Bouw impuls compensator MFB subwoofer

Started by Rob_Dingen, January 14, 2022, 13:36:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Na aanleiding van mijn topic ontwikkeling en bouw MFB sub hier de definitieve versie.
Voor degene die hem eventueel wil bouwen heb ik wel wat printen sensors en eventueel kabel beschikbaar als het er niet te veel worden wil dit niet commercieel gaan doen.
Wat hebben we nodig om dit te bouwen 2 Dayton RSS210HO8-8 woofers een kast met precies 23 Liter inhoud.
De MFB sturing een Sensor die ik hier zal bespreken.
En als versterker heb ik de UCD700 en de SMPS1200A700 van Hypex.
Misschien wat overkill maar dat is beter dan snel clippen en alles op hol slaan.
De MFB print is ruim opgezet zodat je er ook nog makkelijk mee kunt experimenteren.
Alle condensatoren die in de filters gyrator Linkwitz transform of signaalweg zitten kunnen een steek van 5mm, 7,5mm of 10mm hebben zodat er makkelijk aan componenten te komen zijn.
Wat belangrijk is als je dit wil bouwen dat je je precies aan de inhoud van de kast houd de RSS210HO8-8 gebruikt en exact aan het schema houd dan werkt het perfect en volgens mij hufter Proof.
Wil je een andere inhoud van de kast of andere woofers dan moet je weer van voor af aan beginnen om een goede loop te bouwen.

Iedereen moet het wel op eigen verantwoordelijkheid nabouwen en mij niet bellen as het mis gaat.  :devil:
Vragen in dit topic kan altijd.

Rob

Tegelkoppel factor 30dB
Specs single sub : Frequentie 30Hz -3dB Max SPL 102dB 30Hz en 112dB vanaf 60Hz
Specs stereo sub : Frequentie -3dB 30Hz Max SPL 108dB 30Hz en 118dB vanaf 60Hz

Rob_Dingen

#1
Hier onder het schema van de sensor en foto's van het printje.
Verder niets spannends om te zien.
C4 is de murata PKGS-00LDP1-R.
Die is overigens niet meer verkrijgbaar maar als er zijn die dit willen bouwen heb ik er wel beschikbaar samen met het printje van de sensor.
De OPA140 is een low-noise jfet opamp in een SOT-23 behuizing verdere componenten zijn 0805.

Rob

Rob_Dingen

#2
Draad is een dunne 4 aderige afgeschermde kabel van ongeveer 2mm dik.
https://www.pollin.de/p/tonarmleitung-4 ... rau-563087
Als je zoiets niet kan vinden kun je het wel bij mij krijgen.
Die smeer ik in met silicone en stop hem weer in een silicone slangetje die ik aan de korf van de woofer bevestig.
Hieronder is een oude foto van een eerder type sensor.
Voordat je de sensor in giet zorg er dan voor dat je gecontroleerd hebt dat de hoek van de sensor t.o.v de voicecoil van de woofer goed zit en sluit hem daarna aan en wiebel ermee en kijk of hij het doet.
Beter is nog om hem even op de woofer te plakken met dubbel zijdig tape en te testen.
Als alles goed is dek je het bakje af met koper folie tape en soldeer het ergens aan elkaar zodat het contact maakt en goed afgeschermd is.
Voor het lijmen gebruik ik Primer SG4 voor siliconen op aluminium en Bison Auto Marine siliconenkit als lijm.
Nadat je de conus goed schoon gemaakt hebt met aceton en droog is de primer aanbrengen 5 tot 10 min wachten en de sensor met Ambersil er op lijmen.

Rob


Rob_Dingen

#3
Hier onder het complete schema van de MFB print.
Het begint met een ingang filter R2 en C4 daarna een versterker of alleen buffer net wat je nodig mocht hebben.
Daarna zit een optie om de fase om te draaien mocht dat nodig zijn.
Dan komt het hoog doorlaat of rumble filter rond U2A en U2B om de woofers te beschermen tegen te lage frequenties.
Daarna komt een eventueel laag doorlaat filter die tot max 24Db is te configureren.
In mijn meting zit er een 12dB laag doorlaat filter met als waarden R3 27K4 R13 8K25 C6 22N C7 10n.
Anders loopt de frequentie op omdat de tegenkoppeling daar niet meer werkt.
Dan komen we bij de Mixer met een filter op 16kHz verder niets daarna de lT filter 2 gyrators en een filter rond C15 en R21.
Dat filter stopt ook meteen een stuk ruis van de gyrators.
Daarna de buffer en een positieve en negatieve uitgang.
Aan de andere kant van de mixer zit de sensor versterker ingang met een gyrator om de piek van de Murata PKGS-00LDP1-R te onderdrukken en een ingang filtertje met daarna een versterker die een multi turn trimpot aanstuurt om de loop makkelijk af te kunnen regelen.
Dan zit er nog een jumper om open en closed loop te kunnen meten.
En als laatste een stukje voeding gedeelte.
Ik heb er overigens geen 4700uF inzitten maar 1000uF omdat ze op de voeding van de SMPS1200A700 aangesloten worden.
Zoals je ziet heb ik er maar 2 potmeters opzitten een voor volume en een voor de loop af te regelen.
Als de loop potmeter open staat kom je tot 32dB tegen koppeling dus iets terug draaien naar 30dB dan heb je 6dB headroom wat mij voldoende lijkt.

Ik heb er geen beveiliging inzitten maar dat kan er later over de tegenkoppeling van de Mixer gezet worden met 2 blauwe leds antie parallel en 2 diodes actie parallel in serie met de led (moet dit nog even testen en kom daar op terug)

Rob


Rob_Dingen

#4
Hieronder de open en closed loop meting van het systeem met het rumble filter en de laag doorlaat uit de beschrijving.
Ze staan hier thuis nu te spelen en klinken gecontroleerd en strak.
Of het een perfect systeem is laat ik aan anderen over.
Als je perse een andere versterker wil gebruiken kan dat natuurlijk, wel moet je dan rekening houden met de gain van 26dB.
Is de gain hoger of lager van de versterken dan 26dB moet je de tegen koppeling van U6B R42 aanpassen.

Daaronder staat het verloop van de loop curve.

En daar onder de vervorming.
Het bultje rond de 200Hz is een staande golf in de kast die ik nog niet voldoende gedempt heb.
De spanning aan de luidspreker zijn respectievelijk 5V 10V 15V 20V en 25V RMS op 30Hz.

Als laatste een fotootje met een speaker er op om even wat te luisteren.

Rob

Rob_Dingen

#5
Twee kasten gebouwd die onder een speaker kunnen.
Aan de zijkanten 2 gaten voor de woofers en aan de achterkant ruimte voor de versterker voeding en MFB print die op een aluminium plaat komen.
En aan de binnen kant wat verstevigingen om de kast daar stijf te maken.

Rob


joostb


vergeerr72

Respect. Ook voor het volhardingsvermogen, jij bent hier toch lang mee bezig geweest.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rob_Dingen

#8
Quote from: vergeerr72 on January 14, 2022, 17:02:18
Respect. Ook voor het volhardingsvermogen, jij bent hier toch lang mee bezig geweest.
Dat klopt en ben er natuurlijk niet altijd fulltime mee bezig en het zit niet altijd mee, dan leg ik het een tijdje weg en begin weer eens als ik weer wat ideeën heb.
Heb ook nog even de Specs in de opening post gezet.

Rob

Rob_Dingen

Heb even een als plaat gefreesd en alles in elkaar geschroefd om het uiteindelijk in de kast te kunnen bouwen.

Rob_Dingen

En meteen maar een nieuw project opgestart met een maatje groter.


Dura

Razend knap weer Rob. Volgens mij moet je de loterij winnen om spul te kunnen kopen dat bij wat jij tot nu toe hebt gebouwd in de buurt komt, petje af!
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

mijkie

Jij bent ook een soort handig :)

Mooi project !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Timvg


Rob_Dingen

Dank allen voor de complimenten.
Tis een mooie hobby.

Rob


Contour

Welke 3 woofers liggen daar op een rij?

Rob_Dingen

Van links naar rechts Dayton RSS210HO-8 Dayton RSS265HO-4 Dayton RSS265HO-4

Rob

jossie

Quote from: Rob_Dingen on January 21, 2022, 22:25:15
Van links naar rechts Dayton RSS210HO-8 Dayton RSS265HO-4 Dayton RSS265HO-4

Rob

Bij mij doen die het goed   :pompom:
Omni !

Rob_Dingen

Quote from: jossie on January 21, 2022, 22:29:12
Bij mij doen die het goed   :pompom:
Geloof ik ze zijn niet verkeerd en met MFB super strak met veel resolutie in het laag.

Rob