt in de specs ;D

Das dus voldoende om de Hypex modules volledig uit te sturen, een voorversterker in overbodig!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

kuiperik

Wil je wel je volumecontrole door de PC laten gebeuren? Indien er iets op de PC niet helemaal goed gaat, of bijvoorbeeld bij het aan/uitzetten, dan krijg je volle uitsturing op je eindversterkers.

Ik heb zelf ook getest met een dergelijke opstelling, dus geluidskaart rechtstreeks op eindversterker, alleen dit kan wel eens verkeerd uitvallen en dan heb je dus vol volume op je speakers.   :-\
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Tha Ra

Quote from: kuiperik on June  7, 2007, 19:00:46
Wil je wel je volumecontrole door de PC laten gebeuren? Indien er iets op de PC niet helemaal goed gaat, of bijvoorbeeld bij het aan/uitzetten, dan krijg je volle uitsturing op je eindversterkers.

Ik heb zelf ook getest met een dergelijke opstelling, dus geluidskaart rechtstreeks op eindversterker, alleen dit kan wel eens verkeerd uitvallen en dan heb je dus vol volume op je speakers.   :-\
Nee, ik wil dat beslist niet! Windows of andere programma's willen het volume nog wel eens aanpssen! En als er opeens het volle volume naar de eindversterker gestuurd wordt...