DAC shootout bij Guido Tent, 27 januari 2007

Started by hifiman, December 9, 2006, 19:56:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik zelf twee NOS (non-oversampling) DAC's in elkaar gezet. Het betreft een DAC van diyparadise, zie dit topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51915.0 en een DAC gebaseerd op de TDA1541  :D  Zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=53471.0

Nu vroeg ik mij dus af of er mensen zijn die het leuk vinden eens een non-oversampling DAC te vergelijken met andere DAC's of met de DAC van hun geintegreerde cd speler. En aangezien ik al een aantal shooutouts bij mij thuis heb gehouden, leek het mij leuk om het eens bij iemand anders thuis te doen (ik neem mijn DAC dan mee).

Het zou natuurlijk helemaal leuk zijn om een aantal verschillende NOS DAC's met elkaar te kunnen vergelijken.
Ik breng er zelf dus twee in  8)

De shootout zal plaatsvinden bij Guido Tent in Eindhoven op 27 januari vanaf 13:00.
De volgende forumleden zullen daarbij aanwezig zijn:
Audioloog
sandervg
Garmtz
Tentlabs

De volgende DAC's en cd spelers zullen dan aanwezig zijn:
Monica 2 NOS DAC op basis van TDA1545 (Audioloog)
nog een NOS DAC, op basis van TDA1541 (Audioloog)
Tentlabs cd speler (Guido Tent)
Resolution Audio Opus 21 geintegreerde cd speler (Garmtz)
Marantz CD16 (Sandervg)


garmtz

Mag in principe altijd bij mij, maar ik geef anderen ook een kans, ben benieuwd! ;)

hifiman

Quote from: garmtz on December  9, 2006, 20:36:01
Mag in principe altijd bij mij, maar ik geef anderen ook een kans, ben benieuwd! ;)
Leuk dat je dat aanbied Garmt!! Ik ben zowiezo benieuwd om je set eens te horen, maar dat even terzijde.
En tsja tegen de Opus gaat mijn DACje het in elk geval afleggen maar dat mag de pret niet drukken  ;D

hifiman

Is er dan niemand geinteresseerd in het vergelijken van DACjes bij Garmtz thuis  ???

Heeft jouw Opus eigenlijk wel een simpele SPDIF uitgang Garmt?

garmtz

Quote from: Audioloog on December 11, 2006, 10:54:59
Is er dan niemand geinteresseerd in het vergelijken van DACjes bij Garmtz thuis  ???

Heeft jouw Opus eigenlijk wel een simpele SPDIF uitgang Garmt?

Nee, geen S/PDIF uitgang. Wel een S/PDIF ingang... Je zal dus je CEC mee moeten nemen.

sandervg

Ik ben zeker geïnteresseerd om verschillende NOS dacs te horen, maar helaas kan ik zelf weinig inbrengen (alleen een Marantz CD 16 met 2x DAC 7 --> niet zo'n hele beste DAC, maar wel heel veel emotie)

@Garmtz: kan ik toch ook nog een keer de Opus21 horen  ;)

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

garmtz

Quote from: sandervg on December 11, 2006, 11:26:38
Ik ben zeker geïnteresseerd om verschillende NOS dacs te horen, maar helaas kan ik zelf weinig inbrengen (alleen een Marantz CD 16 met 2x DAC 7 --> niet zo'n hele beste DAC, maar wel heel veel emotie)

Zeer interessante speler en best een prima DAC hoor, die TDA1547. Toch uit de TDA serie he... ;)

Quote@Garmtz: kan ik toch ook nog een keer de Opus21 horen  ;)

Als niemand anders zich aandient (jij?) om de shoot-out te faciliteren, zit dat er dik in ja... ;D

hifiman

Quote from: garmtz on December 11, 2006, 11:16:29
Nee, geen S/PDIF uitgang. Wel een S/PDIF ingang... Je zal dus je CEC mee moeten nemen.
Ik hoor net dat we daar al een Marantz CD16 voor hebben  ;D

reMC


Barrrrry

Ik heb binnenkort een NoNo NOS DAC af gebouwd, op basis van de TDA1543.
Heb je hier wat aan?

Groetjes,
Barry

)p(

Ik heb zelf niets bijzonders om mee te nemen, maar ik ben wel geïnteresseerd om te komen meeluisteren want ik ben ook nog in de markt voor een nieuwe dac voor mijn sb.

peter

reMC

Ik heb overigens ook nog een doede dac (oude versie, 8x TDA) liggen, als je die graag wilt proberen. Moet je er wel een voedingkje bij bouwen ;)

hifiman

#12
Kijk nu wordt het interessant!  :D

Of het bij ReMC of bij Garmt plaatsvind maakt mij verder niet uit..

edit: bovenstaande schreef ik voor ik in je profiel las waar je woont  :o

hifiman

Quote from: Barrrrry on December 11, 2006, 11:39:49
Ik heb binnenkort een NoNo NOS DAC af gebouwd, op basis van de TDA1543.
Heb je hier wat aan?

Groetjes,
Barry
Ja zeker, kunnen we mooi het verschil tussen 1543 en 1545 horen  :)

hifiman

Quote from: reMC on December 11, 2006, 11:44:05
Ik heb overigens ook nog een doede dac (oude versie, 8x TDA) liggen, als je die graag wilt proberen. Moet je er wel een voedingkje bij bouwen ;)
PM komt eraan  8)

Barrrrry

Quote from: Audioloog on December 11, 2006, 11:48:46
Ja zeker, kunnen we mooi het verschil tussen 1543 en 1545 horen  :)

Het verschil tussen 1543 en 1541 lijkt mij ook bijzonder interessant!

Iemand? ;D

hifiman

Quote from: Barrrrry on December 11, 2006, 13:16:15
Het verschil tussen 1543 en 1541 lijkt mij ook bijzonder interessant!

Iemand? ;D
Inderdaad, ik ben benieuwd of er zich iemand meldt met een 1541 based dac  :D

hifiman

Quote from: )p( on December 11, 2006, 11:41:58
Ik heb zelf niets bijzonders om mee te nemen, maar ik ben wel geïnteresseerd om te komen meeluisteren want ik ben ook nog in de markt voor een nieuwe dac voor mijn sb.

peter
Ik laat het even over aan degene waar het evenement gaat plaatsvinden of daar "ruimte" voor is  ::)

garmtz

Vergeet niet dat een verschil van de DAC-chip maar een heel klein gedeelte is van de totale klank van een DAC. Er is heel veel verschil in de receiver chip, analoge uitgangstrap, voeding, oriëntatie van de componenten etc. etc. Dus de conclusies zou ik in zo'n geval puur vellen over de DAC als geheel ding en niet alleen de DAC-chip.

hifiman

#19
Quote from: garmtz on December 11, 2006, 13:25:15
Vergeet niet dat een verschil van de DAC-chip maar een heel klein gedeelte is van de totale klank van een DAC. Er is heel veel verschil in de receiver chip, analoge uitgangstrap, voeding, oriëntatie van de componenten etc. etc. Dus de conclusies zou ik in zo'n geval puur vellen over de DAC als geheel ding en niet alleen de DAC-chip.
Dat is mij volkomen duidelijk Garmt, sterker nog ik zou niet gek staan te kijken als een andere koppel condensator meer klankverschil geeft dan tussen de verschillende (NOS) DAC chips. Maar goed het feit wat jij hierboven beschrijft mag de pret niet drukken toch  ;D

garmtz

Quote from: Audioloog on December 11, 2006, 13:30:06
Maar goed het feit wat jij hierboven beschrijft mag de trap niet drukken toch  ;D

Absoluut niet!

reMC

Ik denk dat het bij Garmt het gemakkelijkste is (lees: het meest centraal in Nederland).

hifiman

Quote from: reMC on December 11, 2006, 13:31:30
Ik denk dat het bij Garmt het gemakkelijkste is (lees: het meest centraal in Nederland).
Maar kom jij dan ook ? (want dan is het voor jou weer een end rijden)

hifiman

reMC stuurt mij trouwens zijn Doede DAC op. Even ervanuitgaande dat ik deze aan de praat krijg (maar ik zie niet in waarom niet) dan zal ik deze ook in bruikbare vorm meenemen zodat deze ook mee kan doen in de vergelijking  :)

reMC

Quote from: Audioloog on December 11, 2006, 13:32:53
Maar kom jij dan ook ? (want dan is het voor jou weer een end rijden)

Denk dat het wel moet lukken. Ik kom hoe dan ook met openbaar vervoer... dus ik weet niet of ik mijn dac meeneem... Daar hoort ook het loopwerk van Cees bij en dat is een hoop gesjouw in de treinen en bussen. Bovendien zijn die spullen echt getuned op de rest van mijn set, mijn ervaring is dat het (mij) vaak tegenvalt in andere sets.