Foto's van Erik's subwoofer.

Started by J.A.F._Doorhof, August 16, 2002, 12:54:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Quote from: jossie on November 11, 2016, 18:21:10
Wat een kleine whiskyfles. Jammer.

Zo'n gratis sampler flesje denk ik :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik van Voorst (in memoriam)

Al mijn flessen zijn "probeersels"  :wub:

Kijk al wat uurtjes naar mijn woofer en schiet nog steeds in de lach.....dat is volgens mij de beste graadmeter..... :smile:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mimic

Gefeliciteerd! Ik kon er niets aan doen; ze zijn zo groot dat ik me eigenlijk nooit heb kunnen voorstellen dat ik ze nodig had oid. Maar ze doen het wel erg goed! ( heb een paartje draaien )  ;D
KEF LS50W - Velodyne DD12


jossie

Het is niet erg dat er nog geen foto's zijn maar als er helemaal geen foto's zijn is het wel erg.
Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik ben net klaar (met een bodybuild-audio maatje)



....en de 15 inch ernaast voor vergelijking



Even snel ingeregeld met de Oppo ruisgenerator en de output even wat teruggeschroefd dus eigenlijk best wel veel extra rendement.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

Kwa maat lijkt het bij elkaar te passen. Heb je de spoelen in serie gezet?
Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

Gezichtsbedrog Ik moest een substantieel groter gat zagen..... :D
Naast elkaar zie je een behoorlijk verschil... 8)

Ik heb de 18 inch inderdaad (net als de 15 inch ) in serie gezet dus de plus en min met een wijde boog met elkaar verbonden en de vrije plus en min weer met een wijde boog aan de plus en min speakerkabels  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

Ik bedoelde dat de 18" kwa maat bij de kast lijkt te passen.  De Focal vond ik op de foto's altijd te klein ogen bij de kast. Uiteraard gewoon gevoelsmatig, de simulatie zei wat anders.
Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

Net klaar met het "Junglebook" dat waren serieuze passages met bv. De olifanten en de waterval en het instorten van de tempel etc etc dit heeft nu al een mooier dieper laag terwijl de Crown K2 ipv normaal vol open (ongebrugged en Oppo op 0dB)) nu maar driekwart open staat..... O0

Ben echt wel benieuwd wat het nog brengt met wat Minidsp aanpassingen  :devil:

BTW Toe ik hem even snel wilde afstellen met de Oppo ruisgenerator en mijn Radio Shack SPL metertje vlak voor de film (mijn visite wilde wel een film zien als dank voor de hulp) hoorde ik het zelfs al gelijk .....een dieper grommen  :pompom:

Nobrainer aankoop geweest  :wub:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay zojuist even een 200-20 Hz  "sweep" gedaan vanuit de Avia test dvd...het mooie van deze sweep is dat je meteen de aftellende frequentie mee kan kijken.

Eigenlijk min of meer hetzelfde resultaat als met de 15 inch. dwz een gain bij plm. 70Hz en een (flinke) dip bij 50 Hz welke bij 40 Hz alweer oppakt en daarna onder de 25 Hz wat afvalt

Voor zo ver ik het "gehoormatig"  kan beoordelen is de rest redelijk gelijkmatig.... :smile:..
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


jossie

Komt goed [emoji51]

Ik hoop dat de lijm op tijd droog is.
Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

Hij is "Ready for battle"  ;D

Thanks Morca...er wordt nog mee ge-experimenteerd en hou je op de hoogte  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Contour

Hallo Erik,

Voor in jouw set zou ik persoonlijk een paar stapjes hoger op de audiofiele ladder willen dan een mini DSP...

Groetjes Walter

Erik van Voorst (in memoriam)

#190
Ach je moet niet denken aan een ingrijpende roomcorrectie hoor  ....ik gebruik de DSP nu enkel in mijn HT als een beveiliging voor "sub only"  zoals je wellicht weet en straks eens kijken of er nog iets meer te halen valt...en weer in combi met "sub only"  dus 80 Hz en lager.

Ik zou in ieder geval zelf nooit voor mijn muziek DSP willen hebben ongeacht de kwaliteit....ik merk altijd dat het ten koste gaat van de dynamiek....maar enfin dat is weer een hele andere discussie...en ook nog eens mijn mening "thats all".
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#191
Gisterenavond met Jossie aan de slag geweest met REW en MiniDsp...of liever gezegd Jossie aan de slag geweest  ;D O0

Allereerst altijd leuk om te horen dat hij mijn sub (ongecorrigeerd) onverwacht al goed vond "klinken en meten"  bij even een standaard luister- en meettestje.

Daarna wat breedbandige dipjes opgetrokken en in het onderste bereik een low shelf.....

Ik denk dat Jossie het veel beter kan uitleggen...

Vanmiddag starten in de praktijk met wat stukjes bekende films om te "fine-tunen" en vanavond lekker kijken
(Paar afleveringetjes "Daredevil")

Het was wel wel ZEER geslaagd en heb ik er ontegenzeggelijk een extra dimensie in het laag bij gekregen.

Heel erg hartelijk dank aan Jossie die ook meteen prima les gaf  :clapping:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Staaled

Mooie kers op de taart. :thumbs-up:

Je weet dat ik vaak nog meer van duals verwacht ? :devil: :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Erik van Voorst (in memoriam)

Mijn bunker"kist" heeft geen baat bij Dual principe...maar goed ik denk dat Jossie het beter kan (na)vertellen...ga niet bluffen over mijn zelfbouwsub  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

#194
Quote from: Erik van Voorst on November 18, 2016, 10:35:52
Gisterenavond met Jossie aan de slag geweest met REW en MiniDsp...of liever gezegd Jossie aan de slag geweest  ;D O0

Allereerst altijd leuk om te horen dat hij mijn sub (ongecorrigeerd) onverwacht al goed vond klinken en meten  bij even een standaard luister en meettest.

Daarna wat breedbandige dipjes opgetrokken en in het onderste bereik een low shelf.....

Ik denk dat Jossie het veel beter kan uitleggen...

Vanmiddag Starten in de praktijk met wat stukjes bekende films om te "fine-tunen" en vanavond lekker kijken
(Paar afleveringetjes "Daredevil")

Het was wel wel ZEER geslaagd en heb ik er ontegenzeggelijk een extra dimensie in het laag bij gekregen.

Heel erg hartelijk dank aan Jossie die ook meteen prima les gaf  :clapping:

Ook erg leuk om alle 'der van der's in de praktijk te zien! Wat zijn al die apparaten groot! Op een of andere manier heb je dan een beeld bij de foto's maar dat klopt gewoon niet. Kan natuurlijk ook aan mij liggen  ;D
Bedankt voor de hartelijke ontvangst en de fraaie muziekweergave in je huiskamer.

Maar daar kwam ik niet voor. Hop naar boven om het beest te aanschouwen. Hij staat een beetje verdekt opgesteld maar is toch goed te spotten.
Ik moest ter plekke nog even zien hoe een Umik met REW werkt, de combinatie nooit geprobeerd. Ik wist zo snel niet de gevoeligheid in te stellen dus het programma geeft onjuiste waarden op de spl schaal maar dat is relatief, maakt verder niet uit.

Erik omschreef het als volgt:

Eigenlijk min of meer hetzelfde resultaat als met de 15 inch. dwz een gain bij plm. 70Hz en een (flinke) dip bij 50 Hz welke bij 40 Hz alweer oppakt en daarna onder de 25 Hz wat afvalt

Nou dat klopt precies. Hij vond het zelf ook wel leuk om in de grafiek te zien dat dat matched. Ook een metertje naar voren is de response aardig verschillend.

De HT heeft een schuin dak, dat is zo te zien niet slecht voor de roommodes. Die vallen best mee. En Erik's sub is natuurlijk geen kleine kast die gecorrigeerd moet worden om uberhaupt aan de 20 Hz te komen. Verder staat de sub niet in de hoek en eigenlijk ook niet tegen de wand. Tja, dan eindig je natuurlijk al met een response die redelijk gelijkmatig is.
Het enigste probleem waar we vanaf zijn gebleven is de duidelijke 'nul' bij 50 Hz, overduidelijk een ruimte probleem dat niet te tackelen is met één subwoofer. Maar we hebben de flanken wel een tikkie aangepakt. Wat overblijft is een zeer smalbandige dip die niet echt opvalt.

De bulten nog wat gedimd, de shelf in werking gezet aan de onderkant et voila; de HT begint te rammelen  ;D

Maar ja, toen was het al half twaalf, geen tijd meer om 's even te kijken hoe dat uitpakt  :blink: Mogelijk zijn we op het eind iets te enthousiast geweest met extra sublaag, ik heb Erik laten zien hoe hij dat zelf makkelijk kan aanpassen door de shelf wat te minderen.

Dus ja, nou ben ik eigenlijk ook benieuwd  ::)


Omni !

Staaled

Stevige subs vallen onder zinvol geweld. Even de rolrand stretchen vanmiddag. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


Erik van Voorst (in memoriam)

#197
Quote from: jossie on November 18, 2016, 11:50:20

Maar ja, toen was het al half twaalf, geen tijd meer om 's even te kijken hoe dat uitpakt  :blink: Mogelijk zijn we op het eind iets te enthousiast geweest met extra sublaag, ik heb Erik laten zien hoe hij dat zelf makkelijk kan aanpassen door de shelf wat te minderen.

Dus ja, nou ben ik eigenlijk ook benieuwd  ::)

Nee eerste indruk is dat dit niet de boosdoener is...want ik heb met de SPL meter en de Avia nog even de speakers en hun overgang naar de sub beluisterd....(hadden we gisteren inderdaad geen tijd meer voor gezien het slaaptijdstip)  :angel:

Het bleek dat de sub gewoon TE hard stond in verhouding tot de overige kanalen....dus dit even in balans gebracht en opnieuw het stukje film gekeken...

Niet verkeerd...hahaha...bij Arrow als ze een loods in gaan hoor ik nu ineens de zware ventilator aan het plafond langzame  lage slagen draaien......COOOOOOL  O0

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

Dat had ik thuis ook nadat ik mijn minidsp had ingeregeld, er komen wat extra dingetjes bij, geinig!
Omni !

morca

Met juiste dsp instellingen komen er veel detail vrij idd.
Met die shelf kan je de niet hoorbare impact iets krikken .
Geeft een fijne filmsensatie  :popcorn: :headbanging: