cd speler of dedicated loopwerk?

Gestart door DA BoSS, april 9, 2007, 09:01:59

Vorige topic - Volgende topic

DA BoSS

Citaat van: garmtz op april 11, 2007, 09:17:03
Burmester gebruikt ook snaaraangedreven loopwerken, maar ze pimpen hun uiterlijk wat en doen er nog duurdere componenten in dan CEC. Ook een zeer goed alternatief zijn de snaar-loopwerken van Parasound, maar ze zien er wel wat minder fraai uit dan de CEC's.

Is gewoon heel mooi en zeer betaalbaar!

De CD7 is een van de mooiste CD-spelers die ik ken. Wel ERG duur.

Ik dacht te weten dat CEC ook een paar loopwerken heeft die echt in de absolute top meespelen?
(dus ook onbetaalbaar ;D)

Maargoed qua betaalbare (budget) loopwerken moet ik dus vooral zo'n CEC eens aan de tand gaan voelen, getuige de tips totnutoe.... O0
Iemand nog tips voor nog goedkopere loopwerken, die het mogelijk aardig kunnen doen in mijn set?

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Zoals gezegd: de Parasound snaarloopwerken. Verder de CMD-4/9 loopwerken in spelers als de Marantz CD-80 (ik heb er nog eentje staan, mag voor weinig weg, gebouwd als een tank... ;)).

Ik vind zelf de TEAC loopwerken erg analytisch. Een beetje TE voor jouw set denk ik.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: DA BoSS op april 11, 2007, 08:51:38
;D

Noem het maar weer een gut-feeling, maar ik vermoed dat zo'n (betaalbare) CEC bij mij geen blijvertje zal blijken.

Je moet je buikgevoel aanpassen want hij zet je constant op het verkeerde been... :P
Verder nog een nauwkeuriger budget want er is voor elk wat wils....en hier vliegen allerlei soorten loopwerken je om de oren evenals spelers en ook nog eens in allerlei prijscategorieen......dus een advies gaat niemand lukken  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DA BoSS

Citaat van: garmtz op april 11, 2007, 09:52:47
Zoals gezegd: de Parasound snaarloopwerken. Verder de CMD-4/9 loopwerken in spelers als de Marantz CD-80 (ik heb er nog eentje staan, mag voor weinig weg, gebouwd als een tank... ;)).

Ik vind zelf de TEAC loopwerken erg analytisch. Een beetje TE voor jouw set denk ik.

:D...dat vermoedde ik zelf ook al een beetje, net als een Tag loopwerk?

ik ga eens nadenken over die cd-80 8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Citaat van: DA BoSS op april 11, 2007, 17:01:10
:D...dat vermoedde ik zelf ook al een beetje, net als een Tag loopwerk?

Ik vind een Tag eigenlijk wat tammer dan een TEAC. De TEACs zijn uitgesprokener in hun dynamiek. Beiden zijn analytisch, maar de TEAC is dynamischer en de Tag wellicht gedetailleerder (hangt af van WELK TEAC transport).

Citeerik ga eens nadenken over die cd-80 8)

Is goed.:)

DA BoSS

Citaat van: Erik van Voorst op april 11, 2007, 13:14:21
Je moet je buikgevoel aanpassen want hij zet je constant op het verkeerde been... :P
Ik ben je even kwijt ???

Citeer
Verder nog een nauwkeuriger budget want er is voor elk wat wils....en hier vliegen allerlei soorten loopwerken je om de oren evenals spelers en ook nog eens in allerlei prijscategorieen......dus een advies gaat niemand lukken  ;D

goed idee!

Ik zoek advies voor de korte termijn:

-of een Audionet Art V2 kopen
-of de Denon DVD3910 laten modificeren
-of een apart loopwerk van zo goedkoop mogelijk (maximaal 1000 euro)kopen
-of helemaal niks doen (want ik geniet nog steeds ONTZETTEND van mijn huidige meuk ;D)

Mijn lange termijnplannen zitten in de 4000+ euro klasse.

mvg, O0

oud_account_1

Er zijn mensen die de Sony PlayStation als loopwerk gebruiken en die wordt dan de hemel in geprezen.
Voor 400 euro mag je die van mij kopen ;)

edit: ik zie dat je op de lange termijn 4000+ uit wilt geven, dan stel ik voor dat we 11 termijnen van 400 euro aanhouden  8) ;D

(voor 25 trouwens ook)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik vind het onverklaarbaar dat je onderbuikgevoel zulke prima loopwerken en spelers afwijst....dus of je hebt slecht gegeten of je hebt mij reuze nieuwsgierig gemaakt wat jou nu aan het twijfelen brengt...(maar ja dat weet je niet want het is onderbuik >:D).

Om mijn woorden kracht bij te zetten ik heb 2 weken geleden een standaard CEC TL 51 gewoon een peperdure Meridian horen wegspelen...vol ongeloof zat ik....er werd dezelfde interlink gebruikt van Goldmund....dus prijs/kwaliteit durf ik echt aan te bevelen......als je dan ook nog een betere klok erin laat zetten heb je nooit meer last van je buik... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op april 11, 2007, 20:50:29
Om mijn woorden kracht bij te zetten ik heb 2 weken geleden een standaard CEC TL 51 gewoon een peperdure Meridian horen wegspelen...vol ongeloof zat ik....er werd dezelfde interlink gebruikt van Goldmund....dus prijs/kwaliteit durf ik echt aan te bevelen......als je dan ook nog een betere klok erin laat zetten heb je nooit meer last van je buik... ;D
Kortom, tijd om mijn CEC TL5100 met tentclock eens te horen  ;D

DA BoSS

Citaat van: squadra op april 11, 2007, 17:24:30
Er zijn mensen die de Sony PlayStation als loopwerk gebruiken en die wordt dan de hemel in geprezen.
Voor 400 euro mag je die van mij kopen ;)

edit: ik zie dat je op de lange termijn 4000+ uit wilt geven, dan stel ik voor dat we 11 termijnen van 400 euro aanhouden  8) ;D

(voor 25 trouwens ook)

;D

DA BoSS

Citaat van: Audioloog op april 11, 2007, 21:45:54
Kortom, tijd om mijn CEC TL5100 met tentclock eens te horen  ;D

je hebt PM >:D

DA BoSS

:D

DA BoSS

Heb net bezoek gehad van Audioloog.
Gewapend met zijn gemodificeerde CEC TL-5100Z (Tentlabs) en zijn welbekende Monica non-os DAC heeft ie me getrakteerd op een heerlijk ochtendje muziek O0

Alvast bedankt voor de lekkere demo, verslagje volgt zsm :D

hifiman

En ik ben net terug van mijn bezoek aan Jasper. Je hebt in elk geval een mooie set waar met plezier naar te luisteren valt. Je mist alleen nog een CEC  >:D

Na jou verslagje zal ik ook miijn commentaar geven (al denk ik dat we redelijk op 1 lijn zitten..).

In elk geval bedankt voor de gastvrijheid en ook ik vond het een leuke luistersessie.  :)

DA BoSS

CEC TL-5100 op bezoek                       22-04-07

Naar aanleiding ditzelfde topic was ik erg benieuwd geworden naar de CEC speler van Audioloog O0
Een tijd geleden had ik zijn speler al eens aan het werk gehoord, maar dat was in een hele andere set en voor zijn Tentlabs modificatie.
Dus mijn stoute schoenen aangetrokken en Audioloog gevraagd of hij het leuk vond zijn speler eens te demo'en.

Gelukkig vond hij dat geen probleem, en afgelopen zondag was het zover:

Audioloog had niet alleen zijn C.E.C. meegenomen, maar ook de welbekende Monica DAC 8)
Direct na aankomst gelijk maar alles aangesloten.... kon de apparatuur even opwarmen terwijl wij lekker rustig konden bijpraten.
Uiteindelijk hebben we 5 verschillende opstellingen de revue laten passeren:

• Denon DVD-3910 + AudioNET DAC
  • CEC TL-5100Z + AudioNET DAC
  • CEC TL-5100Z, analoog aangesloten
  • AH! Tjoeb Reference, analoog aangesloten
  • CEC TL-5100Z + Monica DAC

(Plus: AudioNET SAM V2, Wilson Benesch Discovery & LAT bekabeling)

Indrukken:

Wegens andere verplichtingen, en het mooie weer van afgelopen zondag hebben we het redelijk kort en bondig gehouden.
En da's nog knap lastig: leuke & leerzame gesprekken, mooie muziek..... ;D

De meeste tijd hebben we besteed aan de CEC+Audionet combinatie, en dit klonk heel prettig :D
De C.E.C. zorgde in mijn set voor een wat prettigere & natuurlijkere weergave tov de Denon.
Ook was de basweergave wat strakker (minder aangezet), de scheiding der instrumenten beter en vond ik de resolutie uitstekend!
En op punten als rhytm, pacing& timing was ik ook erg onder de indruk...

Wat me daarbij opviel was de relatief grote impact van de filter-stand (schakelaar) op de AudioNET DAC.
Met de Denon merk ik niet altijd veel verschil tussen de twee standen, maar met de C.E.C. als loopwerk waren de verschillen duidelijk hoorbaar!

De C.E.C. analoog aangesloten pakte in mijn set ook mooi uit, wellicht bijna nog iets coherenter en vloeiender dan met de AudioNET DAC.

De AH! Tjoeb kon de CEC gister niet echt bijbenen, punt. Dat verbaasde me geheel niet aangezien de match met mijn versterker niet ideaal is, dus snel weer verdergegaan.... :P

De Monica DAC werd uiteindelijk het klapstuk O0 (Ronald zijn zelfbouwproject, zie hier)
Een non-oversampling DAC kom je niet zo vaak tegen, maar zoals de Monica gister stond te 'spelen' vraag je je af waarom >:D

De Monica maakte het geheel net weer een stapje muzikaler.... wat analoger en natuurlijker.
De stemmen klonken gewoonweg prachtig, een beetje magie?
Matchte gister echt goed in met de rest van de set en de muziek.
Petje af voor Monica-Audioloog 8)

Overpeinzingen

-De randen van de soundstage lagen niet 110% lekker in mijn oor.
Ik vond het geluidsbeeld soms net een tikje te groot en niet helemaal duidelijk afgebakend aan de randen?
Met de non-os DAC erop werd het geluidsbeeld weer wat intiemer, met een duidelijker eind van de soundstage.
Wellicht verklaart dat ook deels waarom ik zo laaiend enthousiast was over de Monica?
....voor mij net iets muzikaler en natuurlijker :-*

Conclusie

Een van mijn belangrijkste vragen was of het echt de moeite waard zou zijn de Denon als loopwerk te vervangen voor iets anders?
Het antwoord is ja, er valt nog best veel te winnen: in vergelijk met CEC heeft mijn Denon iets metaligs en vermoeiends.
Ook klinkt het geheel iets platter & minder vloeiend en is de bas iets minder strak.
Maar het is ook weer niet zo dat de Denon nou ontzettend veel laat liggen, het geluid is best acceptabel en genietbaar.
De geconstateerde minpunten zijn dus wel reëel, maar geenzins dramatisch ....

De CEC daarentegen vond ik een hele fijne speler.
Prettig en makkelijk luisterende speler, met een erg goede resolutie (modificatie?).
Ik heb mezelf een paar keer gewoon moeten dwingen om even verder te gaan met vergelijken, de muziek klonk gewoon te lekker ;D

-----

Audioloog, ik vond het heel gezellig!
Bedankt voor je bezoekje, en veel succes met je eigen luister-sessie van vanavond >:D

groeten

FrankB

Goed verhaal Jasper. Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jean Sibelius

Citaat van: FrankB op april 24, 2007, 09:16:09
Goed verhaal Jasper.
Het blijft mooie materie... loopwerken en DAC's.

Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen.
Misschien heb je geluk en gaat Audioloog zijn DAC en loopwerk binnenkort upgraden ;D

Overigens afgelopen donderdag zelf een gemodificeerde Audio-Note DAC gehoord op de audioclub.
ERG indrukwekkend en ondertussen de afspraak gemaakt dat we deze een keertje gaan vergelijken met mijn huidige.

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

DA BoSS

Goed verhaal Jasper. Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen.

Thx, ik ook... ;D

DA BoSS

Citaat van: Jean Sibelius op april 24, 2007, 09:26:00
Het blijft mooie materie... loopwerken en DAC's.
Misschien heb je geluk en gaat Audioloog zijn DAC en loopwerk binnenkort upgraden ;D
Dat zou natuurlijk zo maar kunnen >:D ;D

Citeer
Overigens afgelopen donderdag zelf een gemodificeerde Audio-Note DAC gehoord op de audioclub.
ERG indrukwekkend en ondertussen de afspraak gemaakt dat we deze een keertje gaan vergelijken met mijn huidige.

Gaaf, ben benieuwd hoe dat matcht met je loopwerk & rest van de set!
:D

hifiman

Citaat van: Jean Sibelius op april 24, 2007, 09:26:00
Upgraden in elk geval niet, maar de kans bestaat dat ik een zijsprong naar pc based audio (squeezebox?) ga doen.
Het zal nog even wat vergelijk sessies kosten alvorens ik hier een ei over leg, maar de bedoeling is wel om binnen zeg 2 weken dat ei eens te leggen  ;D

Overigens, als het boeiend vind ben ik (nog steeds) bereid om eens met de Monica DAC bij je langs te komen  :)

Ik zal zodra ik de gelegenheid heb ook even mijn commentaar op Japers leuke verslagje geven  ^-^

Jean Sibelius

Citaat van: Audioloog op april 24, 2007, 13:50:05
Overigens, als het boeiend vind ben ik (nog steeds) bereid om eens met de Monica DAC bij je langs te komen :)
Hoi Ronald,

Lijkt me zeker boeiend, dus het lijkt me leuk om binnenkort eens wat af te spreken! :)

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

hifiman

Citaat van: Jean Sibelius op april 24, 2007, 13:55:05
Hoi Ronald,

Lijkt me zeker boeiend, dus het lijkt me leuk om binnenkort eens wat af te spreken! :)

Groetjes, Jan
Ok dan doen we dat (komend weekend kan ik in elk geval niet) via pm wel even  :)

DA BoSS

Citaat van: Audioloog op april 24, 2007, 13:50:05
Ik zal zodra ik de gelegenheid heb ook even mijn commentaar op Japers leuke verslagje geven  ^-^

doe maar rustig aan hoor O0

hifiman

Citaat van: DA BoSS op april 23, 2007, 22:56:04
Wegens andere verplichtingen, en het mooie weer van afgelopen zondag hebben we het redelijk kort en bondig gehouden.
En da's nog knap lastig: leuke & leerzame gesprekken, mooie muziek..... ;D
Al met al zijn we volgens mij toch nog bijna vier uurtjes zoet geweest  ;D

De meeste tijd hebben we besteed aan de CEC+Audionet combinatie, en dit klonk heel prettig :D
De C.E.C. zorgde in mijn set voor een wat prettigere & natuurlijkere weergave tov de Denon.
Ook was de basweergave wat strakker (minder aangezet), de scheiding der instrumenten beter en vond ik de resolutie uitstekend!
En op punten als rhytm, pacing& timing was ik ook erg onder de indruk...
Inderdaad, ik hoorde exact dezelfde verschillen als bijvoorbeeld tussen mijn Squeezebox (digitale uitgang) en de CEC. Ik ben er dan ook van overtuigd dat jitter (in het geval van de Denon) hier de voornaamste boosdoener is.
Tov de CEC klinkt de Denon dan opeens wat "hard" en "digitaal".

De C.E.C. analoog aangesloten pakte in mijn set ook mooi uit, wellicht bijna nog iets coherenter en vloeiender dan met de AudioNET DAC.
Yep, vooral vloeiender inderdaad dit zal te danken zijn aan de 8x oversampling icm de discrete schakeling (geen opamps).
Het digitale filter heeft (volgens eigen zeggen) amper last van pre- en post-ringing en dat zal de goede pace en timing verklaren.

De AH! Tjoeb kon de CEC gister niet echt bijbenen, punt. Dat verbaasde me geheel niet aangezien de match met mijn versterker niet ideaal is, dus snel weer verdergegaan.... :P
De Tjoeb was inderdaad geen partij, hetgeen ik zelf een tijd terug ook al had geconstateerd :P

De Monica DAC werd uiteindelijk het klapstuk O0 (Ronald zijn zelfbouwproject, zie hier)
Een non-oversampling DAC kom je niet zo vaak tegen, maar zoals de Monica gister stond te 'spelen' vraag je je af waarom >:D
De Monica DAC kwam inderdaad erg goed uit de verf bij jou en de typische non-oversampling/non-filtering eigenschappen (zeer goede response in het tijdsdomein) waren duidelijk hoorbaar. Daar staat tegenover dat de oversampelende DAC van de CEC wat vloeiender klinkt, maar ik gaf ook zonder twijfel de voorkeur aan het Monica geluid.

De Monica maakte het geheel net weer een stapje muzikaler.... wat analoger en natuurlijker.
De stemmen klonken gewoonweg prachtig, een beetje magie?
De 1545 DAC chip heeft zowiezo een mooie "mid-range". Dezelfde chip wordt in de Tjoeb gebruikt!

Petje af voor Monica-Audioloog 8)
Dank U  ;D Overigens voor de meelezers, dit is niet de standaard Monica DAC, maar eentje met een heel andere discrete I/V stage en virtual-battery voeding  O0

hifiman

-De randen van de soundstage lagen niet 110% lekker in mijn oor.
Ik vond het geluidsbeeld soms net een tikje te groot en niet helemaal duidelijk afgebakend aan de randen?
Misschien zou ik het wat anders omschrijven, maar ik snap precies wat je bedoeld. De CEC DAC geeft een wat (onnatuurlijke) 3D virtuele soundstage, terwijl de Monica DAC meer een "ze staan in je kamer te spelen" stage creeert.

....voor mij net iets muzikaler en natuurlijker :-*
Zonder meer, niet persee technisch de beste maar zeker muzikaler!  :)

Een van mijn belangrijkste vragen was of het echt de moeite waard zou zijn de Denon als loopwerk te vervangen voor iets anders?
Het antwoord is ja, er valt nog best veel te winnen: in vergelijk met CEC heeft mijn Denon iets metaligs en vermoeiends.
Ook klinkt het geheel iets platter & minder vloeiend en is de bas iets minder strak.
Maar het is ook weer niet zo dat de Denon nou ontzettend veel laat liggen, het geluid is best acceptabel en genietbaar.
De geconstateerde minpunten zijn dus wel reëel, maar geenzins dramatisch ....
Er is zeker goed te luisteren naar de Denon, maar ik vond persoonlijk het verschil wel dusdanig dat een upgrade haast een must is  >:D Maar goed ik luister denk ik wat meer technisch/analyserend dan jij doet (vind dat zelf een nadeel :P).

De CEC daarentegen vond ik een hele fijne speler.
Prettig en makkelijk luisterende speler, met een erg goede resolutie (modificatie?).
Absoluut het is de Tentclock geweest die de eigenschappen van deze speler op een hoger plan hebben getild!

Audioloog, ik vond het heel gezellig!
Bedankt voor je bezoekje, en veel succes met je eigen luister-sessie van vanavond >:D
Ik vond het ook gezellig en ben dankzij dit bezoek opeens extra tevreden met mijn speler en DAC  :D  ;D

Ronald