Non oversampling DAC op basis van TDA1541

Started by hifiman, December 19, 2006, 14:59:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Forumlid Baardmans kwam met een wel heel leuk voorstel. Hij heeft de spullen liggen om twee DAC's te bouwen en als ik er eentje voor hem bouw mag ik de tweede houden. Nou daar hoefde ik niet lang over na te denken, dat gaan we doen  :D

De spullletjes zijn vandaag naar mij verstuurd. Ik ben benieuwd  :)

De ontwerper van deze DAC is Tubelover: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=55808&perpage=10&pagenumber=1

Hier alvast een foto van deze DAC.

EDIT 19-01-2007:
Helaas is door een fout van een moderator dit topic per ongeluk gewist. Het is weer gerestored maar nu missen helaas alle foto's. De enige foto die ik nog had was die van het eindresultaat dus die zie je hieronder.


hifiman

#1
Voor de output stage (I/V conversie en gain) zijn drie opties (tweemaal met buis of eenmaal op basis van opamps).
Hier een foto van het opamp uitgangs bordje.

We gaan dus als eerste aan de slag met de opamp optie. Wellicht gaan we daarna op de buizentoer, maar goed niet alles tegelijk, eerst maar eens een werkende versie bouwen waar geluid uit komt  :)

Baardmans overweegt om ipv de opamps deze discreet opgebouwde opamps te gaan gebruiken: http://www.bursonaudio.com/Burson_HDAM_Module.htm Dit heeft ook mijn interesse, maar goed wederom zeg ik dan even, eerst maar eens met iets werkends op de proppen komen en dan kijken we verder  :)



Baardmans

Ik zoek voor ons nog 4 TDA1541A S2's, dus als iemand die per ongeluk nog heeft liggen... ;D (mogen ook best S1's zijn). Of als je ze wilt uitlenen zou dat ook al mooi zijn: ik ben gewoon benieuwd of ik zowiezo verschil hoor.

hifiman

Quote from: Baardmans on December 19, 2006, 17:21:43
Ik zoek voor ons nog 4 TDA1541A S2's, dus als iemand die per ongeluk nog heeft liggen... ;D (mogen ook best S1's zijn). Of als je ze wilt uitlenen zou dat ook al mooi zijn: ik ben gewoon benieuwd of ik zowiezo verschil hoor.
Ehhhh dat zou inderdaad helemaal geweldig zijn  :D

hifiman

Vandaag kwam er een pakje met de post. Nou ja pakje... Een flinke doos dus!  :D

Hier een foto van de inhoud.

(er zat nog veel meer in de doos, zoals printen voor een buizen stage en wat losse onderdelen, maar dit zijn in eerste instantie even de printen waar het om gaat)


hifiman

Ik verwacht veel van deze DAC. Waarom? Omdat het non oversampling geluid van de TDA1545 mij al erg bevalt en deze DAc (TDA1541) heeft de potentie om nog een stuk beter te zijn. Ik zet dus mijn kaarten op deze DAC en wil hier iets moois van maken. Maar eerst gaan we zorgen dat er uberhaupt geluid uit komt en een eerste indruk opdoen.

Wordt vervolgd!

hifiman

Het eerste wat we gaan doen is alle solderingen nalopen. Ik heb namelijk al gezien dat er nogal wat "bijna kortsluitingen" onder op de printen zit (slordig soldeerwerk). Aangezien we niet gelijk rook eruit willen hebben moet dit saaie klusje dus eerst even gebeuren  :D

hifiman

#7
Volgens de documentatie van deze DAC kit zitten er AD844 opamps in, echter er zijn OPA2134 opamps meegeleverd. Nou is het op zich geen ramp om eerst met wat goedkopere (minder goede?) opamps aan de slag te gaan ware het niet dat de OPA2134 een dual versie is en om die reden niet pin compatible met de AD844.

Dat wordt dus nog even snel opamps zoeken!  :P

Edit: Ik had nog even niet gezien dat er ook nog AD797's in de doos zaten  :D Ik heb geen idee welke plek deze op de audiofiele ladder innemen, maar ze zijn in elk geval bruikbaar  :)

BernHardN

Ik raak hier door de DAC's de bomen kwijt..........of bos  ::)

Komt er straks ook het grote DIY DAC test/review

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100


hifiman

Baardmans, heb jij al enig idee wat voor behuizing je er uiteindelijk om heen wilt hebben? (ik nog niet dus...)

Baardmans

Quote from: Audioloog on December 21, 2006, 13:56:21
Baardmans, heb jij al enig idee wat voor behuizing je er uiteindelijk om heen wilt hebben? (ik nog niet dus...)

Nee, nog geen idee. Wat die opamps betreft: volgens mij moeten er wel dual opamps in, en gaat het in de documentatie over een oud model ivbord. Als het goed is zitten er ook 8 ipv 4 ad797's bij. Ik ga dat nog even uitzoeken. Die dual OPA2134 heb ik uit eigen voorraad erbij gedaan om makkelijk mee te kunnen testen.

hifiman

Quote from: Baardmans on December 21, 2006, 19:16:51
Nee, nog geen idee. Wat die opamps betreft: volgens mij moeten er wel dual opamps in, en gaat het in de documentatie over een oud model ivbord. Als het goed is zitten er ook 8 ipv 4 ad797's bij. Ik ga dat nog even uitzoeken. Die dual OPA2134 heb ik uit eigen voorraad erbij gedaan om makkelijk mee te kunnen testen.
Hoi Peter,

A ok, het is goed dat je het zegt!! Overigens zijn er nog 7 ad797 want eentje heeft de reis niet overleefd  :'( (uit het "schuim" gevallen en door de rest van de inhoud van het pakket de pootjes geplet)

Hoe dan ook ik kan aan de slag van het weekend!  :) Ik moet wel even zekerheid hebben over die opamps maar dat kan ik wel achterkomen door de spoortjes op het bordje te volgen. Maar een schema zou handiger zijn :P

Baardmans

Hoi Ronald,

Ai, droevig nieuws. Ik vertrouw op een waardig afscheid  :)
Ik heb helaas geen schema van het ivbord gekregen. Als ik het constructiemanual nalees zie je onder punt 8: "Power up and adjusted the trimpot (R23 & R45) for minimum DC voltage offset across the input signal + and signal – for each channel after a few minutes of warming up." Volgens mij zitten er geen trimpots op het bord. Ik kan me uit een forum herinneren dat het hier gaat om een versie van het ivbord naar het ontwerp van ene 'Jokohomo'. Nog ff zoeken straks, kom ik op terug.

Peter

Baardmans

Het was Jocko Homo en hier is de link: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=6121&highlight=
Schema met leuke kleurtjes, veel meer kan ik er niet van maken. Maar jij vast wel Ronald...

Baardmans

#15
Plaatje gevonden van het oude ivbord. Hier zitten idd wel van die trimpots op zo te zien.

hifiman

#16
Quote from: Baardmans on December 21, 2006, 20:00:50
Het was Jocko Homo en hier is de link: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=6121&highlight=
Schema met leuke kleurtjes, veel meer kan ik er niet van maken. Maar jij vast wel Ronald...
Als je dat schema op pagina 1 bedoeld dan kan ik je vertellen dat dat niet het schema is van onze I/V bordjes, en dat is maar goed ook  :D Het is een simpele tussenoplossing zeg maar voor toen de I/V bords blijkbaar uitverkocht waren.

hifiman

Vanavond heb ik mijn werkzaamheden aan Monica 2 DAC en de Doede DAC afgerond, vanaf het weekend dus volop tijd voor het echte werk, de TDA1541 DAC  O0

Baardmans

#18
YES!  :D

hifiman

Quote from: Baardmans on December 21, 2006, 20:45:30
YES!  :D
Ik ben ook er benieuwd!  :)
Afijn morgen werken, boodschappen enzo en dan in de loop van het kerstweekend zal er voldoende activiteit gaan komen in dit topic  8)

hifiman

#20
Baardmans had mij ook een aantal labtop voedingen gestuurd om eventueel als voeding te dienen voor deze DAC. Echter na het aansluiten van zo'n voedinkje op de scoop leek het mij (zoals ik al vermoedde) beter ze gelijk de vuilnisbak in te donderen.

Zie de foto. Zowiezo al een onrustig plaatje (het zou een schone rechte lijn moeten zijn) en (is helaas lastig te zien op de foto) als je goed kijkt zie je ook nog flinke spikes die tot bijna bovenaan het scherm komen!

De tweede foto is van de voeding die ik zelf voor de Monica DAC heb gemaakt. Gemeten met exact dezelfde scoop gevoeligheid!

hifiman

#21
Ik heb even goed naar de I/V print gekeken en aan de hand van de spoortjes die naar de opamps lopen werd me al snel duidelijk dat er hier toch dual opamps nodig zijn. De voeding ligt namelijk aan pootje 8 (pootje 7 bij single opamp) en pootje 1 is de output en dat is bij een single "offset trim" of not connected. Ik heb 2134 opamps er dus zojuist ingeprikt  :)

Tevens heb ik de printen aan de onderkant ontdaan van soldeer restjes (mogelijke kortsluiting!) en heb ik een aantal solderingen (die echt slecht waren) even opnieuw gesoldeerd.

hifiman

Er zijn overigens ook nog wat onduidelijkheden die ik vandaag even probeer helder te krijgen.

Daarover later meer. (de vrouw wil nu eerst cd's bestellen online  :o )

hifiman

Ahum, ik doe nog net wel even een kleine vervelende ontdekking. De reclocker bevat ook smd componenten, daar heb ik even niet op gerekend. Het goede nieuws is dat de DAC ook speelt zonder reclocker.  :D

hifiman

En terwijl de vrouw cd's aan het uitzoeken en bestellen was heb ik maar alvast wat gedaan.

De ringkern trafo is een 2x18V 50VA modelletje. Uiteraard is er een zekering(houder) gebruikt, veiligheid boven alles!

Volgens de handleiding heeft het I/V bord geen eigen voeding, dit ging blijkbaar over een eerdere revisie want er zit duidelijk wel een eigen voeding op en dus was het lekker simpel aansluiten  :D Later gaat er gekeken worden naar een betere voeding (indien nodig) en eventueel aparte voedingen (en trafo's) voor beide bordjes.

Uiteraard is dit een test opstelling, uiteindelijk (ervan uitgaand dat het goed klinkt) komt alles in een kastje en worden voedingsdraden zo kort mogelijk gemaakt, enz..