MP3 in auto; mogelijkheden

Started by mikekiwi, May 15, 2007, 10:36:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Gezien het feit dat ik redelijk wat onderweg ben, heb ik graag een MP3-voorziening in de auto. Voorheen had ik een MP3-compatible headunit, maar mijn nieuwe voiture (Ford C-Max) is voorzien van een systeemradio die geen MP3-cdeetjes kan afspelen.
Ik heb een aux-ingang in laten bouwen (3.5 minijack) en daar mijn huidige MP3-speler op aangesloten (IAudio M3). Prima geluidskwaliteit, veel muziek (20Gb), maar toch niet ideaal...want:

-   batterijspeelduur net te beperkt ( 7 a 8 uur)
-   bediening niet intuïtief; niet lekker blindelings in de auto te bedienen en dus gevaarlijk tijdens het rijden. Nummertje vooruit of achteruit gaat wel, maar een andere playlist of album selecteren is een no-go.

De Iaudio is een heerlijke speler met prima geluidskwaliteit, maar ik denk niet de beste oplossing in mijn situatie. Ik zoek dus naar een andere manier om MP3 weer te geven in de auto, en dit zijn de mogelijkheden die ik zelf kon bedenken:

1.   extra battery-pack voor de Iaudio (€50); zeer lange speelduur dan, maar 't verandert de bediening niet echt . Ik zou dan wel de mp3 speler makkelijker weg kunnen bouwen (hoef hem toch niet vaak op te laden) en de afstandsbediening wat meer in het zicht kunnen plaatsen, dus het verbeterd wel iets.
2.   andere mp3-speler met lange batterijspeelduur en wat fijnere bediening (geheugen minimaal 4Gb)
3.   fabrieksradio vervangen door radio/cdspeler met MP3-mogelijkheid. Nadeel is dat ik dan de snelheidsafhankelijke volumeregeling en stuurbediening kwijtraak en weer met een frontje moet slepen. Ander nadeel is de beperkte capaciteit van een cd-tje, maar dat is niet onoverkomelijk. Stuurbediening is met een aantal radio's wel te regelen, maar kost ook weer extra uiteraard.

Helaas is er geen mooie ICE-link oplossing voor de Ford fabrieksradio om een iPod op aan te sluiten...

Qua kosten wil ik niet al te veel geld uitgeven; uitgaande van een verkoopwaarde van de Iaudio van zo'n €125 en een extra budget van zo'n 50-100 euro is het totaalbudget dus ca 200 euro.

Graag hoor ik of er nog andere opties zijn en eventueel welke mp3-spelers in aanmerking zouden kunnen komen als alternatief....

hdcompleted

Er zijn heel wat nieuwe autoradio's waar je USB sticks en geheugenkaarten op kan aansluiten. Je kan het zo duur maken als je wil het begint van 70-80 euro (B-merken) tot in de honderden euro's.

Gizz

waarom neem je geen autoradio met een harde schijf. betere geluidskwaliteit dan aux. mijn ervaring met aux is altijd het lage vermogen bij een hoge volume.

mikekiwi

Quote from: gizz on May 16, 2007, 10:30:48
waarom neem je geen autoradio met een harde schijf. betere geluidskwaliteit dan aux. mijn ervaring met aux is altijd het lage vermogen bij een hoge volume.

Met je eens, maar dat zal wel een lieve duit gaan kosten denk ik???

Gizz

misschien dat sony al iets heeft uitgebracht.
Misschien dat een goeie mp3 speler zoals de cowon xl5 goed werkt op een radio met een usb ingang. Die speler heeft zn 30uur accu. Die kost wel wat maar dan ben je er wel klaar mee. Ik heb em ook gehad en een betere geluidskwaliteit heb ik nog nooit gehoord.Tevens ondersteund hij ook flac. Bijna zelfde kwaliteit als wav maar wel kleinere bestanden.

BernHardN

zag laatst in een folder van de EHBO (eerste hulp bij onderdelen) een plug die je in je aansteker plugt en daarin kan een usb stik, het geluid kan je ontvangen op de radio

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

mikekiwi

@Gizz: heb net de bekende merken afgestruind, maar niets gevonden. De iAudio M3 die ik heb is qua audio en geluidskwaliteit gelijk aan de X5L dus dat kan ik redelijk inschatten. Dat is prima. De bediening blijft hetzelfde (= dezelfde knoppenkast) en dat blijft dus ook even gevaarlijk  :(

@BernhardN: het verbinden is geen enkel probleem, daar is zoals in het starttopic gezegd al een connectie-plugje voor voorhanden...
Overigens zuigt de FM-kwaliteit van de Ford-radio redelijk grote tijd, dus zo'n mini FM-zender oplossing is geen vooruitgang op wat ik nu heb.

Bart_M

Ik heb een sony radio in de auto met een dvd speler. Prijs hiervan valt ook erg mee.
DVD'tje erin met MP3's, dat is voldoende voor heel wat luisteruurtjes. ;)

mikekiwi

Quote from: Bart_M on May 16, 2007, 12:08:10
Ik heb een sony radio in de auto met een dvd speler. Prijs hiervan valt ook erg mee.
DVD'tje erin met MP3's, dat is voldoende voor heel wat luisteruurtjes. ;)

Ja, begin ook steeds meer daarnaar te neigen. Welk model heb je en start ie ook een beetje snel op (is de radio dus niet 5 minuten bezig met inlezen van de DVD met MP3)?

mrrepel


Gizz

Kijk maar eens bij www.rondevries.nl.
bij panasonic is een goeie in de aanbieding.
of bij jvc een dvd speler + scherm

Durk

als je een fabrieksradio hebt, dan zou ik geen andere radio nemen. ziet er toch niet uit..

en geen stuurbediening..

gewoon even aan je dealer vragen. als hij een beetje fordofiel is weet hij vast wel een goede oplossing.

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

SpeedyAndré

Het lijkt misschien een omweg, maar er zijn tegenwoordig ook mp3 players met bluetooth en losse bluetooth receivers waar een 3,5mm jack op zit (o.a. van SonyEricsson).
Het receivertje werkt op een batterij en er zit ook een ingang voor een oplader bij, die je op de sigarettenaansteker kan prikken.
Veel mobieltjes hebben tegenwoordig a2dp (stereo bluetooth audio) en kunnen met 4GB geheugenkaartjes werken :)
Ik heb ook mp3 players gezien met 4GB en bluetooth, de Ipod is dan eigenlijk maar een simpel ding  ;D
Dan zijn er nog losse bluetooth transmitters die je op bijv. een Ipod kan aansluiten als je die al hebt.

Parrot heeft de MK6000 carkit (rond €200,-) die je op de radio kan aansluiten (speakers of line-in) en deze kan stereo bluetooth audio weergeven :)
Het voordeel van zo'n carkit is dubbel: Je belt hands-free en je kan er muziek mee op de autoradio weergeven (gaat allemaal automatisch).
Extra makkelijk is dat je met deze carkit een volgend muziek nummer kan kiezen.



André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

mikekiwi

Quote from: Durk on May 16, 2007, 22:21:48
als je een fabrieksradio hebt, dan zou ik geen andere radio nemen. ziet er toch niet uit..
en geen stuurbediening..
gewoon even aan je dealer vragen. als hij een beetje fordofiel is weet hij vast wel een goede oplossing.

Tja, ben het deels wel met je eens, maar het praktisch nut wil ook wat... Het ironische is dat Ford een prachtradio heeft als upgrade op de 6000CD die ik heb: een Sony-variant, dubbel-Din waarbij je alle voordelen van de fabrieksradio houdt, maar die wel MP3 kan afspelen.
Helaas was die alleen verkrijgbaar als upgrade op de Futura-uitvoering, terwijl ik een Trend heb. En die radio is niet los verkrijgbaar... :-[

@SpeedyAndré: mooi spul; helaas niet voor mij zo geschikt. Ik heb al een GSM met bijpassende carkit in de wagen die ik niet zo 1-2-3 kan vervangen. En om er nu 2 in te bouwen is ook weer zo wat ;)

SpeedyAndré

Een andere radio inbouwen hoeft niet lelijk te zijn met dit soort raamwerken:





Een andere radio zou ik eerder overwegen dan allerlei losse apparaten, tenzij je ze al hebt (zoals ik) :)
Als de 'speciale' 2-din radio van Sony is dan kan je die ook wel ergens anders krijgen denk ik.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

mikekiwi

Heb dus al een carkit met houder en een navigatie-cradle (pda in Brodit-houder) en dus de mp3-speler nu in een vakje liggen. Een andere radio houdt het wel zo opgeruimd...

Die houders zijn inderdaad niet slecht; verder nog een iso-ombouwstekker nodig en eventueel een stuurwielafstandsbedieningadapter (afhankelijk van of het met de te kiezen radio mogelijk is).

Die Sony is een model dat speciaal voor Ford is gemaakt (dubbeldin met extra zijruimte) en zit dus niet standaard in het Sony-assortiment. Is zeer zeldzaam wel eens op Marktplaats voorbijgekomen...

mikekiwi

Probleem opgelost! Ben sinds gister de eigenaar van een - inmiddels reeds ingebouwde  - Ford/Sony MP3-autoradio. Afkomstig uit een demo-auto, volledig functionerend en met 3 mnd garantie.
Dit is dus een naadloos passende originele Ford-radio die normaliter alleen als upgrade op duurdere versies verkrijgbaar is.
De stuurbediening is behouden gebleven en ook nog de volume-verhoging als je harder gaat rijden, me is very happy!

Iedereen bedankt voor de reacties!

SpeedyAndré

Mooi geregeld, da's beter dan de genoemde alternatieven :)
Is dit nog een warme douche bij Kassa waard of heb je het volle pond betaald  ??? :-\

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

mikekiwi

Quote from: SpeedyAndré on May 25, 2007, 20:51:43
Mooi geregeld, da's beter dan de genoemde alternatieven :)
Is dit nog een warme douche bij Kassa waard of heb je het volle pond betaald  ??? :-\

Eh...is via Marktplaats.nl opgesnuffeld (van iemand die in de schadebranche werkt); Ford zelf is dus niet tussenbeide geweest...
Reguliere upgrade-prijs vanaf de normale cd-speler naar deze MP3-radio is 300 euro, maar dan krijg je er ook wat extra goede speaker geinstalleerd. Deze upgrade was om de één of andere reden bij aanschaf niet mogelijk op de uitvoering die ik rijdt. Saillant detail: mijn Cmax werd standaard geleverd met een radio-cassettespeler...in 2007... ;)

Ik heb 225 euro betaald, maar heb nog wel ook de oude radio-cdspeler in bezit; die laatste gaat aan het einde van de lease-termijn weer in de auto en maak ik iemand anders weer blij met de mp3-radio voor een mooi bedragje.

Mrwhoopie

Ik had tot vorige week het zelfde probleem,had alles geprobeerd,jack-aansluiting,fm-transmiiter,bluethoot en niks was echt deftig.
Ik heb nu een nieuwe radio gekocht die eigenlijk ontworpen is met de mensen van apple,en hij heeft bluethoot zodat de gsm er mee op aangesloten kan worden (voor een meerprijs)
Ook stuurwiel bediening en extra display worden mee aangesloten.
de bediening is dus top.
Al mij playlists,songs,albums zijn op de headunit en met het stuurwiel bereikbaar net zoals de contacten van mijn gsm.De geluidskwaliteit is het beste dat ik de ipod ooit heb horen spelen.
Dus mijn goede raad is spaar door en koop u deze:


Palu

Quote from: Mrwhoopie on July 16, 2007, 00:14:04
Ik had tot vorige week het zelfde probleem,had alles geprobeerd,jack-aansluiting,fm-transmiiter,bluethoot en niks was echt deftig.
Ik heb nu een nieuwe radio gekocht die eigenlijk ontworpen is met de mensen van apple,en hij heeft bluethoot zodat de gsm er mee op aangesloten kan worden (voor een meerprijs)
Ook stuurwiel bediening en extra display worden mee aangesloten.
de bediening is dus top.
Al mij playlists,songs,albums zijn op de headunit en met het stuurwiel bereikbaar net zoals de contacten van mijn gsm.De geluidskwaliteit is het beste dat ik de ipod ooit heb horen spelen.
Dus mijn goede raad is spaar door en koop u deze:



Ik kocht recent deze Sony die heeft Bluetooth en ook Bluutooth MP3 streaming (rechtstreeks uit je mobiel) en ook nog een ingebouwde Bluetooth carkt. (€ 160).
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Mrwhoopie

Maar dan moet je telkens op je mp3 speler nummers gaan selecteren enzo,het werkt maar het is iets omslachtiger.

EdoE

Doet er eigenlijk überhaupt zo'n radio aan FLAC?

Cheers,

Edo (1000)

Mrwhoopie

call me stupid,maar wa is FLAC??

Teejoo

Quote from: SpeedyAndré on May 17, 2007, 11:51:04
Een andere radio inbouwen hoeft niet lelijk te zijn met dit soort raamwerken:





Een andere radio zou ik eerder overwegen dan allerlei losse apparaten, tenzij je ze al hebt (zoals ik) :)
Als de 'speciale' 2-din radio van Sony is dan kan je die ook wel ergens anders krijgen denk ik.

André  8)
Hebben ze dit ook voor een Renault Vel Satis?