Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patrick_vdb

Hi,

We hadden het er al meermaals over gehad dat ik weer eens richting Den Haag moest afreizen om Spacebass een bezoekje te brengen maar telkens kwam het er maar niet van. De Kemp-powerbuy was wat dat betreft een uitstekende stok achter de deur, express niet laten versturen zodat ik gewoonweg de blok moest gaan halen en afgelopen zondag was het dan eindelijk weer eens zo ver. Er zijn niet gek veel steden of dorpen in Nederland waar ik mij direct echt thuis voel maar Den Haag is er zo een, een heerlijke stad die ik wel vaker met m'n geliefde bezoek om eens heerlijk een weekendje te genieten en rusten. Op veel punten doet de binnenstad van Den Haag me aan Maastricht denken, er heerst ook iets van bourgondische rust op de een of andere manier. Vanuit een drukke stadswijk rijd ik de woonwijk van Spacebass binnen, direct valt alweer die stilte op, een absolute rust in een verder drukke omgeving, een unicum. Zoals altijd een warm onthaal en een heerlijke bak koffie, effe wat bijpraten, Jeroen bellen voor de afspraak later die dag en eens kijken wat ik allemaal had meegenomen.

Op de achtergrond hoor ik al een pijporgel spelen, een cd van Jeroenskie welke Spacebass had geleent, en zonder direct aandachtig te luisteren valt me wederom het gemak en stage van de Infinity Omega's op, ik was namelijk al eens eerder bij Spacebass geweest en toen hadden de speakers ook een zware indruk op mij gemaakt. Terugdenkend aan oude tijden doet je vaak alleen het goede herinneren en het mindere wil je snel vergeten, ik was deze keer dan ook benieuwd of de nieuwe ervaring kon wedijveren met de oude "vertrouwde" herinnering.

De bank werd naar achteren verschoven, de ideale luisterpositie voor muziek en al snel begonnen we wat serieuzer te luisteren zonder het genieten te vergeten. De kamer meet ongeveer 5,5M bij 6,5M (als ik het zo goed inschat), opgesteld in de breedterichting van de kamer flankeren twee Infinity Omega's de frontstage, de surrounds worden eveneens voor rekening genomen door twee Infinity Omgega's welke op geschatte 95-100 graden tov de luisterplek staan opgesteld. De Infinity Omega is geen kleine speaker, met z'n ongeveer 125cm bij 38cm bij 40 cm zeker imposant maar door de mooie afwerking en de iets teruglopende behuizing naar achteren ook een speaker die zeker gezien mag worden, alhoewel dat natuurlijk weer een persoonlijke smaak is. De frontstage staat een ruime 3 meter verwijdert, de surrounds een ruime twee meter. Iets uit het midden staat het centrale zenuwstelsel van de installatie, de Meridian 565 V6.0 Z3, een pre/pro welke de Yamaha DSP onlangs heeft vervangen. Vanuit het centrale zenuwstelsel wordt het hart aangestuurd, de twee Parasound eindversterkers (een HCA3500 voor de frontspeakers en een HCA2200mkII welke de surrounds voor haar rekening neemt). Als bloedbanen worden een vd Hull Magnum Hybrid gebruikt voor de frontstage (single-wired), de Kimber 4PR mag de nodige current naar de surrounds brengen (bi-wired). Een  Audio Note AN-Vx wordt gebruikt tussen de Arcam DV27 en de Meridian pre/pro, een aantal dropveters zorgen voor de verbinding tussen de Meridian en Parasounds en het geheel wordt voorzien van stroom middels de Kemp powerstrip en een tal van DIY-netsnoeren. De muren zijn vrij kaal, aan de rechterkant hangt een cd annex dvd-rek, de frontstage is voorzien van verduisteringsgordijnen (welke tijdens het beluisteren van muziek open blijven) en op de grond ligt een heerlijk zacht hoogpolig tapijt. Twee zitbanken en een salontafel samen met een eettafel achter de luisterplek waarop een TFT-scherm en een toetsenbord staat en ligt maken de kamer verder af...totdat je naar het plafond kijkt natuurlijk  want daar hangt de Barco Graphics 808S 8" CRT projector. Niet dat kijken naar het plafond een vereiste is om de CRT in het oog te krijgen want deze trekt genoeg aandacht :D

We zijn alweer een aantal koppen koffie verder wanneer het volume van de kerkorgel-muziek omhoog gaat en de soundstage zijn aandacht begint te eisen. Een grote ruimtelijke afbeelding wordt neergezet met een strak en gedefinieerd laagfundament, voor pijporgelmuziek zeker niet onbelangrijk. Het open en dicht doen van de verduisteringsgordijnen maakt een enorm verschil in de ruimtelijkheid en plaatsing. De Omega heeft een tweede EMIT-tweeter aan de achterzijde welke door z'n afstraling en het gebruik maken van weerkaatsing een behoorlijk gevoel voor lucht, detail, plaatsing en ruimtelijk in het hoog zorgt, met de gordijnen dicht worden deze invloeden dusdanig gereduceert dat er ook daadwerkelijk een gordijn voor het geluidsbeeld wordt dicht getrokken.

Er verdwijnt een cd van Fourplay in de Arcam dvd-speler en al snel wordt ik weer getracteerd, het is een opname die ik verder niet kon en ook de nodige veranderingen bij Spacebass sinds mijn laatste bezoek maken het lastig een waarde-oordeel te geven op de verbeterde punten. Dan maar een andere cd van Fourplay, een welke ik thuis ook vaak draai en welke we destijds ook beluisterd hadden, ik was benieuwd of ik opnieuw verrast kon worden, wetende dat dingen in herinnering er vaker beter uitzien dan dat ze misschien daadwerkelijk waren. Nou, dat viel dus niet tegen en ik moet zeggen dat ik ditmaal nog meer verrast werd door het geheel. De Meridian bracht tov de Yamaha meer rust, detail en finesse in het geluidsbeeld in zoverre ik het mij kon herinneren. Wel viel op dat het laag meer naar rechts was gepositioneerd dan dat ik van deze opname gewend was, alsof de speakers ietwat uit fase stonden, de kickdrum stond hierdoor niet in het midden zoals die behoort te staan in deze opname. Na even wat met de speakers geschoven te hebben en enkele metingen door Spacebass bleek het uit fase te staan juist te zijn, nu stond het drumstel weer in zijn geheel in het midden gepositioneerd en konden we heerlijk verder luisteren.

Hugh Masekela's Stimale is en blijft een mooie track om niet alleen van te genieten maar ook om speakers op verschillende aspecten te beoordelen. Een geweldige dynamiek, rust, ruimtelijkheid, plaatsing, breedbandig frequentiespectrum etc. alles komt wel voorbij en de gehele set van Spacebass weet hier op een muzikale wijze indrukwekkend mee om te gaan. De Omega's zetten een dynamiek neer met autoriteit in zowel laag, mid als hoog, en zonder enige vorm van compressie, waarbij opgemerkt mag worden dat de Parasounds meer dan in staat zijn om de Omega's van current te blijven voorzien, waar men stil van wordt. Live-dynamiek pur sang en maar zelden gehoord bij speakers van dit formaat, zonder het gevoel van muzikaliteit te verliezen. Er wordt wel eens gezegt dat deze Infinity's analytisch klinken en alhoewel ik me er iets bij kan voorstellen is het niet zo zeer het analyseren wat de speakers doen. Ze klinken eerlijk en open, wat ervoor hangt of wat je erin stopt dat hoor je direct terug. Het geluid wordt niet gepolijst zoals de Sonus Faber's van Jeroenskie dat later die dag zo mooi konden, het geluid wordt gewoonweg eerlijk ten gehore gebracht en door die eerlijkheid lijken details in bv het middengebied wat verloren te gaan en de ruimte te geven aan de authentieke realiteitsweergave maar later zou blijken dat niets minder waar bleek te zijn. We hadden namelijk de standaard dropveter interlinks later vervangen door de Kimber Select KS1011, en de veranderingen welke deze interlink bracht werden genadeloos weergegeven door de speaker. Spacebass zal hier zeker meer over willen vertellenJ Het beeld werd compleet opengetrokken, details, ruimtelijkheid en rust namen enorm toe, gelaagdheid in het geluid werd enorm verbeterd, het knorren van de basgitaar kwam heerlijk los te staan van de kickdrum zonder dat ze onderling hun relatie in de muziek verloren, de hiatts klonken duidelijker en gedetaileerder geplaatst achter Hugh, het scheuren van de trompet werd gewoon akelig echt. Elke verandering liet de Omega horen en zij bewees in staat te zijn om een behoorlijke level van gelaagdheid en detail aan het geluidsbeeld mee te geven naast de ongekende autoriteit en dynamiek welke we al eerder hoorden.

Voor mij was deze luistersessie zeer geslaagt, wederom heeft de Omega mij doen laten verbazen en ditmaal nog meer dan destijds. Ik snap precies waarom Spacebass dit zo'n heerlijke speaker vindt en wil zijn gevoelens daarin best onderstrepen, een mooie basis van een set welke serieuze proporties begint te krijgen.

Aangezien Spacebass momenteel 4.0 draait was ik zeer benieuwd naar de mogelijkheden van de Omega's mbt het centerloos multichannel spelen, dat de Omega's hun mannetje staan zonder sub moge allang duidelijk zijn ;). We speelden een aantal scenes uit het eerste deel van The Lord of the Rings trilogie en er werd niet alleen gelet op plaatsbaarheid van het phantoomcenter maar juist ook de panning van de phantoomcenter met de fronts en surrounds. Aangezien Spacebass (nog) geen gelijkwaardige center had konden we geen A-B vergelijk maken. Door de goede ruimtelijke afbeelding van de Omega's werden dialogen precies geplaatst daar waar ze ook stonden volgens het beeld, zelfs met dieptewerking wat ik soms nog wel eens wil missen bij het draaien met center. Wanneer geluiden vanuit het midden naar een andere kant pande werd dit probleemloos en vloeibaar gedaan, de ruimtelijkheid was holografisch en op de luisterplek kon ik mij niet voorstellen dat een center een dusdanige reeele verbetering zou geven dat het tegen de kosten en andere mogelijke belemmeringen of vervelende aspecten zou opwegen, laat ik het anders formuleren...ik miste de center of wat het kan doen totaal niet en het phantoomcenter belemmerde op geen wijze de beleving, iets waar het uiteindelijk om draait.. Anders werd het wederom wanneer er off-axis geluisterd ging worden, het geluid werd difuus, stemmen kwamen niet meer langer van de plek uit het scherm maar uit de speaker welke het dichtsbij stond uit-fase ondersteund door de andere speaker, pannings verliepen minder soepel met duidelijke gaten in de beweging maar eerlijk gezegt kan ik mij ook nauwelijks een opstelling of systeem voorstellen waarin dit anders zal zijn. Kijkt men met meerdere mensen dan bleek de center nagenoeg onmisbaar, gaat men op de solo of desnoods duotour dan wordt het toch net wat anders.

Op het einde van de dag vroeg Spacebass mij welke veranderingen of verbeteringen ik zou nemen mocht dit mijn set en luisterkamer zijn geweest. Op het gebied van de geluidsweergave kan zeker nog gespeeld worden met bekabeling zoals de Kimber Select bewees, dit kan nog veel toevoegen en een hoge mate van tweakability is zeker aanwezig, de Meridian en Parasounds deden wat van hun verwacht werd, tuurlijk het zal altijd beter kunnen maar dat geldt voor elke situatie. Waar mijn aandacht absoluut naar uit zou gaan, en hoog in de prioriteitslijst zou komen was akoestische aanpassing van de kamer. Bij de diverse scenes van Lord of the Rings en ook de pijporgel-muziek kon de kamer behoorlijk vol lopen met laagenergie wat het strakke en directheid van het laag wat teniet doet. Aanpassingen op dit gebied zullen veranderingen teweeg brengen waar het moeilijk tegen te concureren valt met andere interlinks of speakerbekabeling. Later viel mij tevens nog in dat wellicht het plaatsen van tubes in het centergebied, zoals dat gebeurt in veel stereo-opstellingen, de positionering en stabiliteit van het phantoomcenter nog wel eens verder kon verbeteren en misschien zelfs dat stukje bite terug brengen in het geheel wat een center-opstelling vaker geeft.

Een geslaagde dag, lekkere koffie, goed gezelschap en een fantastische speaker maakte het voor mij meer dan de moeite waard om die paar kilometertjes te rijden. Ik verheug me al op de volgende keer O0

mvrg

Patrick

Spacebass

#1
WOW Patrick  :o

Wat een heftig verslag man!
Waanzinnig bedankt voor de tijd en moeite die je erin hebt gestoken.  O0  O0  O0
Om dit zeer gedetailleerd verhaal te ondersteunen heb ik nu niet zoveel tijd..maar kom er vanavond op terug  ;)


<edit toevoeging>
Aangezien ik Patrick de vorige keer als een persoon heb leren kennen die heel integer in zijn mening is, heel objectief kan zijn en daarboven op ook nog een kritische noot durft te geven, vond ik het geweldig om hem na al die tijd weer eens thuis te mogen ontvangen. Het feit alleen al dat hij elke keer bereid is  3/4 van nederland door te rijden vind ik al sowieso bewonderingswaardig en getuige van serieus bezig zijn met onze gedeelde hobby.

Mijn Woonkamer/Multimedia ruimte:
Hij is 5,5 meter diep en 4,87 meter breed en 2,45 meter hoog, maar doordat wij bewust de kamer nog niet  voorzien hebben van vullende meubels en de lichte wanden (niet best voor HT maar tis ook niet dedicated ;)) met lambrisering kan hij idd groter overkomen dan hij daadwerkelijk is. De ruimte grenst middels een doorgang aan de openkeuken.  De HT is opgesteld in de lengte (!) richting. Dit omdat ik met het oog op bekabeling (PC staat in de trapkast) voor de barco zo makkelijker uitkwam en de Rears ook verder van mij af konden staan. Aangezien de ruimte de gebruikelijke Nodes en anti-nodes kent, dien ik voor een redelijkere opstelling van stereoweergave de bank een centimeter of 40 naar achter te schuiven, waardoor de bank op 3,40 van de frontstage komt te staan. Achter de frontspeakers bevind zich de schuifpui. Boven de schuifpui aan het plafond hangt het electrisch projectiescherm. achter dit scherm hangen zware zwarte velours gordijnen om toch nog enigzins tegemoet te komen aan de HT eisen.

Voor de specs van de omega's verwijs ik even naar mijn website, waar alle relevante technische info betreffende de Omega's staan.

Waarom niet goed opgesteld.
Stom maar simpelweg niet aan gedacht om de opstelling voor patrick's komst te controleren en zelf nog even een luistertest te doen. Ik wil de linkerfront nog wel eens "veiligstellen" voor de kids/stofzuigen en soms experimenteer ik met luidsprekerplaatsing.  :-[

Infinty en Analytisch
Volgens mij word de term analytisch op verschillende manieren begrepen. Meestal negatief, als in veel te scherp.
Maar naar mijn mening moet je het woord letterlijk nemen en gebruik zelf de term meer om aan te geven dat erveel details hoorbaar zijn. Te scherp IS gewoon veel te scherp/agressief. en dat zijn de Omega's mijn inziens niet.

Het beluisteren
De CD van de dag was toch echt wel Hugh Masekela's Stimale!!
Ik kende de track niet, maar heeft een mooie indruk op mij weten te maken, vooral de veelvuldigheid aan percussieve instrumenten, blazers en vooral de Live opname zelf hebben behoorlijk grote indruk op mij gemaakt. Ik kan met recht zeggen dat het helemaal "mijn muziek is" (alleen al de diversiteit aan audiofiel verantwoorde en goede muziek maakt zo'n meet en greet alleen al onschatbaar voor de muziekliefhebber)

Om het niet te lang te maken:
De eerste wijziging: Kimber Select KS1011

De standaard DV-1 heeft de onhebbelijkheid dat het toch wat platter en vooral een scherp randje tovert in het midden hoog gebied. Tis een vreselijke kabel, maar aangezien mijn set aan verandering onderhevig is geweest en ik nog geen Pre gekozen had, ik verbaasd ben geweest wat de effecten van kabels wel niet kunnen zijn, heb ik dit deel expres vooruit geschoven.
Nu met de Meridian, begint het heel wat meer te lijken op wat ik wil en durf dan ook nu best te onderzoeken wat de verschillende kabels precies in mijn set verbeteren of "schade aanrichten"
WOW  :o  :o. Als iemand zegt dat het met gamma kabels niets uit maakt, dan twijfel ik aan zijn gehoor, zijn test apparatuur of zijn hersen of alles wat genoemd.  ;D

Je schrikt je te pletter als je hoort wat een setje kabels wel niet kan doen in je set. De muzikaliteit werd echt een paar treden hoger geplaatst. Ik wilde een lijstje plaatsen van verbeteringen, maar ik denk dat de twee belangrijkste dingen waren dat het laag enorm veel dynamiek, stuwing, diepte en omlijsting kreeg en alles wat daarboven zat, veeeel gedetailleerder, ruimtelijker en aangenamer maakte. Heeerlijk om naar te luisteren...Ik zat waarschijnlijk met een enorm brede grijns op mijn smoel, want dit was echt genieten hoor!

Vanaf dat moment hebben wij de KS maar laten zitten.

De Kimber 8TC speakerkabels, kwamen wij achter, dat dat niet zo'n goede match was. Met name in het Laag werd het volgens mij tussen de 90 en de 110 Hz een beetje aangedikt waardoor het diepe laag in onbalans kwam en het hoog plaatste de hihat een meter te ver naar achteren... Ik denk dat de VdHul een soort "Loudness" achtig filterende werking heeft die momenteel redelijk uitpakt mits goede interlinks gebruikt dus.  ;)

We hebben de AudioNote nog even vergeleken met de MIT Digital Reference, maar dat was ook niet echt iets wat een dusdanige verbetering in mijn set bracht, dat ik dacht, die moet ik hebben...ben denk ik een beetje verpest door de AudioNote An-Vx. Als ik hem eerder zo gehoord had, was ik er waaschijnlijk wel voor gevallen. Met de Theta van Patrick de vorige keer, klonk het nl waanzinnig gedetaileerd  O0

Bij film herinnerde patrick dat hij toch wel vond dat ik voor de laagste regionen een sub nodig had (Denk aan het gebied 10-20 Hz) en zelfs een punch leek te missen... Na de Kimber keken we elkaar aan met de vraag, waar komt die "punch" nou ineens vandaan? Ik wilde Patrick nog vragen of hij stiekem zijn ASW4000 had meegenomen.  ;D  ;D

Het doet altijd deugd dat anderen je "forumgelul" ook in het "echt" kunnen meemaken. Simpelweg zeggen wat je lekker vind is iets dat niet werkt. Beter is het om anderen in jouw beleving te laten delen. Dat maakt op het forum discusieren een stuk makkelijker en ook het meedenken kan hierdoor versoepelt worden.
En ja elke keer maar zeggen dat je het prima naar je zin hebt met 4.0 is iets wat onbegrijpelijk is, todat mensen het zelf gehoord hebben. Ik denk dat dat simpelweg komt omdat ze hun eigen set daarvoor als referentie gebruiken (Ervaren uitzonderingen daargelaten natuurlijk  ;) ) Tja en ik denk dat mensen de Omega's daarmee te kort doen, zonder ze gehoord te hebben. Tis toch echt ff wat anders, misschien niet hun smaak, maar ik zeg (denk ik) niets te veel. Tis niet dat ik zeg dat het niet beter kan ofzo, sterker nog ik WEET dat het beter kan, met de Epsilon!  ;D

Toch wilde ik ook even opmerken dat de off-axis response ene stuk beter is in de oude opstelling in de breedte. Echt enorm veel beter zal dit niet zijn, ik heb immers geen center en dat is gewoon de prijs die je dan betaald. Ik ga nog eens aandachtig in deze opstelling luisteren en zal nog even laten weten wat de uiteindelijke beslissing is.

Ik raad eenieder aan om anderen ook eens naar je set te laten luisteren. Ik merk dat ik bij anderen veel gemakkelijker probleempunten opmerk en dat geld andersom uiteraard ook. Die kritiek zorgt ervoor dat het alleen maar beter wordt, mits gerechtvaardigd. De akoestische aanpassingen ben ik al een tijdje over aan het bomen, maar omdat de uiteindelijke positie nog nbiet vaststaat ben ik er eigenlijk niet mee doorgegaan. Misschien zou een verbetering nu het wel onnodig laten blijken of ik weer terug moet draaien naar de oude situatie. Ik denk dan ook dat ik Thingman toch maar eens moet vragen om mij een bezoekje te brengen!

Patrick, wederom bedankt voor je tijd en moeite. Het was heerlijk om je weer eens "in person" te ontmoeten en lekker vrij zonder toetsenbord en beeldscherm van gedachten te kunnen wisselen.

En dit vraagt absluut om een vervolg...
Misschien dat wij bij jouw in de zomer een shoarmaatje komen eten en dan weer ergens in september om je nieuwe htzolder...eh sorry huis te bekijken  ;)  ;D

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on May 11, 2004, 14:22:50
Om dit zeer gedetailleerd verhaal te.....

En dan te bedenken dat ik naar m'n gevoel nog niet alles gezegt heb wat ik kwijt wil of kan :o ;) Maar daar komt gaandeweg deze topic wel nog genoeg bij denk ik zo ;D

Mvrg

Patrick

AppleMies

Mooi verslag hoor..................Te gekke foto's ook  ::) ;D


gr.


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

patrick_vdb

Hi,

lezen en plaatjes kijken kan met een stripboek ;D

mvrg

Patrick

Spacebass

Quote from: Mies on May 11, 2004, 14:37:15
Mooi verslag hoor..................Te gekke foto's ook  ::) ;D
gr.
Mies
We zullen de volgende keer foto's maken van het koffiedrinken  ;D Als je met zijn tweeen bent is het zo raar om foto's te maken..bij een shootout ligt dat ff anders  :)

Of bedoelde je andere soort foto's  ???

AppleMies

#6
Geen foute foto's of zo.  Gewoon bij binnenkomst stond de boel anders opgesteld als bij het beluisteren. Was gewoon benieuwd welke drastische verplaatsingen er hebben plaatsgevonden.

Een tijd terug toen mijn set nog anders stond opgesteld en vrouwlief was naar bed dan ging ik ook ECHT luisteren en deed dan hetzelfde. Speakers naar voren stoel naar achteren.  Leverde in die situatie een betere sound.  Nu ben ik mijn woonkamer aan het veranderen (1800 om) en nu klinkt het op de vaste luisterplek al veel beter. Alleen nog wat last van flauwe flutter galm en en zo rond de 55-60 Hz een staande golf.  Ik vermoed zo rond begin juni alles klaar te hebben dan plaats ik de foto's wel van deze nieuwe indeling op m'n site.


gr.


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Spacebass

#7
Hoi Mies,

Ik zal daar in het begin (de tweede post) wat verder op in gaan...dan wordt het wat duidelijker..
Tipje van de sluier:
1. Kids die de tuin in willen (Linker frontspeaker voor de schuifpui)  ;D
2. Ik die soms spontaan met de fronts aan het schuiven sla voor experimentjes  ;)
3. Akoestiek problemen
4. Ik die het niet gecontroleerd heb voordat het bezoek kwam :-[

johnl

#8
Quote from: patrick_vdb on May 11, 2004, 13:32:48
Na even wat met de speakers geschoven te hebben en enkele metingen door Spacebass bleek het uit fase te staan juist te zijn,


Ik vroeg mij af waarom dit niet meteen is opgevallen ?
Normaliter als speakers in tegenfase staan heb je een plat laag en een heel slecht stereobeeld, weinig gecentreerd en juist ver erbuiten, soort spatial effect, in ieder geval duidelijk hoorbaar, waarom was dat in dit geval niet zo ?


Spacebass

Hoi Johnl, niet letterlijk uitfase +/- verkeerd om of zo  ;)

Ik moest de linker front iets van 10 cm meer de kamer in "zetten". Uitleg heb ik bij de eerste post inmiddels toegevoegd  :)

patrick_vdb

#10
Quote from: Spacebass on May 11, 2004, 14:22:50
Hij is 5,5 meter diep en 4,87 meter breed en 2,45 meter hoog, maar doordat wij bewust de kamer nog niet  voorzien hebben van vullende meubels en de lichte wanden (niet best voor HT maar tis ook niet dedicated ;)) met lambrisering kan hij idd groter overkomen dan hij daadwerkelijk is. De ruimte grenst middels een doorgang aan de openkeuken.  De HT is opgesteld in de lengte (!) richting

Wow, daar heb ik me lelijk op verkeken idd :o Gelukkig had ik de afstand tot de speaker toch redelijk goed ingeschat anders ging ik nu serieus aan mezelf twijfelen ;D

QuoteStom maar simpelweg niet aan gedacht om de opstelling voor patrick's komst te controleren en zelf nog even een luistertest te doen

Volgens mij was het gewoon even een stiekum testje voor mij ;D

QuoteVolgens mij word de term analytisch op verschillende manieren begrepen. Meestal negatief, als in veel te scherp.
Maar naar mijn mening moet je het woord letterlijk nemen en gebruik zelf de term meer om aan te geven dat erveel details hoorbaar zijn. Te scherp IS gewoon veel te scherp/agressief. en dat zijn de Omega's mijn inziens niet

De Omega's zijn absoluut niet scherp of agressief in het hoog, eerder luchtig, ruimtelijk en met een extreem goede transient. Analytisch wordt idd vaak negatief opgevat net als de termen laidback etc terwijl dit helemaal niets van doen heeft met echt negatieve kenmerken van een weergave.

QuoteDe CD van de dag was toch echt wel Hugh Masekela's Stimale!!

Heeft Jeroenskie 'm al gehaalt voor je? ;D

QuoteIk zat waarschijnlijk met een enorm brede grijns op mijn smoel, want dit was echt genieten hoor!

Van oor tot oor ;D

QuoteDe Kimber 8TC speakerkabels, kwamen wij achter, dat dat niet zo'n goede match was. Met name in het Laag werd het volgens mij tussen de 90 en de 110 Hz een beetje aangedikt waardoor het diepe laag in onbalans kwam en het hoog plaatste de hihat een meter te ver naar achteren...

Op jouwn speakers direct merkbaar, met de N805 was het me nog niet opgevallen en vanwege het beperkte midlaag zal het me ook niet gaan opvallen. Ik vond het bewonderingswaardig dat de 8TC in deze combi de goede dingen welke de KS1011 bracht weer gedeeltelijk eruit filterde, dit doet mij enorm nieuwsgierig maken naar de Kimber Select KS3033, een speakerkabel welke hetzelfde opgebouwd is al de KS1011 interlink, maar ja ik wil ook elke speaker binnen de opstelling van gelijke bekabeling voorzien en met de KS3033 gaat dat een extreem kostbare zaak worden :-\

QuoteIk wilde Patrick nog vragen of hij stiekem zijn ASW4000 had meegenomen.  ;D  ;D

Dus was het je toch opgevallen dat die in m'n broekzak stak ;D

Zonder gekheid, er was meer punch aanwezig dan de laatste keer en de Kimber zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben. Verbetering in de akoestiek zal denk ik een enorme aanwinst in punch voor het laag kunnen gaan betekenen dat je wel een extreem goede sub moet gaan aanschaffen wil je dezelfde kwaliteit in het laag behouden maar met meer punch.

QuoteTis niet dat ik zeg dat het niet beter kan ofzo, sterker nog ik WEET dat het beter kan, met de Epsilon!  ;D

Ik zou zeggen, schaf er vier aan en de Omega's mogen dan wel een tijdje in Maastricht komen logeren ;D

QuoteToch wilde ik ook even opmerken dat de off-axis response ene stuk beter is in de oude opstelling in de breedte

We hebben dit helaas niet meer kunnen uitproberen wat eigenlijk wel de bedoeling was, maar zo gaat dat wel vaker wanneer we vol enthousiasme bezig zijn. Volgende keer ;)

@John,

Space heeft het al toegelicht in zijn verhaal en je moet idd niet denken aan een tegenfase want dat valt zonder twijfel direct op. Laat ik het dan anders formuleren, fase en amplitude van het signaal komende uit beide speakers waren niet helemaal gelijk op momenten dat de imaging exact in het midden zou moeten liggen, dit viel op doordat bv de kickdrum naar rechts trok. Het scheelde idd maar enkele cm's voor de linkerspeaker, maar een enorme stap voor het geluidsbeeld.

mvrg

Patrick

Harry HT

Gefeliciteerd SB,

Patrick heeft je HT weer een dikke voldoende gegeven. 8) Leuk dat hij ook kabels had meegenomen, opvallend dat de TC8 LS kabel niet mached en de 4PR wel.

Wat vond Patrick trouwens van je beeld, je hebt toch een prachtige Barco hangen?

Hebben jullie nog met trifield (een surround speaker naar voren gesleept) geexpirimenteerd?

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

patrick_vdb

Hi Harry,

Space heeft de 4PR aan de surrounds hangen juist omdat ze ook niet lekker machte volgens mij. We hebben eigenlijk niet gespeeld met trifield, geen tijd voor gehad want dit soort luistersessies verlopen toch net wat anders, minder gestructureerd dan bv de shoot-outs.

We hebben uiteraard wat scenes bekeken maar meer voor de geluidservaring dan voor het beeld anzich. De omstandigheden waren niet 100% ideaal, te veel restlicht om een echte uitspraak te doen over de weergave-kwaliteit, dat er nogal wat mosquito noise te zien was lag aan de DVD ;D Overigens had SB ook nog met de kleureninstelling lopen spelen, de balans was dus wat ver te zoeken en zodoende zou commentaar geven geen eerlijk of objectief commentaar zijn ;) Naar ik heb begrepen wordt de blauwe buis binnenkort vervangen en krijgt de CRT een mooie afstelbeurt, dus wie weet de volgende keer een review over de CRT alhoewel ik dan 's avonds moet langsgaan daar dan de omstandigheden (lees restlicht) idealer zijn. 

mvrg

Patrick


Spacebass

Quotedat je wel een extreem goede sub moet gaan aanschaffen wil je dezelfde kwaliteit in het laag behouden maar met meer punch.
Ik wil mijn subloosheid nog even wat verder uitdiepen.

het is niet zo dat ik vast wil blijven houden aan het subloze  ;D
Ik wil weldegelijk ooit een dedicated sub(s!) gaan toepassen. Alleen voegt het in mijn huidige situatie niets toe aan mijn eigen filmbeleving. De reden is simpelweg je speaker/versterker nog meer ademruimte geven en niet onnodig belasten, ongeacht of de speaker het aankan of niet  ;)
maar dat wil ik alleen doen als ik een dedicated ruimte heb! (en dan ga ik er ook zwaar voor  ;D )

Ik wil momenteel alleen (in mijn ogen extra) zaken toevoegen die echt grote verschillen in film/muziek beleving met zich meebrengen. Ik ben ervan overtuigd dat je eerst moet zorgen dat je basis goed moet zijn alvoorens je gaat lopen sleutelen. Eerst ook echt een poging doen om zoveel mogelijk rendement en kwaliteit uit je minimale set halen, en dan pas verder kijken voor belevings "enhancements".

Akoestische aanpak, ben ik van overtuigd, omdat het af en toe lijkt alsof er een vrachtwagen in de straat stationair staat te draaien. Mijn hele woning schud dan op zijn grondvesten. tenminste ik hoop dat ik door tubetraps of iets dergelijks voldoende energie aan de betreffende resonantie frequentie kan ontrekken om het wat meer in balans te krijgen. Dit is iets wat ik ongeacht de plaatsing van de set moet doen. Dit heeft altijd een positieve werking. De verbeteringen op de luisterplek is een ander verhaal volgens mij en zal de plaats en focus zeker verbeteren (hoop ik)

Ook de center MOET ik uitproberen. Ik ga hem dan ook echt af maken. Anders kan ik nooit kritisch beoordelen wat nu het beste is. Ik heb al eens trifield geprobeert met een rear naar voren getrokken center, en dat was qua beleving geen succes. het werd zo recht voor mij "ge-pinpoint" dat ik helemaal het kijken naar stage/bioscoopfilm kwijt was. Maar goed ik moet dan wel meer tijd nemen en meer spelen met instellingen en bovendien kan het ook op gewenning duiden.

Ik ben in iedergeval geen voorstander van iets doen omdat het zo hoort, maar van: omdat het zo beter klinkt en de ervaring ook echt beter is...voor mijn eigen oortjes en gevoel wel te verstaan :)

Maar ik sta echt open voor allerlei suggesties, maar niet die gegeven worden omdat het zo hoort en dan ook nog via het forum  ;)

Harry HT

Quote from: Spacebass on May 12, 2004, 10:55:32
Akoestische aanpak, ben ik van overtuigd, omdat het af en toe lijkt alsof er een vrachtwagen in de straat stationair staat te draaien. Mijn hele woning schud dan op zijn grondvesten. tenminste ik hoop dat ik door tubetraps of iets dergelijks voldoende energie aan de betreffende resonantie frequentie kan ontrekken om het wat meer in balans te krijgen. Dit is iets wat ik ongeacht de plaatsing van de set moet doen. Dit heeft altijd een positieve werking. De verbeteringen op de luisterplek is een ander verhaal volgens mij en zal de plaats en focus zeker verbeteren (hoop ik)
Misschien kan bass-management en een ontkoppelde sub hierin toch een rol spelen.
Ik wil wel eens mijn 12" sub bij je proberen, maar dat zal jij niet van onder de indruk zijn. :)

Heb je deze enorme "energie overlast" ook bij het draaien van bv een cd van diana krall of alleen bij percussie/ zware drum muziek?
Een absorber(s) lijkt me haast noodzakelijk, maar wel een die mooi gecamofleerd kan worden of verstopt achter een kast ofzo. En twee boekenkasten achter de frontspeakers als diffusers.
En veel "moderne kunst"  ;D aan de muur achter de luisterplaats.


QuoteOok de center MOET ik uitproberen. Ik ga hem dan ook echt af maken. Anders kan ik nooit kritisch beoordelen wat nu het beste is. Ik heb al eens trifield geprobeert met een rear naar voren getrokken center, en dat was qua beleving geen succes. het werd zo recht voor mij "ge-pinpoint" dat ik helemaal het kijken naar stage/bioscoopfilm kwijt was. Maar goed ik moet dan wel meer tijd nemen en meer spelen met instellingen en bovendien kan het ook op gewenning duiden.
Misschien kan Jaco een keer komen luisteren, die kan volgens mij wel goede tips geven over trifield.

QuoteMaar ik sta echt open voor allerlei suggesties, maar niet die gegeven worden omdat het zo hoort en dan ook nog via het forum  ;)
Misschien een DIY interlink project, om al de resterende dropveters te vervangen.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Spacebass

QuoteMisschien kan bass-management en een ontkoppelde sub hierin toch een rol spelen.
Als het een resonantiefreq van de ruimte zelf is, gaat het gewoon meetrillen via luchtoverdracht, een beetje als het kapotzingen van een glas/resoneren door een vrachtwagen  ;) .
Een losse sub zou hier niet zoveel mee kunnen (denk ik) Ook bijv Nodes en antinodes zijn harde waarden waar je mee te maken krijgt.
Ik heb de Omega's (vanwege het verschuiven) trouwens momenteel niet eens op spikes  staan...   ;)

QuoteHeb je deze enorme "energie overlast" ook bij het draaien van bv een cd van diana krall of alleen bij percussie/ zware drum muziek?
Tis een specifieke frequentie(s)  zoals hierboven uitgelegd. Indien de freq niet in de muziek voorkomt heb je er ook geen last van, kan dus ook bij Krall gebeuren  ;)

Quotemaar wel een die mooi gecamofleerd kan worden
Heb geen problemen met de tubes van Thingman, ik weet alleen niet of die ook pinpoint een enkele frequentie en harmonischen daarvan kan aanpakken, of dat deze breedbandig werken...

QuoteMisschien kan Jaco een keer komen luisteren, die kan volgens mij wel goede tips geven over trifield.
Had hem al eens gevraagd om langs te komen Maar helaas heeft hij de Furutechs al ontvangen  ;D

QuoteMisschien een DIY interlink project, om al de resterende dropveters te vervangen.
Zeker! vanavond krijg ik bezoek van een paar andere kabels...ben reuze benieuwd wat die gaan doen!

Del member

#16
Leuk verslag, dit bewijst toch dat in sommige sets een center kan vervangen worden door een phantom tenminste als je in de sweet spot kan zitten. Mooi om te lezen welke verbeteringen de KS1011 in het basgebied bracht, deze kabel was ook in de eigen set een major upgrade.

Zulke kabel als subkabel zou WOW zijn alleen neigt het wel naar het onbetaalbare als je bvb 5m mono nodig hebt  >:(

patrick_vdb

Hi,

Een KS1011 als sub-interlink lijkt me vreselijk 8) Die impact, drive en dynamiek welke deze kabel aan het laaggebied geeft is enorm, wellicht daardoor ook wel een ultieme sub-interlink, alleen die prijs nog ;D

Mvrg

Patrick

Spacebass

Reinier is gisteren op bezoek geweest en jez...wat lag mijn Barco in de poeier zeg  :o Wat deze liefhebber uit mijn Barco weet te toveren, daar kom ik met 1% niet eens in de buurt  ;D Dit stemt mij uitermate hoopvol dat de Barco een langer leven bij mji thuis beschoren is, dan ik dacht  ;)
Doordat de Sony buizen toch een andere kleustelling hebben dan MEC buizen was Reinier volgens mij nog enigzins verbaast over de "kleurechtheid".
Wat hij wel aangaf is dat colorfiltering toch een hele goede verbetering zullen brengen, maar dat alles nadat de nieuwe blauwe buis is toegevoegd. Ook hij kon ondanks de beperkingen tov een 1209s volgens mij het beeld wel behappen...de Holo3dII zal uiteraard ook een grote rol spelen..iets wat ik eigenlijk als leek nu voor logisch neem.

We hebben even zijn QED kabels uitgeprobeerd. In het hoog en dieptebeels was ook nu weer een enorme verbetering waarneembaar. Alleen een zilverrandje werd extra heftig, dusdanig dat metaalklanken door merg en been sneden  ;D
Het laag was voor stereo een beetje te wollig en daardoor niet voor mij weggelegd. Bij films daarentegen zorgden ze wel voor een betere gelaagdheid ondanks de wolligheid.

Volgens mij heeft ook Reinier kunnen genieten vanhet full-range aspect om hem heen. Ik heb hem denk ik met de meridian/parasound/omega toch weer een ervaring rijker gemaakt. Ook hem viel op dat een subwoofer wel degelijk een rol kan spelen. Alhoewel de eerste scenes de meridian (ik baal daar dus echt van) de limiter functie voor het laag ingeschakeld was, wat dus meteen afbreuk doet op de punch van de laagweergave. We zijn wel tot de conclussie gekomen dat er absoluut winst te behalen valt met een dedicated LFE subwoofer, maar welke sub op het niveau van de Omega's nou precies een toevoeging zouden kunnen zijn, blijft mij een raadsel. Volgens mij heeft hij geen enkel moment ervaren dat de Omega of de Parasound moeite heeft gehad met zowel full-range als LFE weer te geven..."met vier vingers in zijn neus", vond ik een grappige en passende opmerking  ;D Een verbetering op dit gebied zal vast een berg geld kosten, die ik momenteel liever steek in veel te dure bekabeling en beeldkwaliteit...dat is zeker  ;D  Maar goed wie leeft er niet zonder compromieen. De vraag is welk compromie vind je persoonlijk het minst erg  ;)

De center was volgens mij ook niet echt een gemis (ondanks dat we daar toch een discussie over gehad hebben), maar om in herhaling te vallen, off-axis beluisteren gaat dus niet  ;) (we hebben dit beoordeeld door naar de prachtige voice-over te luisteren in Brotherhood of the Wolf)

Ik hoop dat als Reinier tijd heeft, hij zelf ook nog een stukje kan schrijven, juist op punten waar ik misschien de verkeerde indruk heb gegeven van zijn beleving.

ps
Als ik het geluid redelijk naar mijn zin heb, zal ik de grootste criticaster van het forum op 4.0 HT gebied zeker uitnodigen om ook eens te ervaren wat 4 full-range kasten voor toevoeging kunnen betekenen. Uiteraarde in het achterhoofd dat een super sub voor nog meer verbetering kunnen zorgen.

garmtz

Quote from: Spacebass on May 13, 2004, 07:44:38
We zijn wel tot de conclussie gekomen dat er absoluut winst te behalen valt met een dedicated LFE subwoofer, maar welke sub op het niveau van de Omega's nou precies een toevoeging zouden kunnen zijn, blijft mij een raadsel.

SVS CS-Ultra... Believe me...  >:D

Martin_M

Quote from: garmtz on May 13, 2004, 08:59:43
SVS CS-Ultra... Believe me...  >:D

Qua snelheid, strakheid en slam geloof ik dat ook wel. Zou ook best een keuze van mij kunnen zijn.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

Quote from: garmtz on May 13, 2004, 08:59:43


SVS CS-Ultra... Believe me...  >:D

Is dat die jij hebt?
Want zoals ik toen bij al aangaf vond ik dat wel goed klinken idd  8)
Hoeveel kost zo een eigenlijk?  Niet voor nu maar zeker voor in de toekomst  :)

Shorty

Groot en meestal onoplosbaar probleem met full-range luidsprekers: de plaats in je kamer waarop ze de meest evenwichtige bas produceren is in 99 van de 100 kamers niet dezelfde plek waar zaken als afbeelding en diepte 100% zijn. En daarbij komt nog eens dat full-range (dynamische) speakers door hun afmetingen het geluidsbeeld ook nog eens negatief beïnvloeden.
Dus misschien heb je mazzel met je ruimte, Spacebass... Maar je weet pas wat je mist als je het verschil hoort.  :D

VrGr,

Bart J.


Spacebass

#23
QuoteMaar je weet pas wat je mist als je het verschil hoort.
Precies  ;D Dat zeg ik nou al al die jaren dat ik op het forum zit, jullie weten niet wat je mist :D
( ;D Ja hoor! een center en een sub!  ;D )

Ik geniet van mijn "lijkenkisten" en anderen van hun "vogelhuisjes" iedereen blij toch?  :)
Mijn doel is niet mensen te overtuigen dat mijn oplossing, voor eenieder de oplossing is...ik kan alleen vertellen dat er meerdere wegen zijn die je niet op voorhand theoretisch moet afsluiten. Juist OMDAT ik het anders heb dan de meeste mensen. (misschien minder schaap dan ik zelf gedacht had  ;D ) en dat mensen die niet full-range draaien wat missen uit hun rears...al weet ik dat er vast mensen zijn die dat niet willen weten, anders klopt hun theorie van "het beste is het om..." niet meer.

1. Mijn 2 fronts krijgen ook LFE voor hun kiezen
2. Mijn 2 fronts krijgen ook het centerkanaal voor hun kiezen.
oplossing: 1 sub erbij en 1 center.

in de andere situatie van alle speakers op small zou ik krijgen
1. Mijn twee fronts EN twee rears worden in hun bereik aangetast.
2. De verplichting die onstaat wordt dan een sub toevoegen.
3. Het descreet LFE signaal wordt aangetast omdat het vervolgens van de 4 (eigenlijk 5 incl center)  andere kanalen ook het laag naast het LFE  te voorduren krijgt
4. De hoorbare richtingwerking van het weggetrokken full-range laag vervalt (vanwege het op small zeten)
oplossing: 5 subs erbij?

Ik kies in MIJN situatie dan liever voor optie 1 dan voor optie 2. thats it...een ander kiest liever vor optie 2...wat maakt dat nou uit? Het verbaast mij elke keer dat mensen hierover vallen  ;D

ps
Maar niemand komt mij vertellen dat optie 2 geen aantasting is van het oorspronkelijke signaal en dat soort larie want dat blijft voor 5.1 : 5 full-rangers en 1 sub.  Het maakt mij niets uit wat voor keuze een ander maakt..gewoon lekker je ding doen en genieten  :)

Iedereen kiest uiteindelijk een eigen oplossing die het beste bij hem of haar eisen/mogelijkheden past, maar geen vroom gedoe dat het niet zo hoort, terwijl je zelf ook niet helemaal van het  zuiverste water bent  ;D

Zo dat wilde ik toch ff gezegd hebben!  ;D

reMC

Zelf zou ik dat toch ook het meeste zien zitten: 4 full-range en een sub voor LFE.

Probleem is dan echter dat je een klein gedeelte laag mist (afhankelijk van je speakers) De meeste gaan namelijk maar tot rond de 25 hz terwijl het lage signaal wel dieper gaat..op small aansturen en een deel aan je sub overlaten zal wel resulteren in méér laag..maar of het mooier is? Ik weet het niet.