Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

WickedGame


Teejoo

Gisteravond bij Riwi geweest! Na een rit van 1,5 uur in de regen belde ik aan bij Riwi. Ik kom eigenlijk zelden bij andere mensen met HT of audiosets op niveau, dus dit was voor mij weer eens een kans om weer eens wat referentie te ervaren.
Bij binnenkomst bleek maar weer dat Riwi veel te bescheiden is. Bij de deur werd wat gemompeld dat het allemaal 'maar'gewoon in de woonkamer stond...

Onzin!: De set staat met zorg opgesteld in de woonkamer en bestaat uit erg mooie componenten waar goed over is nagedacht. Daarnaast is er erg veel aandacht geweest voor een correcte afstelling. Wat ook best fijn was is het feit dat Riwi dezelfde B&W Nautilus speakers en Classé SSP-800 processor gebruikt. Hierdoor kon ik een goede vergelijking maken met mijn eigen set. Ik heb ook meteen de Oppo en Dune kunnen bekijken.
Verder was het vooral een multifunctionele woonkamer en een echte men's cave  ;) :headbanging:: Één ruimte die gebruikt wordt als woonkamer, PC werkplek met een big ass monitor, muziek luisteren, film kijken en een übercoole ijskast voor het bier.

Ik had wat CD's meegenomen, en daar zijn we mee gestart. De CD's werden gedraaid in het prachtige CEC-loopwerk. Altijd mijn favoriet geweest, maar hij komt er niet omdat ik overstap naar streaming. Tijdens het luisteren naar CD's vielen mij enkele dingen op:

Qua klank klinkt de set zoals te verwachten heel bekend in de oren.

In vergelijking met mijn eigen akoestisch aangepaste ruimte merk je dat deze ruimte harder is en meer directe reflecties heeft. Dit was eigenlijk het beste te horen bij het verhogen van het volume, zeker bij nummers waar veel inzit qua geluiden. Het werd vanaf een bepaald volume erg druk. Bij een rustig jazz nummer met piano / bas of een nummer met akoestisch gitaar was dat bijna niet aanwezig.

Omdat de schoonmaakster blijkbaar nogal eens schuift met de frontspeakers, is het wellicht een goed idee om de plaats van de frontspeakers te markeren. Mijn ervaring is dat het erg nauw luistert om een scherpe akoestische afbeelding te krijgen, en dan is een halve cm of een paar graden draaiing al snel het verschil tussen perfect of net niet.

Wat gewoon top was was het laag! Dat was toch wel weer iets beter dan mijn eigen set. Het klonk erg mooi geïntegreerd, lekker droog en zoals Riwi het zelf mooi verwoorde; mooi gelaagd. Ook hier was het weer een combinatie van de kwaliteit van de DD15 en de erg goede inregeling door Riwi. Niet goed voor mijn portemonnee dit soort ervaringen... ::)

Na het luisteren naar de CD's heb ik uitleg gekregen over de 2-weg communicatie met de Classé, waardoor ik het zelfs begrijp. Dat gaat dus goed komen.

Toen was het natuurlijk tijd om film te gaan kijken. De zwarte doeken werden opgehangen, en je waande je meteen in een batcave! Simpel idee, maar super voor het beeld van de JVC projector. Die is overigens weer een stukje stiller dan mijn HD1, en iets scherper. Ik blijf het jammer vinden dat er nog steeds geen oplossing is voor de onscherpe pans.
Erg handig was overigens de motorische lensschift. Hierdoor kon het beeld zo laag als mogelijk geprojecteerd worden. Erg prettig om te kijken. Het is ook een erg mooi scherm, met masking aan de bovenzijde.

Gestart met het begin van I am legend: geweldig! Zag er top uit, met een geweldige sound. Heel mooi in balans allemaal. Ook hier merk je weer dat Riwi veel aandacht heeft voor het afstellen van zijn set. Dat kwam telkens weer naar voren in het overige demo materiaal.

Een ding is me wel opgevallen: ik ervaarde aan de achterzijde geen gesloten surroundbubble. Wellicht dat hier door te schuiven met de rears nog verbetering te halen is, maar dat botst wellicht met de woonkamerfunctie. 7.1 was een goede oplosing, maar is geen optie, zeker nu er een mooie nieuwe keuken komt. Ik heb dit kort opgemerkt, maar omdat er inmiddels ook bezoek was gearriveerd hebben we het hier niet meer over gehad.

Riwi, bedankt voor de gastvrijheid en de ervaring. Het was erg leuk en leerzaam.

(p.s., Riwi heeft beloofd dat hij eindelijk een eigen topic gaat maken  :D)

riwi

Mooi verhaal Teejoo :) Leuk om te lezen dat je het bezoek de moeite waard vond ondanks de best wel forse afstand (1,5 uur rijden enkele reis).

Toen ik bij jou was viel me direct op hoeveel invloed de akoestische aanpassing hebben op het totale geluids beeld. Dat zal ik in mijn woonkamer niet kunnen realiseren. Over het bass bereik en kwaliteiten van de DD15 ben ik ook erg tevreden. Ik moet daarbij ook wel credits geven aan Bjorn, want na zijn master-instelling is er maar weinig ge-tweak nodig geweest.

7 kanaals kan inderdaad alleen als ik de keuken dicht metsel :) Maar dat is dan weer lastig met koken en het pakken van de drankjes als er geen deur meer in de keuken zit.

Ik beloof binnenkort een eigen topic te starten :)

DD2

Leuke "review" en geslaagde M& G zo te horen!  Zit er nou nog veel verschil in de geluidskwaliteit qua afspelen van film-matteriaal vanuit de bronk, via de Dune bijv? ,  Wellicht kan je daar nog iets over vertellen..?  Ben erg benieuwd.


riwi

Quote from: DD2 on October 28, 2010, 13:20:49
Leuke "review" en geslaagde M& G zo te horen!  Zit er nou nog veel verschil in de geluidskwaliteit qua afspelen van film-matteriaal vanuit de bronk, via de Dune bijv? ,  Wellicht kan je daar nog iets over vertellen..?  Ben erg benieuwd.

Je bedoeld het verschil tussen TrueHD/DTS HDMA uit de Dune (via HDMI) en via de Oppo (via HDMI)? Ik kan daar niet bijzonder veel verschil in vinden. Ik denk dat de Oppo iets frisser en iets sneller lijkt te zijn, maar ik vind dat erg moeilijk. De Classe decodeert in beide gevallen de audiostream op dezelfde manier. Kwa beeld is de Oppo wel duidelijk mooier en strakker dan de Dune.

Davey

Heel leuk verhaal om te lezen Teejoo  :thumbs-up:

Erg leerzaam om over de verschillen te lezen tussen jouw en Riwi's set en dan met name de akoestische aanpassingen en de plaatsing van de rears.

Grindtegel

Leuk verslag! Maarreh die zwarte doeken wat moet ik me daarbij voorstellen?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

riwi

Quote from: Grindtegel on October 28, 2010, 18:33:30
Leuk verslag! Maarreh die zwarte doeken wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ik bedek de zijmuren en het plafond met zwarte doeken (3 stuks in totaal). Gewoon met 4 haakjes in het plafond en ringetjes in de doeken.
Dat hang ik altijd op als ik film ga kijken. Het verschil in beeldkwaliteit met de standaard witte muren en plafond is echt enorm, ik kan niet meer zonder naar het projector beeld kijken :)

danielo

Quote from: riwi on October 28, 2010, 18:42:19
Ik bedek de zijmuren en het plafond met zwarte doeken (3 stuks in totaal). Gewoon met 4 haakjes in het plafond en ringetjes in de doeken.
Dat hang ik altijd op als ik film ga kijken. Het verschil in beeldkwaliteit met de standaard witte muren en plafond is echt enorm, ik kan niet meer zonder naar het projector beeld kijken :)

Als je dat niet doet dan lijkt het alsof de muren ook een rol hebben in de film :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

riwi

Quote from: danielo on October 28, 2010, 19:05:48
Als je dat niet doet dan lijkt het alsof de muren ook een rol hebben in de film :).

Het is (voor mij) niet primair het kijkdoos effect dat het hem doet. Voor mij is de grootste winst het wegvallen van het terug op het doek vallende licht via de muren en plafond. Daardoor is het beeld contrast matig echt een stuk beter, het zwart dieper en lijkt er meer licht uit de projector te komen.

Grindtegel

Quote from: riwi on October 28, 2010, 18:42:19
Ik bedek de zijmuren en het plafond met zwarte doeken (3 stuks in totaal). Gewoon met 4 haakjes in het plafond en ringetjes in de doeken.
Dat hang ik altijd op als ik film ga kijken. Het verschil in beeldkwaliteit met de standaard witte muren en plafond is echt enorm, ik kan niet meer zonder naar het projector beeld kijken :)

Ja, donkere muren scheelt echt veel, ben blij dat ik een dedicated mancave heb  ;D
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

danielo

Quote from: riwi on October 28, 2010, 19:09:01
Het is (voor mij) niet primair het kijkdoos effect dat het hem doet. Voor mij is de grootste winst het wegvallen van het terug op het doek vallende licht via de muren en plafond. Daardoor is het beeld contrast matig echt een stuk beter, het zwart dieper en lijkt er meer licht uit de projector te komen.

Mee eens persoonlijk vind ik het oplichten van de zijkanten en bovenkant erg afleidend...

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Teejoo

Quote from: riwi on October 28, 2010, 19:09:01
Het is (voor mij) niet primair het kijkdoos effect dat het hem doet. Voor mij is de grootste winst het wegvallen van het terug op het doek vallende licht via de muren en plafond. Daardoor is het beeld contrast matig echt een stuk beter, het zwart dieper en lijkt er meer licht uit de projector te komen.
Het werkt in elk geval erg goed. Ik denk verder dat het ook akoestisch een beetje voordeel biedt, hoewel dat gezien de dikte van het stof vrij beperkt zal zijn.

DD2

QuoteJe bedoeld het verschil tussen TrueHD/DTS HDMA uit de Dune (via HDMI) en via de Oppo (via HDMI)? Ik kan daar niet bijzonder veel verschil in vinden. Ik denk dat de Oppo iets frisser en iets sneller lijkt te zijn, maar ik vind dat erg moeilijk. De Classe decodeert in beide gevallen de audiostream op dezelfde manier. Kwa beeld is de Oppo wel duidelijk mooier en strakker dan de Dune.

Riwi,

Daar doelde ik op idd.. ;)   

Qua beeld dus wel een merkbaar verschil, thanks.

Teejoo

Gisteren mijn Pioneer LX-91 een firmwareupdate gegeven: 2.68a. Ondanks dat ik nog niet tegen een disc ben aangelopen die een firmwareupdate nodig had, vind ik het toch een lekker gevoel up te date te zijn. Want met blu-ray spelers is dat helaas noodzakijk om nieuwe films te kunnen blijven kijken. Ik blijf dat belachelijk vinden, samen met al die opgedrongen java crap. Ik wil gewoon film kijken  :crazy:

Dit was overigens een firmware die normaal alleen via Servicecenters gaat. Ik las zojuist overigens dat er de komende weken een nieuwe beschikbaar komt.

HTip

Je was bijna van de 2e pagina afgegleden en dat kon ik niet toelaten ;D

Van harte proficitat met je verjaardag :pompom:

Geniet van je laatste jaar als 30'er! ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

WickedGame


fugazi_2009

Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Joris1971


jan-rotterdam


CoSo


Teejoo

Bedankt allemaal!

Gisteren en vandaag vrij, dus 's avonds weer lekker film gekeken: Repoman en The International. Beide films vond ik erg ok, maar qua geluid waren ze echt top. Echte aanraders, waarbij The International uitblinkt in natuurlijkheid.

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT