the Monitor Audio Lounge. met Atmos 5.2.4. > De stekker er weer in

Started by yorkie13, September 27, 2006, 14:48:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

morca

Quote from: XtrmB on August  1, 2015, 18:34:20
iemand kan toch ook alleen maar uitgaan van zijn of haar eigen situatie en niet speculeren over die van een ander. Het is algemeen bekend dat een gesloten sub het beter doet bij muziek omdat muziek vaak niet lager gaat dan 40hz en deze vaak vraagt om snelle basreactie. Een gepoorte sub loopt vaker wat meer door in de basuitslag en dus meer nadreun geeft. Een gepoorte sub bij film is dan weer fijner met film voor meer punch en laagweergave.

Marco zegt helemaal niet dat je met een gepoorte niet van beide kan geniet maar geeft enkel zijn voorkeur in het gebruik van de verschillende uitvoeringen van subs. Ralf heeft heirin ook zijn voorkeur, en zo ik en jij ook.
Ik wilde het net toe gaan lichten,maar zie dat je me voor was.


Quote from: jbtje56 on August  1, 2015, 17:00:26
Wellicht omdat je gepoorte zelfbouw sub niet goed genoeg is voor muziek?



Valt me op dat je altijd zo prat gaat over JOUW situatie en opstelling maar vind het eigenlijk best wel een beetje kul om
Steeds dit te melden en te vertellen dat gesloten beter is met



Algemeen bekend dat een gesloten list strakker klinkt,als uw mij daarop aan wil vallen ok.
Ik praat dus niet over mijn situatie maar de mening van veel subgebruikers.
Wil niet zeggen dat jouw mening niet anders mag zijn,of mij zo aan te vallen op iets wat algemeen bekend is over de 2 verschillen in de subsystemen.

Het is ook mijn bescheiden mening maar hoor  :yin-yang:

morca

Quote from: jbtje56 on August  1, 2015, 17:00:26
Wellicht omdat je gepoorte zelfbouw sub niet goed genoeg is voor muziek?

Ik zeg wat mijn smaak is,niet dat hij niet goed is voor ram en stamp werk  ;)
Beter dan zelf vermoed ik,het is alleen mijn smaak niet.

cardas49

Wat beter is kan genre afhankelijk zijn. Sommige muziek vraagt om de "vette" weergave van een gepoorte sub. ALs je voornamelijk dance luistert o.i.d. zou een gepoorte sub niet onlogisch zijn. Klassiek en Jazz daarentegen...
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

morca

Quote from: mark235 on August  1, 2015, 19:50:02
Wat beter is kan genre afhankelijk zijn. Sommige muziek vraagt om de "vette" weergave van een gepoorte sub. ALs je voornamelijk dance luistert o.i.d. zou een gepoorte sub niet onlogisch zijn. Klassiek en Jazz daarentegen...
Dat scheelt idd veel bij rap trance en speelt hij vaak wel mee.
Dire straits Metallica Diana krall en bublle bv staat hij uit.

GPO

Quote from: morca on August  1, 2015, 20:20:48
Dat scheelt idd veel bij rap trance en speelt hij vaak wel mee.
Dire straits Metallica Diana krall en bublle bv staat hij uit.

Bij mij staan beide gepoorte subs altijd aan met elke muzieksoort. Na zorgvuldig opstellen en afstellen klinken gepoorte en gesloten nagenoeg hetzelfde. Probleem is alleen dat sommige gepoorte subs gewoon niet lekker afgestemd zijn en dat gesloten subs dat niet hebben door hun simpelere techniek.

Slecht afgestelde gepoorte subs die bestaan op dit forum niet, want meestal hebben we het dan over die foekie woekie zut die vnml 80 hz hard weergeven. Bijna iedereen hier op het forum heeft niet zulke subs en dus is mijn conclusie als een gepoorte sub zoals een klipsch r-115sw bij Ralf niet klinkt voor muziek zoals een gesloten sub dan heeft ie hem niet goed afgesteld en/of opgesteld.

Ik heb ook gesloten sub gehad die vond ik tekort schieten met film, maar ook met zware metal muziek zoals Belphegor kwam die niet mee. In dat opzicht maakt mijn dual svs pb1000 gehakt van gesloten subs op dat gebied.

Gesloten subs neem je alleen omdat je plaatsgebrek hebt of ivm WAF....  ;D

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

tonv


morca

Het is ook een stukje smaak.
Grof geweld maakt imo nooit gehakt van detail.

Bij veel rock heb je wel gelijk en is het goed toepasbaar.
Vooral voor het plukken aan een contrabas voldoet een gesloten beter.
Andere ervaring zou kunnen komen dat de gesloten al erg tekort schoot tov je huidige sub.

In je laatste opmerking geef je goed je persoonlijke voorkeur weer die per persoon anders is .
Alleen laat ik iets meer open wat beter is omdat het persoonlijk is , niet wat jij of ik er van vind.

morca

Quote from: GPO on August  1, 2015, 23:00:01
Bij mij staan beide gepoorte subs altijd aan met elke muzieksoort. Na zorgvuldig opstellen en afstellen klinken gepoorte en gesloten nagenoeg hetzelfde. Probleem is alleen dat sommige gepoorte subs gewoon niet lekker afgestemd zijn en dat gesloten subs dat niet hebben door hun simpelere techniek.

Slecht afgestelde gepoorte subs die bestaan op dit forum niet, want meestal hebben we het dan over die foekie woekie zut die vnml 80 hz hard weergeven. Bijna iedereen hier op het forum heeft niet zulke subs en dus is mijn conclusie als een gepoorte sub zoals een klipsch r-115sw bij Ralf niet klinkt voor muziek zoals een gesloten sub dan heeft ie hem niet goed afgesteld en/of opgesteld.

Ik heb ook gesloten sub gehad die vond ik tekort schieten met film, maar ook met zware metal muziek zoals Belphegor kwam die niet mee. In dat opzicht maakt mijn dual svs pb1000 gehakt van gesloten subs op dat gebied.

Gesloten subs neem je alleen omdat je plaatsgebrek hebt of ivm WAF....  ;D

GPO
.
PS je hebt geen gesloten sub dus kan de gepoorte ook niet uitzetten bedenk ik me net  ;)


morca

#1258
Quote from: GPO on August  1, 2015, 23:00:01
Na zorgvuldig opstellen en afstellen klinken gepoorte en gesloten nagenoeg hetzelfde.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens ,en dit al best oude onderzoek hiernaar ook.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=114263.0
:
Ik hoorde al eens dat met een stukje klassiek ,de gepoorte heel mooi meespeelt terwijl ik verder voor muziek altijd gesloten prefereer.

Het onderscheid wat daar gemaakt wordt tussen een dynamisch afstemming en een statische afstemming. Audiofielen prefereren een dynamische afstemming (voor impulsieve bastonen) maar komen dan weer tekort bij statische bastonen (zoals orgel).
De doorsnee luisteraar schijnt een statisch afstemming weer te prefereren. E.e.a. is ook sterk ruimte afhankelijk.


Smaken verschillen dat ben ik wel met je eens,dus ik zeg ook niet wat beter voor jouw is.
Daarbij zijn een paar zaken zoals muziekverschil al aangehaald.
Alleen de akoestiek nog niet,boven deed hij het hier beter met muziek  ;)


XtrmB

#1259
Kunnen we weer on-topic voor Ralf zijn set.

En ralf was dit enkel een test of is dit het begin van een zoektocht?

Edit: Topic opgeschoond post iets aangepast omdat het nu niet meer van toepassing is  ;)
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Kjelt

Topic opgeschoond. Persoonlijke aanvallen worden niet toegestaan RTFR

yorkie13

#1261
En waar gaat dit dan over ?



yorkie13

heb het verwijderde stuk niet kunnen lezen helaas, jammer.

GPO

Quote from: RA SUBS on August  3, 2015, 20:15:56
heb het verwijderde stuk niet kunnen lezen helaas, jammer.

Ja dat dacht ik ook net... welke stukjes waren dan niet goed?  ;D

Quote from: morca on August  1, 2015, 23:21:37
.
PS je hebt geen gesloten sub dus kan de gepoorte ook niet uitzetten bedenk ik me net  ;)


Klopt dat heb ik niet meer, maar die heb ik wel gehad en ook vrij lang hoor (onix ufw10, 10 inch 500 watt). Ik vond deze niet beter/slechter dan mn svs pb12-nsd of pb1000 met muziek op normaal volume. Maar goed ik luister ook geen klassiek... :devil:

Maar goed ontopic dan : wat is je volgende project Ralf?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on August  3, 2015, 21:22:11
Ja dat dacht ik ook net... welke stukjes waren dan niet goed?  ;D

Klopt dat heb ik niet meer, maar die heb ik wel gehad en ook vrij lang hoor (onix ufw10, 10 inch 500 watt). Ik vond deze niet beter/slechter dan mn svs pb12-nsd of pb1000 met muziek op normaal volume. Maar goed ik luister ook geen klassiek... :devil:

Maar goed ontopic dan : wat is je volgende project Ralf?
Ik ook niet,niet te pruimen en slaapverwekkend. ;D

jbtje56

Quote from: GPO on August  3, 2015, 21:22:11
Ja dat dacht ik ook net... welke stukjes waren dan niet goed?  ;D


Heb ralf al netjes uitgelegd wat er gaande was.

Verder niet heel spannend allemaal
MARANTZ pm15s1 # B&W 683 # LOGITECH squeezebox touch # SAMSUNG uhd 55inch # SYNOLOGY ds nas #
AUDIOQUEST bekabeling

yorkie13

#1267
En deze subwoofer in hoogglans rood besteld.

Omdat het kan  :D

Mario D

Quote from: RA SUBS on August  4, 2015, 20:20:38
En deze subwoofer in hoogglans rood besteld.

Omdat het kan  :D

Of omdat niemand ander hem wil.  :D

Nico111

Zo dat is een gedurfde kleur! Dit is toch de 300?
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

yorkie13

#1270
Ja, is de nieuwe P12- 300SB  van BK

WAF is een stuk hoger dan de Klipsch R115sw voor in de woonkamer.

We gaan het zien wat deze naast een xxls400 doet.

N1v3K

Ben benieuwd naar je ervaring en die vergelijking  :)

XtrmB

Quote from: RA SUBS on August  4, 2015, 20:56:37
Ja, is de nieuwe P12- 300SB  van BK

WAF is een stuk hoger dan de Klipsch R115sw voor in de woonkamer.

We gaan het zien wat deze naast een xxls400 doet.

alleen is dit wel een gesloten 12" en geen gepoorte 15"  O0 ben benieuwd!
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

rkwinkel


GPO

Quote from: RA SUBS on August  4, 2015, 20:56:37
Ja, is de nieuwe P12- 300SB  van BK

WAF is een stuk hoger dan de Klipsch R115sw voor in de woonkamer.

We gaan het zien wat deze naast een xxls400 doet.

Smaken verschillen denk ik dan. Ik zou 100x eerder die Klipsch in huis krijgen dan zo'n rode vierkante kast....  :clapping:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS