Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

vanzomereng

Citaat van: HuubF op mei  3, 2023, 09:35:44Nou kijk, dat is nou eens een leuke snelle reactie!  ;D

Als ie goed gemmuetst is, kan ie vlot uit de hoek komen  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

mmuetst

Overigens zie ik dat het topic "het Naim topic" heet en niet "alleen positieve Naim topic". Als ik in een ander topic lees dat Naim niet eens de moeite neemt om een fatsoenlijke DC stopper in hun apparatuur te bouwen voor de prijs die je betaald voor zo'n apparaat, tja dat vraagt natuurlijk wel om commentaar lijkt mij. Waarom willen mensen willens en wetens stroop om de mond blijven smeren bij dit soort "High end" fabrikanten? Mag toch hopen dat als @HuubF zo €7000,- neer legt voor de extra voeding dat dan geen brom in de transformator zit.
De langspeelplaat van: "oh wat mooi, kwijl kwijl" kennen we nu inmiddels ook wel. Het is tijd om een beetje meer kritisch naar je merk te gaan kijken. Ik ben zelf, zoals je in een ander topic kunt lezen, eigenaar van een Prima Luna versterker, maar ik heb wel de nodige kritiek op dit merk. Momenteel bieden mensen via Marktplaats al meer op deze versterkers dan dat ik nieuw betaald heb voor het ding. Helaas heeft die clown in de US, Kevin Deal het merk Prima Luna niets goeds gebracht. Maar goed, terug naar het topic Naim waar een kritische noot ook moet kunnen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Misschien heeft Naim er wel mee geëxperimenteerd, maar was de middel erger dan de kwaal. Dat lees ik niet in jouw reactie, alleen dat ze 'niet eens de moeite neemt om een fatsoenlijke DC stopper in hun apparatuur te bouwen voor de prijs die je betaald'. Forumlid Alco heeft geëxperimenteerd met diverse DC-blockers op zijn Naim versterker, maar had er negatieve ervaringen mee. Een DC-blocker heeft alleen nut bij grote transformatoren, wat ik heb gelezen vanaf zo'n 300 VA.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

HuubF

Citaat van: mmuetst op mei  3, 2023, 16:55:17Overigens zie ik dat het topic "het Naim topic" heet en niet "alleen positieve Naim topic". Als ik in een ander topic lees dat Naim niet eens de moeite neemt om een fatsoenlijke DC stopper in hun apparatuur te bouwen voor de prijs die je betaald voor zo'n apparaat, tja dat vraagt natuurlijk wel om commentaar lijkt mij. Waarom willen mensen willens en wetens stroop om de mond blijven smeren bij dit soort "High end" fabrikanten? Mag toch hopen dat als @HuubF zo €7000,- neer legt voor de extra voeding dat dan geen brom in de transformator zit.
De langspeelplaat van: "oh wat mooi, kwijl kwijl" kennen we nu inmiddels ook wel. Het is tijd om een beetje meer kritisch naar je merk te gaan kijken. Ik ben zelf, zoals je in een ander topic kunt lezen, eigenaar van een Prima Luna versterker, maar ik heb wel de nodige kritiek op dit merk. Momenteel bieden mensen via Marktplaats al meer op deze versterkers dan dat ik nieuw betaald heb voor het ding. Helaas heeft die clown in de US, Kevin Deal het merk Prima Luna niets goeds gebracht. Maar goed, terug naar het topic Naim waar een kritische noot ook moet kunnen.

Misschien omdat het beter klinkt?
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

mmuetst

Citaat van: HuubF op mei  4, 2023, 09:47:32Misschien omdat het beter klinkt?
Een transformator die door je muziek heen zit te brommen? Nee, lijkt mij niet beter klinken.
Dan zou je als fabrikant beter kunnen overstappen naar een goed ontworpen geschakelde voeding (die waarschijnlijk ook in je actieve luidsprekers zitten). Daar kwam je trouwens niet op terug, waarom power kabels bij je actieve luidsprekers geen invloed hebben. Daar zit toch echt wel een voerding in. Stof om eens over na te denken lijkt mij zo.

mmuetst

Citaat van: Rowdy op mei  4, 2023, 08:24:30Misschien heeft Naim er wel mee geëxperimenteerd, maar was de middel erger dan de kwaal. Dat lees ik niet in jouw reactie, alleen dat ze 'niet eens de moeite neemt om een fatsoenlijke DC stopper in hun apparatuur te bouwen voor de prijs die je betaald'. Forumlid Alco heeft geëxperimenteerd met diverse DC-blockers op zijn Naim versterker, maar had er negatieve ervaringen mee. Een DC-blocker heeft alleen nut bij grote transformatoren, wat ik heb gelezen vanaf zo'n 300 VA.

Links om of rechts om, ook op andere fora melden mensen dat er problemen zijn met DC componenten in de transformatoren van Naim (dit meld forumlid Alco ook). weet niet wat ik liever heb, een akoestische brom door mijn muziek of gewoon een goede voeding....

Tabcam

Citaat van: mmuetst op mei  4, 2023, 10:21:33Een transformator die door je muziek heen zit te brommen? Nee, lijkt mij niet beter klinken.
Dan zou je als fabrikant beter kunnen overstapopen naar een goed ontworpen geschakelde voeding (die waarschijnlijk ook in je actieve luidsprekers zitten). Daar kwam je trouwens niet op terug, waarom power kabels bij je actieve luidsprekers geen invloed hebben. Daar zit toch echt wel een voerding in. Stof om eens over na te denken lijkt mij zo.
Dat hangt ook af van situatie. Lang niet overal zal hij brommen en dan kan een dc-blokker één van de mogelijke oplossingen zijn. Ik ben geen ontwerper dus pretendeer zeker niet dat ik betere ontwerpbeslissingen kan bepalen dan men bv. bij Naim neemt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Beer

Ik hoor totaal geen trafo gebrom of andere hinderlijke geluiden die niet gewenst of de bedoeling zijn bij mijn nsc222,nc250 en uniti core.Als ik Naim spulletjes koop,dan wil ik in de koop overeenkomst altijd dat bij eventueel het beruchte trafo gebrom mijn aankopen geruild worden voor niet brommende,eveneens splinter nieuwe exemplaren.
Heb nog nooit iets hoeven retourneren.
En als Naim of een ander merk niet je ding is,dan is dat prima.
Maar om nu liefhebbers te gaan zitten dissen getuigd niet van respect.Daarom denk ik ook dat die slappe piemel die zich zelf mmuetst noemt een heel zielig,gefrusteerd, met zichzelf ingenomen,narcistisch azijn pissertje is.

Kwabbernoot

Nee, dan jouw laatste zin. Die getuigt van respect.  :nopompom:

Groeten...

Alco

CiteerLinks om of rechts om, ook op andere fora melden mensen dat er problemen zijn met DC componenten in de transformatoren van Naim (dit meld forumlid Alco ook). weet niet wat ik liever heb, een akoestische brom door mijn muziek of gewoon een goede voeding..
Het probleem met de brommende trafo's zit 'm niet in de kwaliteit van de voedingen die Naim gebruikt, want dan zou elke Naim versterker die bij mij bromt volgens mij bij de meeste mensen moeten brommen, terwijl het tegendeel het geval is. Ik heb 2x een Naim versterker die bij mij bromde bij een vriend aangesloten en je raadt 't al... niks aan de hand, volledig stil.

Daarnaast is het geen specifiek Naim probleem. Naim gebruikt (met een goede reden) forse ringkerntrafo's, en die zijn helaas nu eenmaal wat gevoeliger voor brommen, als je last hebt van DC vervuiling op je stroomnetwerk. Versterkers van andere merken met een wat grotere ringkerntrafo brommen bij mij echter ook, dus Naim valt in mijn ogen weinig te verwijten.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

HuubF

Citaat van: Beer op mei  4, 2023, 21:46:57... Daarom denk ik ook dat die slappe piemel die zich zelf mmuetst noemt een heel zielig, gefrusteerd, met zichzelf ingenomen, narcistisch azijn pissertje is.

Nou daar kan ie wel wat mee. Goed voor minimaal 500 posts.  :nopompom:
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

mmuetst

Citaat van: Alco op mei  5, 2023, 11:57:34Het probleem met de brommende trafo's zit 'm niet in de kwaliteit van de voedingen die Naim gebruikt, want dan zou elke Naim versterker die bij mij bromt volgens mij bij de meeste mensen moeten brommen, terwijl het tegendeel het geval is. Ik heb 2x een Naim versterker die bij mij bromde bij een vriend aangesloten en je raadt 't al... niks aan de hand, volledig stil.

Daarnaast is het geen specifiek Naim probleem. Naim gebruikt (met een goede reden) forse ringkerntrafo's, en die zijn helaas nu eenmaal wat gevoeliger voor brommen, als je last hebt van DC vervuiling op je stroomnetwerk. Versterkers van andere merken met een wat grotere ringkerntrafo brommen bij mij echter ook, dus Naim valt in mijn ogen weinig te verwijten.
Het klopt dat het gebrom door de transformator komt. Echter een DC blokker stelt niks voor, paar diodes en Elco's. Mijn oude Rotel versterker gaf ook zo'n brom. Als fabrikant zou het ook mogelijk zijn om en inschakelbare DC blokker in te bouwen. Dan kan de eindgebruiker zelf bepalen of hij/zij het wil gebruiken. Ook zou Naim dan de beste combinatie kunnen inbouwen lijkt mij.

Tabcam

Citaat van: mmuetst op mei  5, 2023, 19:48:57Het klopt dat het gebrom door de transformator komt. Echter een DC blokker stelt niks voor, paar diodes en Elco's. Mijn oude Rotel versterker gaf ook zo'n brom. Als fabrikant zou het ook mogelijk zijn om en inschakelbare DC blokker in te bouwen. Dan kan de eindgebruiker zelf bepalen of hij/zij het wil gebruiken. Ook zou Naim dan de beste combinatie kunnen inbouwen lijkt mij.
Dus omdat het bij zeg 2% - 10% van de gebruikers gebeurd, bouwen we het voor iedereen in zodat iedereen 10% extra betaald. Want behalve de componenten extra inbouwen moet je ook nog rekenen met extra kastruimte, schakelaar, meer problemen / reparaties, voorraadruimte, etc.

Ken jij fabrikanten die dat doen en hoeveel klanten hebben die fabrikanten?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Alco

CiteerAls fabrikant zou het ook mogelijk zijn om en inschakelbare DC blokker in te bouwen. Dan kan de eindgebruiker zelf bepalen of hij/zij het wil gebruiken. Ook zou Naim dan de beste combinatie kunnen inbouwen lijkt mij.
Op zich vind ik dat in theorie nog niet zo'n gek idee, maar kan me ook wel vinden in Tabcam's reactie. Ik denk dat 't voor Naim niet echt interessant is, om een DC-blocker in te bouwen, die je dan evt ook kunt uitschakelen. De meeste Naim gebruikers hebben geen last van een brommende trafo, en de mensen die dit wel ondervinden hebben doorgaans prima ervaringen met elke DC-blocker die al op de markt is.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Perfectionist

Iedereen zal zeggen ga luisteren, maar globaal hoe zou de stap zijn van een Arcam FMJ versterker (A32) naar Naim? Luidsprekers zijn KEF R7.
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

HuubF

Citaat van: Perfectionist op mei  5, 2023, 22:49:42Iedereen zal zeggen ga luisteren, maar globaal hoe zou de stap zijn van een Arcam FMJ versterker (A32) naar Naim? Luidsprekers zijn KEF R7.

Jee heb je nog steeds die Arcam?  ;) Ik zou zeggen: meer beleving, Arcam vind ik erg netjes klinken. Koop dan niet de goedkoopste Naim optie want dan zouden resolutie en hoog wel eens kunnen tegenvallen.

Rowdy

Een ander merk zou eventueel Rega kunnen zijn.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Perfectionist

Citaat van: HuubF op mei  6, 2023, 10:10:04Jee heb je nog steeds die Arcam?  ;) Ik zou zeggen: meer beleving, Arcam vind ik erg netjes klinken. Koop dan niet de goedkoopste Naim optie want dan zouden resolutie en hoog wel eens kunnen tegenvallen.

Haha ja, uiteindelijk lang de set ongewijzigd gebleven, wel streaming toegevoegd. Maar nieuwe KEF R7 's die de beleving al in hele positieve manier beinvloeden.

Ga de duurdere eens beluisteren of de geïntegreerde streamer oplossing.
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

Tabcam

Citaat van: Perfectionist op mei  5, 2023, 22:49:42Iedereen zal zeggen ga luisteren, maar globaal hoe zou de stap zijn van een Arcam FMJ versterker (A32) naar Naim? Luidsprekers zijn KEF R7.
Als je alleen een versterker zou willen zou ik ook de Cambridge Audio Edge op je short list zetten. Naim geeft naar mijn ervaring iets iets kleur/warmte dan Arcam maar hoe dat op de KEF R7 uitwerkt kan ik weer niet vertellen.

mmuetst

Citaat van: HuubF op mei  5, 2023, 14:50:35Nou daar kan ie wel wat mee. Goed voor minimaal 500 posts.  :nopompom:
Off-topic:
Nee, kan dit soort onvolwassen uitspraken heel goed negeren.
Nu weer terug naar Naim....

Jumping Jack

Een Naim Nova, is dat nog wat? Ik ben al een tijdje niet meer mee met Naim maar zag er eentje voorbijkomen. Ziet er goed uit en tjokvol mogelijkheden (oa AirPlay, wat mijn Avm  mist). En de Naim-app, daar was ik vroeger toch ook wel erg vol van (ook daar loopt mijn Avm wat achter).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

bokkes

Citaat van: Jumping Jack op mei  9, 2023, 19:19:44Een Naim Nova, is dat nog wat? Ik ben al een tijdje niet meer mee met Naim maar zag er eentje voorbijkomen. Ziet er goed uit en tjokvol mogelijkheden (oa AirPlay, wat mijn Avm  mist). En de Naim-app, daar was ik vroeger toch ook wel erg vol van (ook daar loopt mijn Avm wat achter).
Bedoel je die op MP uit België ......
Ik vind van wel en speelt bij mij op WB Square II

Klout10

Heb meerdere Naim apparaten thuis gehad maar kan de Uniti Nova echt van harte aanbevelen!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Prima apparaat, kwa gebruiksgemak overweldigend. En met behoud van de typische naim mojo, de diepte en breedte van het stereo beeld zijn perfect. Kortom niks mis mee. Zou je wel adviseren om er een Naim core bij te scoren.

Fred

Die geen Naim meer heeft, maar datis een prive aangelegenheid.
Quad vintage.

richarde1

Nieuw Naim Classic 300 line.
NSS 333 (Naim streaming source)
NAC 332 (Naim audio control)
NAP 350 (Mono - Naim audio power)
NAP 350

NSS 333: £7933/ $10,999/ €9,000
NAC 332: £7933/ $10,999/ €9,000
NAP 350: £12,340/ $16,998/€14,000 per pair
NVC TT: £3,526/$3699/€4,000
NPX TT: £2,644/$3000/€3,000