Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Hoi allemaal,

Ik heb de Monica 2 non oversampling DAC (TDA 1545A) van diyparadise besteld en deze is reeds onderweg naar mij  :)

Ik hoop komend weekend deze dac te kunnen testen en dan zal ik hier mijn ervaringen met jullie delen.

O ja, Monica reclockt ook nog eens dus dat is niet verkeerd  :)

Ik ga in eerste instantie voor een batterij voeding en heb zojuist een loodaccu 12 V 7,2 Ah besteld  :P
Dit is even de goedkoopste methode voor een stabiele en schone voeding.

Monica is besteld in de hoop daarmee een warmer/analoger geluid te krijgen met cd. Mocht Monica echter minder goed bevallen dan de bestaande DAC in mijn CEC TL5100Z cd speler dan wordt Monica ingezet als DAC voor de satelliet ontvanger (radio) of de dvd speler (muziek dvd's).

Monica gebruikt geen opams voor zijn I/V conversie en dat zie ik als een voordeel. De vraag is wel of het wat lage uitgangsnivo genoeg is voor mijn versterker, ik verwacht echter van wel. Zo niet dan zou er nog wel eens een buizen stage bij kunnen komen.  8)

Groetjes,

Ronald

reMC

Leuk hoor :)

Zitten er black gates in? Die mag je wat mij betreft dan DIRECT vervangen door bijv Elna's, ik heb nog een boel liggen ;)

hifiman

Citaat van: reMC op november 13, 2006, 14:55:57
Leuk hoor :)

Zitten er black gates in? Die mag je wat mij betreft dan DIRECT vervangen door bijv Elna's, ik heb nog een boel liggen ;)
Er zitten inderdaad black gates in. Jij vind de Elna's beter begrijp ik?

garmtz

Audioloog, elk voordeel hep z'n nadeel...

reMC

Citaat van: Audioloog op november 13, 2006, 14:57:22
Er zitten inderdaad black gates in. Jij vind de Elna's beter begrijp ik?

Black Gates klinken een stuk 'digitaler'. Elna is (vooral op de uitgangen, c9 en c16) een stuk ronder, warmer en rijker. Het lijkt minder dynamisch maar het instrument wordt gewoon minder uit elkaar getrokken (mijn ervaring in bepaalde sets...) Black Gate is daar wel opener denk ik.

hifiman

hifiman

Monica zit even vast in Shanghai  >:(

Nov 14, 2006      12:41 PM    

Shipment exception      

SHANGHAI CN     

Delay beyond our control

searcher

Citaat van: Audioloog op november 14, 2006, 09:54:14
Monica zit even vast in Shanghai  >:(

Nov 14, 2006      12:41 PM    

Shipment exception      

SHANGHAI CN     

Delay beyond our control

Mijn bescheiden advies :

Ik zou eerst de Monica testen,,,, laten bezinken en steeds maar weer beluisteren. ;D
Hierna zou ik pas de bovengenoemde onderdelen vervangen. :D

Tenzij je er 2 koopt en de een als standaard gebruikt voor het vergelijk. ;D

mvg Searcher

hifiman

Citaat van: searcher op november 14, 2006, 10:47:16
Mijn bescheiden advies :

Ik zou eerst de Monica testen,,,, laten bezinken en steeds maar weer beluisteren. ;D
Hierna zou ik pas de bovengenoemde onderdelen vervangen. :D

Tenzij je er 2 koopt en de een als standaard gebruikt voor het vergelijk. ;D

mvg Searcher
Hoi Bob,

Dat was ik ook van plan hoor. Ik hoop dat ik van het weekend al aan de slag kan met Monica, maar ja dan moet ze niet te lang in Shanghai blijven hangen  ;D

Raphie

Citaat van: Audioloog op november 14, 2006, 10:57:43
Ik hoop dat ik van het weekend al aan de slag kan met Monica,

Wat vind je vrouw daarvan? of doet ze mee?  ;D
JBL PRX Power!

R

hifiman

Citaat van: Raphie op november 14, 2006, 11:00:55
Wat vind je vrouw daarvan? of doet ze mee?  ;D
Die moet komend weekend werken  >:D

Raphie

Owh anders kon ze helpen het doosje vast te houden terwijl jij je pook in Monica ging zetten  ;D
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op november 14, 2006, 11:11:14
Owh anders kon ze helpen het doosje vast te houden terwijl jij je pook in Monica ging zetten  ;D
:-X

hifiman

Ik heb de ontwerper een e-mail gestuurd met de vraag of het een goed plan is om 2 TDA1545 chips te stacken om zo de output te verdubbelen en daarmee de noodzaak tot een aktieve gain stage te elimineren.

Overigens ga ik het zowiezo eerst zonder gain stage proberen, de ingangsimpedantie van mijn Lyngdorf SDAi2175 is 100k en dat lijkt me hoog genoeg (t.o.v. de weerstand die al gebruikt wordt voor de I/V conversie) om de DAC niet teveel te belasten.

hifiman

Een ander punt is nog even het volgende. Ik heb een goedkope 12V loodaccu besteld. Mag je zo'n accu op zijn kant leggen of moet tie persee recht op staan  ???

Als Monica goed bevalt dan ga ik mijn hoofd eens breken over de beste voedingsoplossing, en dat zou best wel eens het behouden van die accu kunnen zijn  ;D

Uiteraard plaats ik nog een dikke elco (6800 UF ofzo parallel aan een klein MKP c'tje van 10 nF) parallel aan de batterij om dynamiekbeperkingen te voorkomen.

hifiman

En dan zou ik nog de klok kunnen vervangen door een Tent klok, maar dat is iets voor de toekomst. De doelstelling is om eerst zo min mogelijk geld uit te geven. Als Monica beter bevalt als mijn bestaande DAC (geintegreerd in cd speler) dan vind ik het de moeite waard om er meer geld in te gaan steken  :)

Het hele master/slave (waarbij de DAC dan master is en het loopwerk slave) is natuurlijk de beste optie, maar dit heeft dan weer als nadeel dat je niet meer flexibel bent (in de zin van effe een andere cd speler proberen ofzo). Om dit soort praktische redenen ga ik het denk ik zowiezo bij asynchroon clocken (spdif dus) houden.

searcher

Citaat van: Audioloog op november 14, 2006, 11:09:12
Die moet komend weekend werken  >:D

Zo je trekt er een heel weekend voor uit  ;D

Gr Searcher

hifiman

Citaat van: searcher op november 14, 2006, 15:40:33
Zo je trekt er een heel weekend voor uit  ;D

Gr Searcher
Nee hoor, ik hoop maar een middagje nodig te hebben om haar te laten zingen  ;D

hifiman

Ondertussen heb ik al antwoord van Yeo (ontwerper Monica DAC). Hij heeft geen goede ervaringen met het stacken van 1545 chips. Hij raadt het dus af...

reMC

Citaat van: Audioloog op november 14, 2006, 15:55:47
Ondertussen heb ik al antwoord van Yeo (ontwerper Monica DAC). Hij heeft geen goede ervaringen met het stacken van 1545 chips. Hij raadt het dus af...

Diezelfde ervaringen heb ik het met stacken van de 1543...

hifiman

Citaat van: reMC op november 14, 2006, 17:28:31
Diezelfde ervaringen heb ik het met stacken van de 1543...
Ok. Wel apart, er zijn ook mensen die er 16 stacken en beweren dat het een stuk beter klinkt. Persoonlijk lijkt het mij dat meer zoveel chips stacken je juist problemen introduceert (oppikken van ruis/brom).

hifiman

Monica is in den lande!  :D
Ik verwacht dat als ik vanavond thuiskom ze bij een van de buren op me ligt te wachten  ;D

Overigens moet ik dan nog even wachtten op de loodaccu die ik besteld heb, maar zo als het er nu naar uitziet dan staat Monica zaterdag avond te spelen  :)

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Nov 15, 2006       11:35 AM     

Delivered      

Delivered to address other than recipient

Hopelijk worden daar de buren mee bedoeld en niet een of ander random adres  ;D