Aurora13's digital surround heaven part 2!

Gestart door Aurora13, november 3, 2006, 23:17:23

Vorige topic - Volgende topic

Aurora13

Had niet veel tijd, maar was erg nieuwsgierig ;) en heb dus een zeer snelle meeting gedaan. Gewoon maar 5 van de 9 meet punten gepakt en microfoon vast gehouden.

Hier het resultaat voor Front Links en Front Rechts.
Je kan het eindresultaat niet meten met Dirac Live, dus bij een betere meeting en meer tijd zal ik het voor en na resultaat meten met REW.

Wat opvalt is:
Erg piekerig en rommelig in het laag. Denk dat dit speciaal is gedaan om het gemis van echt diep laag bij een elektrostaat een beetje te compenseren.
Ze lopen qua bass toch nog door tot 65Hz. Best goed voor een elektrostaat.

Snel testen van muziek:
Betere focus van stemmen (komen nu echt uit het midden ipv een beetje mid-links)
Betere detailering
Betere diepte
Gedetaileerde en geen boomerige bass meer (dat was te verwachten als je de voor-meeting bekijkt)

Het is echt een groot verschil en nu al stukken beter. Erg benieuwd bij een goede en volledige meeting!

Mis wel erg bass nu, maar dat is volgens mij ook deels gewenning en deels spelen met de target curve.
Reden ook om die lang gewilde Velodyne sub maar eens aan te schaffen ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Aurora13

Links en rechts surround:
Loopt door t/m 100Hz valt me ook niet echt tegen voor zo'n kleine elektrostaat.

Center:
Loopt door t/m bijna 70Hz, erg opvallend aangezien dit de exact zelfde speaker is als de surrounds. Waarschijnlijk helpt de houten wand er achter, waar de TV aan hangt, een handje mee.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D

Staaled

Dat ziet er strak uit. :thumbs-up:

En ik zou idd een sub overwegen. Het laag loopt niet ver door.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Aurora13

Citaat van: Hipster op mei  2, 2013, 15:30:11
Dat ziet er strak uit. :thumbs-up:

En ik zou idd een sub overwegen. Het laag loopt niet ver door.

Ja en het is echt binnen 15 minuten gefixt! Echt super makkelijk.

Een sub komt er sowieso inderdaad, maar dan heb ik eigenlijk geen grote fronts meer nodig. ;D

erik s.

je bent wel flinke dalen aan het vullen, daar moet je mee uitkijken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Joppietersen

Citaat van: Aurora13 op mei  2, 2013, 16:19:43
Ja en het is echt binnen 15 minuten gefixt! Echt super makkelijk.

Een sub komt er sowieso inderdaad, maar dan heb ik eigenlijk geen grote fronts meer nodig. ;D

Wordt die target curve door het programma voorgesteld of bepaal je die helemaal zelf?

Dat je bas mist dat klopt, is ook mijn ervaring als je de grafiek zo recht hebt.

Maar je kan nu wel veel beter een hele mooie strakke bas toevoegen dmv een house-curve. (hier staat daar een mooi stuk over geschreven: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html

en als je fronts die house curve niet kunnen maken -> sub!

Aurora13

Citaat van: erik s. op mei  3, 2013, 11:39:56
je bent wel flinke dalen aan het vullen, daar moet je mee uitkijken.

Klopt, daarom ga ik het ook nameten met bv REW of hij het echt bereikt. Maar Dirac haalt alles 10 db naar beneden en corrigeert niet al te diepe dalen. Dus je loopt daardoor geen risico. 

Aurora13

Citaat van: Joppietersen op mei  3, 2013, 12:34:52
Wordt die target curve door het programma voorgesteld of bepaal je die helemaal zelf?

Die wordt door het programma voorgesteld en kun je daarna eventueel geheel naar smaak aanpassen.

Citaat van: Joppietersen op mei  3, 2013, 12:34:52
Dat je bas mist dat klopt, is ook mijn ervaring als je de grafiek zo recht hebt.

Maar je kan nu wel veel beter een hele mooie strakke bas toevoegen dmv een house-curve. (hier staat daar een mooi stuk over geschreven: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html

en als je fronts die house curve niet kunnen maken -> sub!

Daar had ik al aan gedacht om mee te gaan spelen. Ik heb nu een goede basis meeting gedaan en ga van daaruit met diverse targetcurves spelen. En uiteraard nameten of het resultaat wel gehaald wordt.
Thanks voor de info!

En een sub komt er sowieso  ;D

Aurora13

Maandagavond heb ik de hele avond kunnen meten en tweaken. Heb verschoven met speakers (dichtbij en ver van de muur, indraaien, etc.) en telkens een meting gedaan. Microfoon uiteraard steeds laten staan op dezelfde plek (sweet spot).

Center speaker:
Het meest dichtbij de houtenwand meubel, geeft de mooiste minst piekerige over de gehele bandbreedte (ongecorrigeerde) meeting.

Linker en rechter speaker:
Ver van de muur geeft de mooiste minst piekerige over de gehele bandbreedte (ongecorrigeerde) meeting. Ga deze nog wel over doen om te kijken hoe ver of hoe dichtbij de muur het beste resultaat geeft.
Heb ook met diverse toe-in's gemeten:
50 cm van de muur (speaker dus recht naar voren)
55-50 cm (dus ene kant van de speaker 55cm van de muur, de andere kant 50 cm)
60-50 cm
65-50 cm
70-50 cm

60-50cm gaf het mooiste en beste resultaat en was ook al de stand waarop ze altijd al stonden (die ik op het oog/oor/logisch denken toen had bepaalt).

Ik wil nu nog spelen met de juiste afstanden vanaf de muur, maar ben al mega tevreden.

Gister Avatar Extended Edition Blu-ray gekeken en dat was drie uur lang genieten en alsof je in een perfecte geluidsbubbel zat. Geen moment kwamen de geluiden uit de speakers, maar was het gewoon om je heen. Puur genieten.  ;D

Aurora13

Overgenomen van een forum lid: Velodyne EQ-Max 8!

Ik draai al jaren zonder een sub en was aan het sparen voor een Velodyne (Ultra 1200 of een DD+ 12). Maar dat sparen ging niet heel hard door andere zaken. En toen kwam er een mooie aanbieding voorbij voor deze instap Velodyne.

Heb wat meetingen gedaan voor alleen de sub en dus nog niet geintegreerd en ingemeten voor mijn hele systeem, maar de volgende zaken/conclusies heb ik al kunnen vast stellen:

- Sub kan de gehele ruimte perfect aanvullen t/m 30Hz op volume 25 (van max 80). Ongelofelijk wat een kracht eruit komt. Voor het volume heb ik geen krachtigere/grotere sub nodig (vind de sub al snel overkill, voordeel van al jaren zonder sub waarschijnlijk ;)).
- Kon kiezen uit 6 plekken en de beste plek heb ik gekozen waar er een enkele dip van -4 db is bij 60 Hz en een piek van +15db bij 40 Hz. Dus een erg goede locatie lijkt me.
- De meeting van de EQ-Max doet nauwelijks wat (te weinig banden om te corrigeren waarschijnlijk).
- Dirac Live houdt de sub keurig vlak van 30Hz-130Hz

Ben al erg tevreden met het resultaat, terwijl er nu nog geen correctie plaatsvind en op het gehoor de volume inregeling heb gedaan.

To do:
- Opnieuw inmeten van de 6 speakers (Dirac Live)
- Bass management instellen voor de 5 speakers naar de sub toe. (High/Low-pass filtering etc.)

Stay tuned for more (alsof ik volgers heb :P)

)p(

CiteerStay tuned for more (alsof ik volgers heb )

In iedergeval 1  :P

Interessante oplossing om de correctie in een eigen sounddevice te implementeren.
Ik zelf gebruik nog steeds het open source drc programma van Denis voor het genereren van de filters. En de in jriver mediacenter ingebouwde convolver voor de correctie.

Aurora13

Citaat van: )p( op mei 13, 2013, 11:49:55

Ik wist dat ik op je kon rekenen!  ;D

Interessante oplossing om de correctie in een eigen sounddevice te implementeren.
Ik zelf gebruik nog steeds het open source drc programma van Denis voor het genereren van de filters. En de in jriver mediacenter ingebouwde convolver voor de correctie.
Ja zeker erg interesant. Want je kan het dan voor elke (Directshow) programma gebruiken. En zo kan je ook mooi Bass Management enzo toevoegen, zonder dat je aan 1 of 2 programma's bent gebonden. :)

Joppietersen

2!!     :clapping:

Over de sub, ier is een aardige test te vinden met op pag 3 wat graph's over de auto-correction van deze Velo.

Ik moet eens kijken of er in bv de SPL-reeks een ander systeem toegepast wordt want dit systeem is redelijk dramatisch, doet weinig tot niets, zeer on-Velodyne waardig.

maar verder zijn ze er wel positief over en ik denk met jouw software-correctie dat ie t heel leuk kan doen!

Benieuwd naar de metingen van jou, leuk om iedere keer zo'n uitgebreid verslag te lezen!
link naar test:

http://www.soundandvisionmag.com/article/review-velodyne-eq-max-8-subwoofer?page=0,0

Aurora13

Citaat van: Joppietersen op mei 13, 2013, 11:57:27
2!!     :clapping:

Nice!  :pompom:

Over de sub, ier is een aardige test te vinden met op pag 3 wat graph's over de auto-correction van deze Velo.

Ik moet eens kijken of er in bv de SPL-reeks een ander systeem toegepast wordt want dit systeem is redelijk dramatisch, doet weinig tot niets, zeer on-Velodyne waardig.

Die review had ik al gelezen inderdaad en kan het alleen maar beamen. Ik heb exact dezelfde ervaring met de auto-correctie. Doet erg weinig.

Helemaal mee eens: Velodyne onwaardig en verwacht in hogere Velodyne reeksen betere resultaten. Maar verder een prachtige sub.

maar verder zijn ze er wel positief over en ik denk met jouw software-correctie dat ie t heel leuk kan doen!

Wat ik zo snel gezien heb, gaat de software idd het heel leuk doen.

Benieuwd naar de metingen van jou, leuk om iedere keer zo'n uitgebreid verslag te lezen!
link naar test:

http://www.soundandvisionmag.com/article/review-velodyne-eq-max-8-subwoofer?page=0,0

Leuk om te horen, en ik zal zeker de resultaten delen. :)

Deleted member

3!  :D

Goed bezig Alain! Gefeliciteerd met Dirac Live en de nieuwe sub. Super dat deze relatief bescheiden sub krachtig genoeg is om goed aan te vullen. En met Dirac Live heb je geen bassmanagement in de sub meer nodig toch, je hebt daarmee de Ferrari in huis t.o.v. de Opel Kadett in de Velodyne's!  ;)

Veel succes en plezier met de to-do's!  :thumbs-up:

Aurora13

Citaat van: Antoine op mei 13, 2013, 12:58:53
3!  :D

Goed bezig Alain! Gefeliciteerd met Dirac Live en de nieuwe sub. Super dat deze relatief bescheiden sub krachtig genoeg is om goed aan te vullen. En met Dirac Live heb je geen bassmanagement in de sub meer nodig toch, je hebt daarmee de Ferrari in huis t.o.v. de Opel Kadett in de Velodyne's!  ;)

Veel succes en plezier met de to-do's!  :thumbs-up:

Jemig wat een fan's!  :clapping:

Thanks Antoine!

Bass Management is voor de aanvulling van de elektrostaten, zodat in bijvoorbeeld stereo ook de subwoofer wordt gebruikt als aanvulling.

Ja het inmeten enzo is erg leuk om te doen, om vervolgens resultaat te zien en uiteraard het aller belangrijkste: te horen!

high-q

Heb dit topic al een paar keer voorbij zien komen, maar zet nu toch even de volg-modus aan in verband met de ontwikkelingen rondom Dirac Live. Heb in het verleden de Lyngdorf TDAI2200 gehad en heb daar in stereomodus ook wat met room-correctie gedaan. Sinds ik over ben op surround en mijn bron in 90% van de gevallen mijn HTPC is, lijkt me dit ook iets om in de toekomst mee aan de slag te gaan.

Ik ben erg benieuwd of het de investering waard is!
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Aurora13

Citaat van: high-q op mei 14, 2013, 09:11:11
Heb dit topic al een paar keer voorbij zien komen, maar zet nu toch even de volg-modus aan in verband met de ontwikkelingen rondom Dirac Live. Heb in het verleden de Lyngdorf TDAI2200 gehad en heb daar in stereomodus ook wat met room-correctie gedaan. Sinds ik over ben op surround en mijn bron in 90% van de gevallen mijn HTPC is, lijkt me dit ook iets om in de toekomst mee aan de slag te gaan.

Ik ben erg benieuwd of het de investering waard is!

Ik kan je nu al melden dat de software het dubbel en dwars waard is. :)
Je kunt gewoon een trial van 2 weken downloaden van Dirac, maar zorg dat je na die twee weken het geld hebt liggen. ;)

Ik hoop deze week aan de definitieve inregeling te komen en zal alle bevindingen en grafieken posten uiteraard.

Aurora13

Zoals beloofd, hier weer een update en ditmaal de subwoofer.

Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus kijke zelf maar. :)

Sub
Gemeten zonder enige correctie.

SubVelodyne
Gemeten nadat de sub zichzelf heeft ingemeten.

SubVelodyneDirac
Dirac correctie nadat de Velodyne zichzelf heeft ingemeten.

SubDirac
Sub alleen met Dirac correctie (dus geen Velodyne inmeting)

Ik laat aan jullie over welke keuze ik heb gemaakt ;)

Joppietersen

Netjes hoor!

maar die Velodyne auto-correctie bewijst hier dus eigenlijk niks te doen, zeker niet in het gebied waar een sub zou moeten werken.

Wat me verder wel opvalt is dat ik de target die door het programma voorgesteld wordt  ietwat hoog vind staan:

je hebt weliswaar bij ong 43hz een enorm bult maar daar rechts van staat de doelcurve overal boven de feitelijke output van de sub, dus nagenoeg iedere freq moet worden geboost.

Ik zou m ergens tussen de -3dB en -5 dB zetten, dan hoeft het filter niet te boosten maar alleen te verzwakken maar goed, wellicht is het resultaat t zelfde.

Sub loopt nu wel ver door....heb je al geluisterd en merk je niet dat je de sub nu plaatsbepalend hoort?

Naast frequentie wat je gemeten hebt lees ik ook wel eens iets over de impulsresponse, zou iets met timing te maken hebben (?)

is dat met dit programma ook zichtbaar te maken en corrigeert ie dat ook?

Maar verder erg netjes hoor!! kost mij met REW en een deq2496 toch wel veel meer tijd om t goed te krijgen (en dan nog niet zo vlak als jij t hebt!)

Bedankt weer voor de update

Aurora13

Dirac haalt alles 10db naar beneden en heeft dus daardoor veel meer spelingsruimte en hoeft hij niet zoveel te corrigeren daar.
De meeting is altijd full-range. Ik filter de speakers-sub af op 100Hz. Dus de plaatsing van de sub is echt niet te horen daardoor.

Sub staat nu op volume 20 van 80 en Dirac geeft hem nog steeds -7db ivm de andere speakers. :) Dus maak je over de sub geen zorgen ;)

Ja heb van alles geprobeerd, maar Dirac is zo simpel het is het geld dubbel en dwars waard. En hij krijgt het ook erg vlak zoals je al constanteerde.
Wie interesse heeft moet overigens snel zijn. Vandaag of morgen loopt de 25% korting op Dirac Live af.

Volgende update komt er aan in de loop van de avond. :)

Aurora13

Gisteravond is het niet gelukt, dus bij  deze maar even een update speciaal voor Joppietersen:

De Impulse Response van mijn front speakers, hier zie je dus de 9 metingen en de gemiddelde daarvan.

Achtergrond informatie:

De impulsrespons is een weergave van het volledige frequentiebereik op hetzelfde moment in de tijd, het mooiste is wanneer alle individuele frequenties gelijktijdig aankomen op de meetposities / luisterpositie (direct geluid). Dat laatste is enkel theoretisch mogelijk, in de grafieken zoals ik je eerder heb gemaild zou dit een vlakke verticale en horizontale lijn betekenen. Dit theoretisch ideaal komt overigens van een Engelse natuurkundige, Dirac, zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Dirac_delta_function.

Verbetering is echter wel goed mogelijk, dus een zo vlak mogelijke verticale lijn (direct geluid) en een minimale hoeveelheid vroege reflecties. Je kan dit ook goed zien op de grafieken, als je de grafiek voor correctie bekijkt is deze veel rommeliger, meer 'uitgestrekt' en ook nog eens verschillend op alle meetpunten. De impuls, de eerste lange verticale lijn die je ziet in de grafieken geeft het directe geluid weer, het eerste kleine stukje golfbeweging de vroege reflecties, vervolgens een wat langer stuk golfbeweging de late reflecties en het restant is nagalm van de ruimte.

De Dirac Live software corrigeert overigens eerst de impulsrespons voordat het de frequentierespons corrigeert.

Aurora13

Meting van mijn front speakers, met en zonder correctie.

Aurora13

Meting van mijn surround speakers, met en zonder correctie.

Aurora13

Meting van mijn center speaker, met en zonder correctie.