Hometheater in aanbouw (KLAAR!!)

Started by beetle99, November 7, 2002, 23:22:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

beetle99

Na enkele jaren in de huiskamer het hometheater gebeuren te ondergaan en de afgelopen maanden de diverse forums af te struinen hebben we besloten om helemaal voor de CRT-ervaring te gaan. Besloten om het poolbiljart weg te doen zodat er een mooie ruimte vrij komt. Toestemming gehad van het vrouwtje om de muren zwart te verven dus de verbouwing kan beginnen. Ben nu aan het studeren op een manier om de Barco aan het plafond te krijgen. Ivm houten bovenvloer, riet/kalk/gips en verlaagd plafond zal er waarschijnlijk een aparte constructie gemaakt moeten worden.

Via deze link kom je op de webpagina:

http://www.xs4all.nl/~beetle99/index.htm

Zoals je zal zien ben ik ook net begonnen met het leren te maken van webpagina's!!!!

Ik zal proberen via deze site de voortgang te laten zien.

Groet,

Stefan

J.A.F._Doorhof

Hi,

En welkom op ons/jullie forum.
Je kunt hier veel informatie vinden over constructies voor CRT projectoren.
Kijk maar onder de DHZ sektie.

Veel succes.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

beetle99

Een kleine update: Het scherm hangt inmiddels. Waarschijnlijk nog niet op de goede hoogte maar dat ben ik van plan samen met het ophangen van de projector te doen.

Zijn er onder de forumleden technici die kunnen berekenen wat voor soort houten balken je moet gebruiken om 3 meter tussen 2 muren te overbruggen? (hier komt de projector aan te hangen)

Groet,
Stefan

thommy

Hehe Stefan,

ziet er heel mooi uit!!

Ik zie dat je gekozen hebt voor een 'open' kader, dus zonder mdf plaat.

Nu dat het scherm bijna klaar is, hoe is de stabiliteit vh geheel?

Zo te zien met de balkjes die je hiervoor gebruikt hebt, zal het best wel stevig zijn?

Ik vraag dit omdat jij, denk ik de eerste bent die zo een doek op een open kader heeft gespannen.
Je ervaringen zijn altijd zeer nuttig, mede dat er nog een paar DHZ'ers zijn die met het doek met zwarte achterkant ook een open kader gaan aanwenden.

Mvgr
Yves.

Ps, trouwens een zeer leuke Barco!



beetle99

Yves,

dank voor het compliment.

de stabiliteit van het frame is ok, mede dankzij de spalken. Het doek staat ook retestrak. (BTW Goed doek Yves!!) Het gewicht valt ook reuze mee. Ik kan het scherm in m'n eentje op-/verhangen.

Groet,

Stefan


Rob_Dingen

#5
Hoi Stefan

Ik zou balken kiezen die zo zwaar mogelijk zijn
Mischien kun je wel ergens een oude stalen balk kopen die je pas laat maken
Kijk ook eens op de foto's van Jaco hoe die het gemaakt heeft edit: geen fotos meer on line

Rob

eduard

Thommy ik heb mijn scherm op bijna de zelfde manier gemaakt dus ook zonder de mdf plaat en ben hier zeer tevreden over.
mvg,
eduard

DD2

Hoop dat dit goed werkt, ik had nl een zelfde soort constructie met daarop nog een plaat  harboard voor de gladheid maar deze constructie is bij mij helaas krom getrokken na 3 maanden denk ik (zichtbaar)  balkjes waren 44x44  :P  

Gr,
David

jaco

In een duits tijdschrift zag ik dat men gebruik maakte van aluminium profielen. Daaraanvast in de hoeken stalen hoekprofielen.

Dis is lekker licht en sterk, maar helaas ook niet meer low budget denk ik..

Misschien een tip voor de volgedne doe het zelver om dat eens uit te zoeken.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

thommy

Quote from: ddouwstra on November 14, 2002, 14:53:58
Hoop dat dit goed werkt, ik had nl een zelfde soort constructie met daarop nog een plaat  harboard voor de gladheid maar deze constructie is bij mij helaas krom getrokken na 3 maanden denk ik (zichtbaar)  balkjes waren 44x44  :P  

Gr,
David

Zou het kunnen zijn dat de balkjes op het moment van de bouw niet helemaal droog waren?
Hout is namelijk nogal gevoelig voor vocht.

Bij mij is frame na vele maanden nog steeds kaarsrecht.

Mvgr
Yves.

Spacebass

Een echte CRT  8)!  
(ik probeer te sparen....  :'( )

ps. Ik denk dat alle sites op internet "under construction" zijn!  ;D

Als je dus zegt: "mijn website is under construction", zou je bijna van een pleonasme spreken  ;D

Maar ik ben heel erg benieuwd hoe het allemaal afloopt...

MrPink

LOL SB! Inderdaad, een pleonasme. :)

Groetjes,
Oscar

Raf1

Stefan,

Ziet er al erg leuk uit ;D

Voor je projector ophanging, zou ik voor een zelfdragende contructie gaan.
Je geeft zelf al aan dat via het zelf plafond geen verbinding mogelijk is.
Langs de wanden (1linkerwand en 1 rechterwand) staande balk, en daarboven op 1 liggende balk.
De staande balken kunnen (hopelijk) aan de muur worden vastgemaakt, en met behulp van "beugels" kan de liggende balk aan de staanders worden vastgezet.
En ik bedoel ook balken, van hetzelfde soort die je vaak op zolders ziet om het dak op te leggen.
"Overkill" is het juiste woord, ook om de wederhelft genoeg verzekering te geven dat de max 100kg van de projector bij lange na niet genoeg is om de balk te laten buigen/breken.
Als de balken niet aan de muur vastgezet kunnen worden, dan zou ik voor een ijzeren bodemplaat gaan.


Groetjes,

Raf.

jaco

Als je kamer hoog genoeg is zet je gewoon 2 * 8 x 20 balken plat tegen de zijmuur. Daarbovenop ook een 8x20 plat tegen de muur.
Dan de balken die langs het plafond naar de nadere kant lopen met de smalle kant tegen het plafond. Aan de andere kant net zo'n steun als waar het verhaal mee begon.
Dan wordt je muur ter plaatse maar 8 cm dikker, en het kan niet omvallen.
Bij mij staan de steunbalken wel de diepte in (smalle kant tegen de muur) maar die paar cm maak me niet zo veel uit. Omdat ik het in de lengte moest overbruggen 5,70 meter liggen er wel erg dikke balken bovenop, maar de staanders zijn niet zo heel zwaar.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

beetle99

#14
Raf en Jaco bedankt voor jullie reacties.

Ik ga het op de volgende wijze aanpakken. Twee balken van (10 x 20 x 300 cm) worden met beugels aan de wanden bevestigd (hier komt de projector aan te hangen). Daaronder bouw ik aan beiden kanten een DVD-kast die als extra ondersteuning moet fungeren.

Het hout vandaag besteld, wordt volgende week ergens geleverd. Kan ik tenminste weer verder knutselen. Wordt een beetje ongeduldig. Al twee weken geen film meer gezien.

Groet,
Stefan

jaco

10x20 dat zijn flinke jongens. Het gaat meer om de hoogte dan de dikte moet je rekenen..
Misschien dat je met een 7x20 of zo wel beter uitbent. Die is dan 30% lichter qua gewicht..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

beetle99

Vandaag de website aangevuld met wat foto's van de ophangconstructie voor de pj. De draagbalken worden extra ondersteund door een dhz DVD-kast aan beide zijden.

Tevens al voor een deel begonnen met de draagconstructie voor de vloer. Hier worden alle draden in weggewerkt en zal opgevuld worden met isolatiemateriaal. Ik leg ook gelijk de kabels voor een waarschijnlijk in de toekomst aan te schaffen 7.1 versterker.

Groet,
Stefan

beetle99

De bouw gaat gestaag verder. Inmiddels bijna klaar met de ophoging waar een rijtje van 3 bioscoopstoelen op komen te staan. Daarvoor zal op het lagere niveau een gewone zitbank komen.

Er begint al een beetje schot in te komen. De volgende grote klussen moeten nog gedaan worden:

vloerplaten leggen + vloerbedekking
muren en plafond zwart verven
verlichting aanbrengen

Heeft iemand ervaring met de op afstand bedienbare dimmers van Elro? (te koop bij de praxis)

groet,
Stefan

beetle99

De pagina weer eens opgefrist met enkele niewe foto's.

Groet,
Stefan

beetle99

De laatste tijd weinig tijd gehad om m'n webpagina bij te houden. De bios is inmiddels bijna klaar,  alleen nog wat afwerken.

Ik heb even snel een paar foto's toegevoegd, zodat je het voorlopige resultaat kan zien.

http://www.xs4all.nl/~beetle99/constructie.htm

Als alles klaar is zal met de fotografie-tips proberen wat betere foto's te maken.

gr
Stefan

MrPink

Dat ziet er heel netjes uit! :)

Groetjes,
Oscar

beetle99

dank, mag er ook wel netjes uitzien. Ben er al vanaf oktober vorig jaar mee bezig

gr
Stefan

MrPink

Zou toch van Guust een ander resultaat verwachten... ;D

Groetjes,
Oscar

Raymen

Ja.ik dacht ook dat guust nog geen spijker in de muur kon slaan. :-X

Wat jij mr.pink.

En waar is jouw webpage eigenlijk. ;D

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

MrPink

Mijn website moet nog heel veel aan gebeuren...komt wel als ik weer wat meer tijd heb. Ik moet ook nog een andere website maken en weer een andere onderhouden, dus het gaat allemaal niet zo snel...

Groetjes,
Oscar