Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

jahtari

Je was toen nog iets langer van stof.  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kwabbernoot

Grappig ook om al die namen weer te zien.

Quote from: chansig on October  7, 2021, 15:49:30
Het was in ieder geval gezellig. Aan Huub om zijn beslommeringen op te schrijven.

Gr. Hans

Is het alweer voorbij?

Groeten...

chansig

#10702
Zeker leuk om terug te lezen. We gingen toen best nog wel regelmatig op pad. Was zelfs zo erg dat ik thuis de afspraak had (jong kind rondlopen) dat ik 1 keer per maand weg mocht.  :D Grappige is dat ik de sfeer van zo'n luistersessie ook nog een soort van terug kan halen. De gekkigheid bij Dickster (had toch een soort van probleem), het intieme bij KT88, het vrolijke bij Huub.

Het hififorum is ook een aardige tijd best wel een leuke hangplek geweest. De tweakjesdag op de Berenboot van Eelco was een mooi hoogtepunt. Zoveel verschillende mensen met bv een Keesonrust die gewoon aan een tafel zat en niets heeft gezegd. Tenminste in mijn herinnering.

Maar Huub is inderdaad rond half vier weer vertrokken. De beste man wordt wat ouder, had gister een drukke dag gehad en na 19.00 uur op de snelweg was ook geen pretje volgens hem.  :D
Quote from: jahtari on October  7, 2021, 16:16:30
Je was toen nog iets langer van stof.  :D

Was toen een echte audiofiel. Lees het nu terug en vond het zeker een erg leuke tijd. Leuke mensen ontmoet en leuke mensen aan over gehouden die ik nog steeds zie. Waaronder dus Huub. Onze belevingen zijn in de loop van de jaren wel behoorlijk uit elkaar gaan lopen. Zelfs dusdanig dat er spanning kan ontstaan bij geschreven woord. Tijdens een live ontmoeting is de discussie hetzelfde, snap ik hem nog steeds niet (hij mij ws ook niet) maar blijven we wel aardig tegen elkaar.

Waarmee bewezen: Een forum is een duivels ding. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Mooiste compliment, of beter gezegd daar waar ik het meest blij mee ben, vanuit Huub: De ruimte ziet er best netjes uit. Kijk daar ruim je een ruimte voor op, daar hang je bochtjes voor op, daar stofzuig je voor.. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Eerst even een fotootje... Koen heeft een meesterwerk afgeleverd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Zoals ik al zei: "Mooie foto...moet je wat mee doen".

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

#10706
Hans en ik kunnen wel eens wat knorrig doen op het forum maar in real life gaat het prima. We komen al zeker een jaar of 17 een paar keer per jaar bij elkaar over de vloer om aan elkaars setje te ruiken. De laatste jaren door Corona natuurlijk niet, het was dan ook extra leuk om elkaar weer eens te zien en te spreken.  :inlove:

Na onder een boterhammetje en koffie (en een bonbon) over en weer zeker gesteld te hebben dat het ons goed ging togen we naar de ehhh rökbunker. Tot mijn verbazing een stuk groter dan eerst en zelfs tamelijk netjes. Met als absolute pronkstukken de grote maar elegant afgewerkte speakers. Als je er met je neus bovenop gaat staan zie je dat de bouwkwaliteit gewoon professioneel is, met als aparte keuze de stoffen bekleding van de bovenkast. Samen met de dikke aluminium baffle en de donkere onderkasten een plaatje. En nergens een subwoofer te vinden. In de loop van de middag bekroop me ook niet het gevoel dat er dan iets zou worden toegevoegd (hoewel bij Hans een subwoofer een mouseclick away is).

De set was verder erg eenvoudig: een Mac Mini met Spotify en Bach software, digitale coax kabels naar de speakers, volume digitaal geregeld. Er was nog niet veel gedaan aan het tunen van de speakers.

Plaats genomen op de luisterzetel draaiden we mijn playlist (zie afbeelding) vrijwel geheel met een ontstellend hard volume waarbij de speakers geen krimp gaven. Alle nummers waren luidruchtige feestjes om te horen. Na een paar nummers begon me wel op te vallen dat de dakkapel in zijn geheel met de bassen ging meetrillen waardoor het laag erg lekker maar wat ongedefinieerd werd. Het hoog had af en toe een hint van wat hardheid. Maar dat waren kanttekeningen bij een geluid waar ik erg blij van werd. Als ik zo hard draai staat half Leiden bij me op de stoep. In zo'n dorp kan het.

Na de disco draaiden we een serie nummers van Hans op een wat lager volume. De muur van geluid verdween en de speakers lieten een andere kant van zichzelf zien: ze kunnen ook mooi en subtiel klinken. Heel speciaal waren de nummers die door de jongens van Bach zelf waren aanbevolen. Het is niet mijn muziek maar de ruimtelijkheid is een rare gewaarwording met al die geluiden om je heen. Die opnames waren ook prima wat betreft balans en het hoog was nu zeker niet scherp.

Leuk, eerst een feessie met keihard en tamelijk ruw maar erg lekker geluid en daarna een tweede sessie met minder volume maar meer kwaliteit. Uiteraard hebben we het erover gehad. Dat meetrillen waardoor het laag een beetje vaag wordt is bekend. Zelf denk ik natuurlijk dat een goede dac en analoge aansturing heilzaam zou zijn maar in de discussie hierover kwamen we, zoals altijd, geen millimeter verder.  ;D

Al met al verrassend. Hans heeft speakers die er geweldig uitzien, ijzingwekkend hard kunnen waardoor alle zwakke punten van ruimte en aansturing wel hoorbaar zijn maar het feestje totaal niet wordt verstoord. En op een veel lager volume laten horen waartoe ze ook in staat zijn.

Ik zou er prima mee kunnen leven. Dan blijven bij mij de Topping D90es en PRE90. De levertijd van de speakers is wat lang, dat is wel jammer.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Toch wel Spotify hè?

Leuk verhaal Huub. Hoe vind je ze in vergelijk met de 8m's/8emmen/16m (?).

Groeten...

HuubF

Quote from: Kwabbernoot on October  7, 2021, 18:22:29
Toch wel Spotify hè?

Leuk verhaal Huub. Hoe vind je ze in vergelijk met de 8m's/8emmen/16m (?).

Groeten...

Ik ben nooit zo'n fan van de 8M's geweest bij Hans; beetje steriel, weinig muzikaal. Wel een geweldige plaatsing die dat deels goedmaakte. Dat kan ook >>standpunt-alert<< aan de aansturing hebben gelegen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

@Hans: kun jij je daar een beetje in vinden als je deze speakers vergelijkt met jouw eerdere 8m's (dus).

Groeten...

chansig

Neuhh....ook niet in de beschrijving dat het hoog op momenten een hint naar hardheid heeft. Het laag herken ik wel. De m icm de subs verschilde mijn inzien niet veel van wat ik nu hoor. Maar de m's zijn ook weer ruim een half jaar terug.

Huub heeft de m nog gehoor met de Paradigm. Ook een fijn apparaat trouwens.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Huub..je bent je boek vergeten. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on October  7, 2021, 19:07:12
Huub..je bent je boek vergeten. :D

Gr. Hans

Haha ja verduiveld.  :clapping:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Bedankt voor de beschrijving en een leuke luisterlijst @HuubF, denk jouw lijst als ik naar nummers kijk en niet die van Bacch(4Mac).

De ruimte is altijd erg bepalend en zeker met bas. Hardheid in het hoog kan ook versterkt worden, was de "røkbunker" nu minder gedempt als voorheen?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

#10714
Ik heb na Huub zijn lijstje wat nummers afgespeeld. Simpelweg random. Hierbij ook een beetje rekening houdend met Huub zijn smaak:

Tycho - Ghost of Kodoku
AC/DC - Thunderstruck
David Guetta - Bangbang
Fink - Sort of revolution
Jeff Buckley - Halleluja
Massive Attack -teardrop
Damien Rice - ??

En dan nog het eea van het Chesky label...zomaar uit de ellenlange lijst welke te vinden is op Spotify. Zaaddoodende muziek maar wel erg sterk met BACCH. Logisch omdat de ontwerper van BACCH ook betrokken is bij Chesky.

Verder niets aan de ruimte veranderd. Demping is hetzelfde. Het is wel meer opgeruimd.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Stap 1 in de ontkoppeling. De stoel op driedubbeldik piepschuim gezet. En de stoel trilt in ieder geval niet meer. Vervolgens ook maar onder de tv-kast en de kasten waarop de panelen (achter de speakers) staan wat foam gedaan.

Dat driedubbel schuim werkt als een malle. Dus eens zien of ik nog wat kan vinden, want dan zouden de speakers er ook op kunnen staan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Is dat dat speciale schuim met een dwarse ontkoppellaag ertussen?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Er was ooit iets in verpakt, maar geen idee meer wat. Zag het laatst ook bij een compu die ik had gekocht. Alleen was het toen dunner. Dus speciaal wil het niet noemen. Het werkt en dat is belangrijk.

Vandaag wat piepschuim platen gekocht welke gebruikt worden voor isolatie. Eens zien of ik het voor elkaar ga krijgen om de speakers daarop te krijgen zonder dat ik een hernia krijg of de speakers omvallen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Experiment niet geslaagd. Piepschuim (4 cm) onder de speakers maakte het erger. Dus ik laat het verders maar zoals het is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Townsend maakt mooie isolatie platformen voor onder speakers.

morca

Quote from: chansig on October  8, 2021, 14:17:25
Er was ooit iets in verpakt, maar geen idee meer wat. Zag het laatst ook bij een compu die ik had gekocht. Alleen was het toen dunner. Dus speciaal wil het niet noemen. Het werkt en dat is belangrijk.

Vandaag wat piepschuim platen gekocht welke gebruikt worden voor isolatie. Eens zien of ik het voor elkaar ga krijgen om de speakers daarop te krijgen zonder dat ik een hernia krijg of de speakers omvallen.

Gr. Hans
Wat wegen de speakers Hans ?


Ralf67

Deze zijn dat, van Townsend en behoorlijk aan de prijs .

Contour

Duur inderdaad, maar fraai en effectief.

chansig

Quote from: morca on October  8, 2021, 16:15:18
Wat wegen de speakers Hans ?

Geen idee...misschien dat Koen het genoemd heeft in het topic. Maar over de 50 kilo zeker wel.

Kan me de "spelregel" van Bert nog herinneren: Het materiaal onder de speaker (oid) moet voor 2/3 ingedrukt zijn wil het ontkoppelen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kermy

Auralex Gramma V2, ik heb van de week ze besteld, de originele Gramma liggen nu onder de speakers, maar het schuim heeft de jaren van stofzuigen moeten bekopen met wat happen her en der die ontbreken.

Voordeel van de nieuwe versie, ze zijn ongeveer de helft lager, dat komt de stabiliteit ten goede van wat erop staat. De plateau's kunnen tot 130 Kg dragen.


Met vriendelijke groet,

Kermy