Enkele vragen ivm stereo-installatie

Started by twan1, May 29, 2005, 19:46:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: Spacebass on June  2, 2005, 07:23:59
Mooi hè als mensen zo star om de meest rare redenen bij hun standpunt blijven! ;D Dit is nu precies de rechtlijnigheid en starheid waar ik bij sommige leden tegen aan loop. Als je dat stukje inziet, dan ben ik meer dan geslaag en dan heb ik pas echt wat bereikt  8)

Heeft ook met humor te maken...  ;)

Spacebass

Quote from: Garmt on June  2, 2005, 07:28:21
Heeft ook met humor te maken...  ;)
Daar ben ik anders niet altijd van overtuigd...zeker niet als het om adviezen gaat richting mensen die deels op grond van dit soort  belachelijke redenen geld gaan neerleggen. Dat stukje zou ik zeker niet willen bagetaliseren ;)

FrankB

Quote from: Spacebass on June  2, 2005, 07:34:57
Daar ben ik anders niet altijd van overtuigd...zeker niet als het om adviezen gaat richting mensen die deels op grond van dit soort  belachelijke redenen geld gaan neerleggen. Dat stukje zou ik zeker niet willen bagetaliseren ;)

En ook niet bagatelliseren ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Spacebass


Martijn M

#54
@ Twan
heb je inmiddels al nieuwe kabels aangeschafd?
Je hebt trouwens een mooie set gekocht. Die B&W's zijn een stel degelijke speakers. Ik ben wel een beetje een fan van Yamaha, omdat je zo ongelovelijk veel waarde voor je geld krijgt! Met die versterker kun je jaren verde. Ik denk dat het laag dat je nu nog terughoudend vind, gewenning nodig heeft. Goedkope subwoofertjes hebben vaak een erg boemerig, ongecontroleerd geluid. Dit geeft de indruk dat er heel veel bas uit het kastje komt, maar het is in feite pure vervorming. De B&W levert een veel strakker laag, waardoor het veel minder lijkt. Moet je aan wennen!
M.b.t. kabels. Mijn advies is om het advies van Bruce te volgen. Koop een dikke kabel. In de eerste plaats is het belangrijk dat de weerstand zo laag mogelijk is. Lage weerstand betekent weinig verlies van versterkervermogen.
Ten tweede heeft het de voorkeur een kabel met een zo laag mogelijke inductie te kiezen. Een kabel met een lage inductie zorgt dat je versterker meer controle heeft over de luidsprekers' beweging.
Om capaciteit of andere elektrische parameters hoef je je geen zorgen te maken.
Voor de lengte die jij nodig hebt is 2,5mm2 aan te bevelen. Dikker kan, maar is niet nodig.
@ Bruce
Heb je de boel al uitgezocht? Wat zijn je eigen bevindingen inmiddels?
Dutch & Dutch

garmtz

keyser, waarom is wat jou betreft capaciteit in een kabel niet belangrijk?

Martijn M

Quote from: Garmt on June  8, 2005, 16:03:30
keyser, waarom is wat jou betreft capaciteit in een kabel niet belangrijk?

Lage capaciteit is wel een voordeel hoor, maar niet erg belangrijk. Een eindversterker houd niet echt van heel hoge capaciteit. Daardoor zou een vermogensarme versterker enigszins instabiel kunnen worden. Ik geloof dat sommige fabrikanten van buizenversterkers voor hun versterkers kabels met lage capaciteit aanraden. Met een redelijk stabiele versterker maakt een iets hogere capaciteit niet uit. Een hoge eigen inductie in de kabel zou tot een (minimaal) verlies van hoge tonen kunnen leiden. Dit is ook met een stabiele versterker het geval. De exacte verhouding en forumule ervoor weet ik zo even niet, maar een hogere capaciteit betekent een lagere inductie, et vice versa. Daarom stel ik dat je moet letten op weerstand en inductie.
Dutch & Dutch

reMC

Hey Keyser,

Wellicht lees ik er overheen maar kan je misschien 'jouw definitie' van de drie begrippen (capaciteit, inductie, weerstand) kunnen geven?

Dan snap ik wellicht meer hoe je beredeneert in je posts. ;)

garmtz

Quote from: keyser on June  8, 2005, 16:53:24
Lage capaciteit is wel een voordeel hoor, maar niet erg belangrijk. Een eindversterker houd niet echt van heel hoge capaciteit. Daardoor zou een vermogensarme versterker enigszins instabiel kunnen worden. Ik geloof dat sommige fabrikanten van buizenversterkers voor hun versterkers kabels met lage capaciteit aanraden. Met een redelijk stabiele versterker maakt een iets hogere capaciteit niet uit. Een hoge eigen inductie in de kabel zou tot een (minimaal) verlies van hoge tonen kunnen leiden. Dit is ook met een stabiele versterker het geval. De exacte verhouding en forumule ervoor weet ik zo even niet, maar een hogere capaciteit betekent een lagere inductie, et vice versa. Daarom stel ik dat je moet letten op weerstand en inductie.

Geef eens een concreet rekenvoorbeeld, ben benieuwd... Kan het wel zelf verzinnen, maar is heel erg weggezakt bij mij...  ::)

Martijn M

Quote from: reMC on June  8, 2005, 17:16:33
Hey Keyser,

Wellicht lees ik er overheen maar kan je misschien 'jouw definitie' van de drie begrippen (capaciteit, inductie, weerstand) kunnen geven?

Dan snap ik wellicht meer hoe je beredeneert in je posts. ;)

haha!
nu word ik toch een beetje onzeker. Ik zeg het vast niet 100% correct, maar ik zal mijn best doen... Er zijn op dit forum ongetwijfeld mensen die dit veel beter weten dan ik. Verbeter mij aub waar ik de fout in ga.

Inductie
Inductie zorgt voor een grotere weerstand naarmate de frequentie van de wisselstroom omhoog gaat. Als door een draad een wisselstroom loopt, wekt die stroom een elektromagnetisch spanningsveld rond die draad op. Dat veld is het sterkst bij een snelle verandering van de spanning over die draad (spanningsverandering per tijdseenheid). De spanningsverandering is het grootst als de sinus van de wisselspanning door de 0 gaat. Bij lage frequenties gaat de sinusgrafiek per tijdseenheid minder vaak door de 0 dan bij hogere frequenties. Bij hogere frequenties is de spanningsverandering per tijdseenheid dan ook groter. Bij hogere frequenties is de inductie groter.
Omdat een deel van de elektrische energie word omgezet in een spanningsveld, verlies je meer van je energie naar mate de frequentie hoger word.
Als de + en de - van een kabel dicht bij elkaar liggen, heffen ze elkaars magnetische velden deels op, waardoor de inductie lager word.

Capaciteit
Capaciteit zorgt voor een grotere weerstand naarmate de frequentie van de wisselstroom omlaag gaat. De werking van capacitiet (in een kabel) weet ik niet zo goed. Een condensator is echter gebaseerd op twee elektrisch geleidende platen, met daartussen een isolator. Door de ene plaat positief, en de andere negatief te laden ontstaat een spanning tussen de twee platen. Hoe dichter die platen bij elkaar zijn, hoe groter de aantrekkingskracht (spanning). Door die aantrekkingskracht wordt spanning opgeslagen tussen de twee platen. Bij hogere frequenties slaat de spanning over. Bij lagere frequenties blijft de spanning gehandhaafd. Bij hogere spanning word de stroom doorgelaten, bij lagere frequenties word de stroom meer tegengehouden.
Als de + en de - van een kabel dicht bij elkaar liggen, is de capaciteit groter. Liggen ze verder van elkaar af, dan is de capaciteit lager.

Weerstand
Weerstand is de mate waarin de elektrische energie stromingsweerstand ondervind. De energie die verloren word bij deze weerstand word omgezet in warmte.
Dutch & Dutch

Martijn M

Quote from: Garmt on June  8, 2005, 17:47:18
Geef eens een concreet rekenvoorbeeld, ben benieuwd... Kan het wel zelf verzinnen, maar is heel erg weggezakt bij mij...  ::)

dat zou wel erg makkelijk zijn he
Dutch & Dutch

bmateijsen

Quote from: keyser on June  8, 2005, 19:08:11
dat zou wel erg makkelijk zijn he


Mag ik daaruit concluderen dat je dat niet weet..... ??

reMC

Quote from: bmateijsen on June  8, 2005, 19:44:40
Mag ik daaruit concluderen dat je dat niet weet..... ??

Hmm..of Garmt weet het niet ;D

garmtz

De capaciteit van een kabel is vaak parallel aan de speaker, dus werkt deze als een hoog-af filter. Toch?

Om je weer even te helpen (en mezelf) hier een fijne site...

http://homepages.westminster.org.uk/electronics/Upper%20Shell/rc_3.htm

Maar gaan we niet erg off-topic nu?

garmtz

Quote from: reMC on June  8, 2005, 19:50:16
Hmm..of Garmt weet het niet ;D

Ik heb aan circuits moeten rekenen, maar dat is zeker 6 jaar geleden...  ::)

JCL

Quote from: bruce on May 29, 2005, 20:05:17
10 a 15 meter moet je zeker 4mm kwadraad nemen.
op marktplaats.nl is een aanbieder die verzilverde kabel aanbiedt van 2x 4mmkwadraad voor 4 euro per meter

Dat kun je toch nooit zo definitief zeggen? De dikkte is een maatstaf, maar niet voor kwaliteit. Hoe dikker de kabel hoe hoger ook de weerstand. Misschien dat het in het sigment waarin de TS zoekt wel de beste oplossing is, maar dikker = beter gaat zeker niet altijd op!

Martijn M

Quote from: JCL on June  8, 2005, 23:14:05
Dat kun je toch nooit zo definitief zeggen? De dikkte is een maatstaf, maar niet voor kwaliteit. Hoe dikker de kabel hoe hoger ook de weerstand. Misschien dat het in het sigment waarin de TS zoekt wel de beste oplossing is, maar dikker = beter gaat zeker niet altijd op!

Ik ben net nieuw op dit forum, en lijk er (voor vandaag in ieder geval) niet in geslaagd te zijn vrienden te maken :( Tóch kan ik het niet laten gaan...) "Hoe dikker de kabel hoe hoger ook de weerstand" absoluut niet waar! Het omgekeerde geldt!
"dikker = beter gaat zeker niet altijd op!" Nee. Er zijn idd grenzen. 3 cm lijkt me een goede grens. Laat het dan in eerste  plaats een praktische zijn.
Dutch & Dutch

garmtz

Inderdaad is hoe dikker, hoe lager de weerstand... Maargoed, er gaan dan ook weer andere zaken spelen... Helaas zijn er ook zaken in de audio die niet zo makkelijk door steady state metingen zijn te bepalen.

Martijn M

Quote from: Garmt on June  9, 2005, 07:26:48
Inderdaad is hoe dikker, hoe lager de weerstand... Maargoed, er gaan dan ook weer andere zaken spelen... Helaas zijn er ook zaken in de audio die niet zo makkelijk door steady state metingen zijn te bepalen.

Welke (bruikbare) zaken in audio zijn er niet te meten?
Dutch & Dutch

garmtz

Quote from: keyser on June  9, 2005, 21:19:35
Welke (bruikbare) zaken in audio zijn er niet te meten?

Emotie, kippevel...

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

twan1

Ik weet niet of het gepast is om m'n topic naar boven te schoppen maar wou even m'n bevindingen meedelen.

Ik heb kabel van 2.5mm² genomen, vervolgens m'n B&W's bi-wired aangesloten. Ook had ik "geklaagd" dat ik te weinig bass had (ik geloof dat het zelfs in dit topic was).

Dat is nu volledig van de baan, heb al geregeld de kans gehad om de speakers wat harder te zetten, en ik blijf ervan versteld staan hoe mooi gitaren bijv. klinken bij "hoog volume". Het "inspelen" van de speakers is dus zeker geen leugen.

Ik geniet de laatste tijd meer van akoustische nummers dan andere  :P .. Verder hoor ik niet "zo'n" dramatisch verschil tussen de bi-wire.. alleen zijn soms de gitaren iets scherper bijv. Maar ik hou mezelf voor dat het beter klinkt, en dan denk je vanzelf dat het zo is hé ;)

Joep

Quote from: twan1 on June 23, 2005, 21:47:11
Ik geniet de laatste tijd meer van akoustische nummers dan andere  :P ..

Leuk! DAAR gaat het om! :D

Overigens is er helemaal niets op tegen om je een topic weer onder de aandacht te brengen, zeker niet als je ook nog wat interessants te melden hebt!

Veel plezier met luisteren en aan de stoel geplakt zitten ;)

reMC

#73
Quote from: twan1 on June 23, 2005, 21:47:11
Ik weet niet of het gepast is om m'n topic naar boven te schoppen maar wou even m'n bevindingen meedelen.

Ik heb kabel van 2.5mm² genomen, vervolgens m'n B&W's bi-wired aangesloten. Ook had ik "geklaagd" dat ik te weinig bass had (ik geloof dat het zelfs in dit topic was).

Dat is nu volledig van de baan, heb al geregeld de kans gehad om de speakers wat harder te zetten, en ik blijf ervan versteld staan hoe mooi gitaren bijv. klinken bij "hoog volume". Het "inspelen" van de speakers is dus zeker geen leugen.

Ik geniet de laatste tijd meer van akoustische nummers dan andere  :P .. Verder hoor ik niet "zo'n" dramatisch verschil tussen de bi-wire.. alleen zijn soms de gitaren iets scherper bijv. Maar ik hou mezelf voor dat het beter klinkt, en dan denk je vanzelf dat het zo is hé ;)

Als je tevreden bent, ben je klaar. Dat zou ik denken tenminste ;)

Als je echter nog wél wat minpuntjes aan je set hoort, is het misschien leuk om ook nog eens wat andere kabels uit te proberen. Dikker/dunner, koper/zilver..?