Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Started by HTip, May 29, 2007, 22:36:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

SV..S

Quote from: HTip on March  8, 2014, 23:49:58
, maar dat is iets voor later... Nu eerst lekker slapen en alles laten bezinken...

Nou daar ben ik lekker mee, voor niks zo lang opgebleven :P




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

denoontje

Quote from: SV..S on March  9, 2014, 00:54:42
Nou daar ben ik lekker mee, voor niks zo lang opgebleven :P


Ik was ook afgehaakt gisteravond ;-p


Ja ja nu mag philip zelf een story schrijven....
Ben benieuwd naar alle bevindingen...met zoveel apparatuur zal het vermoeend geweest zijn.







Ps vergeet niet de lasagna te eren he philip :-)

vik

Het was een zeer geslaagde dag Philip. 12 uur is zo voorbij.  :)

Dikke credits weer voor het lekkere eten.  :worship:

Ik laat de bevindigen aan jou over.  ;)




Quote from: HTip on March  8, 2014, 23:49:58
Heb je goed gezien, want vik is net weg. Veel indrukken opgedaan en veel geluisterd, maar dat is iets voor later... Nu eerst lekker slapen en alles laten bezinken...

@vik: Bedankt voor de superdag! Je hebt ons weer wat gegeven om over na te denken ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

skyfox

Ben erg benieuwd naar het verslag, Philip! En naar wat de volgende stap evt gaat worden in de Chamber. :D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Quote from: SV..S on March  9, 2014, 00:54:42
Nou daar ben ik lekker mee, voor niks zo lang opgebleven :P
:clapping: Sorry Jos ;D

Quote from: denoontje on March  9, 2014, 09:21:57
Ik was ook afgehaakt gisteravond ;-p

Ja ja nu mag philip zelf een story schrijven....
Ben benieuwd naar alle bevindingen...met zoveel apparatuur zal het vermoeend geweest zijn.

Ps vergeet niet de lasagna te eren he philip :-)
Het was op zich wel vermoeiender dan gewoon lekker luisteren, maar veel minder vermoeiend dan ik had verwacht. We waren ook slechts met zijn tweetjes en het was gewoon ook een hele leuke dag.

Geen lasagne dit keer, maar een overheerlijke ovenpasta :P

Quote from: vik on March 10, 2014, 10:01:04
Het was een zeer geslaagde dag Philip. 12 uur is zo voorbij.  :)

Dikke credits weer voor het lekkere eten.  :worship:

Ik laat de bevindigen aan jou over.  ;)
Absoluut vik! En M&G's zijn altijd veel te snel voorbij, zeker als we zoveel willen testen en luisteren. En je hebt de complimenten zelf kunnen overbrengen aan de chefkok, dus ook namens haar dank je wel!

Je bent welkom om mijn bevindingen aan te vullen, want ik ben toch wel benieuwd of ik verwoord heb wat jij ook hebt ervaren...

Quote from: skyfox on March 10, 2014, 12:43:16
Ben erg benieuwd naar het verslag, Philip! En naar wat de volgende stap evt gaat worden in de Chamber. :D
Verslag moet ik nog mee beginnen, Richard. Heb het een beetje druk op dit moment, maar ik heb aantekeningen gemaakt die ik alleen nog moet verwerken ;) Ik ben zelf ook benieuwd naar de volgende stap, want ik heb veel om over na te denken...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Dus jongens, nog even geduld. Ben bijna klaar met mijn verslag. Nog het laatste stukje en de conclusie en dan is het toch weer een heel verhaal geworden ;D Heb niet veel tijd gehad, want ik ben nogal druk bezig geweest met o.a. deze vraag...

Quote from: FireStarter on October 14, 2013, 09:38:07
Ik heb zelf geen kelder, maar ik ben wel benieuwd en heb de volgende vraag.

Moet je je nu zorgen maken als je in je kelder voor 25K aan spullen hebt staan en buiten valt er +100mm regen?

Moet je ook je inboedel verzekering aanpassen? Ziet de verzekering het ook als extra risico?
Het antwoord is voor ons een pak van het hart. De inboedel is goed verzekerd en over een paar maanden zelfs nog beter. Alles is verzekerd tegen de vervangwaarde als de apparatuur jonger is dan 5 jaar, daarna dagwaarde. Geen aparte kostbaarhedenverzekering nodig. Gezien de hoogte van de kelder wordt het niet als woonruimte gezien, maar ondanks dat is alles verzekerd. Apparatuur ook als deze minimaal 8 cm van de vloer staat. Dus alleen de CA platen onder de fronts zouden niet verzekerd zijn in geval van waterschade.

Leuk detail, als een apparaat kapot gaat door een electrische storing, dan wordt het apparaat gerepareerd of vervangen onder de voorwaarden van de verzekering. Dus ik denk dat ik de PPP maar de deur uit doe ;D

Een ander punt was ons op dit moment bezig houdt is de verandering van het bestemmingsplan van het gebied aangrenzend aan ons perceel. Dat heeft nogal wat impact op ons uitzicht en mogelijk ook woongenot. Die plannen zijn we dus aan het doorspitten en een schriftelijke reactie aan het formuleren. Daar hebben we nog 6 weken voor, dus tijd genoeg, maar het lezen van al die wetsteksten, e.d. vergt wel de nodige tijd.

Al met al vervelen we ons niet ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Ach Philip zo hou je lekker de spanning erin. :D




Quote from: HTip on March 18, 2014, 22:52:20
Dus jongens, nog even geduld. Ben bijna klaar met mijn verslag. Nog het laatste stukje en de conclusie en dan is het toch weer een heel verhaal geworden ;D Heb niet veel tijd gehad, want ik ben nogal druk bezig geweest met o.a. deze vraag...

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Quote from: vik on March 18, 2014, 23:05:49
Ach Philip zo hou je lekker de spanning erin. :D




;D Dat is iedereen onder de hand wel gewend van mij ;) Net zoals een film, eerst een teaser, dan een trailer en dan pas de film zelf. Maar zo bont zal ik het niet maken...

Ik kan ook blijkbaar geen korte verslagen schrijven... :unsure:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

VlisChris

QuoteEen ander punt was ons op dit moment bezig houdt is de verandering van het bestemmingsplan van het gebied aangrenzend aan ons perceel

Wat is de bedoeling? Er komt een kerncentrale?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HTip

Quote from: Christiaan S on March 18, 2014, 23:23:53
Wat is de bedoeling? Er komt een kerncentrale?
:clapping:

Nee hoor, zo erg is het nu ook weer niet. Het akkerland naast ons wordt woongebied met deels sociale woningbouw. Dat gaat ons huidige vrije uitzicht naar achteren behoorlijk veranderen. Maar er wordt in het plan ook gesproken over een toename van verkeersbewegingen die naar ons idee niet klopt en dus aanpassing van de infrastructuur zou vergen. Plus nog een hoop andere zaken waar we ons over moeten buigen.

Echter positief is dat het grote groene gebied achter ons huis zal nooit woongebied worden, dus met de inrichting van onze tuin kunnen we daarmee rekening houden. Ben wel blij dat we nog geen grote veranderingen aan de tuin hebben gedaan...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RubenV.

Quote from: HTip on March 18, 2014, 23:49:04
:clapping:

Nee hoor, zo erg is het nu ook weer niet. Het akkerland naast ons wordt woongebied met deels sociale woningbouw. Dat gaat ons huidige vrije uitzicht naar achteren behoorlijk veranderen. Maar er wordt in het plan ook gesproken over een toename van verkeersbewegingen die naar ons idee niet klopt en dus aanpassing van de infrastructuur zou vergen. Plus nog een hoop andere zaken waar we ons over moeten buigen.

Echter positief is dat het grote groene gebied achter ons huis zal nooit woongebied worden, dus met de inrichting van onze tuin kunnen we daarmee rekening houden. Ben wel blij dat we nog geen grote veranderingen aan de tuin hebben gedaan...

Dat zijn wel zaken om vooraf even goed in te duiken zodat je weet wat je in de toekomst nog allemaal kan verwachten. Iig wel fijn dat het stuk achter je tuin nooit woongebied zal worden. Daar kijk je toch het meeste op uit.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

HTip

Quote from: RubenV. on March 19, 2014, 00:01:45
Dat zijn wel zaken om vooraf even goed in te duiken zodat je weet wat je in de toekomst nog allemaal kan verwachten. Iig wel fijn dat het stuk achter je tuin nooit woongebied zal worden. Daar kijk je toch het meeste op uit.

Daarom heeft het ook onze aandacht. We hebben nu de kans om onze stem te laten horen. Of het nu om bezwaren, aanbevelingen of vragen gaat, de commissie belast met de uitvoering moet elke ingezonden brief serieus behandelen en iedereen krijgt een antwoord. Ook een ideaal moment om bepaalde vragen schriftelijk beantwoord te krijgen. Op dit moment is het uitzicht van onze tuin naar de zij- en achterkant open. Dat is na de uitvoering alleen naar achteren. Echter volgens de wetgeving wordt onze zijtuin als voortuin gezien wegens de mogelijke openbare weg die ernaast zou worden gepland. Dan mogen we geen hoge afsluiting plaatsen, alleen groen, dus moeten we dat snel gaan doen ;)

Je wordt wel behoorlijk wijs op deze manier ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Dank je voor de tip! Indrukwekkende groep artiesten die meedoet aan dat tribute...

Verslag komt er spoedig aan. Was meer werk dan gedacht en is ook weer een behoorlijk verhaal geworden. Ik kan het ook niet korter opschrijven ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RubenV.

Quote from: HTip on March 25, 2014, 16:28:32
Dank je voor de tip! Indrukwekkende groep artiesten die meedoet aan dat tribute...

Verslag komt er spoedig aan. Was meer werk dan gedacht en is ook weer een behoorlijk verhaal geworden. Ik kan het ook niet korter opschrijven ;D

We wachten geduldig af  :D
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

HTip

Quote from: RubenV. on March 25, 2014, 17:11:02
We wachten geduldig af  :D
;D Yeah right... :D

Het zou overigens mooi zijn als het verslag bovenaan op de volgende pagina kon worden gezet, maar ja dan ontbreken nog 8 reacties. Wie o wie krijgt het vanavond nog voor elkaar zodat ik de 1e post op de volgende pagina kan reserveren ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mr.crash

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

clockwork

Pietje Precies. ;D

Anders verwijder je toch gewoon een paar onzinposts. Als Mod moet dat toch lukken.  :colgate:

Anyway, ik ben wel benieuwd naar je verslag.  :D
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

michel69

Hoi Philip aangezien jouw topic het eerste is wat ik bezocht heb op dit mooie forum en tegelijkertijd ook aardig besmet ben geraakt met het welbekend virus  :tongue2: bedankt trouwens nog allemaal ;D dus bij deze een vrij zinloze post die je hopelijk snel naar boven brengt ;)
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

Martijnst1990

Nog maar een post erbij dan.. :D Ben wat minder actief, maar lees nog wel het eea mee. Je zit weer niet stil qua hobby, leuk hoor!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Thanks guys! :thumbs-up:

Quote from: mr.crash on March 25, 2014, 19:03:25
ik dacht 7-- ;)

han
Nee hoor, na mijn post was het toch echt 8 posts... nr 15250 komt op de volgende pagina ;)
dus 242 (die van jou), 243 (clockwork), 244 (michel69), 245 (Martijn90), 246 (mijn reactie ;)), 247, 248, 249... en we zijn aanbeland op pag 611 :o

Quote from: clockwork on March 25, 2014, 19:08:56
Pietje Precies. ;D

Anders verwijder je toch gewoon een paar onzinposts. Als Mod moet dat toch lukken.  :colgate:

Anyway, ik ben wel benieuwd naar je verslag.  :D
Blijkbaar niet precies genoeg ;D
Je hebt helemaal gelijk dat ik inderdaad een paar posts zou kunnen verwijderen, maar de kunst is toch om het zonder te doen ;)

Quote from: michel69 on March 25, 2014, 19:13:19
Hoi Philip aangezien jouw topic het eerste is wat ik bezocht heb op dit mooie forum en tegelijkertijd ook aardig besmet ben geraakt met het welbekend virus  :tongue2: bedankt trouwens nog allemaal ;D dus bij deze een vrij zinloze post die je hopelijk snel naar boven brengt ;)
bedankt Michel en sorry nog hé... ;D Vind je post trouwens niet zinloos, want je brengt me eerder op de volgende pagina ;D

Quote from: Martijn90 on March 25, 2014, 19:16:16
Nog maar een post erbij dan.. :D Ben wat minder actief, maar lees nog wel het eea mee. Je zit weer niet stil qua hobby, leuk hoor!
He Martijn, leuk dat je er weer bent. Ik heb inderdaad niet stil gezeten, alleen veel minder tijd gehad voor het forum...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

eMVe

QuoteIk heb inderdaad niet stil gezeten, alleen veel minder tijd gehad voor het forum...
Dat ben je nu op deze manier aardig aan het compenseren. ;)
Volgens mij willen er vast nog wel meer mensen dat verslag lezen. . .

RubenV.

Zo dan. Nog een reply na deze post, en de post erna is gereserveerd voor Philip  ;D
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

HTip

Quote from: eMVe on March 25, 2014, 19:25:00
Dat ben je nu op deze manier aardig aan het compenseren. ;)
Volgens mij willen er vast nog wel meer mensen dat verslag lezen. . .
;D Ik heb ook best veel tijd gedaan over het verslag schrijven, maar gelukkig had ik goede aantekeningen gemaakt ;)

Quote from: RubenV. on March 25, 2014, 19:31:39
Zo dan. Nog een reply na deze post, en de post erna is gereserveerd voor Philip  ;D
Thanks Ruben! Die neem ik dan zelf voor mijn rekening ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Referentiespeler van Cinemike op bezoek

Het stond al een tijdje op de planning, maar op 8 maart jl. was het dan zover. Forumlid vik zou een Marantz UD7007 tot in de digitale puntjes getuned door Cinemike, een tovenaar met electronica. In augustus vorig jaar had ik deze tovenaar al in actie gezien. Ongelooflijk wat hij allemaal kan en doet.

De vorige referentiespeler was de Denon A1UD, het toenmalig topmodel van Denon. Echter deze is niet meer leverbaar, dus Mike moest op zoek naar een nieuwe referentie. Die heeft hij uiteindelijk gevonden in de huidige "topmodellen" van Denon en Marantz. Topmodellen kun je het eigenlijk niet noemen, want de basisprijs van beide spelers (resp. DBT-3313 en UD7007) ligt vele malen lager dan de A1UD, maar daar lag dus de uitdaging. Dat het gelukt is blijkt wel uit de vele bestellingen.

Vik was in de zomer al hier geweest, maar er was toch het nodige veranderd dus voor de test was het belangrijk om eerst een referentie te creeëren. Reeds bij de eerste klanken van de akoestische gitaar van "Alison Kraus - It doesn't matter" was het duidelijk voor vik dat het geluid toch wel erg gegroeid was, wat ik natuurlijk erg leuk vond om te horen. Om echter alle aspecten van de set te belichten had ik nog een viertal andere nummers gekozen, die we de rest van de dag zouden gebruiken als testset.

Hoe hebben we getest?
Elke keer hebben we slechts 1 variabele gewijzigd om precies te weten wat die verandering toevoegt of juist niet. We zijn begonnen met stereo in de volgende configuratie:

Bron: Oppo BDP-83TUC
Netkabel: inakustik AC-2502
Interlink: inakustik NF-1302 RCA GAP
Versterker: Marantz PM-11S3
Netkabel: Furutech FP-320Ag
Speakerkabel: inakustik LS-1202
Speakers: ALR/Jordan Note 7 met inakustik 1002 bruggen

Muziek:
1. Alison Krauss - It doesn't matter (prachtige akoestische instrumenten vederlicht gespeeld met diep laag i.c.m. vocals met veel emotie)
2. Damien Rice - 9 Crimes (emotie in stemmen is tastbaar, treurende cello en mogelijkheid van "vollopen" in slotstuk)
3. Regina Spektor - Eet (droge stem met veel detail in articulatie en mogelijke scherpte in hoog en zeer diepe baspartij)
4. Tony Gable & 206 - Rob's Groove (veel microdetail in de percussie, diepe bassen en snelle pianopassage)
5. Alan Parsons Project - I don't wanna go home (attack van (bas)gitaren en transparantie zelfs met veel instrumenten tegelijk)

Resultaten
Voor ik iets ga schrijven over de resultaten wil ik benadrukken dat het mijn waarnemingen zijn in mijn set en ruimte. Resultaten kunnen anders worden ervaren door iemand anders. Dus discussies over het wel of niet waarnemen of ervaren zijn niet bijzonder zinvol als je niet hier bent geweest.

Testvolgorde:

Stereo:

1. Oppo -> RCA -> PM
2. Marantz -> RCA -> PM
3. Marantz -> XLR -> PM  (interlink: John van Gent reference XLR)

In het algemeen komt het erop neer dat elke stap iets toevoegde aan detail, doortekening en definitie. Tevens was het geheel wat muzikaler, waardoor emotie beter voelbaar was. Dat laatste is natuurlijk heel erg subjectief, maar muziek doet iets met je of niet. En in welke mate, dat bepaalt de weergave. Ik ken de nummers ook heel erg goed en die doen sowieso iets met me. Deze test gaf mij 2 dingen aan, mijn gemodificeerde Oppo speelt al erg goed, maar dat de Marantz met alleen een gemodificeerde voeding toch al beter speelt.

4. Marantz -> XLR -> Classé
De Classé CAP-151 is minder snel dan de Marantz PM-11S3, waardoor er minder microdetail aanwezig is. Er is wel meer definitie en controle in het laag. Ook de vocalen zijn iets mooier, maar hebben minder detail, o.a. merkbaar in de articulatie, door weer de lagere snelheid. Akoestische instrumenten, zoals de piano en de gitaar, worden mooier weergegeven door de Marantz.

5. idem 3, maar met Furutech Alpha-3 netkabel met IEGO gold/copper stekkers
Het blijkt dat mijn versterkers (PM en SR) worden gevoed door een netkabel die beter tot zijn recht komt met een bron. Vik had de Furutech FP-Alpha 3 meegenomen. Het verschil was niet wereldschokkend, maar alles werd toch weer net even iets verfijner weergegeven, waardoor de muzikaliteit en natuurlijkheid weer toenam en ook weer de emotie in de stem van Lisa Hannigan en Alison Krauss iets meer overkwam. Ook was er meer definitie en controle in het laag. Nog wel minder dan de Classé, maar wel merkbaar. Ik had al eerder ervaren dat een goede stroomkabel verschil maakte, dus was niet verrast door de resultaten.

6. Marantz -> HDMI -> SR9600 -> PM, met Gröneberg netkabel met Oyade stekkers op de SR9600
Ik was aangenaam verrast door deze test. Snelheid is vergelijkbaar met de Classé. Maar dit is het beste stereo wat ik ooit uit deze combinatie heb mogen ervaren. En dat zegt dus heel veel over het HDMI-signaal wat door de Marantz UD7007CM wordt uitgestuurd. Vik had al eerder laten weten dat het HDMI-signaal van de CM-spelers heel analoog overkomt, maar dat heb ik nu met eigen oren mogen ervaren. Betekent overigens ook dat de DAC's van de SR9600 ook goed moeten zijn en dat van een receiver die in 2005 is gebouwd. De oudjes doen het nog best ;) Natuurlijk doet de PM-11S3 als eindversterker ook nog een flinke duit in dit geluidszakje, want het is een hele grote verbetering dat deze prachtige versterker ook geïntegreerd worden in een surroundopstelling.

Surround:

7. DTS-CD 5.1 20-bits
Een van de schijven die ik heel veel heb geluisterd bij de vele tests in het afgelopen jaar is "Alan Parsons - On air". Dus je zou kunnen zeggen dat ik verschillen in de weergave snel kan waarnemen. En dat was zeker weer het geval. Voor diegenen die deze prachtig geengineerde surroundopname kennen, de ruimtelijkheid is enorm en groter dan anders en het is heel moeilijk om aan te wijzen waar het betreffende instrument staat te spelen. De bubble is schitterend en schept hoge verwachtingen voor de rest van de dag.

8. Diverse tests
Vik houdt erg van concerten en ook nu weer zijn diverse fragmenten de revue gepasseerd. Eerst was er nog even een klein probleempje wat we moesten oplossen. We kregen namelijk alleen stereo, terwijl het spoor duidelijk surround uitstuurde. Na wat onderzoek bleek dat de 2e HDMI-uitgang hiervan de oorzaak was. Ik wilde namelijk de 2e HDMI-output die geoptimaliseerd is voor video aansluiten op de beamer. Echter om dat te laten werken moet de "A/V Pure Direct"-functie ingeschakeld worden en dat kregen we niet aan de praat. Cinemike modificeert ook alleen de "AMP"-uitgang, dus toch de SR9600 als schakelstation gebruikt en toen was het weer goed.

"Chris Botti - Live in Boston" had ik bij de M&G ook mogen meemaken en het prachtige "Shape of your heart" gezongen door Sting en Josh Groban bracht instant kippenvel bij mij teweeg. Of dit alleen door de speler kwam kon ik niet zeggen, omdat ik de vorige keer nog de PM15S2LE als versterker had en andere CA platen. Het concert "Bare Bones Tour" van Bryan Adams daarentegen ligt nog vers in mijn geheugen en bij de eerste klanken en beelden viel de grotere diepte in het beeld (had ik nog niet op gelet) meteen op. En dan de akoestische gitaar bij de opening "Run to you"... prachtig gewoon. Wachten is het op de solo in het midden met prachtige afgeronde snaarklanken. Dit heb ik nog niet eerder zo echt ervaren. Weer een kippenvelmoment. Snel naar "A new day" van Celine Dion, want dat ken ik ook zo goed. "If I could" heeft nog nooit zo geklonken. De emotionele stem van Celine over haar zoontje komt zo echt over. En dan het beeld bij "I'm alive" met al zijn kleurenpracht wordt zeer natuurlijk weergegeven door mijn JVC HD950.

Om het beeld verder te kunnen beoordelen hebben we "Morning Workout" en "The Door Vault" uit Monsters Inc bekeken. Scenes die ik voor dit doel vaak gebruik. Beeld vergelijken is natuurlijk altijd lastig als het niet 1-op-1 vergeleken kan worden, maar ik zag toch meer detail in de vacht van Sully en in de huid van Mike. Ook de diepte in de grote ruimte met alle deuren is fantastisch, het lijkt wel nog meer 3D. Ook hier blijkt dat de HDMI-output van de UD7007CM van erg hoog niveau is. Dat bleek ook uit de test met DVD van Pearl Harbor. Beeld en geluid was echt goed en dat voor een DVD. Niet om te zeggen dat je dacht je naar een Bluray zat te kijken en luisteren, maar dat DVD-weergave ook op een hoog niveau staat was wel duidelijk. Jammer genoeg kregen we de regiocode niet veranderd en deze stond op regio 1, dus mijn DVD's konden we helaas niet testen.

Tot slot nog een audiotest gedaan die we bijna waren vergeten, nl. DSD via PCM over HDMI. Dat zou nl. nog een dealbreaker kunnen zijn, omdat mijn SR9600 slechts HDMI versie 1.1 heeft en dus geen DSD bitstream ondersteunt. Gelukkig was dat niet het geval en wat er uit alle speakers werd getoverd bij Brothers in Arms van Dire Straits was echt schitterend. Inmiddels was Annet thuisgekomen en kwam even luisteren en voor haar was het meteen duidelijk. Veel beter dan voorheen. Zij hoorde natuurlijk alle veranderingen (speler, HDMI-kabel en netkabels) tegelijk, maar dat was misschien ook maar goed. Wij hadden elke keer kleine stapjes gedaan, maar bij elkaar was dat dus een dusdanig verschil dat Annet het meteen hoorde.

Conclusie en dankwoord
Cinemike heeft met de gemodificeerde Marantz UD7007 een prachtproduct op de markt gezet en mag met recht een referentiespeler worden genoemd. Ik had al mogen ervaren dat gemodificeerde apparatuur een (groot) verschil kon maken, zo ook dit keer. De Marantz UD-7007CM staat dan ook sinds een paar weken op ons verlanglijstje, maar we moeten voor onszelf nog de upgrade verantwoorden, omdat het nu al heel erg lekker klinkt. Maar eerlijk is eerlijk, met de Marantz was het gewoon nog lekkerder. Bovendien was de match met de PM-11S3 uitstekend, die zich op zijn beurt uitstekend kon meten met een Classé CAP-151 en op sommige vlakken zelfs beter was en de voorkeur had.

Vik (en Joris), bedankt voor het mogen uitproberen van deze prachtige speler in mijn eigen set. Was voor mij de ideale manier om echt te kunnen beoordelen wat de meerwaarde kan zijn van de Marantz UD-7007CM. Ook bedankt voor het kunnen uittesten van de diverse kabels. De Furutech FP-Alpha 3 staat ook op mijn verlanglijstje, voor zowel de SR9600 als de PM-11S3.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive