Bas en Marleens Stereoset

Started by B.J., August 8, 2005, 16:18:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.J.

Enige tijd geleden begonnen met een leuke surroundset gebaseerd op blueroom minipods. Ondertussen een stereoset gekocht voor in de nieuwe woonkamer.
Zie de volgorde van deze post.

Arcam 73T CD speler
NAD T512 DVD speler
NAD T742 receiver
Rega P2, RMB250, Rega Super Bias
NAD PP2 phonoamp
5 * minipod speaker
MJ Acoustics Reference I mk1
Apogee Wyde Eye interlink
4 mm^2 Monitor das hifi speaker cable

Graag zouden wij nog een projecter willen (bv epson tw600) maar daar hebben we steeds geen geld voor. Op den duur wil ik ook graag een betere receiver en dvd speler. Ik denk dan bv aan Arcam. Ik let ten eerste op het uiterlijk en dan pas op het geluid, wat eigenlijk dus best wel raar is. Het oog wil ook wat en mooi spul kan ook goed klinken  :D

Ik vind het geluid van de NAD en de minipods prima matchen. De NAD heeft genoeg power voor de kleine speakers. Het geluid zou wat helderder met scherpere kantjes van mij mogen. Andere speakerkabel en nieuwe componenten zullen daar vast voor gaan zorgen. Ik houd totaal niet van een sweetspot waar maar een iemand kan zitten en genieten dus de fronts staan vast iets te wijd. De center op deze positie is zeker af te raden, helaas kan het niet anders. Graag wil ik de officiele center maar deze kost 429,- en deze pods kon ik voor 150,- krijgen. De keuze was dus snel gemaakt. De officiele sub kost in Nederland 799,- en mist een beetje power. Eerst hebben we een tannoy gehad en nu een MJ Acoustics reference MKI.





Ooit komt er nog wat op de muur boven de TV.








Update Filter en power

Geupdate met Theofilter en Supra blok en kabel.


Het verschil vind ik vrij lastig te horen. Iets luider, helderder, minder breed. Het is niet super duidelijk.


Update DAC 14/05/2006

Gisteren heb ik mijn M audio SuperDac binnen gekregen. Ik heb hem nu op de Jack uitgang met converter via cinch interlink (bettercable) op mijn receiver aangesloten. Vanaf de DVD speler gaat een Apogee Wyde Eye naar de Dac. Zie ook de pics



Ik vind het verschil tegenvallen tot nu toe. Ik had wel een enorm verschil verwacht. Vooral na de lovende recensies overal op internet. (bv: hifi.nl). Ligt dit nu aan de Apogee, bettercables, converter van jack naar cinch, te slechte receiver, speakercable of speakers die het verschil niet weer kunnen geven? Ik weet het niet.

Ik ga beginnen met pluggen van balanced xlr naar cinch te kopen. Deze balanced uitgang schijnt beter te zijn. Nieuwe voeding wil ik ook wel testen, iemand een idee welke ik dan waar kan halen? Wellicht laat ik hem in zijn geheel ooit modificeren.

Wat hoor ik dan nu wel voor verschillen. De bas is duidelijk strakker, het geluid is iets minder een brij en het klinkt meer laidback (of ieg is het geluidsbeeld iets naar achter geplaatst). Kleine verschillen die waarschijnlijk minder snel luister moe maken?

Update Rega P2 29/07/2006

     

De oude Dual deed het niet meer zo goed. Marleen en ik houden van plaatjes draaien dus het was tijd voor een update. Tweedehands konden we deze P2 overnemen en hij klinkt erg lekker. Met de hand afgesteld en kan dus nog beter!

Update MJ Acoustics Reference I mk1 05/09/2006
We hebben sinds afgelopen week een 'nieuwe' subwoofer. Het is de MJ Acoustics Reference I mk1. Ongeveer 2 keer zo groot als mijn oude en ook wat meer power. Ik heb hem ingesteld met een db meter maar gevoelsmatig mag hij wel wat harder. De crossover heb ik op 120hz ingesteld en de receiver op small.

Update Arcam 73T 15/11/2006
Tijd voor een dedicated CD speler. De Arcam heb ik tweedehands van Durk overgenomen en is duidelijk veel beter dan de DVD speler+dac.

Update Dac weg
Arcam gekocht en prettigere sound dan DVD speler+dac. Dac dus verkocht.

Update surround naar zolder en stereo gekocht voor woonkamer 28/08/2007

Al erg lang ben ik gek van het Martin Logan geluid. Nu hebben we ook de centjes bij een om dit aan te schaffen. Marleen is een lieve vriendin en vindt de iets wat aanwezig electrostaten geen enkel probleem. Sterker nog zij vindt dat ze best wat meer naar voren mogen staan omdat dit beter klinkt.

Eerst maar wat foto's:

De Mark Levinson 383 is een heerlijke super degelijke versterker.


Aangezien componenten uiterlijk gezien bij elkaar moeten passen moest er een 390s bij


De platenspeler gebruiken we graag al zal vast ooit wel vervangen worden.


De vantage links


en rechts (is wel zo handig voor stereo  :D )


closeup rechts van de mooie kleur


Van achter de luisterplek, ik heb duidelijk een groothoek lens nodig


Nog wat creabeashots




fotos zijn in het donker met simpele canon ixus40 genomen dus geen super kwaliteit.

Nadelen van de huidige setup is dat de speaker erg ver van elkaar staan. Er zit 3,75 meter tussen het midden van beide speakers en 3,75 meter schuin naar de luisterplek. Wanneer we de speaker schuin zo'n 50 cm naar voren schuiven is het '3d beeld' (?) 100% beter en heeft de linker speaker minder last van reflecties van de muur. Het nadeel is dat ze midden in de kamer staan. WAF is accoord maar MAF stoort zich eraan. Een nieuw dressoir zou een optie zijn maar deze hebben we nog niet zolang en ik vind hem mooi. Bij echt lekker luisteren schuif ik wel vaak de speakers naar voren.

Omdat de speaker nieuw zijn heb ik nu nog een better cable interlink ertussen en simpel 4mm^2 koper speakerdraad. Binnenkort ontvang ik een set balanced MIT shotguns s3 proline en gaan we die eens proberen.


Plasma wil ik voor het eind van het jaar nog kopen. Geen idee hoeveel inch, ik denk 50. Full hd lijkt me niet nuttig bij die kijk afstand. Full HD beamer (epson tw1000?) komt er ook snel!



Update MIT shotguns S3 proline 27/09/2007

Prima interlink. Niet echt veel tijd nog gehad om te luisteren.

Update MIT 750 biwire ls kabel 03/11/2007

Shootout gehad met Garmt, Jasper en Dirk. Het idee was MIT, Cardas, Nordost en LAT. Helaas kon mijn versterker geen spades aan en hebben we alleen MIT en LAT getest. LAT was iets meer beknepen geluid en minder 3D. De MIT had meer detail wat ik eerst storend vond, ik hoorde geluiden op de cd die er (dacht ik) niet hoorden. Maar die hoorden er juist wel! Uiteraard deed Garmt al zijn stroom truukjes, stekker van de cd speler en versterker gelijk in het stopcontact en niet in het (dacht ik goede) supra stekkerblok. Hier leefde het geluid van op en volgens de anderen kwam er rust in het hoog. Ik hoorde wel verschillen maar wellicht ben ik de laatste tijd te moe om de kleine verschillen te horen. Ik wil sowieso een aarde draad laten trekken en het stopcontact vervangen. Beide componenten zullen (oa) toch weer in een stekkerblok komen. Of dat een supra of gemini is moeten we gaan testen.
De MIT kabel was lekker in de set en is dus gebleven.

Pioneer 508XD 20/11/2007
De hoogste tijd om de CRT weg te doen. Met de plasma aan de muur kon de zaag in het dressoir. De speakers staan dus nu dichter bij elkaar!


HTPC 01/01/2008
HTPC aangeschaft om HD te kunnen kijken op onze plasma. Omdat de floppyDTV kaart nog niet binnen is zit de decoder er ook nog tussen. HTPC is via W&M hdmi kabel verbonden met de plasma en geeft een strak plaatje!

Nieuwe pic 15/11/2008
 

audionut

Ziet er goed uit Bas!

Ik zal voor dit en dat andere topic proberen straks nog ff foto's te maken van mijn setje. Overigens heb ik ook Nad gekoppeld aan Minipod.... toeval?

oude foto's (in het oude huis, kun je nog vinden op my.hifi.nl: http://my.hifi.nl/index.php?user=69)
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

garmtz

Gaaf Bas! Inrichting spreekt mij zeer aan... Beetje spacey jaren 50~70, helemaal mijn ding!  8)

B.J.

Quote from: audionut on August  8, 2005, 16:34:17
Ziet er goed uit Bas!

Ik zal voor dit en dat andere topic proberen straks nog ff foto's te maken van mijn setje. Overigens heb ik ook Nad gekoppeld aan Minipod.... toeval?

oude foto's (in het oude huis, kun je nog vinden op my.hifi.nl: http://my.hifi.nl/index.php?user=69)

Ik had eerder ook alles met monster interlinks gekoppeld. Ik zie op myhifi dat jij dat ook hebt/had.  :D
Ik zou wel zo willen ruilen met jouw minipod/nad set. Jij hebt wel de echte center/subwoofer en een 'klasse' hogere NAD componenten. Volgens mij hebben wij wel eens eerder gePMed, jij had de set toch voor je vriendin gekocht (afstuderen)?
Marleen en ik zijn nog studerend maar als straks het GROTE geld met bakken binnenstroomt  ;D dan zullen we snel gaan upgraden!

Quote from: Garmt on August  8, 2005, 16:36:50
Gaaf Bas! Inrichting spreekt mij zeer aan... Beetje spacey jaren 50~70, helemaal mijn ding!  8)

Thx. Je zult het nog wel een keer zien als ik mijn centjes aan BB&G uitgeef  ;D (eerder ben je ook welkom hoor)

R

Ja mij ook. echt gaaf. Misschien een tip om ze iets lager te hangen en sowieso een kabelgootje te gebruiken. In zo'n interieur mag dat wel.

Draiz

Zie er goed uit :)
Even over je speakerkabel. Hangt de speaker op een massieve muur of een gipswandje? In het laatste geval kun je namelijk makelijk twee gaatjes maken waarachter het speakerdraad naar beneden gaat en waar naar buiten komt. Lijkt me prettig in een design inrichting als deze :)
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

Jaqo

Bas,

Ja, mooie inrichting, en je set past daar prachtig in, of is het andersom....  ;)

Dat zijn trouwens precies de kastjes die wij zoeken, waar heb je die gekocht als ik vragen mag?

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

B.J.

#7
Quote from: Draiz on August  8, 2005, 21:27:49
Zie er goed uit :)
Even over je speakerkabel. Hangt de speaker op een massieve muur of een gipswandje? In het laatste geval kun je namelijk makelijk twee gaatjes maken waarachter het speakerdraad naar beneden gaat en waar naar buiten komt. Lijkt me prettig in een design inrichting als deze :)

We wonen hier nu bijna een jaar en zijn altijd redelijk druk geweest. We moeten nog wel een aantal dingen doen hier in huis. Een daarvan is het wegwerken van de kabels. De muur is massief beton dus dat is geen optie. De linkerfront kabel is ook iets te kort en daardoor hangt hij nu scheef. Wanneer hij recht hangt (zoals linkerrear) dan ziet het er juist leuk uit. Iemand dacht zelfs dat de speaker daarop leunde (front view zie je de beugel niet en hij is echt dik (4mm^2))

Quote from: Jaqo on August  9, 2005, 08:05:16
Bas,

Ja, mooie inrichting, en je set past daar prachtig in, of is het andersom....  ;)

Dat zijn trouwens precies de kastjes die wij zoeken, waar heb je die gekocht als ik vragen mag?

Groet,
Jaqo

Je bedoelt het witte dressoir? We hebben hier ongeveer 7 maanden naar gezocht. Hij moest glanzend van mij zijn en redelijk diep (60 cm) en betaalbaar. ABSOLUUT onmogelijk om te vinden. Deze hebben we uiteindelijk voor 1550 euro gekocht bij een klein zaakje in het oosten des lands. Ik vind het erg veel geld maar er is gewoon niks anders moois voor minder. Hij heeft 4 laden van 90 cm, maar je kan er ook 3 nemen of laden van 60 cm.

Jaqo

Quote from: Bas Janssen on August  9, 2005, 13:14:07
Je bedoelt het witte dressoir? We hebben hier ongeveer 7 maanden naar gezocht. Hij moest glanzend van mij zijn en redelijk diep (60 cm) en betaalbaar. ABSOLUUT onmogelijk om te vinden. Deze hebben we uiteindelijk voor 1550 euro gekocht bij een klein zaakje in het oosten des lands. Ik vind het erg veel geld maar er is gewoon niks anders moois voor minder. Hij heeft 4 laden van 90 cm, maar je kan er ook 3 nemen of laden van 60 cm.

Ja mooi kassie. Zijn we ook naar opzoek, inderdaad lastig te vinden voor een acceptabele prijs....

Tja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden, financieel in dit geval  :(

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sjors


Kerstmanno

Ik zal dit topic maar niet gebruiken om een poDje te bashen, dat heb ik al vaak genoeg gedaan ;)

B.J.

Quote from: Menno-ert on August 10, 2005, 15:32:25
Ik zal dit topic maar niet gebruiken om een poDje te bashen, dat heb ik al vaak genoeg gedaan ;)

Dat zou ik maar laten als ik jou was  >:D ;D

Quote from: dilemma on August  8, 2005, 22:27:47
Goed om te horen dat ze ook goed klinken. Lijkt me ook dat ze in een kleine kamer wel tot hun recht moeten komen. En voor dat geld mag je toch ook wel wat meer verwachten dan alleen een mooi design... Ben vooral benieuwd naar ervaringen met de complete set. Bas, mooie strakke woonkamer, zijn ze goed aan de wand te bevestigen? Ben wel van plan de snoeren in de muur weg te werken, maar dat is met een nieuw huis natuurlijk wat makkelijker dan wanneer je wanden al mooi gestuct zijn... Daar kan ik vast ook wel wat over vinden op dit forum. Geweldig forum trouwens!


Er zijn speciale ophangbeugels voor te bestellen. Deze horen er echt bij (en zijn iets te duur), 50,- p/s en het is eigenlijk niks. Ik had een adresje in America waar ze $15 waren dus daar heb ik ze vandaan (en de minipods ook).

Quote from: kippekop on August  8, 2005, 22:56:43
Inderdaad een nette woonkamer, lekker strak....intererieur

Je center speaker zit trouwens wel op heel andere hoogte is dat niet vervelend?? Ik zou toch dat boze mannetje ( ;D) center hebben genomen en boven op je tv geplaatst...of gehangen. Verder super, zijn groter dan ik dacht!

Naast dat hij op een andere hoogte staat, staat hij ook nog eens naast de TV. Het center geluid komt dus van links. Het klopt voor geen meter dus. Maar eigenlijk hoort dit in: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32948.0

Quote from: dilemma on August 15, 2005, 00:11:32
ik heb ze inmiddels beluisterd (snijders R'dam) en ze klonken boven verwachting. Heb ze alleen in stereo gehoord dus dat zit al goed. Nu nog een keer  in 5.1 maar misschien ook zonder sub. Wel veel geld (899,-) voor een klein beetje toegevoegde waarde. Maar ze klinken erg goed en in plaats van kleine onopvallende satelieten dan toch liever iets grotere opvallende speakers. Dus ik denk dat ik er uit ben. Nu nog een mooie tv. crt denk ik toch. Mooie Loewes gezien met mooie kortingen. Maar daar vind ik vast wel topics over elders op dit forum. Erg moi forum dit. Ik kom helemaal aan mijn trekken.

Ik heb ze ook wel eens bij snijders gehoord. De sub vond ik ook te duur en snijders verkoopt ook de MJ Acoustics pro50 voor 450 Euro (?) die ook perfect integreert en meer power heeft dan de officiele Bassstation. De bassstation is alleen veel leuker om te zien.
Welke kleur ga je voor? Ik twijfelde tussen rood en geel en heb zwart gekocht  ::)


B.J.



Mijn nieuwe supra blok met theo filter!

Dracoplasm

Ziet er mooi uit allemaal, leuke componenten en het interieur spreekt ook mij erg aan, leuk!

Hoe klinkt dit setje nou in stereo / muziek cd?
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

B.J.

Quote from: Dracoplasm on February  2, 2006, 16:21:58
Ziet er mooi uit allemaal, leuke componenten en het interieur spreekt ook mij erg aan, leuk!

Hoe klinkt dit setje nou in stereo / muziek cd?

Dankje.

Ligt aan je referentiekader. Kom je net van een Yoko setje of My first Sony recorder dan speelt het hemels. Ik ben zeker tevreden over de kwaliteit van de minipods. Ze verdienen een betere versterker en bron om nog mooier te klinken.

Sommigen vinden het geluid echter niet zo mooi, een beetje te plakkerig en niet loskomend van de speakers?
Het is duidelijk erg persoonlijk. In het algemeen zijn de reviews (oa in bladen) erg positief!

garmtz

Maar wanneer doe je nou die Tannoy sub weg en koop je een mooie CHT-8R? ;D

B.J.

Voor zo'n klein ding (cht- 8r) heeft hij best veel power. Viel me niks tegen bij Menno. De prijs is ook erg netjes.

garmtz

Quote from: Bas Janssen on February  2, 2006, 20:04:53
Voor zo'n klein ding (cht- 8r) heeft hij best veel power. Viel me niks tegen bij Menno. De prijs is ook erg netjes.

Ja, en dus...?  ;D

Kerstmanno

Quote from: garmtz on February  2, 2006, 20:21:03
Ja, en dus...?  ;D

En dus moet Marleen m voor ze zoveelste keer vertellen dat er dit jaar géén geld aan audio uitgegeven mag worden :)

B.J.

Quote from: Menno-(b)ert on February  3, 2006, 13:13:59
En dus moet Marleen m voor ze zoveelste keer vertellen dat er dit jaar géén geld aan audio uitgegeven mag worden :)

Audio en video zelfs  :o :'(

Johnny_Bravo

Ze blijven leuk, die minipod's.

Je moet niet net van een luistersessie met een referentieset afkomen en dan verolgens verwachten dat de minipods een serieuze concurentie zijn, maar in hun prijsklasse en ruim daarboven zeker een serieuze kandidaat.

Helaas waren de minipod's voor naast mijn plasma net wat te groot, vandaar dat ik de micropod's heb gekozen.....erg goede speaker in vergelijking met andere speakers van klein formaat.

B.J.

#21
(txt ook in FP toegevoegd)

Gisteren heb ik mijn M audio SuperDac binnen gekregen. Ik heb hem nu op de Jack uitgang met converter via cinch interlink (bettercable) op mijn receiver aangesloten. Vanaf de DVD speler gaat een Apogee Wyde Eye naar de Dac. Zie ook de pics



Ik vind het verschil tegenvallen tot nu toe. Ik had wel een enorm verschil verwacht. Vooral na de lovende recensies overal op internet. (bv: hifi.nl). Ligt dit nu aan de Apogee, bettercables, converter van jack naar cinch, te slechte receiver, speakercable of speakers die het verschil niet weer kunnen geven? Ik weet het niet.

Ik ga beginnen met pluggen van balanced xlr naar cinch te kopen. Deze balanced uitgang schijnt beter te zijn. Nieuwe voeding wil ik ook wel testen, iemand een idee welke ik dan waar kan halen? Wellicht laat ik hem in zijn geheel ooit modificeren.

Wat hoor ik dan nu wel voor verschillen. De bas is duidelijk strakker, het geluid is iets minder een brij en het klinkt meer laidback (of ieg is het geluidsbeeld iets naar achter geplaatst). Kleine verschillen die waarschijnlijk minder snel luister moe maken?

Modificeer tips:
http://groups.yahoo.com/group/M-Audio_SuperDAC_2496/
http://www.soundevolution.nl/home.html (kies digitaal 2 en scroll ver naar beneden)

Plug van XLR->RCA, zou dit wat zijn? Ik ga eerst wel even bij snijders langs.

bmateijsen

Bas, ik zou vooraf ook schatten dat het verschil niet vreselijk groot zal zijn, het zal anders zijn omdat het gewoon erg verschillend is tov je huidige NAD. Ik denk ook niet dat je het moet zoeken in de bekabeling...

Het is denk ik meer, welke verandering wil je krijgen..

B.J.

Quote from: bmateijsen on May 14, 2006, 16:15:06
Bas, ik zou vooraf ook schatten dat het verschil niet vreselijk groot zal zijn, het zal anders zijn omdat het gewoon erg verschillend is tov je huidige NAD. Ik denk ook niet dat je het moet zoeken in de bekabeling...

Het is denk ik meer, welke verandering wil je krijgen..

De verandering die ik zoek is een verbetering van het geluid. Ik gebruik nu een dvd speler als bron. Ik had gehoopt dat met de aparte DAC het meer naar een goede CD speler niveau zou gaan. Ik neem aan dat de DAC van de superdac beter is dan die van de dvd speler en receiver. Zou jij een goede CD speler (relatief!) aanraden ipv dvd+dac?

Er moet toch iets aan te wijzen zijn als minst goede aan de set (of een combi). Mijn minipods heb ik ook op betere stereoversterkers gehoord en verdienen dus meer dan de T742. Een betere receiver (T762 of avr300) komt er heus wel aan na mijn afstuderen!

bmateijsen

Er kunnen zoveel factoren zijn... waaronder loopwerk stabiliteit, jitter, etc. Dan zou je ook nog over de vraag moeten nadenken is in jouw set de Superdac wel een upgrade, alles hangt zo af van de randvoorwaarden.. Of ik een betere cd-speler zou aanraden, tja, ik ken je set helaas niet goed.

Quote from: Bas Janssen on May 15, 2006, 08:33:00
De verandering die ik zoek is een verbetering van het geluid. Ik gebruik nu een dvd speler als bron. Ik had gehoopt dat met de aparte DAC het meer naar een goede CD speler niveau zou gaan. Ik neem aan dat de DAC van de superdac beter is dan die van de dvd speler en receiver. Zou jij een goede CD speler (relatief!) aanraden ipv dvd+dac?

Er moet toch iets aan te wijzen zijn als minst goede aan de set (of een combi). Mijn minipods heb ik ook op betere stereoversterkers gehoord en verdienen dus meer dan de T742. Een betere receiver (T762 of avr300) komt er heus wel aan na mijn afstuderen!