2x Windows XP op 1 disk , realistisch ?

Started by Del member, April 7, 2006, 18:21:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Del member

Mijn laptop met 80GB disk is momenteel ook de machine met Theatertek en dus HTPC.

Ik zou een heel kleine mini partitie willen maken met een gestripte Windows XP, Theatertek. Dus basically een multi-boot waar 2 keer in windows kan geboot worden, 1 full blown installatie en 1 gestripte versie.

Ik kan de paritie resize naar bvb 75GB en een twee partitie aanmaken.

Nu wil ik zeker zijn dat beide windows versies mekaar niet in de weg gaan staan, bvb de windows op de eerste partitie die zich gaat moeien met de files op de tweede partitie en omgekeerd. Kan dit eenvoudig ?

kuiperik

Is goed te doen. Gebruik dit zelf ook op mijn HTPC.
- Partitie 1 voor Media Portal
- Partitie 2 voor Games
- Partitie 3/4 voor data (geshared)

De data drives kun je dan ook gebruiken ook om je systeemimages op te zetten, mocht je een keer je systeem terug willen zetten.



Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

CineSmurf

Vroeger gebruikte ik hiervoor een softwaretool dat partitionmagic heette. Werkte perfect. Kan je precies aangeven welke partities in welke configuratie actief zijn en zelfs nog partities groter en kleiner maken als je later ipv 75/5 bijvoorbeeld 70/10 wilt. Geen idee of het programma nog steeds bestaat.

Dick
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

redfox001

Als je twee partities hebt en je installeert xp gewoon een tweede keer (pakt geloof ik automatisch de vrije partitie) dan heb je een bootmenu waar je kunt kiezen en volgens mij zijn ze volledig onafhankelijk.

Del member

Quote from: Tjeerd1 on April  7, 2006, 20:06:05
Als je twee partities hebt en je installeert xp gewoon een tweede keer (pakt geloof ik automatisch de vrije partitie) dan heb je een bootmenu waar je kunt kiezen en volgens mij zijn ze volledig onafhankelijk.

Inderdaad, maar dan is het nog de kunst om bvb de andere partitie onzichtbaar te maken voor de andere windows. Ik wil namelijk een clean systeem waar software niet per ongeluk dingen in het ander OS gaat overschrijven (er zijn altijd crappy installers out there).

Dus mssch een tool die on the fly partities kan hiden naargelang welke partitie je boot.

redfox001

Als je de eerste fat32 maakt en de andere ntfs? Ik meen me te herinneren dat ze dan elkaar niet kunnen benaderen.

Del member

Quote from: Tjeerd1 on April  7, 2006, 22:35:11
Als je de eerste fat32 maakt en de andere ntfs? Ik meen me te herinneren dat ze dan elkaar niet kunnen benaderen.

Helaas ....

XP kan fat32 lezen/scrhijven, dus in principe zien ze mekaar dan wel

een truuk die ik vroeger toepaste : gewoon de entries in de partitietabel wissen en de exacte boundaries onthouden

als je een partitie wist wis je eigenlijk enkel een record in de partitietabel dus je data is niet weg

zo heb ik ooit nog stiekem linux gedraaid op pc's die enkel met windows mochten uitgerust zijn :)

maar voor een dagdagelijkse werk/thuis pc is dat te omslachtig

sphere

Ik zou het proberen met een kaal XP image in VMware player dan, maar ik denk niet dat een laptop dat trekt.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Del member

Quote from: sphere on April  7, 2006, 23:46:23
Ik zou het proberen met een kaal XP image in VMware player dan, maar ik denk niet dat een laptop dat trekt.
Laptop trekt VmWare wel vlot, maar ik zie me geen HDTV vanuit VmWare spelen.

Of omgekeerd mijn hele werk omgeving onder VmWare - sommige tools zijn gewoon te zwaar.

Erik

vmware geeft je toch een S3 videokaart van 4mb, lijkt me niet lekker dvd of hdtv kijken zo.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

B.J.

Er zijn tig standaard bootmanagers die de andere partitie onzichtbaar maken.

Ja het kan dus en heel simpel.  :D

opicron

#11
@Topic starter:

Ik vind nu net weer een zeer uitgebreide boot manager:

BootIT NG:
Deze is zelfs op 16 maart 2006 uitgebracht, terwijl er eigenlijk zeer weinig aan boot managers uitkomt naar mijn idee. http://terabyteunlimited.com/bootitng.html

SMART: http://btmgr.webframe.org/index.php3?body=about.html

@Bas:

heb jij hier ervaring mee? Want ik heb zelf erg veel boot managers geprobeerd, maar geen van allen voldeden aan mijn eisen.

Moet je primary partities maken, of logicals, verdeeld over schijven, of op een enkele schijf etc etc.

Bootmanagers die ik zo kan herinneren zijn: grub, xost, Partition Magic Boot iets, osl2000(beste naar mijn idee), masterbooter.. en nog een aantal die ik ondertussen vergeten ben.

Als iemand hier een goede aanpak heeft, waarbij elke partitie werkelijk onzichtbaar is voor de andere hoor ik dit zeer graag.

Del member

Ik heb voorlopig 2 XP partities , een grote en dan 1 van 2GB voor Theatertek.

In mijn grote partitie OS heb ik de andere partitie met de XP disk manager gedisabled (gewoon geen drive letter aan toegekend).
De TT partitie ziet beide OS'en nu dat is niet erg aangezien ik in mijn TT partitie niks bij installeer.

Op die manier toch al wat meer zekerheid dat ik onder mijn werk-OS niks over het kwetsbare TT installeer.

pietplezier

#13
ub4b, werkt perfect, heb ik ook gedaan:

1. Partitie "DVD speler" op de D:, deze wordt zonder tussenkomst na 10 sec automatisch opgestart (Windows XP Pro met Theatertek e.d.)
2. Partitie "Computer met Windows XP" op de C:, moet je handmatig kiezen (pijltje omlaag en enter), maar je zit dan toch achter het toetsenbord :)

Ik heb eerst Windows op de C partitie geinstalleerd (deze is 25GB groot), en vervolgens Windows op de D partitie (10GB groot) geinstalleerd, er verschijnt dan automatisch een bootscreen, die je kunt aanpassen en waar je bij het opstarten een besturingssysteem kan uitkiezen.

Ik heb er nog nooit last van gehad dat de Windows'en elkaar dwarszitten!  :)

Raphie

Ik snap niet hoe mensen altijd hun XP partitie "vernaggelen" Gewoon 1 normale installatie doen met alle standaard programma's en device drivers. een backup image maken en al je data op een apparte partitie zetten.

Je PC draait echt niet trager omdat bijv Office geinstalleerd is hoor. Kijk gewoon eens in je taakmanager welke processen er draaien.
en sinds alle drivers (un)signed zijn en allemaal via de device manager lopen ( we leven niet meer in het windows 3.xx tijdperk) heb ik nooit issues met drivers gehad. Maar ja, ik intalleer dan verder ook geen onnodige meuk
JBL PRX Power!

B.J.

Quote from: Raphie on May 21, 2006, 09:39:14
Ik snap niet hoe mensen altijd hun XP partitie "vernaggelen" Gewoon 1 normale installatie doen met alle standaard programma's en device drivers. een backup image maken en al je data op een apparte partitie zetten.

Je PC draait echt niet trager omdat bijv Office geinstalleerd is hoor. Kijk gewoon eens in je taakmanager welke processen er draaien.
en sinds alle drivers (un)signed zijn en allemaal via de device manager lopen ( we leven niet meer in het windows 3.xx tijdperk) heb ik nooit issues met drivers gehad. Maar ja, ik intalleer dan verder ook geen onnodige meuk

Je kan door het enablen van services die je wel voor je werk maar niet voor je HT (bijv) nodig hebt wel degelijk windows sneller maken. Ook hier zie je weinig of niks van terug in je taskmanager. Daarnaast is er wel een minimaal verschil in snelheid wanneer je meer software installeert doordat je register groter wordt.

BitchCrew

Partition Magic bestaat zeker nog, ikzelf gebruik versie 8, misschien zijn er al nieuwere ma die doet het prima.

Ik gebruik die in 'dos' modus ( je kan uw pc opstarten via 2 rescue disks en uw schijven beheren, fouten zoeken, formatere, partities maken , resizen, ... )

In windows zie je hetzelfde natuurlijk.

Ik snap soms eigenlijk ook niet goed waarom mensen veel partities maken voor veel dingen.

Het is natuurlijk belangrijk dat niet alles op 1 schijf staat ( verlies data en snelheid )
Maar ik denk dat als je 1 kleine snelle schijf hebt waar je windows op installeerd en dan een andere schijf waar je data opslaagt. desnoods nog een andere schijf waar backups opstaan, dat dit voldoende is.

Ik vind het superlastig werken met verschillende Gebruikers ( behalve een Admin profiel is zeker intressant )
laat staan met verschillende windows.

1 windows volledig werken krijgen en werkend houden is al een hele karwei.

Indien je echt werkt op uw pc  ( school of werk ) dan kan dit wel intressant zijn ( bv oracle gebruikt idle veel systeem rescources ) maar dan zou ik het zeker niet op dezelfde schijf zetten.

Misschien een klein voorstel :
Per windows dat je gebruikt  1 'windowsschijf'

dus stel je hebt 2 windows. Werk en Entertainment
Met gebruik van  removeble racks kan je de juist schijf insteken en je pc opstarten. als je iets anders wilt doen sluit je af en steek je andere schijf in.

Je data schijven enz kan je vast laten zitten.


Raphie

Quote from: Bas Janssen on May 21, 2006, 10:50:48
Je kan door het enablen van services die je wel voor je werk maar niet voor je HT (bijv) nodig hebt wel degelijk windows sneller maken. Ook hier zie je weinig of niks van terug in je taskmanager.

al je actieve serivces staan in ke task manager hoor, 2e tabblad (processes)  ;)
JBL PRX Power!

sphere

Quote from: BitchCrew on May 31, 2006, 14:58:51
Misschien een klein voorstel :
Per windows dat je gebruikt  1 'windowsschijf'

dus stel je hebt 2 windows. Werk en Entertainment
Met gebruik van  removeble racks kan je de juist schijf insteken en je pc opstarten. als je iets anders wilt doen sluit je af en steek je andere schijf in.
Het gaat om een laptop  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

BitchCrew

dan hebde da nie van doen.

1 windows is dan toch genoeg. wa hebde aan een extra windows als ge maar 80 gig hebt.

Rielplayer

Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

BitchCrew

Quote from: Rielplayer on June  1, 2006, 12:53:23
?? ??? slang?


euhm, dan heb je dat nie van doen.

Dan is dit niet van toepassing ?

Rielplayer

Quote from: BitchCrew on June  1, 2006, 15:17:01

euhm, dan heb je dat nie van doen.

Dan is dit niet van toepassing ?

aha. ;)
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5