Foto's van Erik's subwoofer.

Started by J.A.F._Doorhof, August 16, 2002, 12:54:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Erik van Voorst on November  6, 2016, 14:06:32
Morca maar ik zat ook te slapen want. Bij mijn inhoudsmaat had ik steeds 66mm voor de wand afgetrokken ipv TWEEMAAL 66mm.
Dus kom ik weer op mijn 220 liter uit bruto.
Pijp inhoud 8.8 liter en woofer inhoud 7 liter eraf dus zeg plm. 204 liter netto.
Ik kwam ook al op 220 uit.
En zat zelf ook te slapen  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Yepp...en gelukkig maar want het had wel dom geweest als ik iedereen met verkeerde info aan het werk had gezet  :blush:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

Quote from: Erik van Voorst on November  1, 2016, 12:11:13
Jossie heeft deze samen met de 15 incher gesimuleerd en beiden gaven ze prima resultaten in deze "box" (bijna gelijk) dus met het oog op de toekomst gaat deze 18 incher er zeker komen...maarrrrr  1 -der- project tegelijk (ook beter voor mijn huwelijk  :pompom:)

Heb ik de eindfase van de 'Versterker der Versterkers' gemist  ?

::)
Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

Nee dat is ook vol aan de gang...dus ik hou mij niet aan mijn woord...TE enthousiast bestaat ook  :turn:

BTW
De 15 inch te koop gezet...mocht ik er een slachtoffer voor vinden koop ik die 18 inch.....................................................of misschien wel sowieso  :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Timvg

Dan kan je beter een nieuwe kist bouwen naar mijn mening. De 18" kan voordeel bieden, maar wanneer je, in de bestaande kist, op dat punt komt loop je sowieso tegen een wat te kleine poort aan met als gevolg compressie (en dus verlies je opnieuw wat van je winst tegenover de 15") alsook potentieel nare bijgeluiden.. Voor de rest zal het geen kwaad kunnen, maar het is weggegooid geld om de 18" in deze kist te plaatsen.. Misschien loont het wel de moeite om eens een heel basic testkist voor een 18" in mekaar te knutselen?

jossie

Jij gaat ervan uit dat Erik vol gas luistert met 2,5 kW. Dat gebeurt toch zelden Tim.

Het idee achter de 18"was dat Erik de Crown in brug kan zetten (als ik mij goed herinner z'n eigen wens) en dat de speaker kast combinatie dat aankan. De 15" kon/kan dat niet, kans op over excursie.

Daarmee zou hij nog wat meer ruimte krijgen om eventuele dips te compenseren.

Verder heb ik persoonlijk ook eigenlijk niks tegen 18" woofers  ::)  maar thuis heb ik gewoon een paar 10".

Quote from: Erik van Voorst on November  7, 2016, 12:07:42
Nee dat is ook vol aan de gang...dus ik hou mij niet aan mijn woord...TE enthousiast bestaat ook  :turn:

BTW
De 15 inch te koop gezet...mocht ik er een slachtoffer voor vinden koop ik die 18 inch.....................................................of misschien wel sowieso  :devil:

Tja..., jij dacht dat ik dat nog niet gezien had?


Omni !

Timvg

Die kan je toch perfect in brug gebruiken op de 15 inch? De driver kan inderdaad niet zo ver als de amp .. maar dan (als ik het me goed herinner) spreken we meer dan 115dB van enkel de sub..
Op dat punt zit je zelfs met de 15" al met minimale compressie en heel mogelijk poortgeluiden.. De 18" zal inderdaad verder kunnen, maar die twee zaken worden op dat punt enkel erger.
Je wint dan een aantal dB - maar je verliest lineariteit door compressie in de subbas (en dus output daar waar het telt), krijgt er chuffing/port noise bij, en je bent een paar €100,- armer..

Erik maakt natuurlijk z'n eigen keuzes - maar ik zie geen voordeel in de 18" over de 15" in normale omstandigheden. Tel daarbij de nadelen op in iet of wat extremere omstandigheden (  :) ) en dan is mijn conclusie dat het de investering niet waard is. Dan kan je beter voor minder geld een UMIK aanschaffen en pas echt gaan spelen met de MiniDSP..

Of een nieuwe kist bouwen voor de 18"  ;)

Gr

Tim

jossie

Misschien heb je de start van dit project gemist ? Erik heeft een K2 op de kop getikt en daarmee acuut z'n Focal 15" van z'n tinsel wires ontdaan.

Sindsdien is hij allergisch voor eventuele of ingebeelde of mogelijke defecte woofers.

De insteek van de 18" was daar meer op gebaseerd.

Maar op half vermogen doet de 18"straks toch makkelijker dezelfde geluidsdruk als de 15". Het gaat niet alleen om de extremen, het gaat/ging erom dat de woofer dan heel blijft als hij een keer per ongeluk, ik zeg met nadruk niet expres, graag wil zien hoe-hard-dat-ding-nou-eigenlijk-kan.

Verder is bij Erik natuurlijk alles drie keer te groot en vijf keer te zwaar, niet omdat het moet maar omdat het kan. De 18" kan, moet niet, in de kast.

::)

Die Umik komt er ook nog wel een keer, moet niet, kan wel.
Omni !

Timvg

De dayton is natuurlijk wel nog een andere driver dan de Focal (imo).

Voor hetzelfde inputvermogen (100w in dit geval) is de 18" ongeveer 1db efficienter boven 30hz.



Het opgegeven RMS vermogen van de 18" is 1000w vs 800w voor de 15"
De 15" krijgen we met 1100w tegen Xmax (doch niet Xmech) aan. De 18" heeft hier 2100w voor nodig - maar dat 2x het opgegeven vermogen, de kans is hier dus groter dat we de thermische limiet bereiken op de 18" voor dat we de mechanische limiet bereiken. De winst is hier ongeveer 4dB over de hele lijn, maar dankzij poortcompressie mag je daar al een paar dB vanaf trekken in het sublaag + wat bijgeluid omdat er gewoon teveel lucht door de poort moet (wat ik persoonlijk storend vind). Een mechanische limiet wordt meestal voorafgegaan door vervorming en vervolgens een harde stop (bottom out). Dit laatste is niet gezond, maar ook niet dodelijk voor een driver. Thermische limiet daarentegen merk je niet, en dat is gevaarlijk.







jossie

#159
Met de crestfactor in het bronmateriaal ben ik niet zo bang dat je de woofer thermisch opblaast.

Maar je geeft precies het punt aan, als de K2 in brug zou moeten om bepaalde dips weg te kunnen werken op een te realiseren niveau is de 15" iets in het nadeel, je gaat dan makkelijker over xmax heen.

Kun je voor 100 Watt input ook 's de excursie vergelijken? Daar zit wel verschil natuurlijk vanaf, zo'n 25 Hz schat ik. De 18" heeft het daar wat makkelijker.

Verder zijn we het eigenlijk wel eens hoor, het maakt niet zo heel veel uit.
Omni !

Timvg

We schelen helemaal inderdaad niet veel van mening  :) - de 18" driver kan dan ook perfect, zoals ik ook vanaf het begin aangaf. In dit geval vind ik het gewoon niet kost-efficiënt. Verlies op de verkoop van de 15" + aankoop nieuwe 18" .. dan ben je honderden € kwijt voor een paar dB marge waar je onder normaal gebruik nooit aan toe komt..

QuoteKun je voor 100 Watt input ook 's de excursie vergelijken? Daar zit wel verschil natuurlijk vanaf, zo'n 25 Hz schat ik. De 18"heeft het daar wat makkelijker.

Klopt volledig.

jossie

Quote from: Timvg on November  7, 2016, 17:14:53
In dit geval vind ik het gewoon niet kost-efficiënt. Verlies op de verkoop van de 15" + aankoop nieuwe 18" .. dan ben je honderden € kwijt voor een paar dB marge waar je onder normaal gebruik nooit aan toe komt..

We hebben het hier in Erik's topic toch over de 'der' der 'der's' ?

Ik heb niet echt het idee dat 'kosten efficiency' en 'Erik' goed samengaan. Bovendien moet er ook wat te doen zijn niet waar ? Stel je voor dat je niks te doen hebt  :blink:

;D

Omni !

Timvg

Des te meer reden om eens ruimere testkist te bouwen (met gleufpoort bv) en wat spl boven de 30hz in te ruilen voor een octaafje meer  8) .. zeker bij film pakt zoiets erg leuk.

Erik van Voorst (in memoriam)

#163
Quote from: jossie on November  7, 2016, 15:23:40


Verder is bij Erik natuurlijk alles drie keer te groot en vijf keer te zwaar, niet omdat het moet maar omdat het kan. De 18" kan, moet niet, in de kast.

::)

Die Umik komt er ook nog wel een keer, moet niet, kan wel.

Ik heb de Umik al liggen.

Verder heeft Jossie mij meer dan prima verwoord...ik kijk films op een lekker hard niveau maar zeker niet op wapperend kleed/broekspijp/schoonmoeder niveau. De laagbeleving is heerlijk en stukken beter dan de Focal...verder heb ik door overkill en beveiliging een heerlijk gevoel.
Ik process nergens want dat vind ik ten koste van Dynamiek gaan (ondanks wat iedere andere subhead mij vertelt).
Mogelijk dat het met die Minidsp WEL goed gaat maar dat wil ik het liefst een keer met een expert samen doen....misschien val ik wel van mijn geloof.... :D

Ik ben zeker voornemens om een 18 inch aan te schaffen en zeker niet voornemens om een andere sub te bouwen.

De kwaliteit van deze subkast zorgt nog steeds voor een geweldige presentatie ondanks dat hij niet optimaal is...al die andere mdfkastjes met wat bracing zullen misschien wel de exacte literinhoud hebben of de exacte poort maar per definitie niet de juiste behuizing (mijn mening) dus ook niet optimaal..

De vele youtube filmpjes waar ze trots zijn dat flessen en glazen etc. van de kast aftrillen doen mij weer de haren laten rijzen....kastresonanties vind ikzelf een van de meest belangrijke parameters om rekening mee te houden.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Timvg

Wel, zoals ik aangaf .. Het zal er niet slechter op worden, en eigen plezier moet uiteraard voorop staan, ieder zijn manier  :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Zeker Tim, maar laat er geen misverstand over bestaan ik waardeer je hulp zeer....ook al is het soms  info die ik eigenlijk liever niet wil horen  ;D ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay zojuist de 18 inch Dayton UM18-22 VDC Ultimax besteld.
Hij was op voorraad dus ik denk van het weekend wel in huis   :pompom:

Leuk plaatje al gezien van "het beest".....


HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Hi guys

Vraagje...hoe gedraagd een woofer zich in een 7 cm wand opgesloten.
Meestal hebben ze 22 mm of als ze boffen 26 mm baffle en kunnen ze vrij ademen.

Zijn er voorbeelden van succesvolle subwooferunits in dikke baffles

Ik weet dat Focal bv. voor inwaartse trompetvormige gaten kiest voor
zijn woofers.....bij mijn inbouw kan dat mogelijk niet/ voor problemen zorgen...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Contour

De korf van deze 18 inch lijkt me diep genoeg om geen problemen hiermee te verwachten.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Contour on November  9, 2016, 19:49:49
De korf van deze 18 inch lijkt me diep genoeg om geen problemen hiermee te verwachten.

Zo een onderbuikgevoel had ik ook...maar is verder door mij nergens op gebaseerd  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#170
Morgen wordt mijn woofer bezorgd dus zaterdag inbouwen....heb al wat mallen gemaakt en denkwerk verricht ivm locatie van de brackets etc.....en donderdag afregelen...DHL was vandaag al aan de deur geweest maar toen was ik werken om mijn (DIY) speeltjes te kunnen betalen.... :angel:

Monolithmagnetics trafo hadden de buren in ontvangst genomen dus de bouw van mijn versterker kan ook weer verder...... :pompom:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#171
HOOR WIE KLOPT DAAR KINDEREN...... O0




Hij is GROOT ... :devil:



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

Jij hebt echt kleine handen... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

VlisChris

Dat zijn dat poppenhandjes of is dat gewoon een hele grote woofer?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jossie

Wat een kleine whiskyfles. Jammer.
Omni !