"the Underworld" - de bouw van mijn HT (update 10-1-2007)

Started by Stress!!!!!, August 1, 2006, 06:51:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jowi

Mooi Stress! :o Je had het er al lang over, nu is het eindelijk begonnen! Hadden de Koi geen last van het heien?

mikeske

Wow, laten we effe een kelder maken voor de HT  :o

Zal waarschijnlijk een super ruimte worden  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Stress!!!!!

Quote from: jowi on August  1, 2006, 13:10:41
Mooi Stress! :o Je had het er al lang over, nu is het eindelijk begonnen! Hadden de Koi geen last van het heien?

Nee, die hebben echt nergens last van gehad. Die zwommen vrolijk verder en aten gewoon door terwijl ze 4 meter verder stonden te heien...
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

LittleNinja

#28
Quote from: Stress!!!!! on August  1, 2006, 12:47:31
Jij ben t ook al zo'n visueel ingestelde... ;D Zit ik daarvoor al die tekst te typen?
Staat in mijn beginpost. 6x 16m...
Ik ben overigens niet werkzaam in de bouw. Ben een handige netwerkbeheerder....

Sorry... Ik had hem blijkbaar niet helemaal door...  :-[

( ps. Jowi, mooie nieuwe foto van jouw ruimte....  :P  ;D )
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Jean Sibelius

Deze ga ik in de gaten houden... SUPER 8)

Gewoon een dedicated ruimte onder je huis graven :D

Succes en veel plezier met de werkzaamheden!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

donaldk

Quote from: BitchCrew on August  1, 2006, 09:16:55
Is het niet omdat bouwen al duur genoeg is?
een kelder is idd een hele mooie plaats als extra, berging, ht, wijn, ...

Hoog grondwater (straatniveau op 4-6 meter onder nap) en dichtbebouwde gebieden zijn ook dicht bekabeld en vol leidingen?

SpeedyAndré

Oh wat gaaf is dit!  ;D
Het ziet er precies uit zoals bij mij, met name het 'plafond' met dat piepschuim en de leggers  komt precies overeen met mijn ruimte :)
Als je geluk hebt dan wordt de akoestiek net zo goed als hier, als je tenminste ook een verlaagd plafond (met dempende tegels) erin gaat (laat) hangen :)



André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Sjors

Respect !! hmm.. ik wil eigenlijk wel een HT.. maar heb geen ruimte, naja dan laten we toch "even" een kelder graven  :D


Seriëus echt mooi stukje werk dit !






Groet, Sjors

SpeedyAndré

Quote from: eduard on August  1, 2006, 13:02:48
Vraagje Stress, hoe is de fundering van je woning op gevangen was deze eerst geheid of stond je huis op balken.

Op de 2e foto zie je de heipalen links en rechts staan, zo te zien vertekent de boel nogal want de palen staan niet echt recht  ;D
In mijn souterrain is 1 heipaal zichtbaar (geheel uitgegraven) en boven de gestorte wanden zie je de andere palen nog.
Wel jammer dat er geen 2e toegang is bij Stress, dat geeft een wat veiliger gevoel en is makkelijk als je grote objecten naar binnen wilt brengen :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

wrs

Hoi Stress,

Groots aangepakt, ben benieuwd wat dit voor de rest betekend.
Ga dit topic zeker volgen.
Succes.

Eric

denoontje


molle

Whowhowooow, dit is pas kicken. Effen een keldertje bijgraven onder een een bestaand huis. Dit heb ik dus nog nooit gzien he 8)
Coole ruimte en zal zeker heel koel zijn in de zomer.
Mooi werk hoor. Ga ik zeker volgen ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Stress!!!!!

Weer even een update...

Inmiddels is de bouwvak aangebroken in regio noord. Dus even een paar weekjes geen bouwvakkers aan huis. Wel zijn er voor de vakantie nog even wat dingen afgemaakt.

17-21 Juli 2006. De ruimte tussen de gestorte wanden en het piepschuim van de beganegrond liggers wordt opgemetseld met kalkzandsteenblokken. Daarna worden alle kiertjes die nog over zijn afgedicht met purschuim.

26 Juli 2006. De stucadoor komt alles even glad trekken. Alle wanden die in het zicht komen worden volgesmeerd met gips en glad afgewerkt. Waar ik eerder al aardig op weg was om het betonvocht uit de kelder te krijgen is er met het stucen weer een hele grote hoeveelheid vocht toegevoegd...  :-\
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

jaco

Kun je ook aangeven hoe je de lucht verversing/verwarming/koeling gaat doen ?
Het ziet er uit als een redelijk gesloten ruimte met alleen een trap je woning in.
Je zult iets moeten regelen omdat er anders te veel vocht kan komen met vorming van schimmels etc.

Dus een mooie klimaatregeling welke een bepaald percentage buitenlucht meeneemt voor verversing lijkt haast noodzaak te zijn.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Stress!!!!!

Er komt op vier plaatsen verse lucht de kelder in. Rechtstreekse doorvoeren vanaf buiten. De kelder krijgt zijn eigen mechanische ventilatie unit. Daarvoor is ook al een gat 160 rond naar buiten geboord. Verder is er ook al een sparing geboord voor de freonleidingen van de airco.

Warmte zie ik nog wel de komende weken....
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

reza

Hoi,

Wat kost nou zo,n Grapje ::) om dat te laten graven enz enz. Ik neem aan dat je in je hoofd, of ergens op papier een berekening hebt gemaakt van wat het mag/moet gaan kosten.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jaco

#41
Quote from: Stress!!!!! on August  3, 2006, 10:33:58
Er komt op vier plaatsen verse lucht de kelder in. Rechtstreekse doorvoeren vanaf buiten. De kelder krijgt zijn eigen mechanische ventilatie unit. Daarvoor is ook al een gat 160 rond naar buiten geboord. Verder is er ook al een sparing geboord voor de freonleidingen van de airco.

Warmte zie ik nog wel de komende weken....
Warmte zal je niet zo veel last van hebben, althans van instralende warmte niet. De mensen en apparatuur warmen de lucht natuurlijk wel op.
Je moet oppassen met de buitenlucht naar binnen. Als je een airco hebt kun je die bijvoorbeeld ook wel laten ontvochtigen, maar dat moet je veelal instellen. Als hij koelt ontvochtigt hij wel zelf, dus zolang er warmte afgevoerd moet worden zit het wel goed.

Heb je dit doorgesproken met iemand die goed op de hoogte van klimaat beheersing is ?

Ik stel deze vragen omdat ik een beetje ervaring heb met de kelder bij mijn ouders. Daar staat permanent een ontvochtiger in, niet omdat de kelder lek is, maar gewoon omdat de lucht er relatief vochtig is en er veel boeken staan die we droog willen houden (het is een beetje onlogisch omdat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme, maar goed ik zie het in de praktijk.)

In plaats van een simpele airco zou je wellicht een installatie kunnen overwegen welke een bepaald percentage buitenlucht bij voegt en ontvochtigd en temperatuur regelt (koelen en verwarmen)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SpeedyAndré

In mijn souterrain zit een mechanisch ventilatiesysteem met meerdere aanzuigpunten verdeeld over de ruimte, de luchttoevoer gaat via de gevel en de binnentrap.
In de gevel is een kanaal aangebracht en buiten zitten (verhoogd) enkele ventilatieopeningen.
Ik meet de luchtvochtigheid nu gedurende 2 jaar en deze komt zelden boven de 60%, dus hier werkt het heel goed zonder airco :)
Ook als ik langere tijd de ventilator op een laag pitje zet (als ik muziek luister) verandert de luchtvochtigheid nauwelijks.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

jaco

#43
Dat is mooi, vocht is niet fijn om in een kelder te hebben, het gaat muf ruiken, en schimmels zijn erg onprettig.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

LittleNinja

Quote from: Stress!!!!! on August  3, 2006, 10:33:58
Er komt op vier plaatsen verse lucht de kelder in. Rechtstreekse doorvoeren vanaf buiten. De kelder krijgt zijn eigen mechanische ventilatie unit. Daarvoor is ook al een gat 160 rond naar buiten geboord. Verder is er ook al een sparing geboord voor de freonleidingen van de airco.

Zo te horen heb je alles perfect gepland!!   :o
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Stress!!!!!

Quote from: LittleNinja on August  3, 2006, 16:04:50
Zo te horen heb je alles perfect gepland!!   :o

Ik kan het maar 1x doen. En daarom moet het ook in 1x goed!
Er is 1 ding wat mijn vrouw niet wil horen over een tijdje. Dat is: had ik het maar zo gedaan, dan......  ;D
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

gvy

dag Stress,

Zijn er al plannen naar de eindafwerking?

Wat komt er op de vloer, tegen de wanden? of wordt daar nog over gebrainstormed?

Tot zover , zeer mooi werk

Geert

Stress!!!!!

#47
Nu het allemaal een beetje stil ligt in de bouw kan ik eindelijk weer eens een beetje tijd besteden aan het ontwerp en de indeling.

De kelder heeft een afmeting van 4,35 m x 7,80 m en een hoogte van 3,15 m. De ruimte wordt verdeeld in drie stukken; de bios, een hobbyruimte voor mijn vrouw en de noodzakelijke hal waar de trap naar beneden komt.

Wanden kan ik nog niet gaan zetten. De gips is nog niet droog en de trap staat nog niet. Daar de lange wand strak tegen de trap aan komt zal ik moeten wachten tot deze staat.  :'(
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

jaco

Erg jammer dat je van 4,35 breed naar 3,30 breed moet i.v.m. de gang..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

LittleNinja

Quote from: Stress!!!!! on August  4, 2006, 05:44:14
een hobbyruimte voor mijn vrouw

Het is helemaal niet erg als je ook poppenhuizen maakt...  :P ;D
( Zolang het poppenhuis ook maar een HT bevat!! )  ;)  :D  ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"