Worden jullie ook vermoeid van het kijken naar een groot scherm?

Started by sandervg, April 12, 2006, 15:26:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik heb eens geëxperimenteerd met een projector thuis: gordijnen dicht, projector op de diatafel en een filmpje opzetten. De uitkomst was niet geheel wat ik verwacht had. Ter info: mijn kijkafstand tot het scherm is z'on 3,5 meter.

Bij een schermbreedte van 170cm dat zo'n 90cm hoog ging, had ik al snel door dat dit het niet was voor ons. Van dat omhoog-kijken kon ik niet ontspannen in de film komen. Het beeld laten zakken tot zo'n 70cm was echt een verademing (we hebben wel redelijk rechte stoelen).

Verder, en dat veraste me het meest, kwam ik tot de conclusie dat 170cm erg (te?) breed was. Je blijft met je ogen op en neer schieten om de film te kunnen volgen en vooral bij de ondertitels ben je steeds omhoog en omlaag aan het kijken. Tijdens het lezen van de ondertitels mis je wat er boven in het scherm gebeurd...

Kortom, het lijkt dat onze voorkeur een grotere 50inch RPTV gaat worden.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen hierover.  Hebben jullie ook last van het 'blijven bewegen met je ogen' bij een groot scherm en dat dit vermoeidheid oplevert? Of zijn wij gewoon uitzonderingen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

kippekop

Het lijkt me dan 50 inch ook al redelijk richting de maximale diameter voor die kijkafstand zal zijn... waarom geen 42 incher?
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Arno P

Kijkafstand is mooi als het groter of gelijk aan 1.5xbeeldbreedte is...klopt bij jou dus...
Schermhoogte zou zo moeten zijn dat als je recht vooruit kijkt je tegen de onderste 1/3de van het beeld kijkt....en bij 90 schermhoogte is dat kijken naar zo'n 30cm vanaf de onderzijde scherm...hoe hoog zit je?

Grindtegel

Ben je nog nooit naar een bioscoop geweest?  ;)

Ik kan me wel iets voorstellen dat je het vermoeiend vind om de film te kijken en de ondertiteling te lezen. Ik heb echter bijna nooit ondertitels aan. Maar als ik ze wel aan heb staan (kijk nogal wat koreaanse films) dan kan ik niet zeggen dat ik last heb van vermoeidheid. Misschien dat je wat moet wennen aan het grotere beeld?

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

garmtz

Ik heb een 2,2 m breed scherm en zit er 3,3 m vanaf. De onderkant van het scherm hangt op ongeveer 55 cm. Ik vind dit perfect kijken! Ondertitels gebruik ik liever niet.

Grindtegel

ik zit trouwens op zo'n 3.6m van een 2.4m breed scherm op een hoogte van ongeveer 70cm.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Oracle

Wij zaten 3,5 meter van een 2 meter breed scherm. Geen probleem. Had het midden van het scherm op ooghoogte overigens.

Heb nu een 42"plasma, en dat op 4 meter afstand valt toch wat tegen af en toe...

Groet,
Mark

OscarTango

Ik heb dezelfde zitafstand als jij ( 3,5 m ), en mijn scherm is 1.90 meter breed, en hangt redelijk hoog ( weet het niet precies )...ik heb geen last van bijverschijnselen. Ondertitels staan aan voor mijn vrouw, en dan nog in't engels...maar ik kijk er eigenlijk alleen naar als ik denk iets niet goed verstaan te hebben...

Maar als jij het als niet prettig ervaart, dan zou ik geen dure projector gaan kopen, nee... :D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

hifiman

Vergeet niet dat het waarschijnlijk gewoon even wennen is! Ik had er de eerste keer ook moeite mee maar zou nu best iets groter willen (kijkafstand ook 3,5 meter met een 190cm breed scherm).

riwi

Ik zit vanaf 3.75 meter naar 1.90 breed te kijken.
Van mij mag het nog wel wat breder. Het volgende doek wordt denk ik 220 breed.

Ondertitels zet ik bijna nooit aan.

sandervg

Misschien idd wennen. Ik moet er nog wel bijzeggen dat het een zeer oude, voor presentaties bedoelde projector is die ik nu thuis heb (>> 6 jaar oud en zo zwaar als een koelkast). En zéker niet gecalibreerd. Het zou kunnen dat dit ook bijdraagt tot de vermoeidheid die ik ervaar. Vooral de black levels waren dramatisch  :D De balken onder en boven het scherm waren donkerblauw ipv zwart!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: kippekop on April 12, 2006, 15:28:54
Het lijkt me dan 50 inch ook al redelijk richting de maximale diameter voor die kijkafstand zal zijn... waarom geen 42 incher?

50 inch is een schermbreedte van 1,1m. Da's toch een heel stuk kleiner dan 1,7 meter! (moet wel zeggen dat die RPTV ongeveer een halve meter naar voren komt, dus de kijkafstand wordt dan 3 meter). Dat was wel een stuk rustiger. Ik weet alleen niet of een RPTV weer onrustiger aandoet, omdat het 'licht uitstraalt' net zoals een plasma. Daar kun je weer minder dicht bijzitten dan bij projectie geloof ik. Lastig... 42inch wordt zo klein  ;D. Afgezien van de vermoeidheid, vond ik 50inch toch al een stuk minder 'bioscoop effect' dan dat 1,7m breed doek.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

SpeedyAndré

Ik kijk 2,1m breed op 4m afstand met de onderrand 50cm boven de vloer en dat is perfect, zoals eerder genoemd kijk je dan op 1/3 van de schermhoogte en ondertiteling is heel goed leesbaar.
Als het beeld onscherp is of trilt, dan wijt ik de moeheid eerder daar aan dan aan het feit dat je schakelt tussen ondertiteling en beeld.
Echt vermoeiend is een 66 cm beeld op 3m afstand, dan moeten je ogen zeer veel kleine bewegingen maken om alles te volgen en daarom vallen velen ook in slaap >:D
Een goed bioscoop-effect bereik je als je 'gevangen zit' in het beeld en dat lukt alleen als de genoemde verhoudingen goed zijn.
Als je wilt weten of het in een goed uitgedachte HT vermoeiend kijken is, dan zou ik eens iemand die dit heeft met een bezoekje vereren :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

kohns

Wij hebben net een 42inch gekocht en zitten ook op 3,5 meter afstand.
Zonder ondertittels te lezen is dit goed te doen en niet vermoeiend.
Het is wel wennen zo een groot scherm.  Persoonlijk vinden wij een 42inch op die afstand echt wel de limiet voor gewoon TV te kijken.
Moest Pioneer een 37inch plasma maken dan hadden we geen 42inch genomen zelf niet al was het slechts een paar eurotjes duurder.
Ook moeten wij nu regelmatig onze kleine kapoen (net geen 2 jaar) van het scherm weghalen om zijn oogjes niet teveel te vermoeien.
Analoge TV in Belgie speelt relatief goed af maar vanaf 42inch en groter is het aan te raden van naar digitale TV te gaan.

Onze mening op die afstand is dus:
- voor TV te kijken niet groter dan 42inch.
- voor een filmpje (DVD en HD) te kijken mag het zeker een maatje groter zijn ;)


B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

brimbrammer

Scherm is 2,2 mtr breed en zit op 3,5 mtr afstand.
Het scherm hang relatief laag en kan dus min of meer gewoon recht vooruit kijken wat voor mij zeker niet vermoeiend is.

Kjelt

- Het ligt ook aan de projector , hoeveel lumens komen er uit? Mijn ervaring is dat bij teveel licht vooral het contrast met ondertitelingen vermoeidheid oplevert. Ik heb dan ook een zwaar rood filter gebruikt en krijg daardoor meer 3D feeling en rustiger beeld voor mijn ogen. Sindsdien kan ik het veel langer volhouden (3 films is no problem). Ondertitelingen zet ik zowiezo uit (tenzij het niet anders kan) want het is gewoon teveel contrastverschil voor de ogen. Jammer dat je bij dvd niet de helderheid van de ondertiteling kan instellen.

sandervg

Ik heb geen idee hoeveel lumens eruit komen. Het is een projector voor presentaties, dus ik verwacht wel redelijk wat.

Een andere optie is voor ons om het scherm iets meer naar voren te hangen, zodat het voor de TV valt. Dan kan het scherm lager hangen (ongeveer op 70 cm). Dan zou ik naar een scherm gaan op 1,5m breed met een kijafstand van 3 meter. Wordt dus ook krap... Dan zou die RPTV op 50inch (of misschien 42inch) nog wel een betere oplossing zijn...

Is het zo dat je bij een geprojecteerd beeld dichterbij kunt zitten dan bij een RPTV beeld?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kjelt

Quote from: sandervg on April 12, 2006, 19:58:22
Ik heb geen idee hoeveel lumens eruit komen. Het is een projector voor presentaties, dus ik verwacht wel redelijk wat.

Dan lijkt mij dat al een aannemelijke verklaring voor je vermoeidheid. Die projectoren zijn gemaakt voor presentaties met stilstaande beelden in een verlichte omgeving. Niet voor bewegend beeld in een totaal verduisterde omgeving. Je zou eens bij wat forumleden met een echte gecalibreerde video projector kunnen gaan kijken of dat bevalt.

Erik

Hier 2.20 breed op 3.5m afstand, scherm begint hier op 1 meter hoogte, helemaal geen problemen zou eigen wel een meter beeld erbij willen hebben op deze afstand  :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

SpeedyAndré

Quote from: Erik on April 12, 2006, 21:44:54
Hier 2.20 breed op 3.5m afstand, scherm begint hier op 1 meter hoogte, helemaal geen problemen zou eigen wel een meter beeld erbij willen hebben op deze afstand  :)

Dan staat je rugleuning zeker erg schuin achterover  ;D
De kijkhoogte is hier 1m en het scherm zou dan tegen het plafond geplakt zitten, mij niet gezien  ^-^

André  8)

Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

sandervg

Quote from: Arno P on April 12, 2006, 15:29:22
Kijkafstand is mooi als het groter of gelijk aan 1.5xbeeldbreedte is...klopt bij jou dus...
Schermhoogte zou zo moeten zijn dat als je recht vooruit kijkt je tegen de onderste 1/3de van het beeld kijkt....en bij 90 schermhoogte is dat kijken naar zo'n 30cm vanaf de onderzijde scherm...hoe hoog zit je?
Ooghoogte is bij 1,1m... Dus het scherm zou op zo'n 75 - 80 cm moeten hangen. Dat gaat net niet lukken met het meubel dat ik in gedachten heb, dan zou ik het daarvoor omlaag moeten laten komen, maar dan komt het weer een halve meter dichterbij...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Erik

Quote from: SpeedyAndré on April 12, 2006, 22:01:03
Dan staat je rugleuning zeker erg schuin achterover  ;D
De kijkhoogte is hier 1m en het scherm zou dan tegen het plafond geplakt zitten, mij niet gezien  ^-^
André  8)
Bij mij kon het eigenlijk niet anders (anders staat de tv in de weg) en op eea manier "voelde" dat juist. Het lijkt mij juist weer gek als ik het scherm lager zou hangen. Als ik ooit ruimte heb zal de regels eens in acht nemen benieuwd of het nog ergens voor scheelt.

btw soms is het zelf shoger als ik 2:25 film heb want dan komt eerst de zwarte balk nog ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

blackball147

ik kijk naar 1.80 breed op +/-3 meter afstand, scherm hangt op 1 meter hoogte.

aangezien we half liggen om te kijken, is dat zeker geen probleem.

J.A.F._Doorhof

Het ligt erg aan de kwaliteit van de projector en de scaling.
We kijken zelf op een 808s met een Crystalio op 2.85 breedt op ongeveer 3.60 afstand en dat is HEERLIJK totaal niet vermoeiend.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 13, 2006, 22:04:24
Het ligt erg aan de kwaliteit van de projector en de scaling.
We kijken zelf op een 808s met een Crystalio op 2.85 breedt op ongeveer 3.60 afstand en dat is HEERLIJK totaal niet vermoeiend.

Wow, nooit gemerkt dat het beeld zo groot is bij jou en dat je er relatief zo dicht op zit!  :o  Dus met de rust in het beeld zit het bij jou wel goed...  O0