Aurora13's digital surround heaven part 2!

Gestart door Aurora13, november 3, 2006, 23:17:23

Vorige topic - Volgende topic

Aurora13

Citaat van: Baardmans op augustus 24, 2010, 13:18:51
Ai, ik woon autoloos in Almere. Ik ga er even vanuit dat je al een keer een firmware-update hebt gedaan (hele machine leeggemaakt) en dat je de meetpc op de regio-instelling USA hebt gezet?
Kun je eens een screenshot van een meting posten?

USA is niet nodig, je hoeft alleen de . en de , om te wisselen. Maar das een behoorlijke instinker ja.

Ik kan je desnoods wel ff oppikken hoor in Almere! :)
Ik kan weleens wat screenshots maken en posten. Dan weet je misschien ook meteen wat ik moet doen of fout doe.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Baardmans

Ah, punt en komma...dan ben je slimmer dan ik  ;D  Dan heb je dus wsl die firmware/reset ook een keer gedaan?

Ja, laat anders eerst even wat plaatjes zien idd. Kunnen we altijd nog verder kijken. Ik ben trouwens ook geen deskundige hoor, maar heb er ooit wel goeie correcties mee gekregen, dus wie weet..

Aurora13

Citaat van: Baardmans op augustus 24, 2010, 15:34:05
Ah, punt en komma...dan ben je slimmer dan ik  ;D  Dan heb je dus wsl die firmware/reset ook een keer gedaan?

Ja, laat anders eerst even wat plaatjes zien idd. Kunnen we altijd nog verder kijken. Ik ben trouwens ook geen deskundige hoor, maar heb er ooit wel goeie correcties mee gekregen, dus wie weet..

De FW/reset heb ik inderdaad ook al gedaan.

Dan heb je er al heel wat meer uit gekregen dan ik! :)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D

[email protected]

Citaat van: Aurora13 op augustus 24, 2010, 08:25:32
Ja nieuwe folies doet altijd weer wonderen bij elektrostaten.
Gebruik jij een subwoofer voor het laag?

Ik merk dat ondanks dat ik tevreden ben qua bass, dat mijn ruimte gewoon te groot en open is om er voldoende bass uit te halen. In de toekomst toch maar een sub aanschaffen. Maar ja de balans/crossover is natuurlijk nu subliem. Je hebt met full-range elektrostaten geen crossovers en dat maakt het geluid zo mega in balans, transparant en open. Dus de enige sub die ik vertrouw om bijna perfect te integreren is een Velodyne DD-15 of 18....ff flink doorsparen maar weer. :)

Nee, ook niet echt behoefte aan. Ik vind de bas wel goed zo. Op de Thiel cs 3,7 was de bas beter, maar om nu te zeggen dat ik dat ook mooier vindt..... Er zit in ieder geval genoeg bas in om deze goed te kunnen horen.

Jeroen

rien

Zo, dat ziet er allemaal mooi uit zeg...

Het enthousiasme in deze post over de installatie was erg inspirerend.
Door het failliet gaan van Final zijn ze voor mij ook betaalbaar geworden en onlangs op marktplaats mijn slag geslagen.

Ik gebruik ze in een 7.1 surround systeem: 1000i front, 400i surround, 2x90i als center, 2 x90i achter, en een Rel als sub.
Het klinkt echt geweldig.
Mijn Pioneer versterker is helemaal in zijn sas met een 7.1 opstelling (tip!) en wat je ook voor signaal aanbiedt (van stereo tot dts),
het wordt prachtig over de boxen verdeeld.

De 90i's zijn niet ideaal, kunnen erg slecht tegen een beetje stof of een verdwaald fruitvliegje...
Ze hebben me ook bijna niks gekost, dus ik moet niet zeuren.
Als ik echter een wat hoger model voor een appel en een ei kan vinden vervang ik ze wellicht.

Groetjes,

Rien

Aurora13

Citaat van: rien op september 19, 2010, 09:38:40
Zo, dat ziet er allemaal mooi uit zeg...

Het enthousiasme in deze post over de installatie was erg inspirerend.
Door het failliet gaan van Final zijn ze voor mij ook betaalbaar geworden en onlangs op marktplaats mijn slag geslagen.

Ik gebruik ze in een 7.1 surround systeem: 1000i front, 400i surround, 2x90i als center, 2 x90i achter, en een Rel als sub.
Het klinkt echt geweldig.
Mijn Pioneer versterker is helemaal in zijn sas met een 7.1 opstelling (tip!) en wat je ook voor signaal aanbiedt (van stereo tot dts),
het wordt prachtig over de boxen verdeeld.

De 90i's zijn niet ideaal, kunnen erg slecht tegen een beetje stof of een verdwaald fruitvliegje...
Ze hebben me ook bijna niks gekost, dus ik moet niet zeuren.
Als ik echter een wat hoger model voor een appel en een ei kan vinden vervang ik ze wellicht.

Groetjes,

Rien

Hoi Rien,

Dankjewel! Jij hebt ook een erg mooie setup staan! Als je het voor elkaar krijgt, zou ik zeker proberen om een 600i center op de kop zien te tikken. Dat is gewoon een 400i op zijn kant en geeft een veel fraaiere en homogene geluidsbeeld. En ultiem zou inderdaad zijn door de 90i achter ook te vervangen door 400i's!

De 400i, 600i en 1000i werden hier in Nederland gefabriceerd en daar zijn niet veel problemen mee. Echter de rswt van de serie 300i en lager, werden in de fabriek in Belgie gemaatk en hadden ze een andere (goedkopere) leverancier van de statoren. Die speakers waren ook erg gevoelig en zijn veel problemen mee, na maanden onderzoek kwamen ze er eind 2009 achter dat er kleine membraampje achter bleven op de statorplaten en dit veroorzaakte vonkjes en de uitval problemen.

Dit heeft Final zeer waarschijnlijk de das omgedaan helaas.

Bedankt voor de Pioneer tip, ik zal hem doorgeven aan die vriend van mij die mijn oude Finals heeft overgenomen. Zijn Onkyo red het op hogere volumes gewoon net ff niet.

Grtz

rien

Bedankt voor het compliment.

Ik ben dik tevreden, zeker gelet op de prijs waarvoor ik de set op de kop heb kunnen tikken....

Hiervoor had ik infinity kappas. Ook niet mis.
Een enorme bas reserve, geweldig indrukwekkend bij films.

Maar finals laten heel veel meer detail horen en het klinkt allemaal heel erg zuiver.
Een enorme verbetering.
Dankzij de Rel subwoofer is er nog genoeg bas ondersteuning.

Een 600i center zou de zaak compleet maken, maar er is heel moeilijk aan te komen (wie o wie?).

De 90i voldoen echter best goed, maar je moet ze goed schoonhouden.
Een keer per maand met de stofzuiger en een lapje eroverheen.

Verder heeft de afstelling veel werk gekost.
Maar het klinkt nu adembenemend.

Moeder de vrouw vond de finals maar strijkplanken en niet echt mooi.
Ik heb nu aan de achterkant van elke strijkplank een ledstrip aangebracht.
De finals fungeren nu ook als futuristische lamp waar je doorheen kunt kijken wanneer de leds branden (kleur naar wens).

Groetjes,

Rien.

Aurora13

Ja detail zijn ze enorm goed in, zelfs met stereo TV uitzending, wordt er zo eng veel detail en dus atmosfeer toegevoegd bij de film/serie! Speelt de scene zich af op een station, dan hoor je echt mensen lopen, geroesemoes, kuchen, etc.!

Dat van die LED strippen is wel een goed idee! Die heb ik nu achter me TV, misschien ook eens achter de 1000i's doen!

Aurora13

Wow! Meer dan een jaar geleden dat ik heb gepost. Maar eens een update geven over mijn huidige config. Zal de eerste post ook bijwerken.

Mijn grootste upgrade:
- Chloé geboren op 26 mei 2011!  ;D

Ik zat te kijken om mijn TacT TCS MkII te upgraden naar de MkIII. De kosten hiervoor zijn $7500, dan heb ik wel de nieuwe Room Correction en HDMI in en uitgangen. Ik ken iemand die de MkIII heeft (en heeft ook de MKII). Deze is al maanden bezig om zijn MkIII goed te krijgen en heeft er weinig hoop in dat het nog goed komt en draait momenteel weer met de MkII. Boz (TacT engineer) reageerd slecht tot niet en doet er maanden over om het te fixen.
Mijn ervaring met TacT waren qua support inderdaad al erg slecht, gelukkig doen mijn TacT's het perfect en heb ik weinig problemen.

Toch ben ik eens gaan nadenken over welke richting ik op wil en Lyngdorf heeft helaas een SSP oplossing (Steinway-Lyngdorf) die voor mij niet te betalen is. ;-)

Toen kwam ik dus een aantal geluidskaarten tegen die 3 x S/PDIF out hebben en ik dacht, dat is iets waar ik wat mee kan. Immers kan ik dan mijn HTPC Dolby Digital, DTS, Stereo, Dolby True HD, DTS HD uitsturen over 6 x PCM kanalen max 192Khz, 24 bit.

Oftewel vervanging van de TacT TCS MkII en meteen eentje die wel Dolby True HD en DTS HD aan kan. Maar zonder roomcorrectie uiteraard (welke ik nooit gebruikte op de TCS). De 3 TacT S2150 amplifiers, zijn met een kabeltje verbonden welke ervoor zorgt dat ik 1 master en 2 slaves heb. De master zorgt ervoor dat de 2 slaves mee gaan qua volumeregeling, dus dat probleem is ook opgelost. Ook kan ik in de TacT S2150 per kanaal de volume, delay en crossover aanpassen.

Dus TacT TCS MkII is voor mij niet meer nodig en ga er op geluidskwaliteit zelfs op vooruit (DTS was het max wat die aan kon).

Kortom een flinke upgrade waar ik zeer content mee ben!! (Naast mijn dochtertje natuurlijk! :-))

Voor de toekomst staat in de planning:
- Velodyne subwoofer
- Vervanging van de S2150's door TDAi2200's (deze zijn ook aan elkaar te koppelen ivm geluidsregeling) en zo met RoomPerfect aan de slag te kunnen.

De Velodyne subwoofer zal als eerste er komen, echter hebben de S2150's geen Analog uit en zal ik dus de Velodyne 'High Level' moeten aansluiten. Iemand daar ervaring mee? Immers kent een digitale versterker geen feedback en staat er volgens Velodyne geen 'load' op de High Level inputs. Oftewel mijn versterker staat vol uit te stappen terwijl er geen tot nauwelijks load staat op de speaker klemmen dan. Misschien eens aan Bjorn en Garmt vragen van BBG.

Zo dat was het weer eventjes. Mocht iemand interesse hebben in de TacT TCS MkII: hij staat te koop (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120603.msg2124292#msg2124292) :)

)p(

Citaat van: Aurora13 op februari 14, 2012, 10:54:41
Wow! Meer dan een jaar geleden dat ik heb gepost. Maar eens een update geven over mijn huidige config. Zal de eerste post ook bijwerken.

Mijn grootste upgrade:
- Chloé geboren op 26 mei 2011!  ;D

Gefeliciteerd  O0

Citeer
Toen kwam ik dus een aantal geluidskaarten tegen die 3 x S/PDIF out hebben en ik dacht, dat is iets waar ik wat mee kan. Immers kan ik dan mijn HTPC Dolby Digital, DTS, Stereo, Dolby True HD, DTS HD uitsturen over 6 x PCM kanalen max 192Khz, 24 bit.

Als je de pc weg gaat dan zou ik eens naar jriver mediacenter kijken. Deze heeft nu een volledig 64 bit audio pad inclusief de convolver voor drc. Samen met bv audio lense voor het genereren van de multichannel drc filters heb je dan denk ik een mooi alternatief. En de imho beste media center als bonus.

Hoewel ik nog steeds helemaal tevreden ben met mijn m2150 zou ik ook nooit meer een Tact kopen vanwege hoe Boz zaken doet.

Aurora13

Citaat van: )p( op februari 14, 2012, 11:21:29
Gefeliciteerd  O0

Thanks! :)

Als je de pc weg gaat dan zou ik eens naar jriver mediacenter kijken. Deze heeft nu een volledig 64 bit audio pad inclusief de convolver voor drc. Samen met bv audio lense voor het genereren van de multichannel drc filters heb je dan denk ik een mooi alternatief. En de imho beste media center als bonus.
Ga ik zeker eens naar kijken! Wie weet nodig ik je eens uit om er samen naar te kijken als ik nog vragen heb. :P
Is het een complex product? De software van de TCS was voor mij niet te begrijpen namelijk.

Hoewel ik nog steeds helemaal tevreden ben met mijn m2150 zou ik ook nooit meer een Tact kopen vanwege hoe Boz zaken doet.
Super tevreden met TacT inderdaad, alleen support is waardeloos. Dus als wie weet eens richting driemaal TDAi 2200 gaan! :)

)p(

Citaat van: Aurora13 op februari 14, 2012, 11:33:13
Thanks! :)
Ga ik zeker eens naar kijken! Wie weet nodig ik je eens uit om er samen naar te kijken als ik nog vragen heb. :P
Is het een complex product? De software van de TCS was voor mij niet te begrijpen namelijk.

In vergelijking met de TCS een makkie. Serieus...het is een programma met zeer veel mogelijkheden dus je moet er wat tijd in willen steken. Maar moeilijk is het zeker niet.

Aurora13

Citaat van: )p( op februari 14, 2012, 11:54:19
In vergelijking met de TCS een makkie. Serieus...het is een programma met zeer veel mogelijkheden dus je moet er wat tijd in willen steken. Maar moeilijk is het zeker niet.

Ben benieuwd, tips qua sites waar ik kan beginnen met inlezen?

)p(

Citaat van: Aurora13 op februari 14, 2012, 12:50:44
Ben benieuwd, tips qua sites waar ik kan beginnen met inlezen?

jriver media center.
http://yabb.jriver.com/interact/index.php?board=23.0

audiolense
http://www.juicehifi.com/index.html

Ik gebruik zelf nog steeds de open source drc-fir voor ruimte correctie. Echter voor multichannel correctie is audiolense veel gemakkelijker in het gebruik.

Aurora13

Citaat van: )p( op februari 14, 2012, 13:47:11
jriver media center.
http://yabb.jriver.com/interact/index.php?board=23.0

audiolense
http://www.juicehifi.com/index.html

Ik gebruik zelf nog steeds de open source drc-fir voor ruimte correctie. Echter voor multichannel correctie is audiolense veel gemakkelijker in het gebruik.

En bedankt, vanacht om 1:00 maar besloten om te gaan slapen. ;)

Audiolense ziet er heel wat simpeler uit dan het TacT programma! Dat ga ik wel begrijpen. :)
Maar is het een kwestie van:

- Inmeten met Audiolense en export naar FIR bestand
- FIR bestand koppelen in ConvolverVST en afspelen

Wat vraagjes:

- Ik kan het dus ook gebruiken voor films (5.1 meting)?
- Moet je voor elke sample frequency inmeten (44.1, 48 , 96, etc)?
- Ik gebruik zelf MediaPortal en weet dat ik met PureAudio het FIR bestand kan koppelen, maar dat is alleen voor muziek. Weet je of dat het ook voor films kan? Is die Convolver gewoon een Directshow plugin?
- Convolver's laatste versie is van 2006?

)p(

Citaat van: Aurora13 op februari 15, 2012, 09:23:04
En bedankt, vanacht om 1:00 maar besloten om te gaan slapen. ;)

Audiolense ziet er heel wat simpeler uit dan het TacT programma! Dat ga ik wel begrijpen. :)
Maar is het een kwestie van:

- Inmeten met Audiolense en export naar FIR bestand
- FIR bestand koppelen in ConvolverVST en afspelen

Wat vraagjes:

- Ik kan het dus ook gebruiken voor films (5.1 meting)?
- Moet je voor elke sample frequency inmeten (44.1, 48 , 96, etc)?
- Ik gebruik zelf MediaPortal en weet dat ik met PureAudio het FIR bestand kan koppelen, maar dat is alleen voor muziek. Weet je of dat het ook voor films kan? Is die Convolver gewoon een Directshow plugin?
- Convolver's laatste versie is van 2006?

-convolver vst is niet meer nodig in jrmc. Het programma heeft nu een ingebouwde volledig 64 bits convolver. ik gebruikte zelf overigens voorheen niet convolver vst maar prestince space vst.
-ja audiolense is geschikt voor multichannel.
-als media portel convolver vst gebruikt is een complexere setup mogelijk via de ini file van convolver vst. (Jriver leest hetzelfde formaat.)
-voor convolver vst ja dat is de laatste versie.

Aurora13

Citaat van: )p( op februari 15, 2012, 13:10:14
-convolver vst is niet meer nodig in jrmc. Het programma heeft nu een ingebouwde volledig 64 bits convolver. ik gebruikte zelf overigens voorheen niet convolver vst maar prestince space vst.
-ja audiolense is geschikt voor multichannel.
-als media portel convolver vst gebruikt is een complexere setup mogelijk via de ini file van convolver vst. (Jriver leest hetzelfde formaat.)
-voor convolver vst ja dat is de laatste versie.

Thanks! En wat over het inmeten van verschillende sample frequencies? Klopt dat?

)p(

Citaat van: Aurora13 op februari 15, 2012, 13:47:08
Thanks! En wat over het inmeten van verschillende sample frequencies? Klopt dat?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Matt van Jriver vind resampling van 1 ok. Puristen gebruiken voor elk sample frequentie een aparte filter. De convolver kiest automatisch de juiste dacht ik. Ik gebruik drc alleen voor stereo met 44.1 materiaal dus ik heb geen ervaring met meerdere filters.

Aurora13

Het is hier een tijd stil geweest, maar geniet nog elke dag van me set en daar gaat het om natuurlijk. :)

Nu is er wel het een en ander gewijzigd:

Oude situatie te zien op Foto 1 en 2:
- Siergrind vloer
- Enorm podium en kasten tussen de speakers
- Set aan de achterkant van de kamer naast een enorme raampartij en open trap naar beneden
- Grote witte leren bank

Nieuwe situatie te zien op Foto 3 en 4:
- Laminaat vloer met dempingsplaten eronder
- Podium en kasten weggehaald
- Set aan de voorkant van de kamer geplaatst.
- Nieuwe stoffen ligbank

Beide hebben gezorgd dat de ruimte wat minder hard wordt en minder echo effect heeft. De set klinkt nu wat 'voller en warmer'. Altijd een mooie 'upgrade' dus. :)

Aurora13

Nu kwamen we (ja mijn vriendin kwam ermee!) ook op het idee om het volgende te doen:

- Rolgordijnen vervangen door gewone gordijnen en deze doortrekken tot achter de linker speaker (zie foto 3 en 4 vorige post)
- De muur boven TV-wand ook te voorzien van gordijnen (zie foto 3 vorige post)
- Gordijnen achter de rechterspeaker (zie foto 3 vorige post)
- Kamer afsluiten dmv een gordijn door het midden van de kamer (daarmee sluit je dus het gedeelte af te zien op foto 5 hieronder en zou dan komen tussen de AV set en het 'boompje' :))

De kamer is 7 meter lang en bestaat uit een stuk van 4m x 5m breed (foto 4) en 3m x 6m breed (foto 5). Hierdoor kreeg je dus een 1 meter blinde muur waar het gordijn perfect voor kan hangen en het gewoon een open ruimte blijft. Als je deze dan dicht trekt dan komt deze precies tussen de AV set en het 'boompje' in (foto 5). Hierdoor krijg je dus een bijna een perfect afgesloten ruimte door gordijnen en ben je de harde glas wand en de open trap (foto 5) kwijt.

Hierdoor staat dus een zeer mooi compromis tussen woonkamer/hometheater/waf lijkt mij  :clapping:

Nu zou ik graag wat advies/mening willen van jullie zoals:
- Klopt het dat dit een grote verbetering gaat brengen voor het geluid?
- Is het wel verstandig voor een di-pool speaker om er een gordijn achter te laten plaatsen?

Aurora13

En deze foto kon ik jullie niet onthouden, is van augustus 2012, maar geeft mooi de verhoudingen weer (80cm tegen 1m99)  ;D

Aurora13

Gister binnen gekomen:

XTZ USB meetmicrofoon voor Dirac Live.

Ik heb altijd lang met Room Correction aan de gang willen gaan en had voor mij de volgende opties:

- TacT RCS MK II
Deze heb ik gehad, maar de meegeleverde software was dusdanig complex, dat ik daar nooit een goed resultaat heb mee kunnen behalen. De Mk III heeft beter software, maar kost ook veel geld. Bovendien lijkt TacT niet echt meer te bestaan, dus die optie optie ging het niet worden. Zoals eerder vermeld heb ik daarom de RCS Mk II verkocht.

- Lyngdorf
Lyngdorf biedt RoomPerfect (TDAi 2200) maar alleen op Stereo nivo. Ik heb hier contact met Lyngdorf over gehad en ook met drie gekoppelde TDAi 2200's ging het niet lukken om hier correct room correctie mee uit te voeren voor 5/6 kanalen. Bovendien zijn de kosten voor driemaal TDAi 2200 met RoomPerfect ook erg hoog.

- Lyngdorf Steinway
Multichannel RoomPerfect, erg mooi maar niet voor mijn budget :P

- PC Software correctie
Veel software gezien en getest, maar was altijd omslachtig, alleen stereo en speciale plugin/software nodig om te draaien.

Toen was daar ineens Dirac Live:
- Multichannel room correction
- Vergelijkbaar met hardware oplossingen zoal TacT, Lyngdorf, Audyssey
- Simpel in te stellen ala Lyngdorf (althans iets wat ik kan begrijpen ;))
- Installeert als virtuele soundcard en is dus in vrijwel elke applicatie te gebruiken
- Kosten vallen relatief mee

Ik krijg dus hier wat ik al jaren voor ogen heb (en graag behoudt):
100% digitaal tot aan de luidspreker klemmen en room correction!

Ik ga dus aan de slag met Dirac Live en zal jullie hier de bevindingen melden!

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Aurora13

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)