Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

KlipschHT

Hele mooie aanwinst! Ben zeer benieuwd, kom binnenkort graag even luisteren!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, BK XXLS 400 DF, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

MarkD

Van harte welkom na het septemberfeest😉
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

oortjes

Een setje Focal Sopra 2 gekocht en dit weekend mijn Focal Spectral's verkocht. Zeker niet dat de Spectral's tekort schoten maar ik vind de Sopra 2 veel mooier en klinken zeker niet minder goed in mijn kamer. Ik heb ze een aantal dagen kunnen vergelijken. Laag gaat wat verder door en het hoog is gelukkig niet scherper, daar was ik wel bang voor. Stemmen klinken mooier en de plaatsing van het muziekbeeld is anders, dus besloten om de Sopra 2 te behouden.

Ik drijf ze nu aan met een Naim Nova en dat gaat goed. Voor mij wel de vraag: zou een 250DR veel aan de muziek beleving toevoegen wanneer ik de Nova als bron zou gebruiken? Of zelfs een 300DR?

Iemand ervaring?

Ander mogelijkheid voor mij is eventueel te investeren in New Classic 200 serie maar dat is wel een hele forse uitgave.
(ff vloeken in de kerk, ik kan natuurlijk ook eens de andere kant opgaan door een vette klasse A versterker van Accuphase er voor te zetten :) )
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N+S; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc
Thorens TD124 `MK2 (nog in revisie)

addesmo

Goedkoopste klasse A van Accuphase is ook 11000€  ;D

vanzomereng

Citaat van: addesmo op januari  8, 2024, 12:37:02Goedkoopste klasse A van Accuphase is ook 11000€  ;D

Plus extra energie-rekening

By the way, ik ben niet zo gecharmeerd van klasse A, ik heb het gevoel dat die extra warmte-ontwikkeling niet echt bevordelijk is voor de levensduur v/h apparaat.
Verder heeft men blijkbaar nogal wat extra verwachtingen van een klasse A : "beter"?, "warmer geluid"?.
Probeer maar gewoon eerst een klasse AB van Accuphase en kijk/hoor eerst wat dit brengt  :lookaround:

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

oortjes

Afgelopen weken naar meerdere dealers / handelaren geweest om te luisteren naar een aantal merken om me breed te oriënteren.
Accuphase is daarbij voor mij al afgevallen net als de New Classic 200 serie. Accuphase vind ik te rustig, te smooth klinken. Dat is niet wat ik gewend ben maar dus ook niet fijn vind om naar te luisteren.
New Classic 200 bij twee dealers in de buurt geluisterd, zowel met als zonder de voeding op de NSC222. Ik had er gewoon meer van verwacht, vond het geluid niet echt spannend en het muziek klonk niet spannender dan bij mij thuis op de Nova. Hoorde zeker wel de verschillen maar niet in die mate dat ik er enthousiast van werd. Dacht in eerste instantie dat het aan de luisterruimte / luidsprekers lag van de dealer dus nog naar een andere dealer gegaan. Klonk anders, andere luidsprekers en andere ruimte natuurlijk maar kon me nog steeds niet bekoren.
Was een teleurstelling omdat ik eigenlijk van plan was om over te gaan naar de NSC222 en NAP250.
Deed me wel beseffen hoe goed de Nova eigenlijk presteert. Ik wil na 5 jaar eens een keer wat anders dus heb de Nova al verkocht en ben op dit moment Naimloos, moet het nu ff doen met mijn Sonos Move die gelukkig wel met ROON speelt.
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N+S; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc

Richi

Nou, dat is best wel een gok. De Nova presteert inderdaad heel erg goed en de bediening is ook heel prettig. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk voor terug komt.
WoonkamerApple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Spijkie

Citaat van: oortjes op januari  9, 2024, 06:29:17Afgelopen weken naar meerdere dealers / handelaren geweest om te luisteren naar een aantal merken om me breed te oriënteren.
Accuphase is daarbij voor mij al afgevallen net als de New Classic 200 serie. Accuphase vind ik te rustig, te smooth klinken. Dat is niet wat ik gewend ben maar dus ook niet fijn vind om naar te luisteren.
New Classic 200 bij twee dealers in de buurt geluisterd, zowel met als zonder de voeding op de NSC222. Ik had er gewoon meer van verwacht, vond het geluid niet echt spannend en het muziek klonk niet spannender dan bij mij thuis op de Nova. Hoorde zeker wel de verschillen maar niet in die mate dat ik er enthousiast van werd. Dacht in eerste instantie dat het aan de luisterruimte / luidsprekers lag van de dealer dus nog naar een andere dealer gegaan. Klonk anders, andere luidsprekers en andere ruimte natuurlijk maar kon me nog steeds niet bekoren.
Was een teleurstelling omdat ik eigenlijk van plan was om over te gaan naar de NSC222 en NAP250.
Deed me wel beseffen hoe goed de Nova eigenlijk presteert. Ik wil na 5 jaar eens een keer wat anders dus heb de Nova al verkocht en ben op dit moment Naimloos, moet het nu ff doen met mijn Sonos Move die gelukkig wel met ROON speelt.

Dat is wel een compliment voor de Nova! Begrijp ik nou goed dat je het verder in de Naïm lijn niet kunt vinden?

Gr Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

oortjes

Ik blijf wel bij Naim maar niet de New Classic: de 200 serie geeft niet wat ik ervan verwacht en de 300 serie is me te duur en heb ik daarom ook niet naar geluisterd.

Voor de Nova heb ik een NDS+ XPS DR gehad op een SN2. Klonk erg goed en heb ik erg van genoten.

In het verleden wel geluisterd naar de classic 250dr/300dr met NDX. Keuze genoeg binnen de oude serie van Naim om mooi geluid thuis te hebben. Wat voorheen "perfect" was is nu niet minder omdat er wat nieuws van Naim op de markt is...

KlipschHT

Leuk om je ervaring te lezen, die new classic serie ziet er wel fraai uit zeg!

Is een supernait 2/3 samen met een NDX2 geen optie?
Op marktplaats staat ook nog een leuke NAC282 + 250DR + Hicap DR te koop, als je daar dan een NDX2 aan toevoegt dan moet je toch klankmatig behoorlijke stappen maken t.o.v. een Nova denk ik? Wel wat meer kastjes....

Ik kom zelf van de voorloper van de Nova (Superuniti) , vond de stap naar een SN2 met ND5XS2 best groot en ben er erg tevreden over.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, BK XXLS 400 DF, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

oortjes

Dank je voor de tip, zal kijken op MP.
Ik wel graag jong apparatuur of nieuw, doordat er een nieuwe lijn op de markt is kan de prijs van de oude classic aantrekkelijk worden wanneer er nog iets op voorraad ligt.

De eindversterker is al geregeld en wordt een NAP 300 DR, verder ben ik aan het kijken naar een NAC 282+HICAP DR+ NDX2. Deze combinatie heb ik wel eens beluisterd en vond ik prachtig. Ik heb het niet beluisterd op Focal speakers, daar zou nog een crux kunnen zitten maar mijn verwachting is dat het met Sopra's heel goed zal matchen.

Marco66

Nap 300 DR is eindversterker denk  ;D
Woonkamer: Devialet Phantom 2
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

Richi

Citaat van: oortjes op januari 11, 2024, 07:23:32Dank je voor de tip, zal kijken op MP.
Ik wel graag jong apparatuur of nieuw, doordat er een nieuwe lijn op de markt is kan de prijs van de oude classic aantrekkelijk worden wanneer er nog iets op voorraad ligt.

De voorversterker is al geregeld en wordt een NAP 300 DR, verder ben ik aan het kijken naar een NAC 282+HICAP DR+ NDX2. Deze combinatie heb ik wel eens beluisterd en vond ik prachtig. Ik heb het niet beluisterd op Focal speakers, daar zou nog een crux kunnen zitten maar mijn verwachting is dat het met Sopra's heel goed zal matchen.
De NAP300DR is inderdaad een eindversterker. Ik heb diverse keren de combi Naim + Focal mogen horen en ik denk dat het inderdaad een heel goede match zal zijn!
WoonkamerApple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

KlipschHT

Staat trouwens ook op hifi.nl https://hifi.nl/tweedehands/10068886/Prachtige-Naim-set..html , was het trouwens niet zo dat je de nap 300 dr het beste kunt combineren met een nac 252? Staat er ook nog een van te koop trouwens ... https://hifi.nl/tweedehands/10068420/Naim-NAC-252-met-Supercap-DR.html

Citaat van: oortjes op januari 11, 2024, 07:23:32Dank je voor de tip, zal kijken op MP.

De voorversterker is al geregeld en wordt een NAP 300 DR, verder ben ik aan het kijken naar een NAC 282+HICAP DR+ NDX2. Deze combinatie heb ik wel eens beluisterd en vond ik prachtig. Ik heb het niet beluisterd op Focal speakers, daar zou nog een crux kunnen zitten maar mijn verwachting is dat het met Sopra's heel goed zal matchen.

oortjes

Citaat van: JeroenGRT op januari 11, 2024, 18:57:46Staat trouwens ook op hifi.nl https://hifi.nl/tweedehands/10068886/Prachtige-Naim-set..html , was het trouwens niet zo dat je de nap 300 dr het beste kunt combineren met een nac 252? Staat er ook nog een van te koop trouwens ... https://hifi.nl/tweedehands/10068420/Naim-NAC-252-met-Supercap-DR.html

Thanx, ik heb de adverteerder een berichtje gestuurd ivm de leeftijd van de apparatuur maar ik heb ondertussen al meerdere lijntjes uitliggen, spannend.
De combi met NAC 252 zie je inderdaad terug in de voorstelcombinaties van NAIM. Ik heb echter de 252 nooit beluisterd en de 282 wel. Die vond ik goed klinken in de hele set, je luistert natuurlijk naar een systeem en niet alleen naar de voorversterker. Zou ik dit willen beoordelen dan moet ik een plek vinden waar beide beschikbaar zijn. De 252 is ook nog eens een stuk duurder dan de 282 en ergens moet ik wel een grens trekken tav de prijs (helaas wel).

oortjes

Ik kan mijn DIY Naimframe weer van zolder gaan halen. Ik heb een paar planken extra nodig tov de Nova  :P .
Twee planken/glazen platen voor de Nap 300, 1x voor de NAC 282 1x voor de HICAP DR+NAPSC en 1x een plekje voor de NDX2. Weekje geduld en dan zouden ze binnen moeten zijn.
Ik verheug me enorm op op, niet alleen het luisteren maar ook met het bezig zijn met de installatie, kabeltje zus/zo, luisteren met de maten naar de verschillen, of juist geen verschil.

Hetgeen op MP werden aangeboden waren voor mij wat aan de oudere kant en ik wil graag jong apparatuur.

Spijkie

Citaat van: oortjes op januari 13, 2024, 09:16:33Ik kan mijn DIY Naimframe weer van zolder gaan halen. Ik heb een paar planken extra nodig tov de Nova  :P .
Twee planken/glazen platen voor de Nap 300, 1x voor de NAC 282 1x voor de HICAP DR+NAPSC en 1x een plekje voor de NDX2. Weekje geduld en dan zouden ze binnen moeten zijn.
Ik verheug me enorm op op, niet alleen het luisteren maar ook met het bezig zijn met de installatie, kabeltje zus/zo, luisteren met de maten naar de verschillen, of juist geen verschil.

Hetgeen op MP werden aangeboden waren voor mij wat aan de oudere kant en ik wil graag jong apparatuur.

Gelijk goed ingeslagen zo te lezen! Veel 0lezier alvast en benieuwd hoe het klinkt tov de Nova

Gr Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Richi

Citaat van: oortjes op januari 13, 2024, 09:16:33Hetgeen op MP werden aangeboden waren voor mij wat aan de oudere kant en ik wil graag jong apparatuur.
Dus heb je ze nu ergens anders gekocht? 2e hands of nieuw?

Wel een gave set om mee te spelen!

oortjes

De NAP 300dr is tweede hands, de rest heb ik nieuw gekocht. Het is voor mij mijn droomset. Ik zal dus wel moeten inspelen dus wordt mijn geduld wel op proef gesteld. Andere kant is het leuk om dat mee te maken hoe het beeld/geluid dan zo door de loop van de tijd veranderd.

Graphtuner

Ik heb een oude Unitiqute "te gast of te leen" van mijn neef die er niet meer mee speelt.
Ik zag een digitale output en hoopte hem te kunnen gebruiken als streamer.
Volgens mij zal dat wel lukken maar als ik het goed begrijp kan je met dit toestel makkelijk naar internet radio luisteren en streamen vanaf een nas, maar is het blijkbaar niet echt mogelijk om qobuz te streamen....
Ik vond online wel een optie om via een nas en een software toch qobuz te streamen, maar zelf bezit ik geen nas.

Iemand toevallig goed op de hoogte en die toch een oplossing weet om qobuz te streamen via de unitiqute?
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Koetsu black / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

DofN

Je hebt toch een Auralic Aries mini..?

Neem een Qobuz trial en je kan muziek streamen via je Aries naar je NAIM Unitiqute (wat een rotnaam om te tikken).

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Graphtuner

Citaat van: DofN op januari 15, 2024, 20:47:58Je hebt toch een Auralic Aries mini..?
Neem een Qobuz trial en je kan muziek streamen via je Aries naar je NAIM Unitiqute (wat een rotnaam om te tikken).

ik denk dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben.
Het is de bedoeling om de Unitique te gebruiken als streamer en hem aan te sluiten op mijn voorversterker, juist om te gaan vergelijken met de Aries mini...
Ik wil niet met de Unitiqute gaan spelen als volwaardig systeem...
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Koetsu black / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

DofN

Excuus, ik snap je nu. Dan zou ik het ook niet weten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Jumping Jack

Citaat van: Graphtuner op januari 16, 2024, 10:31:08ik denk dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben.
Het is de bedoeling om de Unitique te gebruiken als streamer en hem aan te sluiten op mijn voorversterker, juist om te gaan vergelijken met de Aries mini...
Ik wil niet met de Unitiqute gaan spelen als volwaardig systeem...

Op de qute kun je volgens mij geen Qobuz werkend krijgen (zonder allerlei rare constructies te gaan maken)... Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Graphtuner

Citaat van: Jumping Jack op januari 16, 2024, 17:50:26Op de qute kun je volgens mij geen Qobuz werkend krijgen (zonder allerlei rare constructies te gaan maken)... Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken?

omdat ik gratis kan testen en vergelijken :)
De Aries mini werkt niet zo stabiel, maar ik vermoed dat het aan mijn netwerk ligt en niet aan de streamer. Mijn neef speelt nu met sonos en de naim staat er werkloos en hij stelde zelf voor dat ik er eens mee mocht stoeien... dus leek me interessant om te vergelijken.